بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

حذف دلار ۴۲۰۰تومانی در کوی حافظ، آری یا خیر! / نرخ دلار مهره‌ سوخته برخی شرکت‌ها

گاهی در مباحث مالی، سهام یک شرکت خوب با قیمتی مشخص، خریدی بد محسوب می شود و عکس این مطلب نیز وجود دارد؛ گاهی سهام یک شرکت بد با توجه به قیمتی که دارد، می تواند خریدی خوب و جذاب باشد که بازار امروز در این مسیر در حال حرکت است.
کد خبر : ۱۹۴۶۰۴

حذف دلار 4200 تومانی، آری یا نه؟/ رشد تک سهم ها، روانه شدن پول به شرکت های بزرگ را رقم می زند

حمید مرتضی کوشکی، مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در تحلیل بازار سرمایه به خبرنگار بورس نیوز گفت: روند بازار برای اواخر هفته جاری و هفته آتی مطابق با گذشته خواهد بود و صنایع کوچک و صنایعی که ازنظر روانی، دلار محور نیستند مانند صنعت سیمان، دارو، غذا، خودرو، قطعات و بانک همچنان جذاب خواهند بود.

وی افزود: در رابطه با شرکت‌های دلار محور یک نگرش وجود دارد. اثرگذاری دلار بر نرخ‌های فروش این شرکت‌ها باعث شده که در حال حاضر خالی از عرضه باشند و در واقع سهم‌های ارزنده‌ای هستند که برای سرمایه‌گذار جذابیتی ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد بر سهم‌های کوچکی سرمایه‌گذاری کند که به بازدهی ۵۰درصدی آن تا موعدی نزدیک اطمینان داشته باشد. البته در میان شرکت‌هایی که بحث نرخ دلار و فروش در ساختارشان تبدیل به مهره سوخته شده است، برخی با اجرای طرح‌های توسعه‌ای به افزایش سودآوری از محل متغیرهای درونی خود می‌پردازند؛ مانند شرکت فولاد کاوه جنوب کیش که به مدیریت هزینه و افزایش تولید و فروش پرداخته است.

مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار به تشنج بازارهای جهانی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: این تشنج بر بازار سرمایه کشور نیز سایه افکنده و اقتصاد ما، اقتصادی دولت‌محور است، وقتی درآمد نفت یا شرکت‌های صادراتی کاهش پیدا کند بر بازار نیز مؤثر خواهد بود و استقبال سهامداران از شرکت‌های داخلی بیشتر می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه به یک خبر منتشرنشده و مهم اشاره داشت و عنوان کرد: این خبر منتشرنشده توسط برخی تائید و توسط برخی دیگر تکذیب می‌شود. آن‌هم بحث حذف دلار 4200 تومانی است که اگر حذف شود، با حفظ حاشیه سود ناخالص، سودآوری شرکت‌ها با رشد قابل‌توجهی همراه خواهد بود.

وی در ادامه افزود: نکته‌ی دیگر این است که شرکت‌های صادراتی برای افزایش قیمت، عمدتاً نیازمند افزایش نقدینگی بالایی هستند که در بازار موجود نیست؛ یک سهامدار همیشه باهدف افزایش ثروت در بازار سرمایه‌گذاری می‌کند، و این امر از طریق شرکت‌های کاملاً بنیادی و بر اساس استراتژی‌های معاملاتی صورت می‌گرفت.

کوشکی به بیان یک نکته در بازار سرمایه پرداخت و تصریح کرد: باید توجه داشت، گاهی در مباحث مالی، سهام یک شرکت خوب باقیمتی مشخص، خریدی بد محسوب می‌شود. عکس این مطلب نیز وجود دارد؛ گاهی سهام یک شرکت بد با توجه به قیمتی که دارد، می‌تواند خریدی خوب و جذاب باشد که بازار امروز در این مسیر در حال حرکت است.

وی افزود: گاهی انتظار بازدهی از یک شرکت کوچک بالاست و سرعت رسیدن به این بازدهی نیز کوتاه‌تر که همین امر عامل ترغیب بیشتر سهامداران برای رسیدن به هدف افزایش ثروت است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: این حال‌ و روز بازار ادامه‌دار خواهد بود و همچنان تک سهم‌ها و صنایع کوچک مورد اقبال سهامداران خواهند بود، بعد از بازدهی و رشد سهام صنایع کوچک، شاهد حرکت پول به سمت شرکت‌های مطمئن‌تر در بازار خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر