بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
شرکت «پشم شیشه ایران» تا به امروز چندان مطابق با برآورد‌های خود حرکت نکرده است و تحلیل فاصله ساختار بدهی‌ها از عدم تمایل به پرداخت سودنقدی حکایت می‌کند.
کد خبر : ۱۹۴۶۵۲

خواب نقدینگی در حساب‌های «کپشیر» از جیب سهامداران / این شرکت به پیش‌بینی‌های خود می‌رسد؟

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «پشم شیشه ایران» در تیر ماه سال جاری ۶۴میلیارد ریال درآمد فروش کسب کرد و جمع درآمد‌های خود را به رقم ۲۲۳میلیارد ریال رساند. 

در تیرماه سال گذشته، فروش شرکت بالغ بر ۵۱میلیارد ریالی شد و در مجموع شرکت پشم شیشه ایران توانست رقم ۱۵۰میلیارد ریال فروش را در کارنامه خود به ثبت برساند؛ بنابراین، عملکرد این شرکت در دوره ۴ ماهه بهتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

خواب نقدینگی در حساب‌های «کپشیر» از جیب سهامداران / این شرکت به پیش‌بینی‌های خود می‌رسد؟ 

نکته جالب توجه آن است که «کپشیر» در گزاش‌های قبلی خود برآورد کرده بود که در پایان سال ۹۸ با فروش ۱۱ هزار «تن/مترمربع» از محصولات، به درآمد عملیاتی ۸۷۹ میلیارد ریال دست یابد. 

بر اساس این گزارش، عملکرد ۴ ماهه شرکت منتج به تحقق ۲۵درصد مقدار و مبلغ مزبور شده که چندان عملکرد قابل قبولی تلقی نمی‌شود و از برنامه‌های خود جامانده است؛ از سوی دیگر، این شرکت باید در ادامه کار سرعت بیشتری به فروش خود بدهد تا به برآورد‌های خود برسد.

«کپشیر» از نسبت جاری مطلوبی برخوردار نبوده و در نقطه مرزی این شاخص حرکت می‌کند؛ این شرکت در برابر ۶۵۶میلیارد ریال دارایی جاری، ۶۱۰میلیارد ریال بدهی جاری را ثبت کرده و نسبت جاری را در رقم ۱.۰۷ نگه داشته است.

ارزیابی تحلیل فاصله ساختار بدهی‌های گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» حاکی از آن است که «کپشیر» رتبه دوازهم از نظر مبلغ کل بدهی‌ها را از آن خود کرده است.

بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، بیشترین حجم بدهی‌های «کپشیر» مربوط به پیش دریافت‌ها بوده که حدود ۳۸ درصد از کل بدهی‌ها را به خود اختصاص داده است. 

بر همین اساس باید اشاره داشت که در میانگین سایر شرکت‌های گروه، نسبت پیش دریافت‌ها به کل بدهی‌ها، ۱۵درصد است.

خواب نقدینگی در حساب‌های «کپشیر» از جیب سهامداران / این شرکت به پیش‌بینی‌های خود می‌رسد؟ 

بر اساس آخرین صورت‌های مالی، «کپشیر» ساختمان و زمین دفتر تهران را به قیمت ۲۱۰ میلیارد ریال به صورت نقد و اقساط به فروش رساند اما؛ تصمیم گرفته تا زمانی که خریدار به طور کامل مبلغ را پرداخت نکرده، سند را به نام نزند و مبالغ دریافتی را به عنوان پیش دریافت ثبت کند.

دیگر بخش با اهمیت در ساختار بدهی‌های «کپشیر» مبلغ سود سهام پرداختنی است که ۱۸ درصد از میانگین گروه بالاتر است. 

این شرکت بالغ بر ۱۹۰ میلیارد ریال به سهامداران بدهکار است که ۱۲۷ میلیارد ریال آن مربوط به سود سهام سال‌های گذشته است. بنابراین، می‌توان گفت که «کپشیر» چندان تمایلی به پرداخت سود نقدی مصوب در مجامع خود را ندارد. بر این اساس، از منظر مبلغ سود سهام پرداختنی، «کپشیر» رتبه چهارم را در گروه و صنعت خود دارد.

شایان ذکر است که در مجمع سالانه که در آخرین روز‌های خردادماه برگزار شد، این شرکت از ۵۴۵ ریال سود هر سهم محقق شده، ۹۰ درصد آن (معادل ۷۳.۵ میلیارد ریال) را به عنوان سود نقدی تعیین کرد.

حال سوال این است که زمانی که شرکت از وجه نقد کافی برخوردار است، چرا نسبت به پرداخت سود نقدی در زمان مقرر و قانونی اقدام نمی‌کند؟!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر