بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
«کیسون» از جمله شرکت‌هایی است که با مشکل تسهیلات بانکی سنگین، دست و پنجه نرم می‌کند و در آن سوی معاملات بازار سرمایه نیز برخی حضور حقوقی‌ها در سمت عرضه را مانع رشد قیمت این سهم می‌دانند.
کد خبر : ۱۹۴۶۶۹

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «کیسون» در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن توفیق چندانی حاصل نکرد و با رشد بسیار جزئی، ۵۳ میلیارد تومان سود خالص کسب کرد. در ۳ ماهه نخست سال ۹۸ نیز نه تنها شرایط بهبود نیافته بلکه با افت ۱۶ درصدی سودآوری مواجه شد.

افزایش بهای تمام شده به همراه هزینه‌های مالی ناشی از دریافت تسهیلات بانکی سنگین، عامل اصلی افت سودآوری این شرکت به شمار می‌رود.

تسهیلات کمرشکن

بر اساس گزارش عملکرد دوره ۳ ماهه نخست سال ۹۸، «کیسون» بالغ بر یک هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان تسهیلات مالی دریافتی در حساب‌های خود درج کرده است. به موجب آن، در سال گذشته حدود ۱۲۸ میلیارد تومان هزینه مالی پرداخت کرد و تمام سود عملیاتی را در خود غرق کرد. وضعیت در فصل اول سال جاری نیز به همین شکل بوده است.

بر اساس آخرین گزارش تفسیلی صورت‌های مالی منتشر شده که مربوط به دوره ۱۲ ماهه سال ۹۷ است، این شرکت ۴۹۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزی و ۱۰۰۱ میلیارد تومان تسهیلات ریالی دریافت کرده است.

غلطک تسهیلات بانکی روی سود این شرکت / «کیسون» مجال نفس کشیدن پیدا کرد 

در میان وام‌های دریافتی «کیسون» رقمی در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سنگین ۲۵ درصد به بالا اخذ گردیده که در نوع خود جالب توجه است. در حالی که در صورت‌های مالی اغلب شرکت‌ها وام با نرخ ۱۸ درصد به وفور دیده می‌شود. دریافت وام با نرخ‌های بالا بر شدت هزینه مالی افزوده است.

 غلطک تسهیلات بانکی روی سود این شرکت / «کیسون» مجال نفس کشیدن پیدا کرد

در شرایطی که سود عملیاتی به راحتی زیر غلطک هزینه مالی له می‌شود، این شرکت بابت وام‌های دریافتی در سال گذشته بالغ بر ۱۰۹ میلیارد تومان بهره و حدود ۱۷ میلیارد تومان جریمه و دیرکرد اقساط پرداخت کرد. پرداخت این میزان بهره و جریمه و دیرکرد بیانگر وضعیت نه چندان مطلوب نقدینگی در «کیسون» است.

 غلطک تسهیلات بانکی روی سود این شرکت / «کیسون» مجال نفس کشیدن پیدا کرد

بنابراین، راهکار اصلی «کیسون» برای حفظ درآمد و سود‌های شناسایی شده، کنترل هزینه‌های مالی از طریق تسویه تسهیلات دریافتی و اخذ پروژه‌هایی که منبع تأمین مالی تضمین شده دارند، است.

نظرسنجی بر مدار فروش چرخید

طی نظرسنجی که آبسیم پلاس انجام داد مشخص شد که ۴۷ درصد موقعیت خرید را در نماد معاملاتی «کیسون» انتخاب کردند و ۵۳ درصد باقی‎مانده، ابراز تمایل به فروش این سهم داشتند.

غلطک تسهیلات بانکی روی سود این شرکت / «کیسون» مجال نفس کشیدن پیدا کرد 

به این ترتیب، در معاملات روز سه شنبه تعداد ۱۵۶۲ خریدار در مقابل ۸۲۴ فروشنده قدرت نمایی کردند و رشد قیمت بیش از ۳.۴ درصدی را رقم زدند.

ارزش بازار «کیسون» در حال حاضر بالغ بر ۱۷۱۹ میلیارد تومان است.

جا مانده از بازار 97

نگاهی به معاملات سهام این شرکت در بازار سرمایه حاکی از آن است که در سال ۹۷ بازدهی اندک ۱۵ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. این در حالی است که به موجب رشد قابل توجه بازار سرمایه در سال گذشته، انتظار می‌رفت این سهم عملکردی بهتر از خود به نمایش بگذارد. البته از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز، گذشته را جبران و بازدهی ۹۴ درصدی را عاید سهامداران خود کرده است.

سرعت‌گیری به نام حقوقی ها

روند معاملات «کیسون» در سال جاری تا اوایل تیر ماه صعود چندانی نداشت و در یک محدوده مشخص حرکت می‌کرد و مجالی برای صعود پیدا نمی‌کرد اما؛ در حدود یک ماه اخیر با گام‌هایی سنگین، بر مدار صعود می‌چرخد.

غلطک تسهیلات بانکی روی سود این شرکت / «کیسون» مجال نفس کشیدن پیدا کرد 

نکته جالب توجه که باید به آن اشاره داشت، رفتار حقوقی‌ها در این سهم است. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، همزمان با شروع رالی سهم برای صعود، با عرضه‌های سنگین حقوقی ها، رشد قیمت با مانع مواجه شد و از صعود سهم جلوگیری می‌شد. در مدت اخیر که «کیسون» رو به بالا حرکت می‌کند، نیز در ابتدای مسیر، حقوقی‌ها با قدرت در سمت عرضه ایستادند.

البته از نگاهی دیگر، عرضه‌های حقوقی را می‌توان در جهت ورود سرمایه‌گذاران تازه نفس قلمداد کرد تا مسیر صعود سهم هموارتر شود.

 غلطک تسهیلات بانکی روی سود این شرکت / «کیسون» مجال نفس کشیدن پیدا کرد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر