بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
کارشناس بازار سرمایه درگفت و گو با بورس نیوز عنوان کرد:

رشد حبابی سهام شرکت های کوچک/استقبال از سهم های پرریسک بازار

در دو سال اخیر، فعالان به این واقعیت رسیده اند که سهم های پرابهام با زیان انباشته و زیان عملکرد، به استناد برنامه های آتی قیمت خود بیشتر مورد توجه بازار هستند؛مانند سهام بازار پایه با سرمایه پایین و ابهاماتی که به وضوح نمی توانیم وضعیت سودآوری آنها را پیش بینی کنیم.
کد خبر : ۱۹۴۶۷۲

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز گفت: میزان علاقه مندی و اجبار تصمیمات فعالان بازار سرمایه اگر با این استراتژی پیش برود که سهم های پر وزن تحت کنترل و حمایت نوسان شاخص و قیمت ها قرار بگیرند ناخودآگاه باعث می شود که منابع و نقدینگی متوجه شرکت های کم سرمایه وکم وزن تر، در شاخص کل شود.

وی ادامه داد: البته این امر، طبیعی است، موضوع مهم اشتیاق به سرمایه گذاری و انتخاب بازار سرمایه به عنوان یک گزینه مناسب،قانونمند و نقدشونده و بازتاب نگرش مقام ناظر به سهام تاثیرگذار بر روی شاخص است که موجب جلب توجه فعالان اقتصادی و بازار به سهم های کوچکتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در دو سال اخیر، فعالان به این واقعیت رسیده اند که سهم های پرابهام با زیان انباشته و زیان عملکرد، به استناد برنامه های آتی قیمت خود بیشتر مورد توجه بازار هستند؛مانند سهام بازار پایه با سرمایه پایین و ابهاماتی که به وضوح نمی توانیم وضعیت سودآوری آنها را پیش بینی کنیم.

وی افزود: این شرکت ها در طی سال 98 به نسبت شاخص کل، کمترین بازدهی را داشته اند. در حقیقت مصداق بارز جلب توجه فعالان بازار به سهم های کوچک، اختلاف افزایش شاخص کل به نسبت شاخص هم وزن است. برای مثال شاخص هم وزن بیش از 80 درصد رشد داشته است در صورتی که شاخص کل تنها رشدی 40 درصدی را تجربه کرده است.

آقا بزرگی در پایان اظهار داشت: این بازتاب دید نظارتی و دید کنترلی بر سهم های پر وزن روی شاخص است و اگر بنا بر محدوده نوسان قیمت گذاشته و تعیین شود عمدتا متوجه سهم هایی است که از درجه ریسک بالایی برخوردارند .


اشتراک گذاری :
ارسال نظر