بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
فعال اقتصادی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

زیره در سایه زعفران/ سود عادلانه کشاورز تحت حمایت ۳فاکتور در تالارنقره‌ای

زیره یکی از کالاهایی بوده که بالای هفتاد درصد آن مصرف صادراتی دارد و همیشه در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.
کد خبر : ۱۹۴۸۲۰


حسن رضایی پور، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب به بورس‌نیوز گفت: بورس کالای ایران از دو سال گذشته به لحاظ کارکرد و محدودیت‌هایی که در عرضه کالاهای کشاورزی استراتژیک داشت و همچنین حساسیت قیمتی دولت در این زمینه، به پذیرش انبارها و کالاهایی روی آورد که قابلیت استانداردسازی داشتند، در سبد کالای خانوار نبودند و نوسانات قیمتی آن‌ها باری بر دوش عموم مردم نمی‌گذاشت.

وی ادامه داد: یکی از کالاهایی که پذیرش آن آغاز شد زعفران بود که موفقیتی چشم‌گیر رقم زد و تا امروز بالغ‌بر ۷۰۰ تن از آن در قالب گواهی سپرده و چندین برابر آن در قراردادهای آتی معامله‌شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بورس‌کالا را می‌توان بازاری دانست که علاوه بر فعالیت مستقیم کشاورزان، پتانسیل سرمایه‌گذارهای بازار سرمایه را اضافه کرده و به‌صورت هم‌افزایی متقابل به فعالیت می‌پردازد.

راهی جدید برای حل مشکلات کشاورزان

رضایی‌پور به حل مشکلات کشاورزان اشاره کرد و گفت: در شرایط عادی کشاورزان این گروه با مشکل خریدار، کمبود نقدینگی و شرایط عرضه مواجه بودند که با ورود به بورس‌کالا این مشکلات حل شد؛ سرمایه‌گذاران با تزریق دارایی جدید مشکل نقدینگی را حل کردند و کشاورزان با تمکن مالی که مشکل عرضه داشته که این مشکل نیز با ورود در فضایی همچون بورس که مکانی مطمئن برای نگهداری محصول خود به‌صورت استاندارد یافتند. 

وی افزود: در جریان معاملات آتی، ریسک کشاورز و سرمایه‌گذار پوشش یافت و این امر مکملی برای قرارداد محسوب می‌شد که‌موجی از استقبال را در بازار به همراه داشت.

رضایی‌پور در ادامه عنوان کرد: لازم به ذکر است با کاهش نوسان قیمت، سرمایه‌گذاران بازار سرمایه نیز با افت میزان خریدوفروش و کمبود حجم معاملات مواجه می‌شوند. کاهش حجم معاملات صورت گرفته در این نماد و نماد مشابه مانند زعفران باعث ایجاد موجی از نگرانی شده که مقطعی و گذراست؛ نکته قابل‌توجه در این خصوص بازار هدف این دارایی‌هاست که درواقع مختص تنها سرمایه‌گذاران نیست بلکه کشاورزان نیز در دسته ذینفعان قرار می‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: هر میزان از حجم کالاهای ورودی به انبار افزایش یابد و تعداد معاملات نیز بالا برود، انتظار داریم که حجم قابل قبولی از این کالا نصیب ذینفعان بشود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر