بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس، در سال مالی ۹۷ بیش از ۱۴۹ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است.
کد خبر : ۱۹۴۸۸۹
نگاهی اجمالی به شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس (سهامی عام) ابتدا با نام کارخانه شیر پاستوریزه و استرلیزه در تاریخ ۱۳۵۳/۰۶/۰۹ تشکیل شده است. 

بر اساس مصوبه مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت صنایع شیر ایران در تاریخ ۱۳۸۲/۰۴/۲۸ مبنی بر تبدیل کارخانه‌های تابعه به شرکت‌های مستقل، شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس (سهامی خاص) در تاریخ ۱۳۸۲/۱۲/۱۸ با شماره ۱۴۹۹۴ نزد اداره ثبت شرکت‌های استان فارس به ثبت رسیده است. 

این شرکت در مهرماه سال ۱۳۹۴ برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه شده است. 
مکان شرکت: شیراز                        تاریخ بهره برداری: سال ۱۳۵۳

ظرفیت‌های اسمی و عملی شرکت:
بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس، در سال مالی۹۷ بیش از ۱۴۹ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده، به ازای هر سهم ۶۱۰ ریال سود شناسایی کرد که نسبت به سال مالی ۹۶ و با احتساب افزایش سرمایه ۲۲درصدی با کاهش حدود ۷درصدی همراه بود. 

همچنین بر اساس صورت‌های مالی میاندوره‌ای سه ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ شرکت موفق شد به ازای هر سهم ۱۰۶ریال سود محقق کند که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۹درصدی را نشان می‌دهد. 
نگاهی اجمالی به شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس

در ادامه به بررسی برخی از تاثیر گذارترین عوامل سودآوری شرکت می‌پردازیم:

قیمت فروش داخلی محصولات:
محصول اصلی شرکت شیر بوده که حاشیه سود ناخالص این محصول ۱۳ درصد و حاشیه سود ناخالص گروه خامه، ۱۰ درصد است. 

بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۷، ۳۰درصد از کل فروش خالص شرکت مربوط به فروش شیر، ۱۰درصد مربوط به فروش انواع خامه، ۱۴درصد مربوط به فروش ماست، ۲۲درصد مربوط به فروش پنیر و در نهایت سهم فروش خامه از فروش خالص شرکت حدود ۶.۸ درصد است.

همچنین حدود ۲.۶ درصد از فروش شرکت به کشور‌هایی نظیر عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود؛ در نمودار زیر تغییر قیمت محصولات شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس، در ماه‌های سال ۱۳۹۷ آورده شده است. 

قابل ذکر است، نرخ فروش محصولات شرکت از مهرماه با افزایش نرخ مواجه شدند. 

نگاهی اجمالی به شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس

 نرخ مواد اولیه مصرفی:
شیر خام مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده اولیه مصرفی شرکت بوده که شیر خام دریافتی شرکت در پایان سال مالی ۱۳۹۶، ۱۴۷ هزار تن بوده که به ازای هر کیلوگرم ۱۲.۲۴۱ریال، ۱۸۰ میلیارد تومان از بهای تمام شده را به خود اختصاص داده بود و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت در پایان سال مالی ۱۳۹۷، بیش از ۲۵۰میلیارد تومان از بهای تمام شده شرکت را در بر گرفته است؛ بنابراین هزینه خرید شیر خام بیش از ۷۰ درصد از کل بهای تمام شده را در بر می‌گیرد.

هزینه‌های سربار
هزینه‌های سربار عمدتاً شامل دستمزد و لوازم یدکی و ملزومات بوده و هزینه‌های سربار این شرکت معمولا در حدود ۷درصد از کل بهای تمام شده شرکت را تشکیل می‌دهد.

میزان تسهیلات و هزینه‌های مالی شرکت
کل تسهیلات دریافتی شرکت در سال مالی ۹۷ در حدود ۴۰۳ میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال۹۶ حدود ۱۱۰درصد افزایش داشته و بخش عمده تسهیلات دریافتی با نرخ بهره ۱۸درصد است.

مالیات
نرخ مالیات بر درآمد شرکت پس از کسر معافیت‌های ناشی از فروش صادراتی و سود سرمایه‌گذاری‌های بانکی، به طور میانگین ۲۲.۱درصد سود قبل از کسر مالیات است.

توضیح برخی موارد خاص
همانگونه که اشاره شد با توجه به سهم بالای مواد مستقیم مصرفی به ویژه شیر خام در بهای تمام شده کل شرکت، افزایش یا کاهش نرخ این ماده نقش پر رنگی در سودآوری شرکت دارد به گونه‌ای حتی گران شدن ناچیز این ماده آن هم بدون افزایش مبالغ فروش محصولات این شرکت، بخش عمده‌ای از سودآوری شرکت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 

از طرفی به دلیل سهم اندک فروش صادراتی در درآمد‌های شرکت و تامین داخلی مواد اولیه نرخ ارز از اهمیت خاصی برخوردار نیست؛ به طور کلی نرخ فروش محصولات لبنی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و مصرف‌کنندگان اعلام می‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر