بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۲
مهندس محرابيان در مراسم افتتاح فازهاي دوم و سوم طرح جديد ايرالكو:

طرح جديد ايرالكو يكي از مدرنترين طرح هاي توليد آلومينيوم

مهندس محرابيان وزير صنايع و معادن گفت: طرح جديد ايرالكو با فن آوري 200 كليوآمپري از جهت فن آوري و تكنولوژي يكي از مدرن ترين طرح هاي توليد آلومينيوم است. مهم تر اين كه اجراي اين طرح خصوصاً در فازهاي دوم و سوم توسط كارشناسان و متخصصان داخلي انجام شده است. پس امروز ما مي توانيم ادعا كنيم كه توانسته ايم تكنولوژي ساخت كارخانه آلومينيوم را بومي نموده و مي توانيم اين تكنولوژي را به ساير كشورها صادر نماييم.
کد خبر : ۱۹۵۳۴

بر اساس گزارش بورس نيوز ؛ فازهاي دوم و سوم طرح 110 هزار تني شركت آلومينيوم ايران صبح روز شنبه مورخ 88.1.22 به دست مهندس محرابيان وزير صنايع و معادن و با حضور مهندس هراتي نيك رييس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران به همراه تني چند از معاونت ها و مديران اين سازمان، آقاي لطفي نماينده مردم اراك در مجلس شوراي اسلامي، مهندس شعباني فرد استاندار استان مركزي، آقاي آصفري فرماندار شهرستان اراك، مهندس مرجاني مدير عامل شركت آلومينيوم ايران به همراه معاونين، مديران و سرپرستان شركت و همچنين روساي سازمانها و مديران كل نهادها و ارگانهاي مختلف استان و شهرستان و ارباب جرايد و مطبوعات افتتاح و سپس مراسم افتتاحيه در محل سالن ورزشي امام خميني (ره) ايرالكو برگزار گرديد.

 

در اين مراسم، مهندس محرابيان وزير صنايع و معادن ضمن تبريك افتتاح كامل طرح جديد به مردم كشور و استان و خصوصاً شهر اراك بيان داشت: فلز آلومينيوم يكي از مهم ترين و استراتژيك ترين محصولات صنعتي مي باشد كه در تمام دنيا كشورهاي مختلف به دنبال توليد، خودكفايي، صادرات و بهره برداري بيشتر از آن هستند.

وي ضمن تقدير و تشكر صميمانه از تمامي كساني كه در اجراي اين طرح عظيم تلاش داشته اند افزود: در زماني كه دولت نهم كار خود را شروع نمود، ظرفيت توليد آلومينيوم در كشور حدود 220 هزار تن بود ليكن با تلاشي كه مجموعه صنعت و يكايك تلاشگران در اين زمينه متحمل شدند، امروز با بهره برداري از اين طرح و انشاء الله در هفته هاي آينده با افتتاح طرح آلومينيوم هرمزال مجموع ظرفيت توليد آلومينيوم در كشور با رشدي حدود 120 درصد از مرز 457000 تن در سال عبور خواهد كرد.

بنا بر گزارش بورس نيوز ؛ مهندس محرابيان وزير صنايع و معادن گفت: طرح جديد ايرالكو با فن آوري 200 كليوآمپري از جهت فن آوري و تكنولوژي يكي از مدرن ترين طرح هاي توليد آلومينيوم است. مهم تر اين كه اجراي اين طرح خصوصاً در فازهاي دوم و سوم توسط كارشناسان و متخصصان داخلي انجام شده است. پس امروز ما مي توانيم ادعا كنيم كه توانسته ايم تكنولوژي ساخت كارخانه آلومينيوم را بومي نموده و مي توانيم اين تكنولوژي را به ساير كشورها صادر نماييم.

وي افزود: با اجراي اين طرح ميزان انتشار آلاينده هاي زيست محيطي در جهان كمتر مي باشد.

وزير صنايع و معادن در خصوص خطوط قديم ايرالكو بيان داشت: ايجاد يك كارخانه 110 هزار تني آلومينيوم در كشور هزينه اي بالغ بر صد ها ميليارد تومان در بر خواهد داشت. همچنين ميزان اشتغالي كه به تبع اين ميزان توليد در كشور چه به طور مستقيم و چه غير مستقيم از طريق صنايع پايين دستي ايجاد مي گردد بسيار قابل توجه مي باشد.

از طرف ديگر ما توانسته ايم تكنولوژي پيشرفته توليد آلومينيوم در كشور همراه با رعايت استانداردهاي زيست محيطي را بومي نماييم، بنابراين مي توانيم در ظرف مدتي كوتاه خطوط قديم توليد آلومينيوم در اين شركت را به خطوطي با تكنولوژي پيشرفته با رعايت استانداردهاي زيست محيطي تبديل نماييم. در اين زمينه مباحث فراواني را در هيات دولت با حضور كارشناسان و مسئولين سازمان محيط زيست كشور داشته ايم كه مقرر شد تا پايان سال جاري فرصت داده شود تا با نصب تجهيزات پيشرفته بتوانيم مانند همين كارخانه جديد را نيز در طرح قديم ايجاد نماييم.

مهندس محرابيان در ادامه بيان داشت: ما با آلومينيوم توليدي و افزايش آن مي توانيم دو رفتار داشته باشيم يكي اينكه آن را به عنوان مازاد مصرف به خارج از كشور صادر نماييم. دوم اينكه صنايع پايين دستي در بخش خصوصي را در اين زمينه تشويق به سرمايه گذاري و تلاش بيشتر نماييم. پيشنهاد ما اين است با مطالعات كارشناسي، در كنار شهر اراك شهركي تخصصي به عنوان شهرك صنايع آلومينيوم ايجاد گرديده و صنايع پايين دستي آلومينيوم در آن متمركز گردند تا ارزش افزوده اين فلز استراتژيك و اشتغال آن صرف خود شهر و استان گردد.
 

بر اين اساس در ادامه مهندس هراتي نيك رييس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در خصوص اجراي طرح جديد بيان داشت:‌ طرح جديد و روند اجرايي آن تا به امروز يكي از خاطرات زندگي من است. در آن زماني كه من در سازمان قبول مسئوليت كردم و اولين بار براي پيگيري انجام عمليات طرح جديد به ايرالكو آمدم خيلي از خبرنگاران و حتي بعضي از مسئولين استان بر اين باور بودند و به ما مي گفتند كه با توجه به شرايط موجود انجام اين طرح و تكميل آن امري ناشدني است. ولي امروز مي بينيم كه با همت و تلاش همه دست اندركاراني كه به نوعي با اين طرح در ارتباط بودند اين طرح عظيم به بار نشست.

مهندس هراتي نيك در ادامه گفت: توصيه من به مسئولين و مردم شهر اراك و استان مركزي اين است كه پيشكسوت بودن خود را در كشور در امر توليد آلومينيوم حفظ نمايند.

وي افزود: ما اين قول را به استاندار محترم استان مركزي و مردم استان مي دهيم در صورتي كه فرصت لازم را در اختيار ما قرار دهند، اشكالاتي كه در طرح قديمي ايرالكو وجود دارد را بر طرف خواهيم نمود. به گونه اي كه هيچ تفاوتي با طرح جديد شركت نداشته باشد.

بر اساس گزارش بورس نيوز ؛ رييس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در خصوص احداث كارخانه آندسازي طرح جديد بيان داشت: در خصوص اجراي واحد آندسازي طرح جديد اميدواريم كه با همكاري استاندار مركزي و حل مشكلات پيش روي و با توجه به اينكه تمامي تجهيزات آن در سايت اراك آماده مي باشد، بتوانيم اجراي آن را هر چه سريعتر آغاز نماييم.

وي گفت: بحث مهم ديگري كه علاوه بر واحد آند سازي طرح جديد در حال پيگيري اجراي آن مي باشيم طرح نيروگاه 500 مگاواتي برق ايرالكو مي باشد كه به دليل برخي مشكلات موجود در استان و كمبود برق، قراردادي با سازمان گسترش در خصوص تهيه توليد 3000 مگاوات برق به امضاء رسانده ايم كه 500 مگاوات آن در اراك اجرا خواهد شد و پيگيري هاي لازم در اين زمينه نيز در حال انجام است.

همچنين در اين مراسم مهندس شعباني فرد استاندار استان مركزي ضمن عرض خير مقدم به وزير صنايع و معادن و ديگر ميهمانان اين برنامه و همچنين تشكر و قدرداني از تمامي كساني كه در اجراي اين طرح نقش داشتند بيان داشت: انصافاً در دولت نهم با تلاش ها و كوشش هاي فراواني كه در سفرهاي استاني انجام گرفت استان مركزي توانسته است با توجه به موقعيت استراتژيك خود و داشتن راههاي مواصلاتي به ساير استانها جايگاه ويژه و قابل توجهي بدست آورد.

 بنا بر اين گزارش مهندس شعباني فرد افزود: شركت آلومينيوم ايران با اجراي طرح جديد خود كه بزرگترين طرح زيست محيطي كشور مي باشد توانسته در منطقه و اروپا با تكنولوژي كه در طرح جديد ايجاد نموده است در حفظ مسائل زيست محيطي گامهاي اساسي بردارد.

استاندار استان مركزي در ادامه بيان داشت: همانگونه كه وزير محترم صنايع و معادن و سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران نسبت به افزايش توليد آلومينيوم در كشور اهتمام داشته و دارند اميدواريم كه انشاء الله بيش از پيش به صنايع پايين دستي اين صنعت نيز در كشور خصوصا در استان مركزي عنايت بيشتري مبذول دارند.

وي افزود: اين استان توانمندي و استعداد لازم را براي تبديل شدن به بزرگترين قطب توليد آلومينيوم كشور و خاورميانه را دارا مي باشد كه اين طرح جديد و افتتاح آن امروز مويد اين مطلب مي باشد.
 
 

مهندس مرجاني مدير عامل شركت، توضيحاتي اجمالي پيرامون چگونگي روند اجرا و آغاز طرح 110 هزار تني ايرالكوبه شرح ذيل بيان داشت:

متاسفانه از سال 82 به دليل عدم پيش بيني هاي لازم در خصوص تامين منابع ريالي،‌ عمليات اجرايي طرح جديد با كندي مواجه گرديد. ولي خوشبختانه با روي كار آمدن دولت خدمتگزار و تغييرات در مديريت ايميدرو و پيگيري هاي جدي و حمايت هاي مالي در خور تقدير وزارتخانه و سازمان توسعه، اجراي عمليات طرح از سرعت خوبي برخوردار گرديد به طوري كه فاز اول اين طرح با ظرفيت 36000 تن توليد در تاريخ 1386.2.31 به بهره برداري رسيد.

وي در ادامه افزود: خوشبختانه كارشناسان و كارگران و پيمانكاران داخلي با توكل به خداوند و با تكيه برتوانمندي هاي خود توانستند پس از خروج كاركنان چيني از طرح جديد،‌ فاز دوم اين طرح را در تاريخ 87.6.25 و فاز سوم آن را نيز در تاريخ 87.10.17 به بهره برداري رسانند كه امروز شاهد مراسم افتتاح فازهاي دوم و سوم طرح 110 هزار تني ايرالكو با حضور شما بزرگواران هستيم.

مدير عامل شركت آلومينيوم ايران در پايان صحبت هاي خود بيان داشت: من برخود لازم مي دانم كه از تمامي عزيزاني كه در اجراي اين طرح عظيم ملي كه بزرگترين طرح زيست محيطي كشور مي باشد،‌ نقش داشته اند تشكر و قدرداني نمايم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر