بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۱
کد خبر : ۲۶۷۱۴

می گویند بورس تهران خوش استقبال و بد بدرقه است. مصداق این بی وفایی ظهور سهامداران زیادی در یك محدوده زمانی بلند مدت و سقوط آنها به فاصله ناچیز است.

به گزارش بورس نیوز به نقل از آینده یكی از مصادیق بارز این ظهور و سقوط ها، رسول تقی گنجی است. رسول گنجی كه زاییده ودست پرورده اقتصاد بیمار ایران درسال های اخیراست، نمونه خوبی از سرمایه گذاران بدخیم ایرانی است كه گاهی در سریال های تلویزیونی ایران می بینیم.مردی كه درپایان فیلم اسیر كارهای بدش می شود وبه دام قانون می افتد.با این تفاوت كه درپایان سریال های ایرانی،پلیس متهم را به دام می اندازد اما درمورد رسول گنجی زمانی حكم صادر می شود كه او درایران نیست.

سهامداران قدیمی بورس و افرادی كه در سال های آغازین دهه 80 اقدام به خرید و فروش سهام می كردند، به طور قطع با نام رسول تقی گنجی آشنا هستند. مردی كه زمانی ادعا كرده بود "یك درصد GDP ایران "است.مردی كه درگفت وگویی اعتراف كرده بود كه دربورس تهران 2میلیارد دلار دارایی دارد.گنجی روزگاری قبله آمال سهامداران بود. شخصی كه خرید سهام یك شركت وی، صف های خرید و رشد قیمت باورنكردنی را برای سهام مزبور در پی داشت. این جو روانی به گونه ای بود كه حتی شایعه خرید سهام توسط گنجی اثری مشابه خرید واقعی داشت و سهامداران را به ایجاد صف ترغیب می كرد. اما اكنون دادگستری تهران رسول گنجی را به زندان وپرداخت جریمه محكوم كرده است.این درحالی است كه اكثر شركت های گنجی یا مدت هاست كه به دلیل شفافیت در اطلاع رسانی با توقف طولانی مدت نماد مواجه هستند یا دچار زیان عملیاتی شده اند كه در نهایت متضرر اصلی سهامداران خرد هستند.

گنجی درحال حاضر درایران نیست و به صورت دردناكی در آمریكا به سر می برد.او قسمت زیادی از بینایی اش را ازدست داده و با ویلچر رفت وآمد می كند.دولت بخش عمده ای از دارایی هایش را ضبط كرده است.به طور مثال چیزی حدود 15 میلیون دلار از دارایی های گنجی كه به صورت وثیقه در گروی بانك توسعه اسلامی بود،با حكم محاكم قضایی ضبط شده ودراختیار این بانك بین المللی قرار گرفته است حتی گفته می شود زمانی كه درایران بوده،با حكم قاضی،او را روی تخت بیمارستان مجبور به پرداخت حقوق كارگران یكی ازشركت های زیرمجموعه اش كرده اند.اكنون به یاد جمله معروف رسول گنجی می افتیم كه گفته بود" ما نزدیك 75درصد آن چیزی را كه شما دارایی تصور می‌كنید، بدهی داریم".

رسول گنجی در گفت وگوی مفصلی كه دراریبهشت سال 1386 با روزنامه توقیف شده "هم میهن" داشت گفته بود كه او خانواده اش سهام بیش از84 شركت را درپرتفوی دارند.این پرتفوی، به گفته گنجی دومیلیارد دلار ارزش داشته است.رسول گنجی روزگاری قبله آمال خیلی از سهامدارن بورس تهران بود.رسیدن به دارایی افسانه ای او،برای خیلی ها آرزویی دست نیافتنی به شمار می رفت. اوآن روزها مالك شركت هایی هم چون"آرتاویل تایر"،"مهرام"،شیمیایی رازی (تولید كننده چسب رازی)" ، "مینو" سرمایه گذاری ملت" وده ها شركت كوچك وبزرگ دیگر بود. چند سال پیش،او با خرید سهام شركت سرمایه گذاری بانك ملت،درمیان رادیو وتلویزیون های لس آنجلسی شهرتی به هم زد."شهرام همایون" مدیر شبكه سیاسی كانال یك، چندین برنامه علیه گنجی پخش كرد وسعی كرد القا كند كه او(گنجی) یكی از میلیاردرهایی است كه مشاور سرمایه گذاری چند چهره معروف سیاسی كشور است."بنیاد الزهرا" نام اورا به چند چهره معروف جمهوری اسلامی پیوند زد وباعث شد نام "رسول تقی گنجی" خیلی بیش تر از ارزش پرتفویی كه داشت،درگیر حاشیه میلیاردرها شود.

ماجرای مهرام
نام گنجی از ابتدای ورودش به بورس،همراه با حاشیه وحرف وحدیث بود.او شركت مهرام را از شاهرخ ظهیری خرید وبابت تسویه حساب،چندفقره چك بانكی با ارقام درشت به اوداد اما با كمك دوستانی كه دربرخی نهادهای امنیتی داشت یا شاید ادعا می كرد كه دارد،شاهرخ ظهیری را به حاشیه كشاند وپس ازاین كه مبلغی بابت فروش شركت پرداخته بود،ازدادن بخش عمده ای از ثمن معامله سر باز زد وچیزی حدود یك میلیارد تومان ازبدهی اش را نپرداخت.شاهرخ ظهیری كه او را به نام پدر صنایع غذایی ایران می شناسند،هنوز داغ مهرام را درسینه دارد.

ماجرای دنا
خیلی ها تبلیغات گسترده شركت دنا را در تلویزیون به یاد دارند.نمونه آن چه در شركت مهرام به وقوع پیوست، به شكلی دیگر در شركت دنا تكرارشد. گنجی درمورد حواشی خرید شركت لاستیك دنا گفته است" ما 20درصد سهام دنا را از" بنیاد فاطمی" در بورس تهران خریدیم. یعنی در رقابت ماشینی و گران‌تر از تابلو هم خریدیم. یعنی مثلا در تابلو هر سهم سیصد تومان بود، اما من هشتصد تومان خریدم. باقی مانده سهام، تا 63درصد را هم در بورس از مردم خریدم.ه عنوان یك سهامدار عمده قیمت این سهام را بسیار بالا بردم. همان طور كه در مهرام این كار را انجام دادم. تا زمانی كه از رفتارهای یك گروه در كارخانه خسته نشده بودم به فكر فروش آن نبودم. زمانی كه آنجا را فروختم به ثمن بخس فروختم. نسیه هم فروختم.هنوز هم 38میلیارد تومان از آن پول را دریافت نكرده‌ام.

من 63میلیارد تومان آن سهام را فروختم و هنوز 38میلیارد تومان از این مقدار را طلبكارم. به شما اطمینان می‌دهم هیچ اتفاق ناگواری برای سهامدار نیفتاده است. زمانی كه آنجا بودم 40میلیون دلار ماشین‌آلات جدید وارد كردم، خط لاستیك سنگین را توسعه دادم كه خوشبختانه الان فعال شده و یكی از بزرگ‌ترین كارخانه‌های لاستیك‌سازی كشور است. همین الان هم با من مذاكره می‌كنند كه دوباره آنجا را بخرم. البته من تمایلی به این كار ندارم چون ساختار تغییر نكرده است".البته روایت فروشندگان لاستیك دنا با آن چه گنجی گفته،متفاوت است.

ماجرای سرمایه گذاری ملت
خرید شركت سرمایه گذاری توسط رسول گنجی،درسال 1381 حواشی زیادی به دنبال داشت.گنجی این شركت را 42 میلیارد تومان خرید كه آن روزها رقم زیادی محسوب می شد.روزنامه اصلاح طلب بهار،نام گنجی را به بنیاد الزهرا پیوند زد ودراین میان اسمی از چند چهره سیاسی صاحب نفوذ برده شد.چند روز بعد، روزنامه بهار توقیف شد واین شائبه به وجود آمد كه جریان قدرتمند پشت بنیاد الزهرا بهار را توقیف كرده است.گنجی درمورد آن روزها گفته است" اصلا من چیزی به نام" بنیاد الزهرا" نمی‌شناسم.

ما چنین چیزی نداریم. من هیچ وقت هیچ معامله‌ای با "بنیاد الزهرا "نداشتم. تمام اینها نشات گرفته از مصاحبه یك نفر با" رادیو آزادی" است. آقایی كه به "ریش قرمز" معروف است، پنج سال قبل ، با رادیو آزادی مصاحبه كرد و گفت یك "الیگارشی "پنج خانواده‌ای در ایران شكل گرفته است كه خانواده گنجی‌ هم درآن عضویت دارد. همچنین ایشان گفت در معامله‌ای كه برای خرید" دنا "صورت گرفته است فساد وجود داشته است. تلویزیون‌های لس‌آنجلسی این موضوع را تعقیب كردند و من آن زمان به رادیو آزادی زنگ زدم و از آنها سوال كردم چه كسی این سرنخ ها را به شما داده است؟آنها هم اسم چند نفر را بردند و گفتند شما هم مصاحبه كنید و گفته‌های آنها را رد كنید. من گفتم حاضر به مصاحبه با رادیو آزادی نیستم و مصاحبه نكردم. این قضیه باعث به‌وجود آمدن یك ذهنیت شد.سایت سیاسی «پیك‌نت» هم كه توسط چپ های شكسته خورده اداره می شود، این قضیه را تكرار كرد. یك بارهم به آمریكا رفتم . شخصی به نام «شهرام همایون» از یك كانال سیاسی بارها با هتل من تماس گرفت و گفت من راجع به شما حرف‌های غلط و نادرست به مردم می‌گویم. شما 10هزار دلار به "تلویزیون كانال یك "كمك كنید، من تمام آنها را تكذیب و از شما در تلویزیون تعریف می‌كنم. من حتی حاضر به صحبت با او نشدم ایشان در تلویزیون می‌گفت گنجی رفته و بانك ملت را خریده است.به مردم پیشنهاد می داد كه ؛بروید شیشه‌های بانك ملت را بشكنید چون گنجی آن را خریده است . خیلی خنده داراست".

بنیاد فاطمیه نه الزهرا
آن روزها تلویزیون های لوس آنجلسی گنجی وسرمایه گذاری ملت را به چهره های مطرحی ازجمله شیخ محمد یزدی،احمد جنتی وچند روحانی بلند پایه دیگر نسبت می دادند اما گنجی درگفت وگو با روزنامه هم میهن به شدت آن را تكذیب كرده وگفته است" من صد در صد این حرف‌ها را تكذیب می‌كنم، گرچه كاری ندارم كه جایی به نام" بنیاد الزهرا "وجود دارد یا نه؟ فعالیت دارد یا خیر؟ "بنیاد فاطمیه" زمانی وجود داشت كه بعد ورشكست شد و از بین رفت.

من با بنیاد فاطمیه هم از طریق "جواد نادر شاهی" كه مشاور وزیر اقتصاد بود آشنا شدم. بعد به بورس رفتم و سهام آنجا را خریدم و بعد از آن هم ارتباطی با آن جا نداشتم. یك بار هم آقای "یزدی" را در زمان ریاست قوه قضاییه در دفترشان دیدم كه مربوط به كار دیگری بود. من صرفا بخش خصوصی هستم. من همانی هستم كه برای شما معرفی كردم.وام‌دار كسی هم نیستم. فقط مقداری به بانك‌ها بدهكارم! هر چه دارم متعلق به خودم وخانواده‌ام است. با كسی هم شریك نیستم. درصدهای ما در خانواده هم الان دیگر مساوی نیست".

ماجرای مینو
گنجی درمورد شركت مینو گفته است" ما 49درصد «گروه صنعتی مینو» را داریم. 49درصد «پارس مینو» را هم داریم. با وجود اینكه در اداره این شركت ، هیچ دخالتی نداریم، اما همچنان در آن مانده‌ایم. می‌دانید كه 50درصد «مینو» به ستاد آزادگان عزیز تعلق دارد و ما فقط دو عضو هیات‌مدیره در این شركت داریم. كار ما این است كه در جلسه‌های این شركت حضور پیدا كنیم، احوالی از دوستان بپرسیم و بعد هم خداحافظی كنیم. اگر افتخاری در اداره این شركت سراغ دارید، آن را به نام هیات‌مدیره «مینو» ثبت كنید و اگر انتقادی دارید، به خانواده گنجی نسبت ندهید.ما در این شركت نقش نداریم. اما با همه این مسائل، «مینو» را هم خیلی دوست دارم.البته یادآوری یك نكته هم اهمیت دارد كه تا حالا ما از شركت مینو، چیزی دریافت نكرده‌ایم. شاید منتظر سود ناشی از افزایش قیمت سهام آن هستیم، اما برای سود سهام شركت، دندان تیز نكرده‌ایم".

ماجرای گنجی وخاموشی
علینقی خاموشی زمانی كه مجبور به ترك كرسی اتاق بازرگانی شد،به اتفاق افرادی هم چون رسول گنجی یك شركت سرمایه گذاری تاسیس كرد تا با اعتباری كه دارد،هم چون تجربه كشورمالزی،بزرگ ترین شركت واسطه گری بخش خصوصی را ایجاد كند.گفته می شود رسول گنجی مقدارزیادی از دارایی های این شركت تازه تاسیس را بابت بدهی هایی كه داشته به طلبكاران خود داده ودرمقابل،به علینقی خاموشی چك مدت دار داده است.گفته می شود خاموشی به شدت ازاین جریان برآشفته شده است.

حسین داوودیان وریش قرمز
دراطلاعیه دادگستری نامی از حسین داوودیان هم برده شده كه اونیز زمانی یكی از بزرگ ترین سهامداران بورس تهران محسوب می شد.او ازطریق هم پیمانی با علیرضا احمدی كه دربورس به نام "ریش قرمز" معروف بود،گروه قدرتمندی تشكیل داده بود اما ازمدت ها پیش،اونیز روبه افول نهاد.نمونه دیگر این ستاره های غروب كرده، حسین داوودیان است.

داوودیان در سال های بی بدیل بورس به لحاظ رونق و بازدهی (سال های 82 و 83) مدیرعامل شركت كربن ایران و یكی از نقش آفرینان بازدهی های چند صد درصدی سهام گروه سرمایه گذاری پتروشیمی شامل سرمایه گذاری پتروشیمی، كربن ایران، دوده صنعتی، گازلوله و لاستیك سهند بود. شركت برخی از آنها پس از گذشت 5 سال از آن زمان تا مرحله انحلال و ورشكستگی نیز پیش رفته اند.

اما داستان حسین داوودیان به گروه پتروشیمی ختم نمی شود. چراكه وی اواخر سال 83 در یك معامله جنجالی، سهام گروه صنعتی، پیام و آزمایش و پارس قوطی را خریداری كرد. سه شركت نامبرده پس از ورود داوودیان، سرنوشتی مشابه گروه پتروشیمی را تجربه كردند به گونه ای كه در آغاز با انتشار شایعاتی از جمله اعلام EPS چندصدتومانی برای آزمایش زیان ده، گروه داوودیان شاهد افزایش حبابی قیمت سهام شد و در نهایت انتشار گزارش های پی درپی شفاف سازی از سوی بورس، شعله كم جان این شركت ها را خاموش كرد. پیام و آزمایشی كه از آزمایش بورس سربلند بیرون نیامدند و اكنون سه سال است كه نماد آنها را هیچ سهامداری در بورس تهران ندیده است. وضعیتی كه باز هم متضرر اصلی آن سهامداران خرد هستند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سجاد
United States of America
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱
متاسفانه جامعه ما خیلی کثیفه
راحت میشه دزدی کرد .
منتها شرافت مردم فقط جامعه رو نیمچه نگه داشته

حیف این مردم شریف که دست بیشرفان هستند ‌.