بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۴
اهالی تالار این جهش بی‌سابقه و تاریخی را مشکوک می‌دانند

قیمت هر سهم «قند لرستان» در حد انفجار رشد کرد

این شركت در صنعت قند كشور و با چالش‌های اساسی مواجه است و به دلیل بروز برخی اختلاف در بین دو خانواده فامیل و با هدف حل گوشه‌ای از این اختلاف نظر، مقرر شد شش بلوك 4.1درصدی از سهام قند لرستان از سوی یك طرف دعوا عرضه شود.
کد خبر : ۲۹۶۴۵
فعالان بازار سهام، روز گذشته شاهد رشد حیرت انگیز و بی‌سابقه 341درصدی و 464تومانی قیمت هر سهم قند لرستان شدند كه اوایل مهرماه 66درصد سهام آن توسط یك شخص حقیقی به نام روستا خریداری شده بود. براساس این گزارش، شركت كوچك و 2.4میلیارد تومانی قند لرستان یكی از شركت‌های بورس است كه در نیمه دوم سال جاری نقل محافل سرمایه‌گذاری شده است.

این شركت در صنعت قند كشور و با چالش‌های اساسی مواجه است و به دلیل بروز برخی اختلاف در بین دو خانواده فامیل و با هدف حل گوشه‌ای از این اختلاف نظر، مقرر شد شش بلوك 4.1درصدی از سهام قند لرستان از سوی یك طرف دعوا عرضه شود.

همزمان با این اقدام، سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز بلوك 8.3درصدی قند لرستان را اوایل مهرماه عرضه كرد که با رقابت فشرده و بی‌سابقه 17 روزه دو متقاضی مواجه شد و در نهایت توسط یك سرمایه‌گذار حقیقی به نام روستا به قیمت هر سهم 458تومان برای بلوك 8.3درصدی و 600تومانی برای شش بلوك دیگر خریداری شد تا از این طریق غائله دو باجناق سهامدار این شركت در قند لرستان به پایان برسد.

بر اساس این گزارش، بعد از قطعیت مالكیت 66درصدی روستا از سهام قند لرستان در حالی دیگر سهامداران اندك این شركت كوچك منتظر تغییر و تحولات مدیریتی بودند كه چهار بهمن ماه قند لرستان سود هر سهم برای سال مالی منتهی به 31تیر89 را 379 ریال پیش‌بینی كرد. سود هر سهم قند لرستان در سال 88 در شرایطی از 197 به 603 ریال رسیده بود كه مجددا در 27 بهمن ماه مدیران قند لرستان با ارسال اطلاعیه‌ای به سازمان بورس سود هر سهم سال 89 را از 379 به 853 ریال افزایش دادند و دلایل این تعدیل قابل توجه را دریافت 594 میلیون غرامت عدم اجرای قرارداد و تصفیه شكر خام و افزایش در بهای فروش شكر و افزایش تصفیه شكر خام اعلام كردند.

با این تعدیل قابل توجه انتظار می‌رفت بازگشایی نماد معاملاتی قند لرستان در روزهای گذشته با جهش قیمتی همراه باشد اما سازمان و شركت بورس دو مرتبه معاملات سهام آن را باطل كردند تا اینكه روز گذشته نیز مجددا با معامله تنها 420 سهم قیمت هر سهم قند لرستان با جهش خیره‌كننده و بی‌سابقه‌ای (كه تاكنون در بازار سهام سابقه نداشت) مواجه شد و با 341درصد پرش از 136تومان هر سهم به 600تومان رسید.

با این رویداد، 234 سهامدار حقیقی و حقوقی در زمره خوشبخت‌ترین سرمایه‌گذاران دنیا قرار گرفتند چرا كه در یك عرض كمتر از یك ماه شاهد افزایش 3.5برابری سرمایه خود در این شركت شدند. این در حالی است كه به دلیل شناور آزاد بودن 5درصدی سهام قند لرستان، سهامدار دیگری حاضر به عرضه روز گذشته سهام این شركت نشد.

بر اساس این گزارش، برخی از كارشناسان و كارگزاران بازار سهام رشد 341درصدی قیمت هر سهم قند لرستان را شائبه برانگیز و مورددار اعلام كرده‌اند و خواهان بررسی بیشتر نهاد ناظر یعنی سازمان بورس شده‌اند.

گزارش فارس می‌افزاید، این گروه اعتقاد دارند هرچند رشد قیمت سهام بعد از تعدیل بیش از 10درصدی سود هر سهم شركت‌ها طبیعی است اما درصد اندك سهام شناور آزاد قند لرستان و امكان هماهنگی سهامداران اندك این شركت با هدف رشد قیمت سهام عادی نیست. با این اوصاف باید دید سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص معاملات سهام این شركت چه تصمیمی خواهد گرفت.روز گذشته رییس اداره امور بورس‌ها گفت: معاملات سهام قند لرستان در حالی دوبار باطل شده بود كه رشد قیمت 341درصدی قیمت هر سهم آن با داد و ستد 420سهم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محمد خواجه نصیر، در رابطه با این سوال كه آیا رشد قیمت 341درصدی و 464تومانی هر سهم قند لرستان (كه روز گذشته رخ داد) طبیعی است یا خیر اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار همواره معاملات سهام آن دسته از شركت‌هایی را كه با رشد قابل توجه قیمت خصوصا در زمان بازگشایی نماد مواجهه می‌شوند را بررسی می‌كند. وی ادامه داد: معاملات سهام قند لرستان نیز طی روزهای گذشته دوبار باطل شده بود.

بنابراین باتوجه به داد و ستد 420سهم این شركت و رشد قیمت 464تومانی هر سهم آن، معاملات روز گذشته قند لرستان مورد بررسی قرار می‌گیرد. خواجه نصیر با بیان اینكه یكی از دلایل جهش 341درصدی نرخ هر سهم قند لرستان تعدیل قابل توجه سود هر سهم آن بوده خاطرنشان كرد: از مشكلات اصلی معاملات سهام این دسته شركت‌ها حجم اندك سهام شناور آزاد است كه باید راهكاری برای این‌گونه موارد در نظر گرفته شود.

منبع : پول 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر