بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴
کد خبر : ۳۱۷۸۳

مهدی تقوی در گفتگو با مهر درباره دلایل افزایش قیمت دلار در بازار و کاهش قیمت یورو گفت: هم اکنون اقتصاد کشورهای یونان و اسپانیا با مشکلاتی مواجه شده اند.

وی توضیح داد:یونان در حال حاضر از لحاظ اقتصادیورشکسته شده و بدهی های عظیمی دارد که نمی تواند آنها را بازپرداخت کند، ضمن اینکهاتحادیه اروپا نیز برای کمک به یونان و اسپانیا با مشکلاتی دست به گریبان است، بنابراین وضعیت یورو دچار مشکل شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افراد فعال در بازار پیش بینی می کنند که ارزش یوروکاهش یابد و با توجه به این امر موجودیهای یورو را به دلار تبدیل می کنند، تصریح کرد: بنابراین تقاضا برای دلار در بازارهاافزایشمی یابد و دلیل عرضه یورو نیز این است که قیمت دلار افزایشو قیمت یورو کاهش می یابد.

وی بااشاره به وضعیت بحران مالی اروپا و خروج آمریکا از بحران، گفت: پیش بینی می شود که وضعیت اقتصادیآمریکا در کوتاه مدت بهبود یافته و وضعیت اقتصادی اروپا بدتر شود که این پیش بینی ها نیز بر بازار اثر می گذارد.وضعیت آینده نیز بستگی به این موضوع دارد که مردمی که وضعیت مذکور را برای اقتصاد امریکا و اروپا پیش بینی کرده بودند، هم اکنون این پیش بینی را چگونه تعدیل می کنند.

افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت یورو ادامه می‌یابد

تقوی ادامه داد: اگر این پیش بینی را تعدیل نکنند، یعنی همان تفکر را که وضعیت در اروپا وخیم خواهد بود را داشته باشند، وضعیتاروپا ازهم اکنون نیز بدتر خواهد شدو در آمریکا بهبود خواهد یافت، بنابراین افزایش قیمت دلار نسبت بهیورو ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: اگر شواهدی دال بر اینکه بحراناقتصادی اروپا فروکش می کند، وجود داشته باشد، آن زمان مردم نسبت به خرید یورو اقدام می کنند و یا اگر پیش بینی کنند که در آینده اینزدیکوضع اروپا بهبود خواهد یافت، هم اکنون که قیمت یورو در "کف" است نسبت به خرید این نوع ارز اقدام خواهند کرد، بنابراین وضعیت یورونسبت به دلار بهتر خواهد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: اگر پیش بینی شود که بحران مالی فعلی در ابتدای راه است و این بحران ادامه خواهد داشت، ارزش دلار در مقابل یورو باز هم افزایش خواهد یافت.

وی در مورد تاثیرات اتخاذ سیاستهای اقتصادی آمریکا برای افزایش ارزش دلارگفت: آمریکا سیاستهای اقتصادی را به پیش می برد کهاعتماد به دلار را افزایش می دهد. دلار بین المللی ترین پول است، به عبارت دیگر حدود دو سوم مبادلات جهانی به دلار و یک سوم آن به سایر ارزها انجام می شود. برهمین اساس، تقاضا برای دلار از نظر مقدار همواره بالاتر از سایر ارزها است.

کارشناس ارشد مسائل پولی و ارزی بیان کرد: اگر اعتماد گروهی که با دلار مبادله می کنند بر گروهی که به دلار اعتماد نمی کنند، غلبه کند، در این زماندلار به پول قوی بین المللی تبدیل می شود با اقتصادی که (اقتصاد آمریکا) 30 درصد تولید ناخالص دنیا را بر عهده دارد.

اروپا در بحران

ویاضافه کرد: بحران اقتصادی شوکی به آمریکا و دلار وارد کرد وهم اکنون کهاز این بحران خارج شده اند، اروپا دچار بحران شده و مشخص نیست که این بحران تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

استاد اقتصاد کلان دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص منافع و مضراتافزایش قیمت دلار و کاهش یورو بر اقتصاد ایران و تبدیل ذخایرسبد ارزی کشور از دلار به یورو وتدابیر بانک مرکزی ( که هنوز تصممیم گیری قطعی برای آن صورت نگرفته است) برای تغییر این حالت با وضعیت فعلی قیمت دلار و یورو در جهانگفت: اگر بانک مرکزی در زمانی که ارزش دلار کاهش یافته بود نسبت به تغییر آن به یورو و هم اکنون که این حالت برعکس شده است، اقدام کرده باشد، ضرر چندانی متوجه اقتصاد کشور نخواهد بود.

وی تصریح کرد: این موضوع که این اقدامات ضرر و یا منفعت دارد، بستگی به زمان تبدیل دلارها به یورو و نرخهای آنها دارد و حال اگر بانک مرکزی می خواهداین نسبت را تغییر دهد باید به نرخهای دلار و یوروتوجه کند، همچنین بانک مرکزی باید اعلام کند که چه مقدار از دلارها را به یورو تبدیل کرده و ارزهای تبدیل شدهدر آن زمان چه نرخ و هم اکنون چه نرخی دارند.

بانک مرکزی نباید به یک پول خاص دلبستگی داشته باشد

تقوی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید به نحویسبد ارزی کشور را تغییر دهد و مدیریتکند که همواره از این تغییرات سود عاید کشور شود، افزود: بانک مرکزی نباید به یک پول خاص دلبستگی داشته باشد و سیاست نیز نباید در کار بانک مرکزی نقشی داشته باشد. به عبارت دیگر ،نحوه ارتباط ایرانوآمریکا نباید باعث شود که بانک مرکزی دلارها راوارد بازار کند.

وی عنوان کرد: البته اگر کشور قدرتمند و پرتوانیداشته باشیم و بانک مرکزی دلارها را وارد بازار نماید، در این حالت ارزش دلار کاهش خواهد یافت. کاهش ارزش دلار نیز بهنفع اقتصاد آمریکا است، زیرا صادرات این کشور را ارزان و وارداترا گرانمی کند، همچنین باعث کاهش نرخ بیکاری و رشد تولید آن کشور خواهد شد.

پوشش ریسک نرخ ارز

این کارشناس مسائل اقتصاد کلان گفت: معاونت ارزی بانک مرکزی مسئول میزان تبدیل ذخایر و زمان آن است ولی در هر حال باید ریسک نرخ ارز را بپوشاند.

وی در مورد افزایش قیمت دلار در بازار و تاثیر آن بر صادرات کشور گفت: با توجه به اینکه وضعیت صادرات کشور ما مطلوب نیست به نحویکه به طور میانگین رقم صادرات کشور7 برابر واردات است، بنابراین افزایش قیمت دلار حتی در حد دو یا سه هزار تومان نیز تاثیر چندانی بر صادرات کشور نخواهد گذاشت.

تقوی اظهارداشت: اگر نرخ دلار افزایش یابد، به همان نسبت نیز واردات برای کشور گران و صادرات ارزان خواهد شد، بنابراین صادرات باید افزایش و واردات کاهش یابد.

وی با بیان اینکه کشور برای صادرات توان تولید ندارد، عنوان کرد: هر آنچه که در گذشته مانند زعفران، پسته و فرش صادر می شد، هم اکنون بازاری برای آن نداریم و تنها خشکبار صادر می شود.

وی عنوان کرد: افزایش قیمت دلار گرچه تاثیر چندانی بر صادرات کشور ندارد، اما باعث افزایش نرخ تورم می شود، زیرا باعث گران شدن واردات می شود.

پیشنهاد ارائه سوبسید توسط دولت به صادرکنندگان

وی پیشنهاد کرد که دولت به صادرکنندگان سوبسید ارائه کند تا صادرکنندگان به راحتی بتوانند صادرات را انجام دهند، که در این حالت قیمت واردات نیز افزایش نیابد، گرچه ممکن است این پیشنهاد خوشایند دولت نباشد، اما تنها راه حل است. با توجه به واردات 70 میلیارد دلاری، اگر ارزش دلار 50 درصد افزایش یابد، اقتصاد را فلج کرده و تورم وحشتناکی در انتظار کشور خواهد بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر