بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۰
به لطف پروردگار و همت کارکنان در سال 1388 بالاترین حجم صادرات محصول (LAB) را در طول تاریخ شرکت داشتیم و از سوی دیگر میزان مصرف ماده اولیه نفت سفید را نیز کاهش دادیم لذا با استفاده از این دو خصوصیت توانستیم در بازار رقابتی عملکرد مناسبی داشته باشیم.
کد خبر : ۳۲۴۵۴

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در محل سالن باشگاه صنعت و معدن راس ساعت 9:00 صبح مورخ 89.3.20 با حضور بیش از 97 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای دکتر مهدی جمالی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان مالک بهمنش و داریوش پرهیزکار و با دبیری آقای مهندس رضا مقدم (مدیر عامل) کامل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس اوراق بهادار تهران آقای جعفر سلطانی و نماینده بازرس قانونی شرکت آقای جواد بستانیان نیز در جلسه حضور داشتند.

 
 
مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.
 
 
 
 
1- تصویب صورتهای مالی شرکت

2- تقسیم 1200 ریال سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی فریوران هدف به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه های اطلاعات ، دنیای اقتصاد و روزنامه محلی اصفهان امروز به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

 
حاشیه مجمع:
رضا مقدم مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در حین قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع بیان کرد: به لطف پروردگار و همت کارکنان در سال 1388 بالاترین حجم صادرات محصول (LAB) را در طول تاریخ شرکت داشتیم و از سوی دیگر میزان مصرف ماده اولیه نفت سفید را نیز کاهش دادیم لذا با استفاده از این دو خصوصیت توانستیم در بازار رقابتی عملکرد مناسبی داشته باشیم.
 
 

وی در ادامه به اثرات تحریم ها در عملکرد شرکت پرداخت و گفت: برخی قطعات مورد نیاز شرکت، آمریکایی است و فروش آن به ما لغو شده است خوشبختانه با تلاش متخصصان داخلی قطعات مزبور ساخته شده و حتی امکان فروش آنها به سایر شرکتها نیز فراهم گردیده و از این بابت مشکلی نداریم.

اعضای هیات مدیره شرکت:

اعضای هیات مدیره

نام نمایندگان

سمت

بانک صنعت و معدن

ابراهیم صادقی

رئیس هیات مدیره-غیر موظف

شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن

رامین پاشایی فام

نائب رئیس هیات مدیره-غیر موظف

شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند

مهدی جمالی

هضو هیات مدیره 0 غیر موظف

شرکت لیزینگ صنعت و معدن

داریوش حمیدی

عضو هیات مدیره-غیر موظف

شرکت لیزینگ آتیه الوند

رضا مقدم

مدیرعامل - موظف

 
 
پیام هیات مدیره :

با توجه به اینکه اتکا اقتصادی ایران به درآمد نفت و وابستگی عمیق به درآمدهای ناشی از فروش و صادرات نفت خام اثرات نامطلوبی بر ساختار اقتصادی کشور می گذارد. در پی رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر رهایی از وابستگی و رسیدن به خودکفایی و ایجاد اشتغال و جلوگیری از تخریب های اجتماعی ، فعالیت ها و سرمایه گذاریهای گسترده ای در بخش صنایع پایین دستی که با ارزش افزوده همراه باشد آغاز گردید. در این راستا یکی از حلقه های مفقوده نفت و پتروشیمی تا تولید نرمال پارافین و الکیل بنزن خطی مورد نیاز کارخانجات تولیدی شوینده ها، کارخانه تولید این محصولات بوده که با توکل به خداوند متعال و تلاش خستگی ناپذیر کارگران و متخصصان این مرز و بوم در شهریورماه 1373 شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران به بهره برداری رسید و از آن تاریخ تاکنون با اقتدار همچنان در صحنه صنعت فعالیت می نماید.

مواد فعال سطحی یا سورفکتانتها(Surface Active Agents) با تولید جهانی بیش از 14.3 میلیون تن و با ارزش بیش از 18 میلیارد دلار طی سال 2009 میلادی در زمره یکی از مهمترین مواد مصرفی بوده لذا سهم الکیل بنزن خطی به عنوان ماده اولیه شوینده های خانگی سازگار با محیط زیست از این مواد ( فعال سطحی) طی سال 2009 در حدود 3.4 میلیون تن و معادل 24 درصد آن بوده است و از پیش بینی می شود تولید این محصول در سال 2016 میلادی به حدود 4 میلیون تن برسد.

با توجه به اینکه میزان مصرف شوینده ها در ایران معادل کشورهای توسعه یافته می باشد و تاکنون به سطح استانداردهای جهانی نرسیده است پیش بینی می گردد روند افزایش مصرف مواد فعال سطحی در ایران از روند مصرف جهانی آن بیشتر باشد.

× نرمال پارافین نیز نقش محصول میانی در تولید الکیل بنزن خطی را دارد که در یک فرآیند شیمایی پیوسته از نفت سفید حاصل می شود و با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید نرمال پارافین و الکیل بنزن حطی نفت سفید و بنزن می باشد و مواد مزبور به قیمت FOB خلیج فارس خریداری می گردد، لذا تغییرات قیمت جهانی نفت خام متاثر از عرضه و تقاضا تغییرات جوی و تنش های سیاسی متقابلاً تاثیرات مستقیم و آنی بر روی محصولات این شرکت نیز دارد و به عنوان نمونه می توان به بحران اقتصادی جهانی اواخر سال 2008 اشاره نمود که تاثیرات آن تا اواسط سال 1388 بر وضعیت عملکردی شرکت حاکم بود.

× با مروری کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی مورد گزارش به عرض می رساند تا پیش از راه اندازی کارخانه در سال 1373، LAB مورد نیاز کشور، از طریق واردات تامین می گردید لذا پس از راه اندازی کارخانه و در ادامه آن با اجرای طرح افزایش ظرفیت در سال 1382 علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور مازاد تولیدات به خارج از کشور صادر می شود و از سال 1384 با راه اندازی شرکت پتروشیمی بیستون و ورود این شرکت به عنوان تولید کننده LAB به این صنعت ، تولید مذکور در وضعیت رقابتی قرار گرفت و در حال حاضر حدود 72 درصد تولیدات LAB داخل کشور توسط شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران صورت می گیرد و طی سال مالی گذشته کل تولید کشور معادل 137000 تن بوده است.

× در خصوص بیان استراتژی شرکت به استحضار می رساند به منظور تحقق و انجام تکلیف همت مضاعف و کار مضاعف ، هیات مدیره شرکت در نظر دارد در راستای حفظ و افزایش توان رقابت در داخل و خارج از کشور ، تهمیدات لازم در خصوص ارتقا کیفیت محصول و کنترل و کاهش قیمت تمام شده را با بکارگیری مکانیزم های عملیاتی از قبیل تولید محصول جدید، (پارافین c14) استحصال پلاتین از کاتالیستهای مستعمل واحد پاکول ، اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی ، موازی با اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها و همچنین ساخت قطعات یدکی مورد نیاز کارخانه در داخل کشور به کار گیرد.

× با نگاهی به وضعیت و چشم انداز شرکت برای سال های آتی به نظر می رسد در صورت اجرای هدفمند کردن یارانه ها قیمت مواد اولیه (نفت سفید-بنزن) و انرژی افزایش خواهد یافت و اثرات مزبور در حیطه حمل و نقل نیز محسوس خواهد بود و طبیعتاً اثر مستقیمی بر قیمت تمام شده محصولات خواهد گذاشت. لذا با توجه به نزدیک بودن قیمت فروش داخلی و جهانی،درصورت افزایش قیمت حامل های انرژی و تاثیر حدودا 10 درصدی آن بر قیمت تمام شده، رقابت پذیری آن را در بازار جهانی دچار چالش خواهد نمود و پیش بینی می گردد تقاضای این محصول در داخل کشور نیز با کاهش روبرو شود و صادرات آن نیز عاری از سود خواهد بود. لذا به منظور جلوگیری از ایجاد شوک در بازار محصولات که نهایتاً به شوینده ها نیز تسری پیدا خواهد کرد به نظر می رسد انجام تمهیدات ذیل توسط مراجع ذیصلاح قابل تامل باشد.

× کاهش قیمت نفت سفید و بنزن به قیمت پایین تر از FOB خلیج فارس

× پلکانی نمودن افزایش قیمت حامل های انرژی با شیبی کند

× اعطای تسهیلات با کارمزد کم به منظور اجرای پروژهای بهینه سازی مصرف انرژی

با توجه به جمیع جهات فوق هیات مدیره به عنوان امانت دار شرکت نهایت تلاش خود را در خصوص استفاده بهینه و ایجاد ارزش افزوده در منابع شرکت به کارگمارده و افتخار دارد علیرغم وجود مشکلات عدیده که چکیده ای از آن ذیلاً تقدیم حضور خواهد شد علاوه بر خدمتگذاری سهامداران محترم سهم کوچکی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهد.

 
تاریخچه فعالیت شرکت:

طرح الکیل بنزن خطی بعنوان یکی از طرح های زیربنایی کشور در زمره طرح های صنایع شیمیایی وزارت صنایع در سال 1362 کار خود را آغاز نمود قبل از بررسی های اولیه گزارش توجیهی فنی و اقتصادی این طرح در سال 1363 توسط کارشناسان طرح تدوین و براساس آن هزینه های طرح از منابع بودجه عمرانی تا پایان سال 1364 تامین گردید. در این فاصله قراردادهای لیسانس و مهندسی اصولی منعقد و اعتبارات اسنادی آن مفتوح و عملیات مهندسی پایه توسط پیمانکار به اتمام رسید.در اوایل سال 1365 طرح الکیل بنزن خطی به شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران (سهامی خاص) که متعلق به بانک صنعت و معدن و وزارت صنایع بود واگذار گردید.

شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران (سهامی خاص) در تاریخ 10 اردیبهشت ماه 1363 تحت شماره 51871 در اداه ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و بر اساس صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده به تاریخ 1370.2.31 مرکز اصلی شرکت از تهران به اصفهان تغییر و مراتب تغییر طی شماره 8027 مورخ 1370.5.12 در اداره ثبت شرکتهای اصفهان به ثبت و برابر صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده به تاریخ 1375.4.27 نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و نام شرکت به شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران (سهامی عام) اصلاح شد.

به موجب نامه شماره 15490 به تاریخ 1375.12.22 سازمان بورس و اوراق بهادار تهران طبق صورتجلسه مورخ 1375.8.7 هیات پذیرش سازمان مزبور، سهام شرکت از تاریخ 1375.12.12 در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.

اهم فعالیتهای شرکت :

· انجام کلیه مطالعات اقتصادی، فنی و مالی مربوط به طرح الکیل بنزن خطی و سرمایه گذاری در اجرای این طرح و بهره برداری از آن و انجام مطالعات و اجرای سایر طرح های صنایع شیمیایی که اجرای آنها قابل توجیه تشخیص داده شود.

· انجام کلیه اقدامات و معاملات مربوط به خرید داراییهای منقول و غیر منقول ، واردات ماشین آلات ، تاسیسات، قطعات، لوازم یدکی و مواد اولیه و فروش آنها و فروش و صادرات محصولات تولیدی و هرگونه عملیات دیگری که در حدود موضوع شرکت باشد.

· مشارکت در سایر شرکتها از طریق تامین یا تعهد سرمایه شرکت های جدید و یا خرید و یا تعهد سهام شرکت های موجود و ایجاد شعب در داخل یا خارج کشور

· بطور کلی شرکت می تواند به کلیه عملیات یا مبادلات و معاملات مالی و تجاری صنعتی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به تمام و یا هریک از موضوعات مشروحه فوق مربوط باشد در داخل یا خارج از کشور مبادرت نماید.

 
جایگاه شرکت در صنعت :

شرکت در صنعت تولید LAB فعالیت می کند . رشد فروش صنعت مذکور در سال جاری نسبت به سال قبل 4.2 درصد می باشد. شرکت در بین شرکتهای فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ 2.135.901 میلیون ریال در رده اول قرار دارد. همچنین سهم فروش محصولات عمده این شرکت از کل بازار داخلی و صادرات به شرح زیر است :

برنامه های آینده شرکت

در زمینه امور بازرگانی، برنامه ریزی و بررسی شرایط بازار های هدف به منظور کنترل قیمت محصولات و حفظ و گسترش سهم بازار و همچنین ایجاد تعادل و هماهنگی به منظور حفظ و گسترش رضایتمندی مشتریان سازمان ، مبتنی بر دیدگاههاواهداف سهامداران محترم و تلاش برای حفظ منافع و صرفه و صلاح سازمان از اهداف مهم و استراتژیک شرکت در سال آتی خواهد بود .

- در راستای بهینه سازی و کاهش مصرف انرژ ی شرکت در نظر دارد با برنامه ریزی و طراحی و اتخاذ راه کار مناسب میزان گاز طبیعی مصرفی به عنوان گاز پوششی مخازن را به حداقل ممکن رسانده که در این رابطه طراحی پروژه اصلاح سیستم بلانکتینگ در دست اقدام می باشد و با اجرای این پروژه می توان سالانه حدود 20 درصد در مصرف گاز صرفه جویی نمود .

- شرکت در نظر دارد جهت کاهش مصرف انرژی الکتریکی از موتورهای دور متغیر به جای دور ثابت در فن های هوایی و بویلرها استفاده نماید که پروژه مطالعات و ارزیابی آن توسط کارشناسان شرکت تحت بررسی می باشد .

- به منظور بهبود سیستم نگهداری و تعمیرات تجهیزات و تأسیسات کارخانه بررسی های ابتدایی در خصوص ایجاد و استقرار سیستم اتوماسیون و مکانیزه تعمیرات و نگهداری ((CMMS ، صورت گرفته و در سال آتی پروژه مذکور پیاده سازی خواهد شد از مزایای سیستم مذکور ONLINE بودن اطلاعات مربوط به تعمیرات اضطراری و PM تجهیزات و تأسیسات و همچنین تجزیه و تحلیل و استخراج شاخص های نگهداری را می توان نام برد درضمن با استقرار سیستم فوق علاوه بر حذف کاغذ از سیستم مربوطه و ارتقاء کیفیت امور جاری ، صرفه جویی قابل ملاحظه ای ناشی از راه اندازی پیش از موعود تجهیزات به وجود خواهد آمد .

- توسعه پروژه حفاظت الکترونیک اجرا شده طی سال 1388جهت افزایش امنیت و ایمنی کارخانه و نصب دوربین های جدید بدین منظور .

- بازنگری و اصلاح شرح و شناسنامه کالا در جهت بهبود وضعیت انبارش موجودیها و سهولت دسترسی به اقلام مذکور و افزایش سرعت و دقت در امر سفارشات و خرید اقلام مورد نیاز شرکت .

- ایجاد کارگروه کنترل و مدیریت بر ضایعات و پسماندهای کارخانه به منظور کاهش اثرات سوء زیست محیطی و استفاده بهینه از بازیابی منابع .

- اجرای پروژه نیمه صنعتی تولید نرمال پارافین با آروماتیک کمتر از PPM 100 با استفاده از زئولیت .

- سایر پروژه های تعریف شده توسط واحد تحقیق و توسعه که در سال آتی اجرا خواهد شد به شرح زیر خلاصه می شود .

- بازیافت آب مربوط به Blow Down واحد 2600

- بررسی امکان تولید پارافین سنگین

- نصب فیلتر در واحد خنثی سازی پتاس جهت حذف اتلاف پتاس و جلوگیری از آلودگی

- تعویض فیلترهای ورودی خوراک واحد 100 از نوع فیلترهای قابل شستشو

- بررسی امکان استفاده از هیدروژن مازاد تولیدی جهت پر نمودن کپسول هیدروژن و ارائه به بازار .

- بررسی امکان نصب واحد جدید نیتروژن جهت استفاده در واحد مخازن

- با توجه به تصویب اجرای طرح استحصال پلاتین با مشارکت شرکت SINOPEC چین توسط هیأت مدیره شرکت ، مقرر گردید در سال آتی اقدامات لازم در خصوص انعقاد قرارداد و اجرایی شدن آن صورت گیرد .
 
 
لینک سایت شرکت :
 
 
 
 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر