بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۷
هدف گذاری هیات مدیره در مجمع عادی سالیانه ملی مس

تولید 440 هزار تن مس تصفیه شده در سال 92

جلسه مجمع عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران در ساعت 14:00 عصر مورخ 89.4.8 در محل سالن همایش های رازی با حضور بیش از 93 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۳۲۹۲۱

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران در ساعت 14:00 عصر مورخ 89.4.8 در محل سالن همایش های رازی با حضور بیش از 93 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای دکتر سمیعی نژاد به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان دکتر شیخ و عزت الهی و به دبیری آقای فرهاد زمانی کامل شد.همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.


مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای دکتر سعد محمدی (مدیرعامل شرکت) و گزارش بازرس قانونی توسط نماینده بازرس تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی

2- تقسیم 1200 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی آزموده کاران به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار


ترکیب اعضاء هیأت مدیره:

اعضاء هيأت مديره

 نماينده

سمت

اردشیر سعد محمدی

ایمیدرو

مديرعامل و نایب رييس هيأت مديره

محمد مسعود سمیعی نژاد

سهام عدالت

رييس هيأت مديره

احمد فریدی

پارس سوئیچ

عضو هيأت مديره

محمد جلال مآب

صندوق بازنشستگی

عضو هيأت مديره

رضا احمدی

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

عضو هيأت مديره


پیام هیأت مدیره:

صنعت مس ابتدای سال 1388 را با تأثیر از بحران اقتصادی با آشفتگی بازار و کاهش قیمت مس آغاز نمود به تدریج آثار مثبت ارایه طرحهای اقتصادی جبرانی در دنیا ، اقدام چین به خرید مس ، رشد خاص سهام در بازار جهانی و سرمایه گذاری موسسات مالی و سرمایه گذاری در بازار ، افزایش قیمت نفت و بهبود میزان مصرف فلزات و حرکت رو به جلو کشورهای بزرگ دنیا در بازار مس نمایان شد و باعث افزایش قیمت گردید بطوریکه در سال 1388 پایین ترین قیمت مس در LME برابر 3872 و بالاترین آن 7685 دلار بر تن بوده است .

خوشبختانه شرکت مس با توجه به اینکه به تولید هدف 210.000 تن مس کاتدی در سال 1388 دست یافت ، علیرغم پیش بینی درآمد با توجه به قیمت پایین آن برای سال 1388 ، با توجه به افزایش قیمت موفق به نیل به 21.367 میلیارد تومان فروش گردیده که 57 درصد آن مرهون صدور مازاد مصرف داخل در بازارهای بین المللی می باشد .

در عرصه توسعه نیز شرکت سعی نمود با هدف دستیابی به ظرفیت 440.000 تن مس کاتدی حداکثر تا سال 1392 ، با غلبه بر مشکلات موجود چهار پروژه را به مرحله اجرایی رسانده و مطالعات بخشی از پروژه ها نیز به پایان رسانده که بزودی در سال 89مناقصه های آنها برگزار می گردد .

از موارد بسیار حایز اهمیت توسعه اکتشافات که زیر بنای بخش توسعه صنعت می باشد که برنامه ریزی جهت بازگشایی 6 معدن عمده و توسعه اکتشاف در سطح ایران است .

سازمانهایی در دنیا می توانند به حیات خود ادامه دهند که بتوانند چالشها را دریابند و خود را با محیط متحول و پویایی کنونی منطبق کنند و با برنامه چشم انداز و اهداف بلند مدت حرکت نمایند و دور اندیشی و فرصت سازی را بیاموزند .


خط مشی جامع شرکت ملی صنایع مس ایران:

1. توسعه سرمایه گذاری صنعت مس جهت دستیابی به ظرفیت 440 هزار تن مس کاتدی به منظور افزایش سهم تولید ایران در مقیاس جهانی

2. بازگشایی 6 معدن جدید مس در سال 89

3. گسترش فعالیتهای اکتشافات به منظور دستیابی به پتانسیل های جدید مس

4. ارتقاء سطح بهره وری منابع (سرمایه ، نیروی کار . عوامل تولید) و کاهش مصرف انرژی

5. تهیه و اجرای منشور اخلاق حرفه ای برای صنعت مس

6. پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی و کاهش آن از طریق اجرای طرح های زیست محیطی و افزایش سطح ایمنی و سلامت شغل پرسنل

7. بهبود مداوم کیفیت محصولات

8. دستیابی به تولید 216.000 تن مس کاتدی در سال 89

9. آموزش پرسنل و بالا بردن سطح علمی آنها

10. تأمین نیاز صنایع داخلی و ایجاد انگیزه جهت سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی صنعت مس

11. ارتقاء سطح فن آوری

12. حمایت از صنایع داخلی به منظور ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت مس


مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت در سال مالی 1388

1. ذخایر :

طبق بررسیهای انجام یافته بخشهای از ایران از لحاظ ذخائر معدنی بر روی کمر بند مس جهان قرار گرفته است که از شمال غرب ایران شروع و تا جنوب شرق ادامه دارد . هم اکنون شرکت ملی صنایع مس ایران در حال انجام عملیات اکتشافی به منظور شناسایی و بررسی امکان بهره برداری از پتانسیلهای معدنی مس ایران در سه مرحله پی جویی ، اکتشاف عمومی و اکتشاف تفصیلی در شش ناحیه در سطح کشور در استانهای آذربایجان شرقی ، اردبیل ، خراسان جنوبی ، سیستان و بلوچستان ، کرمان و یزد است. معادن مس سر چشمه و میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذربایجان شرقی از مهمترین معادن مس کشور به شمار می آیند .


مقایسه میزان ذخایر شرکتهای برتر معدنی تولید کننده مس دنیا:

نمودار جدول زیر وضعیت ذخایر معدنی مس (Reserves) شرکتهای معدنی تولید کننده مس جهان را نشان می دهد شرکت معدنی کودلکو شیلی با داشتن قریب به 18 درصد ذخایر بالاترین سهم را به خود اختصاص داده و شرکت ملی صنایع مس ایران نیز با دارا بودن حدود 3 درصد از ذخایر معدنی دنیا در مقام مقایسه به لحاظ ذخیره در بین شرکتهای برتر معدنی مس ، در جایگاه دهم قرار گرفته است .

نمودار ذخایر مس شرکت های معدنی برتر دنیا


اطلاعات طرح های توسعه شرکت:

توسعه و افزایش تولید از استراتژی های بنیادی یک بنگاه اقتصادی است . استراتژی توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران بر دو اصل پتانسیل های معدنی و وضعیت بازار استوار است . در این راستا و پس از تجربه موفقیت آمیز فاز اول توسعه ، شرکت مس با بررسی توانمندیها و نقات قوت خود ارزیابی فرصتهای ممکن با هدف تأمین نیاز بازار داخل و توسعه بازار هدف در سطح دنیا ، افزایش سود و حضور در جمع بازیگران اصلی عرصه تولید نقشه راه توسعه را تدوین نمود . این نقشه با دو راهبرد اصلی در دو فاز (دوم و سوم) تنظیم و تدوین گردید .

- اکتشافات و توسعه ذخائر معدنی

- توسعه ظرفتهای تولید

هدف تحقق 440 هزار تن مس تصفیه شده در سال 1392 (فاز دوم توسعه) این شرکت را بر آن داشت تا فعالیتهای اکتشافی خود را هم به لحاظ حجم و هم از نظر جغرافیا توسعه دهد . لذا با برنامه ریزی منسجم در ادامه فاز اول توسعه ، مطالعات اکتشافی روی اندیسهای معدنی بسیار در نقاط مختلف کشور انجام که نتیجه آنها تا پایان سال 1388 منجر به معرفی معادن جدید علی آباد و دره زرشک در استان یزد چهل کوره در استان سیستان و بلوچستان ، درآلو ، ایجو ، نرچون ، دره زار ، چاه فیروزه و چاه مسی در استان کرمان و مسجد داغی در استان آذربایجان شرقی گردید .

بعلاوه بر مبنای راهبرد دوم (توسعه ظرفیتهای تولید) نیز اصلاح و توسعه کارخانه های موجود و همچنین احداث کارخانجات جدید در دستور کار قرار گرفت .


اهم فعالیت های انجام شده طی سال 1388

1. حفاری با متراژ کلی 49202 متر

2. آنالیز نمونه های حاری به تعداد 17781 نمونه

3. مطالعات زمین شناسی و آلتراسیون در مقیاس های مختلف ، مجموعاً 409 کیلومتر مربع

4. فعالیت های اکتشافی ژئوفیزیک با روشهای مختلف مجموعاً 12788 نقطه

5. فعالیت های اکتسافی ژئوشیمیایی در مقیاس 1:5000 در یکت محدوده در استان آذربایجان شرقی 6 کیلومتر مربع

6. پایان مطالعات ماهواره ای همراه با کنترل زمینی توسط مشاوران خارجی (شرکت NED ژاپن) و مشاوران داخلی و تکمیل بررسی های ماهواره ای در پهنه ای به وسعت 367000 کیلو متر مربع (درقالب دو قرارداد)

7. ادامه تدوین مطالعات شناسایی و برنامه ریزی استراتژی جهت انجام مطالعات اکتشافی با همکاری مشاور خارجی SRK و ابلاغ 25 درصد افزایش با موضوع اکتشاف کانسارهای مس پرفیری نهان و برنامه اکتشافی در استان سیستان بلوچستان (ناحیه مرزی با پاکستان در ارتباط با احتمال ادامه زون حاوی معادن سائین دک و ریکودیک در داخل ایران )

8. پیاده سازی سیستم اطلاعات جغرافیایی مس (CUGIS) و پیش بینی ادامه فعالیتها در این بخش با پیشنهاد یک قرارداد جدید .

9. اقدام جهت اخذ گواهی در 5 منطقه اکتشافی

10. ارزیابی ذخیره در 5 محدوده فوق الذکر که منجر به برآورد ذخیره قطعی بالغ بر 410 میلیون تن کانسنگ مس گردید . در مناطق ایجو و چاه فیروزه مراحل اولیه مطالعات پیش امکان سنجی اقتصادی در حال انجام است . علاوه بر این ذخیره قطعی مولیبدن در کنسار نوچون برابر با 268 میلیون تن و ذخیره کانسنگ طلا در کانسار مسجد داغی برابر با 10.6 میلیون تن با عیار متوسط 0.41 گرم در تن محاسبه شده است .

11. پایان عملیات تکمیلی اکتشافی و تعیین ذخیره در کانسار مس در آلو . این عملیات با طراحی 40 حلقه گمانه اکتشافی به متراژ کلی 13211متر انجام انجام شده و ذخیره قطعی 103 میلون تن با عیار متوسط 0.41 درصد و ذخیره احتمالی 85 میلیون تن با عیار 0.36 درصد در آن محاسبه شده است .

12. خرید معدن کهنگ در استان اصفهان که ذخیره بخش شرقی آن در حدود 38 میلون تن با عیار متوسط 0.57 درصد می باشد ، برنامه ریزی جهت ادامه عملیات اکتشافی انجام شده که بلافاصله پس از انتقال گواهی کشف به مراحل اجرا در خواهد آمد.


اطلاعات مقایسه ای سال 88


لینک سایت شرکت :

اشتراک گذاری :
ارسال نظر