بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۰
در پی کاوش واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز بدست آمد

کشف یک سهم زیر خاکی در بورس تهران

در حالی که سهام پر حاشیه بازار با ارزش معاملات بالا به صورت مداوم توسط عده ای نوسان گیر حرفه ای روز به روز معامله شده و هر ساعت نیز شایعه ای پیرامونشان در بازار پخش می شود ، تعدادی سهم ارزنده در بازار وجود دارد که شاید به دلیل نداشتن متولی یا بازار ساز حرفه ای و یا به دلیل بی حاشیه بودن کمتر درکانون توجهات قرار داشته
کد خبر : ۳۳۱۰۱

در حالی که سهام پر حاشیه بازار با ارزش معاملات بالا به صورت مداوم توسط عده ای نوسان گیر حرفه ای روز به روز معامله شده و هر ساعت نیز شایعه ای پیرامونشان در بازار پخش می شود ، تعدادی سهم ارزنده در بازار وجود دارد که شاید به دلیل نداشتن متولی یا بازار ساز حرفه ای و یا به دلیل بی حاشیه بودن کمتر درکانون توجهات قرار داشته و با وجود ارزش و پتانسیل فوق العاده ، فعالان بازار اقبالی برای خرید و فروش آنها نشان نمی دهند .

برای نمونه یکی از شرکت هایی که وصف آنها از نظر گذشت ، شرکت سرمایه گذاری پارس توشه است که با نماد "وتوشه" در بازار معامله می شود .

این شرکت که از سال 74 تا به حال در بورس معامله می شود در سال 88 رتبه اول بازدهی حقوق صاحبان سهام و رتبه دوم بازدهی دارایی ها را در بین شرکت های سرمایه گذاری بورس بدست آورده است .

آمار جالب و فوق العاده دیگر بدست آوردن بیشترین بازدهی توسط سرمایه گذاری پارس توشه طی 4 سال گذشته در بین شرکت های سرمایه گذاری است .

با توجه به آمار از نظر گذشته نکته جالب در مورد سرمایه گذاری پارس توشه داشتن کمترین نسبت پی بر ای در سال 88 در بین شرکتهای سرمایه گذاری بورس است .

پایین بودن این نسبت یعنی عدم اقبال بازار به این سهم ارزنده که مهر تأییدی بر موارد ذکر شده در بالاست که سرمایه گذاران بورسی به دلیل کم بودن اخبار و شایعات پیرامون این سهام انتظار رشدی برای شرکت متصور نبوده و حاضر به پرداخت پول بیشتر برای سهام آن نیستند .

این در حالی است که وضعیت درونی شرکت حاکی از موارد بسیار خوب و مثبتی هممچون روند بازدهی دارایی ها و حقوق صاحبان سهام بسیار عالی ، روند eps صعودی و معقول ، پرتفوی بورسی با ارزش و ... می باشد .

در ادامه برای درک بهتر ارزندگی سهام شرکت سرمایه گذاری پارس توشه واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز NAV هر سهم این را برآورد کرد که در جدول زیر مشاهده می کنید :

شرکت سرمایه گذاری پارس توشه

جمع حقوق صاحبان سهام

775.727 میلیون ريال

افزایش ارزش سرمایه گذاری های شرکت نسبت به بهای تمام شده

7454 میلیون ريال

خالص ارزش دارایی ها(NAV)

783.181 میلیون ريال

سرمایه شرکت

300.000 میلیون ريال

NAV هر سهم

2610 ريال

این در حالی است که قیمت سهام این شرکت در حال حاضر بسیار پایین تر و در آخرین معامله 1440 ريال بوده است (55 درصد ارزش ذاتی) یعنی سهام این شرکت 1170 ريال کمتر از ارزش خالص دارایی هایش در بورس معامله می شود که بسی جای تعجب و سئوال دارد ؟! زیرا این شرکت حتی در صورت انحلال 117 تومان بیش از وضعیت فعلی به سهامدارانش باز خواهد گرداند .

شایان ذکر است ارزش بازار سرمایه گذاری های غیر بورسی در این محاسبه برابر با بهای تمام شده ی آنها در نظر گرفته شده است که شواهد حاکی از افزایش ارزش آنها دارد .

همچنین محاسبات بر اساس آخرین صورت وضعیت پرتفوی یک ماهه منتهی به 89.3.31 شرکت سرمایه گذاری پارس توشه انجام شده است .

شایان ذکر است بیشترین افزایش ارزش بازار طی این مدت مربوط به شرکتهای صنعتی پارس خزر و لامپ پارس شهاب می باشد که سرمایه گذاری پارس توشه مالک 91 درصد آنهاست .

نکته جالب دیگر نوع سرمایه گذاریهای شرکت است که عمدتاً در لوازم خانگی ایرانی که به نظر می رسد با وجود محصولات چینی ها در کشور صنعت رو به افولی است اما صورتهای مالی شرکت چنین حکایتی ندارد و نشان می دهد که می توان با چینی ها هم رقابت کرد .

البته شرکت از راه پرتفوی گردانی سهام شرکتهای بورسی نیز سود خوبی شناسایی نموده است .

در هین راستا سعی شد که با ندیر عامل شرکت گفتگویی شود که به دلیل مشغله کاری در فصل مجامع این امکان تا کنون میسر نشده است .

در نهایت به نظر نگارنده این تحلیل در مرور وضعیت شرکت سرمایه گذاری پارس توشه بیشتر از اینکه وضعیت درونی عالی این شرکت را به خوانندگان نشان دهد مهر تأییدی بر بازار سرمایه صرفاً هیجانی و روانی کشور بوده و حرکت رمه وار آن را بهتر نشان می دهد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر