بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶
مهندس نجم الدين در مجمع عمومي صاحبان سهام ايران خودرو خبر داد :

افزايش 165 درصدي سود خالص در ايران خودرو

سود خالص ايران خودرو از 934 ميليارد ريال با 165 درصد رشد به مبلغ 2478 ميليارد ريال در سال 88 رسيد .
کد خبر : ۳۳۴۰۰

مجمع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام شركت ايران خودرو منتهي به 29 اسفندماه سال 88 با حضور اكثريت سهام داران روز چهارشنبه سي ام تيرماه در سالن اجتماعات ساپكو برگزار شد و سهام داران اين شركت مهر تاييدي بر عملكرد و برنامه هاي آتي مهندس نجم الدين زدند.

به گزارش بورس نیوز به نقل  از ايكو پرس اين مجمع به رياست معبودي نماينده وزارت امور اقتصادي و دارايي به نمايندگي از 36 درصد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ، سپاهي به عنوان ناظر اول ازطرف شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي ، خدايي ناظر دو از طرف شركت گسترش سرمايه گذاري گروه صنعتي رنا ، دكترمهري معاون اقتصادي مدير عامل ايران خودرو به عنوان دبير جلسه ، مهندس نجم الدين مدير عامل ، ايماني قائم مقام مالي و اقتصادي شركت ، دكتر طاهري عضو هيات مديره ايران خودرو ، نوري حسين آبادي نماينده سازمان حسابرسي و ابوترابي نماينده سازمان بورس و ارواق بهادار تهران تشكيل شد .

مهندس جواد نجم الدین، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در گزارشی به مجمع سهام داران ایران خودرو ، عملكرداين شركت در سال 88 و مهم ترین برنامه های سال 89 را تشریح کرد.


عملکرد سال 88

مهندس نجم الدین، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، سال 88 را سال پيشرفت در زمينه هاي مختلف عنوان کرد و گفت: ارتقای تیراژ و كيفيت محصولات، خدمات پس از فروش و بهره وري، بومي سازي قطعات و صرفه جويي ارزي، رشد 15 درصدي در توليد سواري و وانت و رشد 16 درصدي در توليد كاميون هاي سنگين، شكستن ركورد صادرات منطقه براي اولين بار، تلاش در جهت بهبود ساختار مالي، افزايش بازدهي سايت های داخل و خارج ، نيل به چندين ركورد جديد در توليد روزانه، حفظ محيط زيست و ارتقاي فناوري؛ از جمله این پیشرفت ها به شمار می رود.

وی افزود: در سال 88 تولید از680 هزار دستگاه فراتر رفت و فروش سواري در مجموعه شركت هاي گروه بالغ بر 659 هزار و 23 دستگاه و تعداد خودرو هاي تجاري توليد شده ، بالغ بر 12 هزار و 260دستگاه بود.


معرفي محصولات

مدیر عامل ایران خودرو سمند SE ، روآي سال، پژو I207، پژو پارس معمولي و ELX جديد مجهز به موتور كم مصرف TU5 و سمندSE مجهز به سيستم مالتي پلكس را از جمله محصولات معرفی شده در سال 88 ذکر کرد و اظهار داشت: ايران خودرو با بهره گيري از ظرفيت هاي جديد موفق شد اولين خودروي ايراني را كه با بهره گيري از قابليت نانو در شركت ايران خودرو توليد شده بود، در جشنواره نانو (سورن نانو) رونمايي کند.


زنجیره تامین

مدیر عامل ایران خودرو رشد 16 درصدی حجم و تعداد قطعات تامینی نسبت به سال 87 را از دستاوردهای این شرکت عنوان کرد و گفت: دست یابی به رکورد تامین ماهانه 70 هزار دستگاه و روزانه 2805 دستگاه، میانگین تولید بالغ بر 2700 دستگاه در روز، تحقق صددرصدی برنامه، برنامه ریزی و آمادگی کامل برای تامین 800 هزار دستگاه خودرو در سال 89، دست یابی به حذف از پک کامل خودروهای سمند، پژو پارس و 405 و برنامه ریزی برای تسریع در روند حذف از پک پژو 206 را نیز باید به آن افزود.


فروش و خدمات پس از فروش

نجم الدین نظارت برعملكرد شبكه‌ خدمات تعميرگاهي و نمایندگی های مجاز را از دستاوردهای مهم سال 88 برشمرد و گفت: دفاتر منطقه‌اي برای كنترل و مديريت شبكه نمايندگي‌ها تقویت شده و گزارش های كارشناسي براساس بازديدها ، pds ، نارسايي ها و عملكرد ماهانه نمايندگان ارایه و امتیاز نمايندگي‌ با حساسيت بيشتر براساس گزارش های عملكردي و رضايت مشتري داده و یا لغو می شود.

مدیر عامل ایران خودرو پياده سازي سيستم مديريت كيفيت در نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو و بسترسازی قانون حمایت از مصرف کنندگان را از جمله پروژه های به اجرا در آمده در حوزه خدمات پس از فروش عنوان کرد.

مدیر عامل ایران خودرو تعداد خودروهای به فروش رسیده در سال 88 را 663 هزار و 692 دستگاه عنوان کرد که نسبت به سال قبل از آن، 13 درصد رشد نشان می دهد و گفت: از این میزان، 31 هزار و 861 دستگاه به بازارهای جهانی صادر شده است.


سود سهام

مدیر عامل ایران خودرو میزان فروش شرکت در سال 88 را 124 هزار و 476 میلیارد ریال ذکر کرد که نسبت به میزان فروش سال قبل از آن، 33 درصد افزایش داشته است.

وی افزود:سود خالص ايران خودرو از 934 ميليارد ريال با 165 درصد رشد به مبلغ 2478 ميليارد ريال در سال 88 رسيد .

نجم الدين تصريح كرد : سود ناخالص با 56 درصد از مبلغ 8762 ميليارد سال 87به مبلغ 13892ميليارد ريال در سال مالي مذكور افزايش يافت .

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اينكه سود خالص 111درصد تحقق يافته افزود : پیش بینی سود هر سهم در سال 88 ، 355 ریال و سود واقعی هر سهم ، 391 ریال است .

مدیر عامل ایران خودرو کل سهام شرکت در 29 اسفند ماه 1388 را شش میلیارد و 300 میلیون سهم و تعداد سهام داران را بالغ بر 131 هزار و 22 شخص حقیقی و حقوقی ذکر کرد و گفت: در اجرای اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سازمان خصوصی سازی در 30 خرداد 89 نسبت به عرضه 18 درصد از سهام شرکت در تملک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از طریق سازمان بورس و به صورت بلوکی اقدام کرد و سهام مزبور توسط کنسرسیومی مرکب از شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو ، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران و انجمن قطعه سازان در چهارم تیرماه 89 به ارزش هر سهم 3687 ریال خریداری شد .


اولویت های سال 89

نجم الدین در ادامه سخنان خود در مجمع سهام داران ایران خودرو از آماده سازی بسترهای لازم برای توسعه محصولات جدید و تولید خودروهای تجاری، ارتقای زنجیره تامین قطعات، حمایت از مجموعه های قطعه ساز برای افزایش ساخت داخل و ایجاد تحول در نظام کیفیت خدمات پس از فروش خبر داد و گفت: افزایش رضایتمندی مشتریان، افزایش ضریب ایمنی، کاهش مصرف سوخت با هدف تنوع سبد سوخت و صرفه جویی، افزایش صادرات، بهره برداری از خطوط جدید و اصلاح و بهبود ساختار مالی؛ از دیگر اولویت های کاری ایران خودرو در سال 89 است.


توسعه بازار

وی نفوذ در بازار از طريق حفظ مشتريان موجود و جذب مشتريان جديد، ارائه محصولات جديد و توسعه كمي و كيفي شبكه فروش و خدمات پس از فروش را از جمله راه کارهای توسعه بازار عنوان کرد و ا ظهار داشت: با توجه به سابقه صادرات شرکت به حدود 30 کشور در قاره های آسیا، امریکا و آفریقا در چندین سال گذشته، کشورهایی؛ ماننند عراق و افغانستان که دوره بازسازی بعد از جنگ را سپری می کنند و همچنین همسایگان شمالی؛ مانند آذربایجان نیز جزء بازارهای هدف صادراتی شرکت قرار گرفته اند.

وی عرضه محصولات در بخش خودروهاي كوچك و ارزان قيمت، توسعه و ارتقای محصولات با برند ايران خودرو و گسترش استراتژي Multi-Branding براي ايران خودرو از طريق مشارکت با خودروسازان مطرح و موفق در بخش هاي مختلف بازار را از رویکردهای توسعه بازار دانست و گفت: بر این اساس سه محصول مدل سال جديد در سال 89 و چهار محصول جديد از طريق توسعه پلتفرم هاي موجود و دو پلتفرم كاملا جديد تا سال 1393 به بازار عرضه خواهد شد.


صادرات

نجم الدین كسب حاشيه سود محصولات صادراتي در حد دو تا سه درصد را یک برنامه مهم در ایران خودرو برشمرد و گفت: در این راستا سایت های خارج از کشور اقتصادی شده و جهش در صادرات از طریق شناسایی و ورود به بازارهای جدید و نیز توسعه بازارهای موجود مورد توجه قرار دارد.

وی تعداد خودروهای صادراتی به بازارهای جهانی در سال 89 را 56 هزار دستگاه برابر با هفت درصد كل تولیدات عنوان کرد و اظهار داشت: این تعداد در سال 90 به 65 هزار دستگاه بالغ خواهد شد که هشت درصد كل تولیدات را تشکیل می دهد.


عرضه محصولات جديد

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، سورن فاز 2، توليد انبوه سورن ELX و توليد انبوه سمند SE را اهم پروژه‌هاي محصول با بهره برداري کامل در نيمه دوم سال جاري عنوان کرد و گفت: از مهم ترين مشخصات سمند SE، اعمال بهبودهاي کيفي و تغييرات ظاهري عقب و داشبورد، استفاده از سيستم برقي مالتي پلکس به جاي دسته سیم، استفاده از اکسل جديد (twist beam ) و اعمال تغييرات بدنه اي براي اخذ استانداردهای ایمنی 51 گانه است .

نجم الدین دیگر پروژه های توسعه محصول سال جاری را شامل پروژه T3 ، توليد پژو 207i (با گيربکس دستي و اتوماتيک)، حضور در بخش قیمتی 18 تا 25 ميليون تومان، پروژه توليد سوزوکي 2.4 ليتري در ايران خودرو خراسان، پارس مدل سال با کيسه هوای راننده، ترمز ABS، سيستم امنيتی ايموبلايزر و ترمز عقب ديسکی ، عرضه محصولی با موتور کم مصرف (موتور TU5) و مدل اتوماتيک پژو پارس عنوان کرد.


فناوری ها

مدیر عامل ایران خودرو با تاکید بر توسعه خانواده موتور ملي با فناوری های نوین گفت: بهره گیری سیستم های نوین و چهارکاناله ABS و سیستم توزیع ترمزی EBD، توسعه خودروی نانو با بهره گیری از تکنولوژی های نوین نانویی، طراحي و توسعه خودروي هيبريدي، طراحي و توسعه نسل جديد دسته سيم (Multiplex)، طراحي و توسعه سيستم تعليق جديد (Twist Beam)، ارتقای سيستم تعليق جلو (Mc pherson) ، تجهيز خودرو به سيستم هاي ناوبري (GPS)، تجهيز پلتفرم سمند و 405 به گيربكس اتوماتيك؛ از جمله برنامه های ایران خودرو در زمینه ارتقای فناوری است.

وی افزود: سمند، سورن، پژو 206، تندر 90 و سوزوکی به کیسه هوای راننده مجهز شده و پژو پارس و پژو 405 نیز به زودی با کیسه هوای راننده به بازار عرضه می شوند.

وی از کیسه هوای سرنشین برای محصولات پژو 206، تندر 90 و سوزوکی گراند ویتارا و همچنین توسعه خودروی سورن و سمند برای تجهیز به کیسه هوای سرنشین خبر داد و گفت: کیسه هوای جانبی و پرده ای نیز در برنامه توسعه محصولات آتی ایران خودرو خصوصا نسل جدید سمند قرار دارد .

نجم الدین فرمان تلسکوپی را از جمله تجهیزات نصب شده بر روی سورن و سوزوکی گراند ویتاراعنوان کرد که طبق برنامه بر روی محصولات آتی نیز نصب می شوند و افزود: ترمز ضد قفل بر روی سمند، پژو 206، سوزوکی گراند ویتارا، پژو پارس و تندر 90 نصب شده و پژو 405 و روآ نیز در سال 89 به این سیستم مجهز می شوند.


پروژه های سرمایه گذاری

نجم الدین در این زمینه اظهار داشت: در سال هاي گذشته بر حداکثر بهره برداري از ظرفيت سازي در توسعه خطوط توليدي و مجموعه هاي پلتفرم شامل قواي محركه تاکید شده و امروز سرمايه گذاري در ايجاد ظرفيت جديد به شدت کنترل می شود و اولويت سرمايه گذاري بر روي پروژه هاي توسعه محصولات جديد زود بازده با بهره گيري از ظرفيت ها و سرمايه گذاري هاي موجود و توسعه سرمايه گذاري در پروژه هاي فکرافزاري و توسعه سيستم هاي فروش و خدمات پس از فروش است.

لازم به ذكراست تصميات مجمع متعاقبا اعلام مي شود .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر