بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۰
تأثیر تقسیم سود اقتصاد نوین بر سهام شرکتهای زیر مجموعه :

هر صف خرید دلیلی دارد !؟

برای نمونه با انتخاب بانک اقتصاد نوین تاثیر تقسیم سود 45 تومانی این بانک خصوصی در مجمع را بر روی چند شرکت بزرگ بورسی بازار سهام بررسی کرده که موجب خوشحالی غیر مستقیم سهامداران آنها شده است .
کد خبر : ۳۳۵۰۳

فصل برگزاری مجامع در حالی به پایان رسید که بعضی شرکت ها با تقسیم بالای سود در مجامع خود در حالی که سهامداران خود را خشنود روانه خانه هایشان کردند به طور غیر مستقیم باعث خوشحالی سهامدارانی از سایر شرکتها نیز شدند .

واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز برای نمونه با انتخاب بانک اقتصاد نوین تاثیر تقسیم سود 45 تومانی این بانک خصوصی در مجمع را بر روی چند شرکت بزرگ بورسی بازار سهام بررسی کرده که موجب خوشحالی غیر مستقیم سهامداران آنها شده است .

شرکت توسعه صنایع بهشهر (هلدینگ) از طریق شرکتهای بورسی و غیر بورسی خود صاحب 1512 میلیون سهم از اقتصاد نوین بوده و سودی حدود 42 میلیارد و 247 میلیون تومان از محل این تقسیم سود نصیبش شده است. این مسئله منجر به تشکیل صف خریدی نزدیک به پنج میلیون سهم در نماد "وبشهر" شده است و اهالی بازار اعتقاد به سنگین تر شدن صف طی روزهای آتی نیز دارند .



توسعه صنایع بهشهر (هلدینگ)

شرکت های زیر مجموعه

درصد سهام

درصد سهام از اقتصاد نوین

سود حاصل از تقسیم سود 45 تومانی اقتصاد نوین

بهپاک

74.71

5.65

7.59  میلیارد تومان

سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران

57.07

7.33

7.571 میلیارد تومان

به پخش

89.98

8.72

0.31 میلیون تومان

شرکت ساختمانی توسعه صنایع بهشهر تهران

93

8.72

14.7  میلیارد تومان

مدیریت صنعت قند توسعه صنایع بهشهر

90

5.63

9.1  میلیارد تومان

سرمایه گذاری سرآمد صنایع بهشهر

99.8

1.69

3  میلیارد تومان

جمع

42 میلیارد و 274 میلیون تومان

شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران "و ساخت " نیز در وضعیتی مشابه با توسعه صنایع بهشهر علاوه بر داشتن 9.49 درصد از سهام اقتصاد نوین به طور مستقیم دارای 860 میلیون سهم از اقتصاد نوین به صورت غیر مستقیم و از طریق زیر مجموعه هایش می باشد .

یعنی در مجموع با حدود 1239 میلیون سهم از بانک اقتصاد نوین سودی در حدود 55 میلیارد تومان نصیب شرکت سرمایه گذرای ساختمان ایران شده است .

صف خرید دو میلیون و 700 هزار سهمی شرکت مذکور در روزهایی که صنعت ساختمان در دوران رکود خود بوده و به هیچ وجه در بورس معاملات نمی باشد تنها به این دلیل است .

سرمایه گذاری ساختمان ایران

شرکت های زیر مجموعه

درصد سهام

درصد سهام از اقتصاد نوین

سود حاصل از تقسیم سود 45 تومانی اقتصاد نوین

تأمین مسکن جوانان

97.43

8.55

14.9  میلیارد تومان

نوسازی و ساختمان تهران

57.63

6.85

7.1   میلیارد تومان

شرکت تأمین مسکن نوین

97.35

3.77

6.6 میلیارد تومان

شرکت پشتیبانی اوراق سرمایه گذاری

96

2.33

4  میلیارد تومان

سرمایه گذاری ساختمان ایران

-

9.49

17  میلیارد تومان

جمع

55 میلیارد تومان سود

ضمناً شرکت نوسازی و ساختمان تهران با دارا بودن 6.85 درصد از سهام اقتصاد نوین و داشتن بیش از 274 میلیون از این سهام سودی در حدود 11 میلیارد و 115 میلیون تومان نصیبش شده است این مسئله قطعاً باعث خواهد شد نماد این شرکت پس از بازگشایی در نوسانات مثبت معامله شده و صف خریدی در حدود بهشهر و سرمایه گذاری ساختمان برایش تشکیل شود .

همه موارد گفته شده در حالی است که توسعه صنایع بهشهر و سرمایه گذاری ساختمان ایران در پیش بینی سال 88 خود سودنقدی حاصل از سهام بانک اقتصاد نوین را 36 تومان به ازای هر سهم پیش بینی کرده بودند اما بانک اقتصاد نوین در مجمع 45 تومان سود برای سهم توزیع کرد با اوصاف از نظر گذشته این اختلاف 9 تومانی برای هر سهم "وبشهر"و "وساخت "که در اثر رشد 20 درصدی درآمدهای بهشهر و ساختمان ایران از محل اقتصاد نوین بدست آمده است منجر به ایجاد تعدیلات مثبتی در سود توسعه صنایع بهشهر و سرمایه گذاری ساختمان ایران خواهد شد البته سرمایه گذاری صنایع بهشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست .

از این دست اتفاقات در فصل مجامع بسیار زیاد است یعنی به خاطر چند تومان سود تقسیمی بیشتر در مجمع یک شرکت می توانیم شاهد صف شدن نماد شرکت دیگری که به نوعی با آن در ارتباط است باشیم . بنابراین پیگیری اخبار مجامع به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های تحلیل سرمایه گذاران در بورس خود را بیشتر نمایان می کند .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر