بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹
مایکل چو سخنگوی کیا موتورز در قسمتی از صحبت هایش گفته است : تحریم ها شامل بخش جزئی و خرده جنس که برای تامین بخش مونتاژ خودروهای ایرانی است نمی شود زیرا این بخش در قراردادهای قبلی بوده است .
کد خبر : ۳۵۹۹۴

حدود یک هفته پس از وضع تحریم های تازه از سوی کره جنوبی علیه ایران ، شرکت خودروسازی کیا موتورز این کشور روز سه شنبه اعلام کرد که مدت یک ماه است که صادرات خود به ایران را به حالت تعلیق درآورده است .

خبر مذکور که حوالی ظهر دیروز روی خبرگزاریها قرار گرفت با کمی فاز تأخیری صبح امروز و با شروع معاملات اثر خود را بر سایپا و کل گروه خودروی بورس گذاشت . به گونه ای که سهام دو غول خودروسازی کشور به همراه بسیاری از زیر مجموعه هایشان در نوسان منفی حداکثری با صف فروش های سنگین مواجه شدند .

البته صف فروش سایپا که تمامی محصولاتش تقریباً به کیا وابستگی دارند صف فروش سنگین تری داشته و ایران خودرو بیشتر تحت تأثیر جو روانی بازار با صف فروشی که در حال سنگین تر شدن است روبروست .

البته مایکل چو سخنگوی کیا موتورز در قسمتی از صحبت هایش گفته است : تحریم ها شامل بخش جزئی و خرده جنس که برای تامین بخش مونتاژ خودروهای ایرانی است نمی شود زیرا این بخش در قراردادهای قبلی بوده است .

بنابراین تحریم های مذکور در کوتاه مدت تنها شامل خودروهای اسپورتیج ، موهاوی ، سراتر ، اپیروس و اپتیما که جزء خودروهای لوکس بوده و حجم کمی از صادرات کره را شامل می شوند بوده و شاید تنها در میان مدت و یا بلند مدت که قرار دادهای قبلی بسته شده در زمینه تأمین قطعات پراید و ریو پایان پذیرد دامن گیر سایپا که تمام سبد محصولاتش را خودروهای کیا تشکیل می دهند شود.

این مسئله شاید در ابتدا بدلیل تفکر اکثر ما که خودروی پراید را 99 درصد ایرانی می دانیم و عمده درآمد سایپا نیز از این محل کسب می شود چندان جدی ارزیابی نشود ولی نباید از این نکته غافل شویم که خودرو محصولی است که حتی اگر 99.99 درصد آن نیز در داخل ساخته شده و مثلاً تنها یک قطعه خاص مثل انژکتور که کلیدی است وارد نشود این خودرو به حرکت در نخواهد آمدو چرخه تولید کامل نخواهد شد!

در پایان به نظر می رسد فعلاً در کوتاه مدت سایپا با مشکل خاصی مواجه نشود و صف فروش مذکور نیز با پایان یافتن جو روانی طی روزهای آتی برچیده شود ولی مطمئناً مدیران این شرکت باید به فکر راه چاره ای در بلند مدت باشند که در این زمینه خبرهایی مبنی بر مذاکره با چین برای تامین قطعات شنیده می شود.

شایان ذکر است با خبر فوق احتمال افزایش قیمت محصولات وارداتی ذکر شده در بالا و همچنین ریو که وابستگی زیادی به واردات از کیا دارد وجود داشته و همچنین یک فرصت مغتنم برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو با احتمال کاهش تولید محصولات سایپا و کمبود عرضه در بازار وجود دارد . بنابراین بر خلاف جو روانی ایجاد شده که دامنگیر ایران خودرو نیز شده است این مسئله در حال حاضر به نفع خودرو سازهای کشور که مراوداتی با کیا ندارند ارزیابی می شود .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر