بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۶
مدیر روابط عمومی بانک مسکن در گفتگو با بورس نیوز :

بررسی اوراق حق تقدم مسکن در فرابورس

: این اوراق ناشی از امتیاز تعلق گرفته به برخی از دارندگان حساب های ویژه بانک مسکن بوده که براساس آن سپرده گذار حق استفاده از امتیاز برخورداری از وام خرید یا ساخت مسکن خود را در فرابورس با دریافت مبلغی به دیگری واگذار می کند .
کد خبر : ۳۸۹۳۷

با گذشت یک هفته از آغاز خرید و فروش اوراق حق تقدم وام مسکن در بازار فرابورس به نظر می رسد عدم آشنایی معامله گران و از طرفی بالا بودن هزینه واقعی دریافت این تسهیلات در مقابل برخی از بانک های کشور ، از اقبال چندانی برخوردار نبوده و طی چند روز اخیر قیمت آن از حدود 82 هزار تومان به 76 هزار تومان کاهش یافته است .

مسعود ایزدی ، مدیر روابط عمومی بانک مسکن در گفتگو با بورس نیوز ؛ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن را از جمله ابزارهای جدید در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود : این اوراق ناشی از امتیاز تعلق گرفته به برخی از دارندگان حساب های ویژه بانک مسکن بوده که براساس آن سپرده گذار حق استفاده از امتیاز برخورداری از وام خرید یا ساخت مسکن خود را در فرابورس با دریافت مبلغی به دیگری واگذار می کند .

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر یک از اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از پنج تا 200 میلیون ريال ارزش اسمی برخوردار است ، اظهار داشت : نحوه اعطای امتیاز به این اوراق بر اساس سپرده گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک مسکن شکل گرفته ، به گونه ای که دارندگان حسابهای اشخاص حقیقی نیز به دو دسته عادی و خاص تقسیم بندی می شوند.

از اینرو چنانچه اشخاص حقیقی عادی نسبت به افتتاح حساب ممتاز و بر اساس سرمایه گذاری کوتاه مدت اقدام کنند در پانزدهم هر ماه معادل 45 درصد میانگین مانده هایشان در حساب شعبه بانکی خود ، امتیاز اخذ اوراق استفاده از تسهیلات مسکن را دریافت خواهند کرد بطوریکه چنانچه این افراد با شش ماه انتظار از مانده حسابی 60 میلیون ريالی برخوردار باشند . سه برگه 10 میلیون ريالی اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن را دریافت خواهد کرد از طرفی با گذشت 12 ماه و برخورداری از متوسط مانده 30 میلیون ريالی در حساب ، سه برگه 10 میلیون ريالی به سپرده گذار تعلق می گیرد و بدین ترتیب با احتساب 18 ماه انتظار در حساب ، به میزان دو برابر موجودی برگه ده میلیونی گواهی سپرده اعطاء می شود. بنابراین به طور کلی اشخاص حقیقی عادی می توانند بعد از گذشت شش ماه از 12 میلیون تومان تسهیلات این اوراق استفاده کنند .

ایزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند سپرده گذاری از سوی اشخاص حقیقی خاص و حقوقی گفت : این نوع حساب ها که عموماً از سوی افراد توانمند و نیز شرکت های بزرگ افتتاح می شود نیازمند سپرده ای 27 میلیون تومانی بوده که بر مبنای حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت علاوه بر تعلق گرفتن 9 بعلاوه یک درصد سود بیشتر ، در اولویت بالاتری برای دریافت امتیاز و به تبع آن استفاده از مزایای اوراق برخوردار خواهند بود .

وی سود تعلق گرفته به حساب های فوق را با توجه به میزان مانده سپرده گذاری شده در آنها جمعاً معادل 17 تا 18 درصد در طول یکسال عنوان کرد وتصریح کرد : اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن با توجه به میزان برخورداری سپرده گذاران از امتیازات مختلف ، بر اساس عرضه و تقاضا در سامانه معاملات ارزش گذاری شده و جدای از قیمت اسمی این اوراق علاوه بر ایجاد سود ، نیاز افراد در زمینه دریافت تسهیلات ساخت و خرید مسکن را برطرف می نماید .

به گفته ایزدی دریافت کنندگان وام 20 میلیون تومانی خرید و ساخت مسکن با نرخ سالانه 12 درصد و موظف به بازپرداخت آن از 12 تا 20 سال می باشند و خریدار این اوراق می تواند یا با خرید و فروش آن در فرابورس کسب سود کند و یا از مزایای آن برای صاحب خانه شدن استفاده نماید . در عین حال معامله آن تنها در سامانه خرید و فروش فرابورس امکان داشته و مالک آن نمی تواند آنرا در شهرستان و یا مکان دیگری بفروش برساند .

این مقام مسئول در بانک مسکن تصریح کرد : با عرضه این اوراق علاوه بر انسجام و شفافیت بیشتر معاملات آن نسبت به بازارهای غیر رسمی ، می تواند با توجه به سود سپرده گذاری و هزینه پایین تسهیلات برای وام گیرندگان مناسب بوده و از اینرو با گستردگی و آشنایی بیشتر مردم با این اوراق ، قیمت آن در فرابورس نیز افزایش خواهد یافت .

ایزدی درباره حضور برخی از بانک های خصوصی در ستون مربوط به سهامداران عمده این اوراق افزود : هدف اولیه بانک ها در سرمایه گذاری شناسایی بازارهای سودآور بوده و از اینرو این بانکها با افتتاح حساب در بانک مسکن این اوراق را خریداری و مانند یک مشتری حقوقی اقدام به معامله آن در بازار نموده اند .

وی در پایان از عرضه حدود 180 هزار تومانی هر برگه اوراق یک میلیون تومانی بانک مسکن در بنگاههای تهران خبر داد و یاد آور شد : اوراق گواهی مشارکت از 22 تا آبانماه جاری در تمام شعب بانک مسکن فروخته می شود که این اوراق معاف از مالیات ، بی نام و با سودی بالغ بر 16 درصد برای طول مدت سه سال می باشند .

شایان ذکر است هر برگه از اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس از ارزشی 500 هزار تومانی برخوردار بوده و خرید 40 برگه از آن می تواند بر ای تهیه واحد مسکونی با توجه به اعطای تسهیلات بانک مسکن اختصاص یابد . از اینرو این اوراق در فرابورس معادل نصف قیمت آنها درشعب بانک مسکن معامله می شود .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر