بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۶
بطور کلی تالار حافظ طی 47 روز کاری از نیمه دوم سال 1389 شاهد جابجایی بیش از 6.5 میلیارد سهم بوده آمار خریداران از ابتدای این دوره تغییر چندانی ننموده هر چند در اواسط آبان ماه آمار خریداران در بورس کاهش یافته اما این روند نیز بصورت خفیف در حال اصلاح است .
کد خبر : ۴۰۰۱۴

برخورداری از دید آماری و استفاده از اطلاعات در عصر کنونی کمک شایانی به پیشبرد اهداف در نظر گرفته شده در هر بخش می نماید.این اهداف می تواند در بخشهای مختلف قرار داشته باشد در امور اجتماعی ،سیاسی،فرهنگی و بخصوص اقتصادی .

پر واضح است در علم اقتصاد اطلاعات و آمار حرف اول را در زمینه های مختلف می زند به عبارت دیگر استفاده از آمار و اطلاعات در علم اقتصاد مبنای تصمیم گیری است.

بر اساس این گزارش یکی از بخشهای اقتصادی که نقش آمار و اطلاعات حتی بصورت روزانه و دقیقه ای نمایان است بازار سرمایه است.در این بازار خرید ،فروش و تصمیم گیری در خصوص نحوه سرمایه گذاری با تکیه بر آمار ارائه شده از سوی طرفهای مختلف درگیر در این حوزه اقتصادی تدوین می گردد.

این مقدمه گفته شد تا به آمار بورس و معالات انجام شده در نیمه دوم سال بپردازیم علت انتخاب این بازه زمانی که شامل 47 روز کاری نیز می شود این است که با توجه به زمان باقی مانده از سال و احتمالات مختلفی که در خصوص آینده میان مدت بازار وجود دارد تا حدی به استراتژی فعالان این حوزه نزدیک شویم .

بطور کلی تالار حافظ طی 47 روز کاری از نیمه دوم سال 1389 شاهد جابجایی بیش از 6.5  میلیارد سهم بوده آمار خریداران از ابتدای این دوره تغییر چندانی ننموده هر چند در اواسط آبان ماه آمار خریداران در بورس کاهش یافته اما این روند نیز بصورت خفیف در حال اصلاح است .

تعداد خریداران در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش محسوس نشان می دهد.این نشان می دهد که حجم فعالان بازار سرمایه در سال جاری افزایش یافته است که این مورد باعث تعمیق بورس و کاهش نوسانات غیر منطقی می شود.

بر این اساس این مسئله در افت اخیر بازار بخوبی مشهود است به این معنی که علی رغم اینکه بازار در این مدت روند نزولی داشت اما سقوطی غیر منطقی را شاهد نبودیم و صف فروشهای سنگین را نیز ندیدیم .

ارزش معاملات بورس نیز در مجموع روندی صعودی از خود نشان می دهد.نمادهای صدرا ،سایپا ،گروه بهمن، مپنا ، مخابرات ایران ، بانک پارسیان ،بانک سینا و سرمایه گذاری غدیر بیشترین تعداد خریدار را در مدت مذکور داشته اند اکثر کارشناسان بورسی معتقدند اگر روند فعلی بورس تغییر نماید تجهیزاتی ها ،مالی ها و برخی از خودروسازها پیشتاز خواهند بود که از آمار معاملات بازار نیز این نکته بخوبی حاصل می شود .

علاوه بر این نمادهای بانک پارسیان ،مخابرات ایران ،سایپا ،گروه بهمن ،صدرا ،بانک سینا ،مپنا و بانک ملت بیشترین تعداد سهام معامله شده را در تالار حافظ بخود اختصاص داده اند.

بنابراین می توان گفت نظر اکثر فعالان بازار سرمایه حول گروههای مالی ، تجهیزاتی و برخی خودرویی ها و بصورت اختصاصی نماد مخابرات می گرددو احتمال رشد این نماد ها از سایرین بیشتر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر