بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۱
در پی افزایش تقاضای خرید سهام

دو دلیل برای رشد قیمت سهام پتروشیمی شازند

با توجه به ادامه رشد قیمت های جهانی نفت و از طرفی رویکرد مدیران سه شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ، مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی و سرمایه گذاری توسعه ملی مبنی بر عرضه سهام مدیریتی خود در آینده ای نزدیک ، عده ای بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذاری در این سهم پیش بینی کرده اند .
کد خبر : ۴۰۶۲۸

شرکت پتروشیمی شازند طی یک هفته اخیر تاکنون شاهد رشد قیمت سهام خود در بورس اوراق بهادار بوده بطوریکه طی هشت روز معاملاتی گذشته با رشد 497 ريالی قیمت این سهم در نماد "شاراک" از مبلغ 3298 ريال به 3795 ريال افزایش یافته است .

براساس گزارش بورس نیوز ؛ طی سال جاری در 156 روز معاملاتی تا تاریخ 89.09.21 شرکت پتروشیمی شازند با توجه به تقسیم سود 1000 ريالی در مجمع سالیانه اخیر از بازدهی بیش از 79 درصدی برای قیمت سهام خود برخوردار بوده و این در حالی است که بازدهی قیمتی سهام شرکت های حاضر در طبقه محصولات شیمیایی صنعت مزبور در بورس به طور میانگین کمتر از 48 درصد در دوره فوق عنوان شده است .

اطلاعات دریافتی از سازمان بورس اوراق بهادار حاکی است شرکت پتروشیمی شازند با سرمایه یک هزار و 200 میلیارد ريالی ، سودی 705 ريالی را به ازای هر سهم پس از کسر مالیات خود برای سال مالی جاری پیش بینی کرده که طی عملکرد میاندوره ای شش ماهه اول امسال با پوشش 45 درصدی آن ، مبلغ 314 ريال سود ، بطور خالص محقق نموده است .

شرکت پتروشیمی شازند در مرداد ماه اخیر توانست با تعدیل مثبت 15 درصدی ، سود 611 ريالی پیش بینی شده برای هر سهم خود را به مبلغ 705 ريال افزایش داده و البته طی چند روز اخیر بنا به برخی متغییرها در کانون توجه معامله گران بازار قرار گرفته است .

افزایش تقاضا و معاملات پر حجم سهام در نماد "شاراک" طی چند روز اخیر شاهدی بر این مدعا بوده و این در حالی است که تنها در روز گذشته بیش از سه برابر حجم مبنا ، سهام این شرکت به خریداران فروخته شد .

آنچه باعث گرایش فعالان بازار سهام به این نماد بورسی در روزهای اخیر شده به گمان اکثر کارشناسان ، رشد قیمت های جهانی نفت و از طرفی تغییر استراتژی برخی از اعضاء هیأت مدیره این شرکت در ترکیب سهامداری آن است . بطوریکه با توجه به ادامه رشد قیمت های جهانی نفت و از طرفی رویکرد مدیران سه شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ، مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی و سرمایه گذاری توسعه ملی مبنی بر عرضه سهام مدیریتی خود در آینده ای نزدیک ، عده ای بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذاری در این سهم پیش بینی کرده اند .

در همین ارتباط یک منبع آگاه در شرکت پتروشیمی شازند با اشاره به تعیین قیمت نفتا به عنوان خوراک دریافتی این شرکت به نرخ 95 درصد قیمت تحویل این ماده روی کشتی (فوب) در خلیج فارس از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران فروخته می شود ، افزود : تداوم افزای نرخ هر بشکه نفت در بازارهای جهانی به کاهش سود حاصل از فروش محصولات تولیدی این شرکت انجامیده چرا که با توجه به اعمال قیمت خوراک اولیه براساس قیمت های جهانی ، فروش متناسب تولیدات با رشد قیمت تمام شده تولید نبوده و شرکت اجازه فروش محصولات خود را با توجه به محدودیت های اعمال شده از سوی تعزیرات حکومتی هم سو با قیمت های جدید ندارد .

وی که از انتشار نام خود صرفه نظر کرد تنها مرجع قیمت گذاری برای محصولات تولیدی "شاراک" را علیرغم میل باطنی شرکت ، رینگ پتروشیمی بورس کالا عنوان کرد و افزود : به لحاظ تأمین بخش اعظمی از مواد مورد تقاضای شرکت های پالایشگاهی داخلی از سوی این شرکت ، امکان رشد قیمت فروش در راستای محدودیت های فعلی وجود ندارد .

این منبع آگاه با تأکید بر حجم مناسب ظرفیت تولید در شرکت پتروشیمی شازند ، از تصفیه کامل مطالبات شرکت فوکی با "شاراک" خبر داد و خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی تمرکز خوبی در زمینه افزایش صادرات محصولات شده و این در حالی است که تداوم این روند بستگی به چگونگی مواد مصرفی تأمین شرکت های داخلی خواهد داشت .

شایان ذکر است با توجه به مالکیت 31.18 درصدی سهام شاراک از سوی شرکت های تابعه بانک ملی که عملاً شرکت های سرمایه گذاری بانک ملی ، مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی و سرمایه گذاری توسعه ملی را شامل می شود بنا به دیدگاه جدید دولت مبنی بر تداوم فعالیت بانکداری به عنوان ماهیت اصلی ، در آینده ای نزدیک این بانک قصد عرضه سهام شرکت های بورسی خود من جمله پتروشیمی شازند از پرتفوی شرکت های سرمایه گذاری زیر مجموعه اش را داشته و شنیده ها حاکی است که سرمایه گذاری بانک ملی ایران قصد فروش کل سهام این شرکت به بنیاد تعاون ناجا و شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) را در آینده ای نزدیک را دارد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر