بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
کد خبر : ۴۲۷۲۲

ایران اکونومیست: بورس اوراق بهادار هفته گذشته مرز 20 هزار واحد را پشت سر گذاشت تا همچنان نخستین گزینه برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور تلقی شود.

توجه و حمایت دولت از بازار سرمایه و رکود بازارهای موازی سبب شده است بورس اوراق بهادار مقصد نهایی بخش عمده‌ای از سرمایه‌های سرگردان اقتصاد کشور باشد، در این شرایط روند آتی پیش روی بازار از اهمیت برخوردار است. در حالی که رشد P/E بازار همچنان ادامه دارد، کارشناسان بازار دو سناریو عمده را برای آینده بورس تصور می‌کنند. سناریو اول کاهش سود بانکی و به تبع آن رشد منطقی بیشتر P/E بازار است.
دومین سناریو، ادامه رشد بازار سرمایه از طریق پذیرش شرکت‌های جدید است. اعلام اولیه پذیرش شرکت پتروشیمی پردیس (اوره آمونیاک غدیر)و صندوق درآمد ثابت بانک اقتصاد نوین در فرابورس که یک ابزار بدون ریسک قابل ملاحظه است، نشان از تلاش برای افزایش عرضه‌ها در بازار سرمایه دارد. در همین حال در فهرست شرکت‌های در انتظار ورود به بورس شرکت‌های بزرگی نظیر ذوب‌آهن اصفهان، ملی حفاری، بانک‌های دی، سرمایه و گردشگری و پتروشیمی‌های خلیج فارس، امیر کبیر و زاگرس در کنار عرضه‌های پیش‌رو از جمله فولاد آلیاژی موجب شده است بازار با امیدواری‌هایي از جهت توسعه از طریق شرکت‌های تازه وارد امیدوار باشد.
در کنار این دو سناریو پیش روی بازار، معامله‌گران در تحولات کلان، شرایط ویژه‌ای را پیش رو دارند. در مسائل سیاسی، مذاکرات استانبول تا فردا ادامه خواهد داشت که احتمال کاهش تنش‌ها در جریان این مذاکرات وجود دارد.در مسائل اقتصادی همچنان نگاه‌ها به اجرای طرح تحول است که اگر چه به اندازه گذشته حساس نیست، اما میزان حمایت از صنايع از اهمیت برخوردار است. با توجه به برخی از مسائل که در صنایع انرژی بری نظیر صنایع شیشه و کانی رخ داده است، کاهش برخی از فشارها دور از ذهن نیست.
در صحنه اقتصادی، تحولات بازار جهانی نیز همچنان مورد توجه است. در بازارهای جهانی نگرانی از رشد اقتصادی چین - بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات - از اهمیت سبب شده است که بهای فلزات اندکی کاهش را تجربه کند. بهای مس در بازارهای جهانی به 9 هزار و 485 دلار رسیده است. بهای سه فلز آلومینيوم، سرب و روی به ترتیب دو هزار و 373 دلار، دو هزار و 530 دلار و دو هزار و 334 دلار در هر تن رقم خورده است، بهای فولاد نیز در حد 550 دلار رقم خورده است.
در همین حال اگر چه بهای نفت همچنان روند صعودی دارد، اما در صحنه داخلی الزام شرکت‌های پتروشیمی به بازگرداندن قیمت‌های فروش به مرداد ماه اگر چه به همراه وعده مبهم پرداخت یارانه نقدی همراه بوده است، اما سبب زیان شرکت‌های پتروشیمی خواهد شد. در بازار، برخی از منابع از نامه پتروشیمی شازند به مسوولان خبر می‌دهند که براساس آن زیان توقف تولید شرکت از بازگشت قیمت‌ها به مردادماه تا پایان سال کمتر است.
بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن شاخص کل توانست با رشد 269 واحدی از مرز 20 هزار واحد بگذرد و به 20 هزار و 202 واحد برسد.
در بازار روز چهارشنبه گروه خودرویی صدر‌نشین بازار بود، هر چند که گروه بانکی نیز با اتکا به گزارش‌های 9 ماهه مناسب و توقف نمادهای عمده معدنی – فلزی توانست به صدرنشینی بازار نزدیک شود.
در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران با توجه به آخرین فرصت ارائه گزارش‌های 9 ماهه، شاهد ترافیک انتشار گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌های بورسي بودند.
در بازار روز چهارشنبه در گروه خودرویی رشد دو نماد شاخص گروه، سایپا و ایران‌خودرو همچنان ادامه داشت. در همین حال احتمال فروش سهام مهرکام پارس از سوی گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو که می‌تواند زیان فروش سهام واگن پارس این شرکت را جبران کند نیز باعث شد تا این نماد نیز با صف خرید همراه باشد. گروه بهمن نیز که با خرید سهام بانك سرمایه و احتمال تعدیل و افزایش سرمایه مواجه است یکی از صف‌های سنگین بازار را تشکیل داد.
در بازار روز چهارشنبه، معامله‌گران همچنین شاهد تاثیر رشد سهام خودرویی بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای سهام این شرکت‌ها بود. در حال حاضر نگاه‌ها به سوی دو شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و سرمایه‌گذاری ملی است که بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌های خودرو‌سازی را در اختیار دارند. سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با توجه به 40 میلیارد تومان زیان پرتفوی و 5/38 میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزش در صورت‌های خود، به ازای هر 4 درصد رشد بهای ایران خودرو، دو میلیارد تومان رشد ارزش پرتفوی و 13 ریال افزایش سود از محل بازگشت ذخیره را تجربه می‌کند که رشد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.
در بازار روز چهارشنبه در گروه مالی بانک‌های ملت، تجارت، پارسیان و پست بانک در شرایطی شاهد صف خرید بودند که به‌رغم نگرانی از کاهش سود بانکی، با فشار تقاضا و گزارش‌های مناسب 9 ماهه با انباشت تقاضا مواجه بودند.
در این گروه بانک پارسیان روز یکشنبه شاهد برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب هیات‌مدیره خواهد بود که مجمعی با اهمیت تلقی می‌شود.
در گروه فلزی شنیده‌ها حکایت از بازگشایی نماد مبارکه در روز یکشنبه هفته جاری دارد. در همین حال در گروه معدنی گل گهر با 110 درصد پوشش سود در 9 ماهه با تعدیل سود بازگشایی خواهد شد.در گروه تجهیزات، مپنا گزارشی فوق‌العاده منتشر كرد که در آن این شرکت 85 درصد رشد سود نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد است.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که 2/83 میلیارد تومان سهام مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت که 7/13 درصد آن متعلق به داد‌و‌ستد 3/37 میلیون سهم سرمایه‌گذاری سایپا بود. از 220 نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، 70 نماد با کاهش قیمت و 143 نماد با رشد قیمت داد‌و‌ستد شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر