بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۷
نگاه یک کارشناس بازار سرمایه به روند روزهای اخیر شاخص بورس

رشد حجم و ارزش معاملات گواه بر نبود حباب است

روند شاخص با گذر از این مقطع زمانی ، به نظر می رسد در روز سه شنبه و به ویژه در روز چهارشنبه هفته جاری به تعادل برسد و ریزشی را که در شاخص کل شاهد بودیم ، به نفع بازار بود ؛ چرا که در زمانی که بازار رشد شتابان دارد ، تمام سهم ها با هم حرکت می کنند ؛ اما زمانی که از این شتاب کاسته می شود سهم هایی که بی دلیل رشد کردند ، ریزش شدیدتری خواهند داشت .
کد خبر : ۴۶۱۰۹

بازار بورس دو روز اول هفته جاری را در حالی به پایان رسانید که شاخص در روز یکشنبه با 220 واحد کاهش به رقم 26 هزار و 2 واحد رسید و برای دومین بار در اولین ماه سال جدید شاهد افت دیگری در بازار بودیم .

این در حالی است که در روز گذشته شاهد بودیم که صف های سنگینی که طی روزهای گذشته در بازار شکل گرفته بود ، یکباره جمع شد و شاخص با 143 واحد رشد به رقم 26 هزار و 145 واحد رسید .

از آغاز سال جاری تاکنون ارزش معاملات بالغ بر 15.706 میلیارد ريال شده که این رقم طی 12 روز کاری برای بازار سرمایه کشور تجربه جدیدی بوده است .

مازیار حقیقی ، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری آبان ، در خصوص علت افت بازار به خبرنگار بورس نیوز گفت : حجم بالای معاملات و نیز ارزش چشم گیر آن نشان دهنده ورود نقدینگی مناسب به بازار است . البته ریزش شاخص در روزهای گذشته لازم به نظر می رسید . چرا که از ابتدای امسال شاخص کل رشد پر شتابی داشته و نمی توان انتظار داشت که نماگر بازار سهام همواره رشد مستمر خود را ادامه دهد .

وی در ادامه افزود : این اتفاق به موقع بود و اگر طی دو هفته آتی اتفاق می افتاد ، شاخص افت شدیدتری به خود می گرفت . علت افت های اخیر را نیز می توان در این امر دانست که برخی سهامداران برای شناسایی سود اقدام به فروش سهام خود می نمایند و برخی نیز درصدد اصلاح پرتفوی خود هستند و تمامی این موارد باعث شد تا کف قیمتی سهم ها به وجود آید و شاخص بتواند برای حرکت مجدد خود استراحتی را در این مقطع زمانی داشته باشد . چرا که طبق روال معمول ، پس از رشد سریع در بازار توقف در حرکت شاخص را شاهد هستیم و این طبیعت بازار است .

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا در بازار کنونی حباب وجود دارد یا نه ؟ اظهار داشت : تشخیص وجود حباب در بازار به این راحتی امکان پذیر نیست . چرا که عوامل مختلفی را در شکل گیری حباب باید در نظر داشت ؛ چرا که بازار سرمایه یک بازار عادی نیست و عوامل کلان اقتصادی ، روانی و سیاسی بر بورس اثر دارد .

در این خصوص نمی توان تنها بر این اساس که شرکت ها رشد زیادی دارند ، اظهار نظر کرد . چرا که باید اول ارزش ذاتی شرکت ها را محاسبه کرد و با توجه به قیمت ها و رشد فعلی آنها بگوییم که این رشد حباب گونه است یا خیر ؛ اما آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که در حال حاضر حبابی در بازار وجود ندارد .

وی ادامه افت در روند شاخص را با عمق کمتر و برای تعداد شرکت های کمتری نسبت به روزهای گذشته عنوان کرد و گفت : روند شاخص با گذر از این مقطع زمانی ، به نظر می رسد در روز سه شنبه و به ویژه در روز چهارشنبه هفته جاری به تعادل برسد و ریزشی را که در شاخص کل شاهد بودیم ، به نفع بازار بود ؛ چرا که در زمانی که بازار رشد شتابان دارد ، تمام سهم ها با هم حرکت می کنند ؛ اما زمانی که از این شتاب کاسته می شود سهم هایی که بی دلیل رشد کردند ، ریزش شدیدتری خواهند داشت .

مازیار حقیقی گردش نقدینگی و حجم معالات بالا در بورس را مهمتر از رشد شاخص کل بر شمرد و اظهار داشت : نکته ای که در بازار کنونی جای خوش حالی دارد ، عمیق تر شدن بازار است و گردش نقدینگی بیش از 300 میلیارد تومان در یک روز از رشد شاخص با اهمیت تر می نماید و با وجود صف فروشی که در روزهای اخیر در برخی سهم ها شکل گرفته بود ، شاهد هستیم که نقدشوندگی مناسبی در بورس وجود دارد .

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه زمان عمیق تر شدن بازار فرا رسیده است ، اظهار داشت : سازمان خصوصی سازی ، سازمان بورس اوراق بهادار و نیز شرکت بورس باید شرایط را برای افزایش سرمایه شرکت ها و حضور شرکت های جدید در بورس و فرابورس و نیز ارایه ابزارهای متنوع تر در بورس مهیا کنند و در صورتی که این اقدامات صورت گیرد ، می توان بیان داشت که در منطقه و در زمینه بورس حرفی برای گفتن داریم .

وی علت اینکه روند برخی شرکت ها همانند "فاذر" و "فاراک" با وجود انتشار اخبار خوش از آنها از مثبت به منفی تغییر یافته است ، اذعان کرد: در بورس ضریبی به نام "ضریب بتا" وجود دارد که میزان حساسیت شرکت ها را نسبت به شاخص کل نشان می دهد و بر مبنای آن هر سهمی اثر خاصی را از شاخص می گیرد . اما وقتی بازار روندی منفی دارد ، عده ای با نگرانی از احتمال ریزش قیمت سهم و یا وجود حباب ، سعی دارند که سهامشان نقد شود و این نگرانی همواره پس از رشد سریع بین سهامداران به وجود می آید . شاید در خصوص این سهم ها نیز بتوان همین امر را علت تغییر روند آنها و شکل گیری صف فروش دانست .

وی ادامه حرکت شاخص را به سمت دستیابی به تعادل دانست و اظهار داشت : برای دستیابی به این تعادل نیاز به تصحیحی وجود داشت ، اما روند منفی شدیدی در بازار رخ نخواهد داد .

لازم به ذکر است که با توجه به نزدیکی به فصل برگزاری مجامع ، شاخص از روزهای آتی مثبت خواهد شد .

وی در ادامه سخنان خود از صنایع ارزنده برای بازار سخن گفت و خاطر نشان کرد : گروه تجهیزات با توجه به انتشار اخبار مثبت و اجرای پروژه های مختلف توسط آنها ، جزو صنایع ارزنده به شمار می روند . خودرویی ها نیز با ارایه اطلاعات جدید می توانند در شمار گروه های لیدر بازار قرار گیرند.

افزون بر این بازار انتظار دارد که با بهتر شدن شاخص جهانی بورس ، سهام شرکت های معدنی نیز از افزایش قیمت های جهانی ، اثر مثبت گرفته و رشد کنند .

همچنین مخابرات و همراه اول گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری بلند مدت هستند ، چرا که به راحتی تحت تأثیر مسایل اقتصادی کلان و قانون هدفندی یارانه ها نیستند . گروههای انفورماتیکی نیز با انتشار اخبار مثبت از سوی آنها ارزنده هستند.

وی در پایان با اشاره به لزوم توسعه و افزایش تعداد سهامدار و نیز شرکت های حاضر در بورس ، اظهار داشت : بازار کنونی وضعیت بسیار روشنی داشته و در بلند مدت می توان به سرمایه گذاری در چنین بازاری امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر