بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۵
کد خبر : ۴۶۲۹۲
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، در پي صدور اطلاعيه مهم دو هفته گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار مبني بر غير قانوني معاملات فاركس در ايران و اعلام دلايل اين تصميم از سوي مسئولان، برخي از كارشناسان بازارهاي سرمايه داخلي و بين المللي مانند شاهين شايان آراني و حسين خزلي خرازي ضمن دفاع از اين تصميم پيشنهاداتي در مورد ساماندهي معاملات ارزهاي بين المللي و قانون مند آن دادند. 
در اين ميان حسين كشاورز از كارشناسان بازارهاي مالي ارز هم در جريان گفت وگوي تفصيلي با فارس، ضمن اعلام دلايل غيرقانوني شدن فاركس در ايران و تاريخچه اين بازار بين المللي سئوالاتي ازمسئولان بازار سرمايه كشور مطرح كرد. 

*فاركس از كجا آمد ؟ 

وي با بيان اينكه طي يك ماه اخير و پس از اطلاعيه سازمان بورس و اوراق بهادار مبني بر غير قانوني اعلام كردن فاركس در ايران، نظرات متعددي در اين زمينه ايراد شده اظهار داشت: واكنش هاي غير كارشناسي بسياري از پس از اين اطلاعيه تا حدود زيادي مسير اصلي اين اطلاعيه را منحرف كرده است ، بطوريكه اصل اطلاعيه سازمان بورس مبني بر اينكه فاركس غير قانوني است به حاشيه كشيده شد. 
وي به تاريخچه اين نوع معاملات اشاره كرد و گفت: پيدايش مبادلات ارزي به زمان ضرب اولين سكه و آغاز تجارت بازمي گردد و در طول ساليان به شكل كنوني درآمده است كه آن را با نام معاملات ارز مي شناسيم. تا پيش از جنگ جهاني اول سيستم استاندارد طلا مورد استفاده كشورها قرار مي گرفت كه براساس اين سيستم ارزش هر ارز به ميزان طلايي بستگي داشته كه پشتوانه آن بوده است. 
كشاورز افزود: به طور مثال ارزش هر اونس طلا برابر 6.5 دلار آمريكا و 3.17 پوند انگلستان بوده است، در نتيجه قيمت هر پوند انگليس برابر 2.05 دلار محاسبه مي شد.در قالب اين سيستم، نرخ ارز كشورها داراي ثبات نسبي بود ونوسانات زيادي صورت نمي پذيرفت. اما با آغاز جنگ جهاني اول اين سيستم ديگر كارايي نداشت و كشورها تا پايان جنگ جهاني دوم از نظام هاي ارزي متفاوتي براي حفظ ارزش پول ملي استفاده مي كردند. 
به گفته وي و طبق مستندات موجود در سال 1944 در نيوهمپشاير آمريكا و در هتلي بنام برتون ودز كنفرانسي با حضور نمايندگان45 كشور جهان تشكيل شد كه براساس نتايج جلسه مقرر شد بانك جهاني بدليل بي ثباتي اقتصاد بين الملل اقدام به تعيين نرخ ثابت برابري ارزها كند و از سوي ديگر دلار آمريكا بعنوان رابط ساير ارزها با طلا تعيين شد. از اين رو ارزش هر اونس طلا 35 دلار تعيين شد و دلار آمريكا معيار تعيين ارزش ساير ارزها قرار گرفت. 
اين كارشناس ادامه داد: سيستم فوق ثباتي 20 ساله در اقتصاد جهاني ايجاد كرد كه سرانجام در دهه 70 از هم فروپاشيد.در سال 1971 نيكسون رييس جمهور وقت آمريكا رابطه دلار و طلا را قطع كردو بدين ترتيب ارزش دلار به عرضه و تقاضاي جهاني وابسته شد.در همان سال توافقنامه اي مشابه با برتون ودز بنام اسميت سونيان امضا شد كه براساس آن نوسانات محدودي براي ارزها مجاز شمرده شده بود.در سال 1972 كشورهاي اروپايي براي فرار از وابستگي به دلار آمريكا دست به امضاي توافقنامه اي زدند كه طي آن نرخ ارز كشور هاي امضا كننده تا ميزان 2.25 درصد اجازه نوسان يافت. 
كشاورز افزود: در نهايت هر دو توافقنامه فوق لغو شدند و نظام ارز شناور از سال 1974 با امضاي توافقنامه جاماييكا رسما مورد پذيرش قرار گرفت و از آن پس كشورها اجازه يافتند تا نظام ارزي دلخواه را انتخاب كنند.در سال1978 كشورهاي اروپايي مجددا در جهت كاهش تسلط دلار آمريكا اقدام كرده ونهايتا سيستم پولي واحد اروپا ياEMS را بنا نهادند. 
وي با بيان اينكه بازار معاملات ارز در ابتدا محل تعامل بانك هاي مركزي بود، اما تحولات فوق و كاهش نقش دولت ها در اقتصاد سبب شد بانك هاي تجاري، شركت هاي تجاري، كارگزاران و بورس بازان نيز در اين بازار حضور يابند ادامه داد: سرانجام در سال 1993 كشورهاي اروپايي با افزايش دامنه تغييرات ارزها تا 15درصد زمينه حضور معامله گران خرد را فراهم كردند. از سويي با پيشرفت فناوري اطلاعات ابزارهاي لازم جهت انجام معاملات در فضاي مجازي (اينترنت) در اختيار معامله گران فوق قرار گرفت، بطوري كه امروز شاهد گسترش بكارگيري اين فناوري در بازار معاملات ارز هستيم. 
كشاورز با اشاره به اين نكته كه بورس بين المللي ارز يا همان معاملات ارز Forex با ميانگين گردش مالي 3.5 تريليون دلار در روز، بزرگترين بازار مالي جهان محسوب مي شود كه هم اكنون هر كس به عنوان يك معامله گر و سرمايه گذار خصوصي،از طريق اينترنت مي تواند از آن استفاده كند ادامه داد: بسياري از موسسات سرمايه گذاري، بانك ها و اشخاص حقيقي در سراسر جهان به تجارت و سرمايه گذاري در بورس هاي بين المللي ارز معاملات ارز، كالا و سهام مشغول اند و از اين راه پول مي سازند. در ايران نيز طي چند سال گذشته شركت ها و افراد بسياري از طريق كارگزاران بين المللي به تجارت در بورس بين المللي ارز ( معاملات ارز ) و ساير بورس هاي جهاني روي آورده اند و رفته رفته با پي بردن به ظرفيت هاي بالاي اين بازار و نقش آن در توليد ثروت، سرمايه گذاران و معامله گران بسياري جذب اين بازار ها شده اند. 

*4 عامل در گرايش به فاركس در ايران 

اين كارشناس در رابطه با دلايل گرايش برخي از سرمايه گذاران كشور به اين بازار، 4 عامل عدم نياز به سرمايه زياد، ترسيم سودهاي نجومي در اذهان عمومي، دسترسي آسان به بازار و فضاي مجازي براي معامله گري را دخيل دانست و گفت: در اين بازار كه حداقل سرمايه براي افتتاح حساب تنها 100 هزار تومان است، محركي براي بسياري از اقشار با درآمد پايين شد كه وارد اين بازار شوند. 
كشاورز ادامه داد: بازار فاركس به دليل بحث اعتبار دهي مي تواند سرمايه افراد را در مدت كوتاهي چند برابر كند و به همان ميزان مي تواند سرمايه افراد را از بين ببرد.همچنين سيستم اعتبار دهي از سوي كارگزاري ها براي افزايش جذابيت اين ابزار و براي اينكه افراد بتوانند سود بيشتري كسب كنند ، باعث شده بسياري مجذوب اين بازار شوند. 
وي در رابطه با سومين عامل هم توضيح داد: بازار فاركس در 5 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز امكان معامله را به معامله گران مي دهد و تعداد ساعت هاي زياد معامله گري باعث شد افراد متفاوت با شغل هاي متفاوت به اين بازار گرايش پيدا كنند. از سوي ديگر تمامي مراحل خريد و فروش در بازار توسط خود معامله گر و بدون واسطه انجام مي گيرد كه باعث افزايش جذابيت هاي فاركس شده است . 
كشاورز خاطر نشان كرد: اكثر كارگزاري هاي بازار فاركس امكان معامله مجازي را براي معامله گران فراهم كردند تا با استفاده از اين فضا تجربه كسب كرده و هيجانات خود را كنترل كنند تا وقتي كه تبحر لازم را به دست آوردند دست به معامله گري بزنند. 

*چرا فاركس در ايران غير قانوني شد ؟ 

وي در بخش ديگري از توضيحات خود و در رابطه با دليل يا دلايل غير قانوني شدن فاركس در كشور توضيح داد: پس از غير قانوني شدن فاركس در ايران از سوي سازمان بورس، اظهار نظرهايي اعلام شد. اينكه در چند سال اخير افراد فراواني در بازار فاركس متحمل ضرر و زيان شده اند شكي در آن نيست. 
كشاورز با بيان اينكه دلايل متعددي منجر به اين ضرر و زيان شده ادامه داد: اولين دليل بحث اعتبار دادن
كارگزاري ها به معامله گران است. اگر كارگزارها اعتبار ندهند جذابيت اين بازار براي بسياري از بين مي رود و اگر اعتبار بدهند تعداد زيادي تحت تاثير فشارهاي رواني نمي توانند احساسات خود را كنترل كنند و به هدف سود آوري بيشتر ، با حجم سنگين وارد بازار مي شوند و متضرر مي شوند . 
وي افزود: دومين دليل خيال پردازي و رويا پردازي بسياري از معامله گران است. افرادي كه بيشترين ضرر را در اين بازار كرده اند عمدتاً افرادي بودند كه با سرمايه كمتر از هزار دلار وارد بازار شده اند و براي اينكه در يك هفته مثلاً حسابشان دو برابر شود با ريسك زياد وارد بازار شده اند .كه نتيجه اي جز زيان نصيبشان نشد. 
وي براي روشن سازي افكار عمومي و اينكه چرا عده اي از كارشناسان فاركس را هم رده شركت هاي هرمي مي دانند هم گفت: در سال هاي اخير فعاليت گسترده شركت هاي هرمي بدون اينكه برخورد جدي با آنها شود بطور گسترده اي افزايش يافت. اين افراد سرمايه هاي مردم بدون اطلاع را مي گرفتند و به بهانه اينكه با پول شما در بازار فاركس سودهاي كلاني برده مي شود و اين سود به شما خواهد رسيد ، پس از چندي متواري مي شدند . 
كشاورز ادامه داد: اينكه واقعاً اين پول به بازار فاركس مي رفت يا نمي رفت محل بحث نيست. اما سوال اينجاست اگر بهانه گرفتن پول از مردم ، بردن اين نقدينگي به بورس بود، بايد مي گفتيم مشكل از بورس است؟ 
خوشبختانه در يك سال اخير برخوردهاي جدي و محكمي با شركت هاي هرمي شده است و مسئولان آن بازداشت شده اند و فريب افراد از اين طريق تا حدود زيادي ريشه كن شده است . 
به گفته وي فاركس بازاري است همانند بورس ، با اين تفاوت كه چون در آن بازار اعتبارهاي سنگيني داده 
مي شود ، ريسكش به مراتب بيشتر از بورس است. اما با تحليل درست و رفتار منطقي در بازار سودهاي بيشتري هم مي توان گرفت. 

*7 سوال از سازمان بورس 

اين كارشناس بازارهاي مالي ارز با بيان اينكه سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولي بازار سرمايه كشور در راستاي اعتلاي فرهنگ سهامداري و افزايش ثروت مردم تلاش هاي فراواني كرده ادامه داد: اين تلاش ها از زمان روي كار آمدن دولت نهم و بخصوص از دولت دهم بشدت افزايش يافته است.بطوريكه هجوم سرمايه ، افزايش شديد تعداد كدهاي اقتصادي صادر شده براي سهامداران جديد ، افزايش تعداد شركت هاي بورسي ، ايجاد ابزارهايي نوين مانند فيوچر سكه، راه اندازي معاملات آن لاين،ايجاد فضايي براي تشكيل صندوق هاي سرمايه گذاري براي جذب سرمايه هاي سرگردان كارهاي بزرگي بود كه سازمان بورس در اين سال ها انجام داد. 
كشاورز ادامه داد: اما در اين بين چند سوال و پيشنهاد براي رفع نگراني عده اي از فعالان بازار فاركس وجود دارد كه جا دارد سازمان بورس به آنها جواب دهد. اول اينكه اطلاعيه منتشر شده از سوي سازمان بورس تا حدودي كلي و براي هشدار دادن به فعالان فاركس بود.بنابراين تعداد زيادي از فعالين اين بازار چرايي غيرقانوني شدن به شيوه علمي را جويا شده اند. 
وي ادامه داد: تعدادي از فعالين بازار هم مي پرسند اگر نگراني هاي مسئولان ناشي از خروج پول از كشور است چرا بانك هاي ايراني مانند بسياري از بانك هاي خارجي زمينه معاملات ارز را فراهم نمي كنند؟ همچنين اينكه در اين بازار همانند بسياري از بازارهاي ديگر زمينه سوء استفاده وجود دارد، شكي در آن نيست، اما چرا براي خط كشي روي كل قضيه فاركس با سوء استفاده گران مقابله نمي كنيد؟ 
كشاورز با بيان اينكه يكي از مشخصات فاركس، معاملات 24 ساعته است ادامه داد: براي كارمندي كه تا ساعت 16 بايد در محل كار خود باشد ، چگونه مي تواند بجاي فاركس ، بورس تهران را انتخاب كند، در حاليكه ساعات بازار سهام كشور تنها از 9 تا 12 ظهر است. همچنين حال كه فعاليت فاركس را غير قانوني اعلام كرديد ، چه برنامه اي براي چند هزار فعال اين بازار داريد؟ 
وي در خاتمه گفت: در حالي يكي از كارشناسان ارشد بازار هاي مالي دنيا پيشنهادي در خصوص راه اندازي تابلوي معاملات ارز در بورس كالا داد كه آيا روي اين مطلب فكر شده و عملي است ؟ آيا مسائل غيرشرعي بودن يكي از دلايل غير قانوني بودن اين بازار بوده است ؟ 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
پاک کردن صورت مسله
غلام رضا پورمصداق
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
به نام آفريدگار بي همتا
اجازه مي خواهم قبل از هر نوع اظهار نظر از جناب آقاي حسين كشاورز براي ارائه اين مطالب فوق كه بسيار دقيق و صحيح مي باشد از زحمات ايشان به نوبه خودم كمال تشكر را نموده و قرداني خود را از استاد اعلام نمايم
اگر حافظه ياري كند در تابستان سال هشتاد و يك با گولد كوئست اشنا شدم و در دانشگاه شريف طي يك دوره دو ماهه با فاركس و نحوه مار با نرم افزار ارائه شده مدرك آن را اخذ نموده و طي شش ماه تمرين با دموي اين نرم افزار به خود جرات داده و با ارتباطي كه با استاد اموزش دهنده كه بعداً متوجه شدم همان بروكري مي باشد كه از آن نام ميبرند رسما وارد معامله و كار با نرم افزار ارائه شده نمودم.
بازار فاركس و نفت و طلا و يا هر نوع بازار ارائه شده در اين تجارت به نوبه خود نا امن بوده و بسيار خطر ناك است چرا كه به همان سرعت كه مي تواند توليد ثروت نمايد با همان سرعت هم مي تواند باعث ضرر يا شمست شود.
اين حقير علوم تجارت و فقاهت و امثالهم را فرا نگرفته و وارد مباحث كلي نمي شوم
چرا كه چنين اجازه اي به خود نمي دهم ، اما يك سوال هميشه در ذهنم وجود دارد و ان اين است كه اگر خريد و فروش ارزش يك ارز و يا طلا و غيره ( همانطور كه مستحضر هستيد در اين بازار ارزش اين كالاها خريدو فروش مي شوند ) منع قانوني دارد ، چطور مي شود كه بانك هاي ما و حتي صرافي هاي مجاز همين كار را انجام ميدهند و ممنوعيتي براي آنها نيست ؟
به اطلاع مي رسانم بنده نيز همانند آن ٧٠٪‏ كه جناب كشاورز اعلام فرمودند در اين بازار متضرر شدم و علاوه بر تاييد فرمايش استاد در ريسك بالاي اين بازار ، مورد ديگري را نيز اعلام مي دارم كه باعث شكست من و آن هفتاد درصد مي باشد و آن سرعت بسيار پايين اينترنت مي باشد و از آن هم بدتر اگر شانس بياوريد كه برق هم قطع نشود .
اين حقير يك پيشنهاد دارم
نمي دانم مطالب بنده را چه بزرگواراني مي خوانند و يا خواهند خواند
فقط عرض مينمايم به جاي اين همه كارگزار با نام ها و مؤسسات مختلف يك هماهنگي بشود و مثلا بانك مركزي يا يك مؤسسه اي بنا گردد كه تمامي اين بازار را از صفر تا صد تحت كنترل و نظارت داشته و به جاي اين بروكرها خود وطائف انها را بعده گرفته و يك سرويس بي عيب و نقص به ملت شريف ايران و همه مساني كه مي توانند در ساعات بي كاري خود حتي در منزل به اين تجارت رو آورده و خود و خانواده را از تنگدستي نجات دهد و شرايط بهتري را براي بهتر زندگي كردن ايجاد نمايد.
بنده از مسؤليني كه قادر هستند و اين امكان رادارند تا با دعوت از صاحبان علوم مختلف و جمع آوري نظارات انان به راه اندازي يك فاركس ايراني همانند بورس ايراني ، تقاضا دارم نسبت به انجام آن نهايت تلاش خود را بنمايند چرا كه به عقيده اين حقير حضور ايران در اين بازار مي تواند كشور را از فروش حتي نفت بي تياز نمايد .
در سال هشتاد و يك بنده مطلع شدم سهم ايران در اين تجارت جهاني تنها يك درصد است و به عن ان يك ايراني براي خودم متأسف شدم
به هر حال با بررسي كارشناسان اين امور و بازنگري در خصوص اين اين تجارت ، به عقيده اين حقير مي تواند افق تازه اي به روي كشور عزيزمان ايران اسلامي بگشايد چرا كه نياز امروز ما توليد علم و ثروت است .

والسلام
با تشكر از عزيزاني كه در بخش * نظر شما * اين فرصت را در اختيار ما مي گذارند .
Shayan
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
حداقل به آدم به انگیزه و امیدی میده.
مهدی
Germany
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
با سلام آقا از مطالعه متن بالا بنده استباط کردم فارکس قبلا قانونی بوده و بعدا غیر قانونی شده لطفا برای بنده ایمیل کنید آیا اینگونه بوده یعنی زمانی در ایران بوده که فارکس قانونی بوده ممنون می شوم که جواب بنده را بدهید .
مهدی
Germany
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۲
آقا چرا جواب نمی دهید لطفا بیان کنید قبلا قانونی بوده یا نه ......
ناشناس
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
بله عزیزم. قانونی بوده. آموزشگاه‌های قانونیش هم پر شد تو تهران. خود دولت هم تبلیغ می‌کرد که مردم برن و یاد بگیرن.
فرید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
با عرض سلام خدمت دوستان
بنده چندساله در این زمینه فعالیت میکنم و اگر مقایسه ای مختصر با بورس داخلی داشته باشم باید گفت :
لوریج فارکس عموما تا 1 به 400 میباشد که دلیل اصلی ضرر کنندگان میباشد که این میتواند هم مزیت و هم عیب محسوب شود .
اختلاف خرید و فروش نسبت به بورس داخلی بسیار منصفانه تر میباشد ، هر جای دنیا اختلاف خرید و فروش بورس ایران را مطرح کنید به دزدی این بازار پی میبرند ولی مردم خوبمون اینو نمیفهمن
در بازار فارکس امکان فروش جنس نداشته وجود دارد ولی در بورس ایران چنین چیزی نیست .
در بازار فارکس معامله در لحظه بدون واسطه باز و بسته میشود اوج دزدی بازار بورس ایران همین جاست که اگر میخواهید وارد بورس ایران شوید حتما نظر زخم خورده ها را بپرسید .
مجحتبی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
مشکل بورس فارکس نیست مشکل اطلاع نداشتن نسبت سرمایه به انجام خرید فروش و کنترل نکردن احساسات مثلا سود سمی میدهد چطور 100دلار میشود 200 دلار بار ریسک بالا ولیکن این سود بر احساسات شما تاثیر میگذارد و دباره باا ریسک بالا وارد بازار میشوید و تمام پول را میگیرد .
نتیجه:
1: مقدارپولی که سرمایه گذاری میشود باید به همان نسبت مالی خرید و فروش انجام شود .مثلا:100دلار 0.02 خرید فروش امنیت دارد نسبتت به اتفاقات ناخواسته .
2: کنترل احساس در هنگام دریافت سود و ضرر و افزایش اطلاعات روزبه روز
علی
Germany
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
با سلام. فارکس یک مارکت بسیار بزرگ جهانی میباشد که درآمد شما به دلار میباشد یعنی کاسبی به دلار درآمد دلاری. که از اختلاف قیمت سود یا ضرر میکنید و هیچ جنس واقعی یا سهام بورسی وجود ندارد. درواقع یکسری معاملات بین بانکی میباشد و از آنجای که معاملات بین بانکی نمی تواند زیر یک میلیون دلار باشد بر همین اساس بروکر یا همان کارگزاری حجم معاملات پایین معامله گران کوچک را جمع کرده تا به میلیون دلار برساند و بعد به بانک اعلام میکند. من با ۳۰۰ دلار به مدت یک سال شروع کردم و تا الان هم ۳۰۰۰۰ دلار سود کردم و کامل هم دریافت کردم. هیچوقت از لوریج یا اهرم چندبرابری استفاده نکنید چون برای خبره های این کاره. و باید تا میتونید تحلیل تکنیکال یاد بگیرید. طمع و ترس بدترین احساس تو این کاره. هنوزم که هنوزه اگه روزی ۱۰۰ دلار سود کنم دیگه معامله ای نمیکنم و هیچوقت حجم معاملاتمو از یک لات بیشتر نکردم البته تا مدت طولانی هم فقط ۰.۰۵ لات ترید میکردم. خلاصه باید رو احساستون کنترل بسیار قوی داشته باشید و تعداد معاملاتتون زیاد نباشه. و هیچ غیر قانونی بودن یا کلاه برداری در کار نیست و سلاح این کار هم دانش و سوادشه موفق باشید
Reza
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
سلام داداش منم تازه وارد بازار فارکس شدم شما اینجا گفتید از ۳۰۰ دلار در عرض یک سال به۳۰۰۰۰هزار دلار رسیدید واقعا امیدوار شدم فقط اگه میشه چند دقیقه برای من راهنمایی کنید مطمن باشید هر جوری شده جبران میکنم اگه این پیام بهت میرسه ممنون میشم به این شماره پیام بدید۰۹۹۲۳۳۲۲۲۸۶
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
بسم الله الرحمن الرحیم
به امید روزی که همه ما بتونیم کسب درآمد بکنیم از این دریایی پول اما توجه داشته باشید که یکی از سخت ترین شغل های دنیا هست
در بازار فارکس بانک های بزرگ و سرمایه های چند ده میلیارد دلاری با بازی با احساسات معامله گران برای خودش نقدینگی ایجاد میکنه و معامله گران خرده پا(تا چند میلیون دلار سرمایه) هم میتونن با همراه بانک ها شدن در روند معامله گری خودشون به سود هایی برسن که اگه ترس و طمع خودشون رو کنترل بکنن درآمدش از خیلی از شغل های دیگه بهتره.