بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر : ۴۶۳۸۰

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، بازار سهام كشور سال گذشته و هفته هاي اول سال جديد با رونق كم سابقه و هجوم سرمايه‌گذاران خرد و كلان و بازدهي‌هاي خيره كننده خود مركز كانون همگان واقع شده، اما در غياب عرضه اوليه سهام شركت‌هاي مشمول اصل 44 توسط سازمان خصوصي‌سازي، بورس اوراق بهادار نتوانسته از سرمايه‌گذاران جديد و قديم ميزباني شايسته‌اي به عمل آورد.
اين موضوع و عملكرد ضعيف سازمان خصوصي‌سازي در شرايطي مورد انتقاد واقع شده كه شركت فرابورس ايران در عمر 2 ساله خود يعني از مهر 88 تاكنون توانسته بخشي از نيازهاي طرف تقاضا را البته عمدتاً براي سرمايه‌گذاران حرفه‌ايي برآورده كند.
مديران شركت فرابورس ايران در ادامه تلاش براي پذيرش و عرضه سهام شركت‌هاي جديد كه با استاندارد پايين تري نسبت به شركت بورس اوراق بهادار پذيرش مي شوند، مقدمات عرضه اوليه و 5 درصدي سهام پتروشيمي پرديس را فراهم كردند و امروز50 ميليون سهم اين شركت 100 ميليارد توماني در بازار اول معاملات و از طريق كارگزاري بانك صادرات و 714 ايستگاه معاملاتي كارگزاران و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و آن لاين تريدينگ عرضه مي شود تا نخستين عرضه اوليه شركت‌هاي تازه وارد بازار سهام از فرابورس شروع شده باشد.
اين عرضه هر چند مي‌تواند براي مدت كوتاهي موجب افزايش تحرك و جذب سرمايه‌هاي جديد باشد اما به دليل محدود بودن عرضه اوليه و وجود تقاضاهاي چند برابري، اكثر سرمايه‌گذاران با سهميه‌بندي اعمال شده كارگزاران، مقدار اندك و ناچيزي از سهام اين شركت را در سبد سهام خود خواهند ديد كه متاسفانه امري است اجتناب ناپذير.بنابراين انتظار مي‌رود سهامدار عمده پتروشيمي پرديس يعني توسعه الوند غدير (وابسته به سرمايه‌گذاري غدير) در روزهاي بعد هم اقدام به عرضه بيشتر سهام آن كند تا مرهمي باشد و قطره ايي بر زخم و عطش سرمايه گذاران تازه وارد و حرفه ايي.
اما در اين ميان جا دارد از عدم برگزاري جلسه معارفه اين شركت و ارايه صورت هاي مالي و ترازنامه آن هم در آخرين دقايق قبل از عرضه انتقاد كرد. چرا كه پتروشيمي پرديس در شرايطي قدم به بازار اول معاملات فرا بورس مي‌گذارد كه برخلاف روال معمول شركت‌هاي تازه وارد بورس و فرابورس، مديران و سهامداران عمده آن جلسه‌ معارفه‌اي براي سهامداران برگزار نكردند تا همگان از چند و چون آن مطلع شده و به سئوالات و ابهامات احتمالي خود پاسخي دهند.
از طرف ديگر در حالي اطلاعات مندرج در اميدنامه شركت مربوط انتهاي دي ماه سال گذشته است كه گزارش هاي مالي و ترازنامه اين شركت حوالي ساعت 13 روز گذشته در سايت كدال منتشر شد تا تحليل سرمايه گذاران حرفه اي و خصوصا " نهادهاي مالي ناقص و عقيم مانده و فهرست اندكي براي بررسي اطلاعات مالي آن ايجاد شود.
به هرحال مديران عامل سه شركت كارگزاري بورس ضمن بررسي اين شركت معتقدند قيمت مناسب براي عرضه اوليه سهام پتروشيمي پرديس حداقل هزار و 550 و حداكثر 2 هزار تومان است.

*قيمت مناسب هر سهم " شپديس "؛ 1600 تومان

ابوالقاسم آقا دوست مديرعامل كارگزاري بانك رفاه با اشاره به اينكه اين شركت در سال 83 ابتدا با نام شركت اوره و آمونياك غدير به ثبت رسيد و سپس در سال 87 به پتروشيمي پرديس تغيير نام داد و با نماد معاملاتي " شپديس " در بازار اول معاملات فرابورس پذيرفته شده اظهار داشت: درحالي ظرفيت توليد آمونياك اين شركت يك ميليون تن در سال گذشته و توليد اوره آن يك ميليون و 42 هزار تن بود كه طبق آمارهاي موجود، فروش آمونياك آن در سال 88، 274 هزار تن بود كه با رشد 35 درصدي اين فروش در سال گذشته به 372 هزار تن رسيد.
وي در رابطه با وضعيت خوراك مصرفي پتروشيمي پرديس هم خاطرنشان كرد:‌ اين شركت به ازاي هر فاز670 ميليون متر مكعب خوراك مصرف مي‌كند. همچنين نرخ گاز به ازاي هر متر مكعب قبل از هدفمندسازي يارانه‌ها 226.5 ريال بود كه با اجرايي شدن اين قانون نرخ هر متر مكعب گاز هم به 735 ريال افزايش يافت.بنابراين به ازاي هر تن توليد آمونياك 100 ميليون متر مكعب گاز مصرف شده و به ازاي هر تن آمونياك هم به طور متوسط 1.7 تن اوره توليد مي‌شود.
اين كارگزار بورس با اشاره به اينكه آمونياك توليدي و همچنين اوره مازاد بر مصرف پتروشيمي پرديس صادر شده و اوره توليدي داخلي هم عمدتاً توسط شركت خدمات كشاورزي مصرف مي‌شود، ادامه داد: با توجه به اينكه هم‌اكنون همه از ظرفيت‌هاي اسمي پتروشيمي پرديس استفاده نمي‌شود و انتظار براي رشد افزايش توليد محصولات و با در نظر گرفتن سود 311 توماني هر سهم براي سال جاري، محدوده قيمتي هر سهم پتروشيمي پرديس هزار و 600تومان است.
به گفته آقادوست، محصولات اين شركت جزو فرآورده‌هاي پتروشيمي پرطرفدار در دنيا بوده و انتظار مي‌رود در صورت استفاده از ظرفيت كامل توليد سودآوري پتروشيمي پرديس هم با رشد مواجه شود.
وي ادامه داد: اين درحالي است كه با توجه به پيش‌بيني نرخ توليد و فروش اوره و آمونياك پتروشيمي پرديس انتظار مي‌رود پيش‌بيني سود هر سهم آن هم تا 380 تومان هم برسد. بنابراين با توجه به شرايط خوب شركت‌هاي پتروشيمي در سال‌ جاري و قيمت‌هاي جهاني، چشم‌انداز مثبتي براي اين شركت تازه‌وارد فرابورس پيش‌بيني مي‌شود.اما بايد سهام اين شركت به قيمتي در فرابورس عرضه شود كه جذابيت و اشتياق سرمايه‌گذاران براي خريد هم حفظ شود.

*مهمترين ريسك شركتي كه مي توانست بورسي نباشد

علي اصغر مهريزاده مديرعامل كارگزاري ارديبهشت ايرانيان هم ضمن انتقاد از عدم برگزاري جلسه توجيهي شركت پتروشيمي پرديس توسط مديران آن و پابرجا بودن برخي از سؤالات و ابهامات خاطرنشان كرد: اين شركت با توجه به وضعيت توليد فروش و ميزان سرمايه، از قابليت پذيرش در بورس اوراق بهادار برخوردار بود اما به دليل حضور سهامدار عمده آن يعني سرمايه‌گذاري غدير تصميم گرفته شد تا پتروشيمي پرديس در فرابورس حضور داشته باشد تا از اين طريق به مانند شركت‌هاي مخابرات و همراه اول، شاخص بورس دو طرفه دچار نوسان نشود.
وي مهمترين ريسك شركت‌هاي پتروشيمي از جمله پترشيمي پرديس را ناشي از نوسان قيمت نفت دانست و گفت: هرچند با افزايش قيمت نفت ، محصولات شركت‌هاي پتروشيمي مانند پرديس هم با افزايش نرخ مواجه مي‌شوند اما در صورت كاهش نفت ، احتمال افت محصولات پتروشيمي و در نتيجه كاهش سودآوري هم وجود دارد. بنابراين جا دارد به اين مقوله توجه شود.
مهريزاده با بيان اينكه شركت پتروشيمي پرديس داراي مزيت صادرات محصولات بوده، در رابطه با محدوده قيمتي هر سهم اين شركت براي عرضه اوليه توضيح داد: با در نظر گرفتن همه مزيت‌هاي اين شركت و درنبود جلسه معارفه، انتظار مي‌رود در صورت قيمت‌گذاري بين هزار و 500 تا هزار و 700 توماني هر سهم ان، سهامداران از اين شركت استقبال كنند اما اگر هر سهم اين شركت به بيش از قيمت‌هاي اعلامي عرضه شود جذابيتي براي سرمايه‌گذاران حقوقي نخواهد داشت.
به گفته وي با اين همه خريد سهام اين شركت براي سرمايه‌گذاري ميان‌مدت مناسب به نظر مي‌رسد.

*تحريم اثري در فروش محصولات ندارد

شهريار شهميري مديرعامل كارگزاري سهم‌آشنا هم شركت پتروشيمي پرديس را از جمله شركت‌هاي با ظرفيت رشد و توسعه اعلام كرد و گفت:‌از جمله مزيت‌هاي پتروشيمي‌ پرديس روشن شدن نرخ گاز مصرفي از اواخر آذر سال گذشته است كه سه برابر شده است. بنابراين با توجه به اين موضوع و معلوم بودن نرخ گاز مصرفي، اين شركت داراي ابهام اندكي است. از طرفي ديگر عمده محصولات اين شركت يا به خارج از كشور صادر شده و يا در داخل مشتريان دائمي دارد.
وي ادامه داد: همچنين بررسي روند توليدات اين شركت از سال 87 تاكنون حاكي از آن است كه محصولات پتروشيمي پرديس هر سال روبه افزايش بوده و در سال گذشته نسبت به سال 88 هم دو برابر شده است. از طرفي ديگر محصولات صادراتي آن هم داراي مشتريان متنوعي از جمله هند با 72 درصد خريد محصولات اوره و آمونياك و همچنين كشورهاي افريقايي و تايوان و اروپا بوده بنابراين موضوع ريسك تحريم در اين شركت چندان اثري نخواهد داشت.
به گفته شهميري از ديگر نقاط مثبت اين شركت تازه‌وارد فرابورسي برخورداري از سهامدار و متولي اصلي يعني شركت سرمايه‌گذاري توسعه الوند غدير است كه در صورت عرضه اوليه سهام به هر قيمت هاي مناسب و مدنظر اقدام به حمايت از آن خواهد كرد.
وي در خاتمه با توجه به فروش محصولات اين شركت به قيمت فوب خليج فارس و افزايش ظرفيت توليد و همچنين قيمت‌هاي جهاني محصولات، در رابطه با محدوده قيمتي هر سهم آن هم گفت: با در نظر گرفتن نسبت P/E بين 7 تا 12 مرتبه‌اي شركت‌هاي پتروشيمي حاضر در بورس و همچنين پيش‌بيني سود 311 توماني هر سهم آن براي سال جاري، حداقل قيمت هر سهم آن هزار و 900 و حداكثر آن بيش از 2 هزار تومان است كه در اين قيمت‌ها سهام آن براي خريد ارزنده خواهد بود.

گزارش از علي رضايي زاده

اشتراک گذاری :
ارسال نظر