بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۴
علت تشکیل صف خرید سهام شرکت از زبان مدیر مالی شرکت معدنی املاح ایران

تعدیل مثبت 10 درصدی سود سال 89

شرکت با عملکرد سال گذشته خود توانست رکورد تولید خود را شکسته و به بالاترین میزان تولید و فروش دست یابد . علت افزایش تولید نیز شرایط آب و هوا در سال 89 است ؛ چرا که سرمای شدیدی رخ نداد و همین شرایط خوب آب و هوا باعث شد استخراج مواد از معادن بیشتر انجام شود
کد خبر : ۴۶۵۴۰

شرکت معدنی املاح ایران در زمینه اکتشاف ، تغلیظ و فرآوری مواد معدنی فعالیت دارد که در اولین پیش بینی بودجه سال مالی منتهی به 90.12.29 سود هر سهم خود را با 22 درصد کاهش مبلغ 1311 ريال اعلام کرده است .

حاتمی ، رییس حسابداری صنعتی بودجه و گزارشات "شاملا" ، در بیان علل کاهش سود پیش بینی شده سال مالی جاری به خبرنگار بورس نیوز گفت : با توجه به پیش بینی افزایش 34 درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته که ناشی از افزایش مقدار تولید به میزان 2.5 درصد ، افزایش استخراج مواد اولیه از معادن به میزان 37 درصد و مهمتر از آنها افزایش نرخ حامل های انرژی می باشد موجب شده سود سال جاری شرکت با کاهش پیش بینی شود .

لازم به ذکر است که هزینه های حمل مواد اولیه نیز در سال جاری با افزایش پیش بینی شده و حاکی از آن است که بر کاهش سود سال جاری اثر خواهد داشت .

وی در خصوص اثرات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در افزایش هزینه های انرژی مصرفی شرکت اظهار داشت : با اجرای این قانون میزان گاز مصرفی از حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان در سال 89 به حدود سه میلیارد و 540 میلیون تومان برای سال 90 افزایش پیدا کرده است . همچنین برق مصرفی از حدود 800 میلیون تومان در سال مالی گذشته حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای سال مالی جاری پیش بینی شده است .

رییس حسابداری "شاملا" با اشاره به اینکه محصولات شرکت افزایش نرخ ندارند ، افزایش 4 درصدی مبلغ فروش را ناشی از افزایش در پیش بینی مقدار تولید به میزان 4000 تن بر شمرد و افزود : با توجه به اینکه امکان افزایش قیمت های فروش وجود ندارد ، تغییراتی که در قیمت ها مشاهده می شود به این دلیل است که نوع بسته بندی و وزن محصولات تغییر کرده است .

حاتمی در خصوص کاهش 86 درصدی هزینه های مالی شرکت تصریح کرد : در سال های گذشته برای خرید دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز وام دریافت کردیم که با تسویه تسهیلات ارزی تقسیطی وام های دریافتی ، هزینه های مالی شرکت برای سال جاری با کاهش همراه است .

وی در خصوص فروش داراییهای ثابت در نظر گرفته شده در پیش بینی بودجه سال 90 شرکت اذعان کرد : شرکت در نظر دارد در سال جاری ماشین آلات معدنی مستهلک خود را فروخته و تجهیزات جدیدی را جایگزین آنها کند .

وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت : در حال حاضر بحث افزایش سرمایه و یا طرح توسعه ای جدید برای شرکت وجود ندارد.

گفتنی است سهام شرکت مذکور در سال جاری با رشد قیمتی مناسبی همراه بوده و صف خرید سنگینی طی روزهای اخیر برای آن تشکیل شده است .

فرشید پژوه ، مدیر مالی "شاملا" ، درخصوص علت اقبال بازار به این سهام اظهار داشت : شرکت با عملکرد سال گذشته خود توانست رکورد تولید خود را شکسته و به بالاترین میزان تولید و فروش دست یابد . علت افزایش تولید نیز شرایط آب و هوا در سال 89 است ؛ چرا که سرمای شدیدی رخ نداد و همین شرایط خوب آب و هوا باعث شد استخراج مواد از معادن بیشتر انجام شود .

مدیر مالی "شاملا" تعدیل 10 درصدی مثبت سود پیش بینی شده سال مالی 89 و تحقق 1836 ريالی سود پیش بینی شده را علت تشکیل صف خرید روی سهام شرکت طی روزهای اخیر عنوان کرد .

وی در پایان به بحث بهره های مالکانه معادن و افزایش حقوق دولتی معادن و اثرات آنها بر شرکت اشاره کرد و بیان داشت : حقوق دولتی برای شرکت افزایش چشمگیری نداشته و از 600 تومان به 620 تومان رسیده است و با توجه به اینکه شرکت معدنی املاح ایران پروانه بهره برداری معدن میقان اراک را به مدت 10 سال در اختیار داشته و بهره برداری از معدن جدیدی در برنامه "شاملا" وجود ندارد درگیر بحث بهره مالکانه معادن نخواهیم شد و عمده تولید شرکت از همین معدن صورت خواهد گرفت .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر