بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر : ۴۷۵۵۴

سایت الف نوشت:

مصاحبه هفته گذشته سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي كه در آن رقم بدهي نجومي چند بدهكار به بانك‌هاي دولتي اعلام و سپس اين افراد به طور ضمني تطهير شدند، اعتراض و حتي تمسخر محافل سياسي – رسانه اي كشور را برانگيخته است.

عمق زشتی اين مصاحبه وقتي روشن شد كه سخنگوي قوه قضائيه و دادستان كل كشور ادعاي سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي را تكذيب و اعلام كرد تاكنون هيچ مفسدي از سوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي به قوه قضائيه معرفي نشده است. سخنگوي قوه قضائيه همچنين به طعنه يادآوري كرد كه چطور اول اعلام مي كنند 65 ابر بدهكار یافتیم بعد از 4روز مي‌گويند نشستيم و با آنها به تفاهم رسيديم و تعدادشان به 20 نفر كاهش يافت...؟!

از ستاد مبارزه با فسادي كه محمدرضا رحيمي رئيس آن باشد چنين كارهايي عجيب نيست.

هرچند اعتراض عموم عدالتخواهان به مصاحبه سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي قابل تقدير است اما نبايد فراموش كرد كه مساله اصلي اين مصاحبه و عملكرد اين ستاد، فقط «نشستن» با ابر بدهكاران بانكي و يا ارايه اطلاعات نادرست از معرفي مفسدان قوه قضائيه نيست. در پس مصاحبه علي آقا محمدي پيامي فوق‌العاده خطرناك وجود دارد.

وقتي سخنگوي ستاد مبارزه با فساد مي گويد 65نفر ابر بدهكار را شناسايي كرده‌ايم كه 6هزار ميليارد تومان بدهكارند بعد تلويحاً ايشان را تطهير مي‌كند، با اين بيان خواسته يا ناخواسته آب را گل آلود و فضا را براي فعاليت مفسدان بزرگ مهياتر و تشخيص مفسد از سالم را مشكل‌تر مي‌كند.

اين رويه، همان رويه اشتباه آقاي احمدي‌نژاد از 6سال پيش به اين سو است كه دايماً از باندهاي بزرگ، مافياهاي عظيم حرف مي زد اما كار مشخصي براي شناسايي و سپردن اين مافياها به دست قانون انجام نمي داد. يكي دوبار هم تلويحاً به نامهايي از مفسدان اشاره كرد كه هر بار اشتباه از آب درآمد (عزل مدير عامل بيمه ايران و ريختن آبروي وي يا اتهام غير دقيق و اشتباه به مدير عامل سابق بانك پارسيان)

اين نوع اطلاع رساني ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، به سه نوع مخاطب، سه پيام جداگانه مي دهد:

1-  به مفسدين جزء و افراد در معرض فسادهاي كوچك و متوسط مي‌گويد مفسدين بزرگ آنقدر زياد و فعال هستند كه كسي به فسادهاي كوچك شما كاري ندارد. الان دنبال فسادهاي فلان ميلياردي هستند و اين خلاف جزيي شما در بخوربخورهاي كلان اينها به حساب نمي‌آيد.

2-   به كارآفرينان سالم پيام مي­دهد كه در اين كشور، تلاش و كارآفريني و جهاد اقتصادي نكن چون فردا ممكن است يك آقا محمدي نامي پيدا شود و كار تو را فساد بخواند بعد تو را دعوت كند، با توبنشيند(!) و پس فردا بگويد، نه! بررسي كرديم و فساد نبود. تو مي‌ماني و آبروي رفته و نگراني دايمي كه دوباره كي سراغت خواهند آمد.

3-  و اما بدترين پيام اين نوع اطلاع رساني غير دقيق و مبارزه سردرگم با فساد، به مردم عادي و تشنه مبارزه با فساد مي رسد. چرا كه عموم مردم را از مبارزه با فساد مأيوس مي‌كند و به همه پيام مي‌دهد که اوضاع مبارزه با فساد شيرتوشير است و مفسدهاي فلان ميلياردي كاري ندارند و شايد زورشان به آنها نمي رسد و شايد هم ...

* *  *

چه بايد كرد؟

در شرايطي كه آقاي محمدرضا رحيمي رئيس ستاد مبارزه با فساد است و سخنگوي اين ستاد، چنين پيام‌هاي خطرناكي به جامعه منتقل مي‌كند، چه بايد كرد؟ وظيفه نخبگان، رسانه ها و گروه هاي مرجع چيست؟

هر چند امر مبارزه با فساد، تعلل و غفلت زيادي صورت گرفته، اما براي تحقق اين هدف، خوشبختانه مسير روشن است. فرمان 8ماده‌اي رهبر انقلاب كه اخيراً سالگرد دهمين سال صدورش را يادآوري كردند، كاملاً صريح و شفاف است و جاي تعلل و تفسیر  باقي نمي‌گذارد اين دولت‌ها هستند كه تعلل و تغافل مي‌كنند. با اين تفاوت كه رئيس جمهور قبلي شعار مبارزه با فساد نمي داد ولي رئيس جمهور فعلي اساساً با شعار مبارزه با فساد از مردم رأي گرفت...

در اين شرايط، تكليف و كاري كه از دست نخبگان و صاحبان بيان و تريبون بر مي‌آيد اين است كه بطور مستمر و خستگي ناپذير فرمان 8ماده‌اي را از مسوولان سه قوه مطالبه كنند، تجربيات جهاني در مبارزه با فساد را ترجمه و منتشر كنند، با پیگیری سرنخ های فساد و علنی کردنش، تا مي‌توانند فضا را براي مفسدان ناامن كنند و در اين راه، آماده رفتن به دادگاه هم باشند و از طعنه مفسدان و بعضاً همكاران رسانه‌اي كه مبارزه با فساد را «سياسي كاري و باند بازي سياسي» عنوان مي‌كنند، نه مايوس شوند و نه بگذارند مردم مايوس گردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر