بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر : ۴۷۷۵۱
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، حاشيه هاي عرضه بلوك 4.9 درصدي ايران خودرو دقايقي پيش با خريداري 310 ميليون سهم آن از سوي كارگزاري بانك صادرات به طور موقت به پايان رسيد تا بررسي ها براي مشخص شدن ماهيت خريدار يا خريداران و موضوع انحصار در صنعت خودرو آغاز شود. 
بر اساس اين گزارش ، اين بلوك در حالي چهارشنبه گذشته از سوي سرمايه سرمايه گذاري تامين اجتماعي به قيمت پايه هر سهم 5 هزار و 688 ريال و به صورت يكجا و نقد و يا 10 درصد نقد و مابقي اقساط عرضه شده بود كه سه متقاضي جدي از طريق شركت هاي كارگزاري صباتامين، سرمايه گذاري ملي و بانك صادرات به رقابت با هم پرداختند . 
در اين ميان گروهي از منتقدين اعلام كردند در اين رقابت كه از پيش مبايعه نامه اي هم براي آن تهيه شده ، زيرمجموعه هاي سايپا حضور داشته و خريدار اصلي آن هستند. به همين دليل سازمان بازرسي كل كشور روز دوشنبه با ارسال نامه اي به رئيس سازمان بورس و با استناد به مصوبه 28 فروردين90 شوراي رقابت درخصوص وضعيت سهام شركت‌هاي خودروسازي و مواد 46 و 47 قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 اعلام كرد عرضه بلوك 5درصدي سهام ايران خودرو منع قانوني دارد و از صالح اّبادي خواست به استناد بند "د " ماده 11 قانون سازمان بازرسي و ماده 46 آئين‌نامه اجرايي آن، ضمن بررسي موضوع اقدام مقتضي را به‌عمل آورد و نتيجه را به اين سازمان اعلام كند. 
اما اين اقدام كه همراه با وارد شدن شوك به برخي از فعالان بازار سهام بود، مانع از ادامه عرضه اين بلوك در روز جاري نشد و مديرعامل و مدير بازار شركت بورس به فارس اعلام كردند ادامه رقابت اين عرضه در حالي امروز از پي گرفته مي شود كه بايد امنيت منافع سرمايه گذاران و شفافيت بازار سهام حذف شود. بنابراين درحالي تا پيش از انجام معامله نمي توان مانع از حضور خريداران و ايجاد شكاف در ميدان رقابت اين بلوك كرد كه نهادهاي ناظر بعد از انجام معامله و طي 9 روز كاري مي توانند بررسي هاي لازم در مورد ماهيت خريدار و وجود انحصار در صنعت خودرو را بررسي كنند. 
با اين موضع گيري بود كه در پنجمين روز رقابت متقاضيان خريد اين بلوك، 310 ميليون سهم اين شركت با رشد 45 درصدي نسبت به قيمت پايه به قيمت هر سهم 8 هزار و يك ريال و به ارزش 240 ميليارد تومان شد تا بررسي ها براي مشخص شدن ماهيت خريدار آن شروع شود. 
اين در حالي است كه برخلاف اعتقاد عده اي منبي بر حضور زيرمجموعه هاي سايپا، اين بلوك از سوي كارگزاري بانك صادرات خريداري شد. هاشم بوذرجمهر مديرعامل اين كارگزاري به فارس گفت:خريدار اين بلوك سايپا نبوده و نام و مشخصات خريدار هم بعد از قطعي شدن معامله اعلام خواهدشد. 
به اين ترتيب بلوك 18 درصدي اين شركت هم در حالي سال گذشته با حاشيه هاي متعددي و با پيروزي كنسرسيوم خريدار آن پايان خوشي داشت كه بايد ديد تكليف اين بلوك 4.9 درصدي چه خواهد شد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر