بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر : ۴۹۳۴۷

به گزارش شانا مدیر کل روابط عمومی بانک صادرات ایران بابیان این که ساخت این پالایشگاه بزرگترین طرح گازی کشور محسوب می شود، افزود: پیرو امضای قرارداد بانک صادرات و شرکت ملی گاز ایران در بهمن سال گذشته، ساخت پالایشگاه بید بلند 2 و واحد اتان زدایی پالایشگاه پارسیان به این بانک واگذار شد.

مجید ابوالفتحی مبلغ قرارداد اجرای این دو طرح را چهار میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: از این مبلغ سه میلیارد و 800 میلیون دلار به ساخت پالایشگاه بید بلند 2 و 800 میلیون دلار به ساخت واحد استحصال اتان پالایشگاه پارسیان اختصاص دارد.

وی همچنین سهم مشارکت بانک صادرات در ساخت پالایشگاه بید بلند 2 را 80 درصد و سهم شرکت ملی گاز ایران را نیز 20 درصد اعلام کرد.

به گفته ابوالفتحی طرح احداث پالایشگاه بیدبلند2 از جمله طرح‌هایی است که با هدف بهره‌وری بهینه از منابع ملی تعریف شده است.

مدیر کل روابط عمومی بانک صادرات ایران اظهار داشت: گازهای غنی استحصال شده از فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی که پس از احداث پالایشگاه بید بلند 2 به این پالایشگاه منتقل خواهد شد از طریق خط پنجم سراسری برای تزریق در میدان گازی آغاجاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که بخش گاز کشور با توجه به نیاز داخلی در زمان اوج مصرف با قطع گاز تخصیصی به نیروگاه‌ها و صنابع بزرگ و جایگزینی آن با گازوئیل قادر به تأمین گاز مورد نیاز کشور است، تاکید کرد: با ساخت پالایشگاه بیدبلند 2 حدود 46 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

ابولفتحی گفت: پالایشگاه بید بلند 2 با ظرفیت روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز در دو بخش پالایشگاه و خطوط لوله و تاسیسات ذخیره سازی در بندر ماهشهر ساخته می شود و با تکمیل آن بخشی از گاز پالایشگاه که سالانه نه میلیارد مترمکعب برآورد می شود، به منظور تامین گاز بخش خانگی به خط سراسری اول تزریق خواهد شد.

مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات ایران همچنین با بیان این که سالانه نزدیک به شش میلیارد مترمکعب گاز این پالایشگاه به چاه های نفت تزریق خواهد شد،گفت: محصولات این پالایشگاه از جمله اتان نیز به واحد های پتروشیمی تحویل داده خواهد شد.

پالایشگاه گاز بیدبلند 2 در پانزده کیلومتری شهرستان بهبهان استان خوزستان و درفاصله 14 کیلومتری پالایشگاه بید بلند 1 احداث خواهد شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر