بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹
پس از کسب 5 رتبه برتر در همایش (M1-100 ) طی یکسال گذشته

شرکت ملی صنایع مس ایران 128% بازدهی برای سهامداران به ارمغان آورد

این شرکت طی یکسال گذشته بیش از 128 درصد بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان آورده این در حالی است که طی این دوره بازدهی شاخص بورس تنها 71 درصد بوده است و قطعاً سهامداران این شرکت با پیش افتادن از میانگین بازدهی بازار سود مناسبی اخذ کرده اند
کد خبر : ۵۰۶۳۵
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران ( سهامی عام ) رأس ساعت 15:00 روز شنبه مورخ 90.4.12 درمحل تالار بزرگ وزارت کشور با حضور اکثریت آرا برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای عمرانی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان ایل بیگیان و علی اکبری و به دبیری آقای شیخ تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی آقای فرخ نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای سدر محمدی و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.


1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 89.12.29

2- تقسیم 2250 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی آزکوده کاران به عنوان حسابرس و بازرس اصلی شرکت و موسسه ایران مشهور به عنوان بازرس علی البدل

4- انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

5- افزایش سرمایه از مبلغ 5.789.645 میلیون ريال به مبلغ 17.368.934 میلیون ريال (معادل 200 درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به مبلغ 10.088.472 میلیون ريال (معادل 174.3 درصد) از محل اندوخته طرح و توسعه به مبلغ 1.490.817 میلیون ريال (25.7 درصد) به تصویب رسید.

6- انتخاب اعضاء حقوقی هیأت مدیره شرکت برای مدت 2 سال : 1- سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران2- شرکت سرمایه گذاری استان سیستان و بلوچستان3- شرکت سرمایه گذاری استان تهران4- شرکت سرمایه گذاری توسعه و معادن فلزات 5- موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران

حاشیه مجمع:

به گزارش خبرنگار بورس نیوز ازدهام سهامداران در مجمع ملی مس ایران از نکات جالب برگزاری این جلسه بود زیرا این شرکت طی یکسال گذشته بیش از 128 درصد بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان آورده این در حالی است که طی این دوره بازدهی شاخص بورس تنها 71 درصد بوده است و قطعاً سهامداران این شرکت با پیش افتادن از میانگین بازدهی بازار سود مناسبی اخذ کرده اند اما این پایان کار نیست زیرا برنامه افزایش تولید از 200 به 700 هزار تن، اجرای افزایش سرمایه 200 درصدی، افزایش صادرات نیز جزء اقداماتی است که می توان همچنان شرکت ملی مس را به گزینه برتر سرمایه گذاری بدل کند.

بسیاری از سهامداران در این جلسه با اشاره به کسب رتبه اول بازدهی شرکت ملی صنایع مس ایران در صنعت فلزات اساسی و بازدهی 4.5 برابری نسبت به میانگین این صنعت مراتب ابراز خرسندی خود را از سرمایه گذاری در این شرکت طی جلسه مجمع ابراز داشتند و با تشویق پیاپی مدیریت و کارکنان آنها را برای فعالیتهای آتی دلگرم کردند و از مدیریت شرکت خواستند تا رتبه نقد شوندگی شرکت را افزایش دهد که معاملات سهام روانتر از گذشته انجام شود. در خاتمه جلسه مجمع تنها نکته ای که مشاهده می شد لبخند روی لبان تمام سهامداران بود.


ترکیب اعضا هیات مدیره

اعضای هیأت مدیره

نماینده

سمت

اردشیر سعد محمدی

ایمیدرو

مدیر عامل و نایب رییس هیأت مدیره

محمد مسعود سمیعی نژاد

سهام عدالت

رییس هیأت مدیره

احمد فریدی

پارس سوییچ

عضو هیأت مدیره

محمد جلال مآب

صندوق بازنشستگی

عضو هیأت مدیره

رضا احمدی

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

عضو هیأت مدیره











جهاد اقتصادی در صنعت مس

دکتر اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در جلسه مجمع عادی سالیانه بر بسیج و تلاش تمامی کارکنان این شرکت برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در سال جهاد اقتصادی تأکید کرد.

وی، اشتغالزایی و تسریع در اجرای پروژه های توسعه ای شرکت ملی صنایع مس را از مصداق های مجاهدت در سال جهاد اقتصادی اعلام کرد و گفت: تمامی کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران، سربازان نظام در عرصه جهاد اقتصادی هستند.

سعد محمدی با اشاره به رسالت اقتصادی و تولیدی شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: در آموزه های دینی ما تأکید زیادی بر تلاش اقتصادی و رفع فقر شده است که باید با تمرکز بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و ایجاد فرهنگ دوستی و یکدلی در این مسیر گام برداریم.

سعد محمدی افزود: با توجه به برنامه افزایش ظرفیت تولید مس کاتدی به 700 هزار تن در سال پیش بینی می شود رتبه ایران در بخش ذوب از سیزدهم کنونی به رتبه هفتم جهانی و در زمینه تولید صفحات کاتدی از رتبه بیستم به دهم جهانی ارتقا یابد.

ارتقاء ظرفیت تولید مس از 200 به 700 هزار تن

وی از تدوین برنامه صنعت مس با هدف رساندن ظرفیت تولید از 200 به 700 هزار تن تا سال 93 خبر داد و گفت : نقشه راه مس بزودی ارایه می شود.

سعد محمدی میزان ذخایر موجود مس خالص کشور را 18.5 میلیون تن اعلام کردو گفت: افزون بر سه میلیارد و 200 میلیون تن این ذخایر، سنگ حاوی مس است. سال گذشته با افزایش ذخیره یک میلیون 600 هزار تنی سنگ، کشور از این نظر در جهان به رتبه نهم دست یافت.

وی ابراز امیدواری کرد با اکتشافات جدیدی که هم اکنون در 36 نقطه کشو در حال اجرا است، رتبه هشتم ذخایر جهان در سال جاری از آن ایران شود.

بیش از 7000 میلیارد تومان سرمایه گذاری

وی با اشاره به به افق افزایش ظرفیت تولید مس گفت: برای رسیدن به این هدف نیازمند هفت هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم که از این میزان حدود 4 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان مربوط به استان کرمان است. با تحقق این هدف ظرفیت تولید مس در این استان از 200 به 500 هزار تن افزایش پیدا میکند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت : قرار است 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان آذر بایجان شرقی انجام شود که این رقم ظرفیت 200 هزار تنی مس کاتدی را به دنبال خواهد داشت و در مجموع به 700 هزار تن مس کاتدی دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه استان های اصفهان، سیستان و بلوچستان و یزد از نقاط جدیدی است که به صنعت تولید مس اضافه می شوند، افزود: حدود 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این استان ها انجام میشود و برای طرح های زیر بنایی نیز حدود 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام میشود .

سعدمحمدی گفت: امیدواریم بتوانیم با اکتشاف 12 هزار کیلو متر مربع توسط بالگرد به عنوان ژئوفیزیک هوایی نسبت به شناخت ذخایر جدید مس در اقصی نقاط کشور سرفصل های جدیدی را در سایر نقاط کشور ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: با سرمایه گذاری هفت هزار و 400 میلیارد تومانی توسط صنعت مس می توان رتبه شرکت صنایع ملی مس را در میان شرکت های بزرگ خاورمیانه به رتبه پنجم ارتقا داد.

وی ابراز امیدواری کرد با ایجاد کارخانه های جدید اعم از ذوب، اسید، اکسیژن، معدن، کنستانتره و پالایشگاه به عنوان سیکل کامل این چرخه، بتوان حرکت بسیار بزرگی را در سال جهاد اقتصادی و با سرعت بیشتر به پیش برد. به گفته وی، هم اکنون تمامی حلقه ها اعم از اکتشافات معدن، کنستانتره، ذوب و پالایش در حال انجام است و مجموع این اقدامات می تواند در ایجاد اشتغال و تغییر چهره اقتصادی مناطق محروم که معادن در آن نقطه ها قرار دارند، تأثیر گذار باشد.

شکستن رکورد صادرات غیر نفتی برای دومین بار

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران از شکستن مجدد رکورد تولید و صادرات غیر نفتی کشور بدست کارکنان این شرکت خبر داد.

سعد محمدی گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران با صادرات یک میلیارد و 315 میلیون دلاری در سال 89، رتبه نخست صادرات غیر نفتی را برای دومین سال پیاپی کسب کرد.

وی خاطر نشان کرد: کسب این دستاورد در حالی بود که سال گذشته 145 هزار تن از محصولات شرکت برای حمایت از صنایع کشور در بازار داخلی عرضه شد. وی افزود: کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران با مطالعات گسترده و برنامه ریزی صحیح در بخش فروش توانستند کاهش تناژ عرضه خارجی را با فروش در بهترین شرایط و پیک قیمتی جبران و رکورد صادرات را بشکنند که سود مناسبی را عاید صنعت مس کرد.

سعد محمدی اظهار کرد: کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران توانستند در سال همت و کار مضاعف برای نخستین بار در تاریخ صنعت مس کشور، رکورد تولید 221 هزار تن مس کاتدی را بشکنند.

کسب 5 رتبه برتر توسط شرکت ملی صنایع مس در همایش (100IMI-)

شرکت ملی صنایع مس ایران،5 رتبه برتر در سیزدهمین دوره معرفی 100 شرکت برتر ایران در سال 89 را کسب کرد.

در سیزدهمین دوره رتبه بندی 300 شرکت بزرگ و معرفی 100 شرکت برتر ایران(100IMI-) که با حضور وزیر صنایع و معادن، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران صنعتی برگزار شد، شرکت ملی صنایع مس ایران در 5 بخش، موفق به کسب نشان برتر شد.

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 88 با ارزش بازاری 46 هزارو613 میلیارد ريالی در صدر جدول رده بندی شرکت ها از نظر بالاترین ارزش بازار ایستاد.

همچنین این شرکت در بخش صادرات با صدور بیش از یک میلیارد و 234 میلیون دلاری در سال گذشته، بین 100 شرکت در جایگاه دوم ایستاد. شرکت ملی صنایع مس ایران با بازدهی فروش 47 درصدی در بخش بیشترین بازدهی فروش نیز در رده سوم قرا رگرفت.

همچنین سازمان مدیریت صنعتی، شرکت ملی مس ایران را به عنوان سومین شرکت از نظر بیشترین سودآوری در سال 88 معرفی کرد. بر این اساس شرکت ملی صنایع مس ایران با فروش 21 هزارو 367 میلیارد ريالی در سال 88 با دو پله صعود نسبت به سال 87، رتبه بیست و یکم را در بین 100 شرکت برتر کسب کرد.

ثبت رکورد های جدید تولید

رکورد استخراج ماده معدنی، تولید کنستانتره و مس کاتدی مجتمع مس سرچشمه در اردیبهشت امسال شکسته شد.

رکورد تولید مس کاتدی مجتمع مس سرچشمه در اردیبهشت امسال به 21 هزارو 13 تن رسید که در تاریخ صنعت مس کشور بی نظیر بوده و رکورد جدیدی در این زمینه محسوب می شود.رکورد پیشین به میزان 2 هزارو 29 تن و مربوط به دی ماه سال گذشته بود.

میزان کل استخراج مواد معدنی در مجتمع مس سرچشمه در دومین ماه از سال جهاد اقتصادی به 4 میلیون و 913 هزارو 302 تن افزایش یافت. رکورد پیشین در این زمینه مربوط به دی ماه سال گذشته و به میزان 4 میلیون و 444 هزار تن بود.

همچنین میزان تولید کل واحد های کنستانتره و تغلیذ مجتمع مس سرچشمه در اردیبهشت امسال، رکورد 55 هزار و 839 تن را ثبت کرد. رکورد پیشین در این زمینه مربوط به اردیبهشت سال 88 و به میزان 55 هزارو 611 تن بود.

همچنین رکورد تولید در واحد ذوب مس خاتون آباد با تولید 9 هزار و 21 تن مس آندی در اردیبهشت امسال شکسته شد.

این میزان تولید، نسبت به برنامه افزایش 6 درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 7 درصدی را نشان می دهد.

ثبت رکورد تولید در خاتون آباد، حاصل همت و کار مضاعف جهادگران عرصه اقتصادی در صنعت مس به شمار می رود و با افزایش 6 درصدی مصرف کنستانتره مس، کاهش زمان توقف تولید و بر اساس ظرفیت موجود به دست آمده است.

کارخانه ذوب خاتون آباد در اردیبهشت سال گذشته 8 هزارو 422 تن تولید کرده بود و مجموع تولید سال گذشته آن با ثبت رکورد بیش از 100 هزار تن از ظرفیت اسمی آن فراتر رفته بود.

کارخانه ذوب مس خاتون آباد با ظرفیت سالیانه 80 هزار تن، در مجتمع مس شهر بابک در استان کرمان واقع شده است.

برگزاری نخستین کنگره بین الملل مس در ایران

شرکت ملی صنایع مس ایران نخستین کنگره بین المللی مس را در تهران برگزار می کند.

این کنگره با حمایت وزارت صنایع و معادن و ایمیدرو، طی روزهای دوم تا چهارم آبان امسال، در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای مطرح و فعال در عرصه های معدنی و صنعتی در این رویداد بین المللی شرکت خواهند کرد، ایران می تواند جایگاه مهم خود در صنعت و معدن را به رخ بکشد.

آشنایی با پیشرفت های به دست آمده در زمینه اجرای طرح های توسعه صنعت مس و همکاری مجامع علمی، پژوهشگران و متخصصان ایرانی با سایر کشورهای صاحب نام این صنعت، از جمله اهداف بر پایی این کنگره به شمار می رود.

همچنین فراهم آوردن امکان تبادل اطلاعات، دانسته های علمی و فنی و ارتقای صنعت مس در زمینه اکتشاف، طراحی، معدنکاری، فرآوری، هیدرو متالوژی و پیرو متالوژی استخراجی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست، اقتصاد و بازار از دیگر اهداف برگزاری نخستسن کنگره جهانی مس را تشکیل می دهند.

خط مشی جامع شرکت ملی صنایع مس ایران

1. توسعه سرمایه گذاری صنعت مس جهت دستیابی به ظرفیت 700 هزار تن مس کاتدی به منظور افزایش سهم تولید ایران در مقیاس جهانی

2. بازگشایی 5 معدن جدید مس در سال 90

3. گسترش فعالیتهای اکتشافات به منظور دستیابی به پتانسیل های جدید مس

4. ارتقاء سطح بهره وری منابع (سرمایه، نیروی کار و عوامل تولید) و کاهش مصرف انرژی

5. تهیه و اجرای منشور اخلاق حرفه ای برای صنعت مس

6. پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی و کاهش آن از طریق اجرای طرحهای زیست محیطی و افزایش سطح ایمنی و سلامت شغلی پرسنل

7. بهبود مداوم کیفیت محصولات

8. دستیابی به تولید 220.000 تن مس کاتدی در سال 90

9. آموزش پرسنل و بالا بردن سطح علمی آنها

10. تأمین نیاز صنایع داخلی و ایحاد انگیزه جهت سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی صنعت مس

11. ارتقاء سطح فن آوری

12. حمایت از صنایع داخلی به منظور ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت مس

برنامه های آینده شرکت

1- گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه های فروش و ارایه بهتر خدمات پس از فروش به مشتریان

* استفاده از خدمات همزمان دو شرکت بازرسی به منظور افزایش دقت و کاهش ضریب خطا در فرآیند بارگیری و صادرات در بندر عباس

* راه اندازی کارگاه آماده سازی نمونه ها و نظارت بر فعالیت شرکت های بازرسی در بندر عباس

* راه اندازی باسکول اختصاصی در مجاورت انبار صادرات شرکت مس و محل پهلو دهی کشتی ها

* اجاره انبار مسقف دوم در اسکله شهید رجایی در راستای تسریع و عدم تداخل در عملیات تخلیه و بارگیری

* برنامه بالانس جرمی کلیه محموله های صادراتی فله (بالانس وزن مرطوب، بالانس وزن خشک . بالانس محتوای مس، طلا، نقره و مولیبدن و ...) جهت مقایسه وضعیت کیفی محموله ها در زمان تولید و در زمان صادرات به منظور شناسایی منابع خطای احتمالی و رفع آنها

*حمل ایمن، به موقع، پاک و عاری از آلودگی کنستانتره مس از سونگون به بندر عباس

* راه اندازی سیستم لجستیک در سونگون به منظور ثبت، کنترل، گزارش گیری سریع و دقیق و پیگیری بارهای موجود در مسیر

* اجرای برنامه زیر سازی، بتون ریزی و آسفالت محوطه جلوی ورودی انبار کنستانتره سونگون در سال 1390

* اجرای برنامه نصب و راه اندازی نوار نقاله جهت بارگیری کنستانتره از انبار سونگون در سال 1390

* حمل ریلی کلیه محصولات فله صادراتی از سرچشمه به بندر عباس که ضمن ارتقاء امنیت کالا، امکان افزایش حجم انتقال کالا را در بر داشته است.

* افزایش تنوع محصولات قابل عرضه و فروش سلنات سدیم، ریجکت تغلیظ، اکسید مولیبدن و فرو مولیبدن در بازار داخل و خارج برای اولین بار در سال 1389 و تولید بیش از دو هزار تن مس اسلب به دلیل تقاضای بازار داخل پس از توقف سه ساله در تولید این محصول

* پیرو افزایش تقاضا برای کاتد تولیدی پالایشگاه، پیگیریهای مستمر جهت مصرف کاتد لیچینگ در واحد ریخته گریها صورت گرفت که باعث مصرف 1500 تن کاتد لیچینگ در واحد ریخته گریها و تبدیل آن به مفتول مسی 8 میلیمتری گردید.

* شرکت مس به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی کنستانتره، از کلیه تولید کنندگان این کالا اقدام به خرید می نماید که در سا ل1389 ضمن انعقاد قرارداد با 10 کارخانه تولید کنستانتره، حجم خرید این کالا را به بیش از 40.000 تن رساند.

* تمدید قرارداد خرید مس کاتد از تولید کنندگان داخلی که این مهم علاوه بر افزایش تولید مفتول مسی، باعث تثبیت قیمت در بازار و جلوگیری از نوسانات نا معقول آن میگردد.

* با بازار یابی و مطالعات انجام شده در بازار مصرف اسید سولفوریک در داخل کشور، امور فروش و بازاریابی در نیل به هدف فروش بیشتر اسید سولفوریک بمنظور رعایت مسایل زیست محیطی و ... موفق گردید که مقدار فروش این محصول را به میزان تولید رسانده و باعث گردد تا انباشت اسید سولفوریک در مخازن ایجاد نگردد.

* شرکت ملی صنایع مس ایران از بدو راه اندازی بورس فلزات تهران، حضور گسترده و فعالی در بازار بورس کالا داشته است. اولین محصول معامله شده در بورس در شهریور 1382 مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران بوده و بمنظور شفاف سازی سیاستهای فروش، کلیه محصولات اصلی و جنبی این شرکت در بورس کالا پذیرش گردیده و بفروش می رسد. در سال 1389 دو محصول غبار کنورتر و سرباره ریجکت نیز در بورس کالا پذیرش گردیده است.

* صدور حواله ها به صورت سیستمی در سال 1389 و عدم نیاز حضور مشتری جهت اخذ حواله و تحویل آن به مجتمع به منظور دریافت کالا

* افزایش 13 درصدی تعداد مشتریان خارجی محصولات شرکت در سال 89 در مقایسه با سال گذشته و همچنین افزایش 50 درصدی آن در مقایسه با سال 1387 از جمله دیگر دستاوردهای ارزشمند بوده که امکان فروش صادراتی با قیمتهای مناسب تر را بدلیل ایجاد فضای رقابت سالم و افزایش قدرت چانه زنی، فراهم نموده است.

* در سال 1389 میزان عرضه کلیه محصولات شرکت نسبت به تقاضای بازار در بورس کالای ایران، افزایش قابل توجهی داشته است. شایان ذکر است در مقابل عرضه 208 هزار تنی محصولات مسی، تنها حدود 140 هزار تن تقاضا در بازار بورس کالای ایران وجود داشته است که میزان عرضه نسبت به تقاضا افزایشی در حدود 48+ درصد را نشان می دهد.

2- مشارکت ها و سرمایه گذاری ها

در ارتباط با سرمایه گذاری ها و مشارکت ها نیز استراتژی شرکت در مرحله اول سرمایه گذاری در پروژه های توسعه ای خود در بخش مس و سایر فلزات همراه از جمله مولیبدن و فلزات گرانبها و افزایش ظرفیت تولید در صورت مثبت بودن گزارش امکان سنجی خواهد بود. همچنین علاقمند به سرمایه گذاری و مشارکت در صنایع پایین دستی در صورت Feasible بودن نیز می باشد. بعلاوه این شرکت بررسی امکان حضور و مشارکت در معادن و طرحهای معدنی کشورهای منطقه علی الخصوص کشورهای همسایه (الویت اول) از انجام مطالعات اکتشافی و ارزیابی ذخیره تا تجهیز معدن و احداث کارخانه های فراوری و بهره برداری از معادن و کارخانجات را مد نظر دارد.

3- شیوه های تأمین مالی

در خصوص شیوه های تأمین مالی، بعد از تهیه Cash Flow پروژه های توسعه ای در حد امکان از محل منابع داخلی و افزایش سرمایه شرکت و همچنین از طریق فاینانس،وام بلند مدت و Buy Back اقدام خواهد شد.


آدر س لینک سایت شرکت :

http://www.nicico.com/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر