بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳
به نظر می رسد با توجه به جو مثبتی که در بورس کشور حاکم گردیده ، از لحاظ عوامل بنیادی و تکنیکی که به خود بورس و شرکتهایش مربوط می شود ، پتانسیل ادامه روند صعودی خفیف شکل گرفته در هفته جاری در هفته آتی نیز وجود داشته باشد
کد خبر : ۵۱۴۷۳

برگ اول : شاخص بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز هفته جاری نیز روند صعودی خود را ادامه داد و 116 واحد رشد را تجربه کرد تا پس از مدتها در یک هفته کاری ، افتی را شاهد نباشد مسئله ای که در هفت برگهای هفته گذشته نیز به احتمال آن اشاره شده بود .

بنابر گزارش بورس نیوز جهش جالب قیمت فلزات اساسی روی ، سرب ، مس ، آلومینیوم ، نیکل ، قلع و کاهش قیمت طلا یکی از دلایل اصلی رشد امروز بازار بود که حجم معاملات بالایی را در سهام شرکتهای این گروه موجب گردید . بانک صادرات و ایران ترانسفو نیز مهمترین سهامی بودند که با صف فروش خود تأثیر منفی روی شاخص کل بورس گذاشتند . ذکر این نکته ضروری است که همچنان بیش از 10 نماد مطرح و تأثیر گذار بورس که در برگ اول دیروز به آن اشاره گردید ، در توقف به سر می برند.

برگ دوم : به نظر می رسد با توجه به جو مثبتی که در بورس کشور حاکم گردیده ، از لحاظ عوامل بنیادی و تکنیکی که به خود بورس و شرکتهایش مربوط می شود ، پتانسیل ادامه روند صعودی خفیف شکل گرفته در هفته جاری در هفته آتی نیز وجود داشته باشد و اگر ریسک های سیاسی بازار را تهدید نکند ، شاهد شروع یک روند صعودی ادامه دار البته با شیب کم در بورس باشیم .

هر چند نباید حجم بالای افزایش سرمایه های صورت گرفته در سال جاری را که توان نقدینگی اکثر حقوقی های بزرگ بورس را از آنها ستانده است ، از یاد ببریم و انتظار یک صعود پر قدرت را داشته باشیم .

برگ سوم :گروه روی بورس امروز روز پرکاری را پشت سر گذاشت و اگر کالسیمین را به خاطر تعدیل پیش بینی درآمد همزمان با ارایه گزارش سه ماهه خود متوقف نمی دید ، می توانست تأثیرات مثبت بیشتری نیز بر شاخص بگذارد .

"کروی" ، "فرآور" و "فسرب" هر سه در نوسان مثبت حداکثری با حجم معاملات زیاد و صف خرید به کار خود پایان داد . "کروی" که سهامدار عمده و بالای 50 درصدی "فاسمین" است قطعاً پس از اعلام مقدار تعدیل مثبت کالسیمین ، تعدیل مثبت خود را به بازار اعلام خواهد کرد ، هر چند که بازار انتظار بسته شدن "فسرب"که سهام عمده آن در اختیار توسعه معادن روی است را نیز می کشد.

لازم به ذکر است تمام شرکتهای این گروه بودجه های خود را براساس روی و سرب 2000 دلار تنظیم کرده اند در حالی که قیمتهای جهانی روی امروز مرزهای 2400 دلار را در نوردید و قرار داد آتی سه ماهه آن نیز به قیمت 2473 دلار رسیده است .

برگ چهارم : در گروه رایانه بورس نیز امروز شاهد رشد قیمت و اقبال بازار مخصوصاً در نماد "رانفور" بودیم که اخیراً افت زیادی کرده و قیمتش از 1800 تومان به زیر 1100 تومان رسیده بود . "مرقام" نیز صف خرید اندکی داشت و "مداران"نیز در انتهای بازار در نوسانات مثبت معامله گردید . ولی "رپارس" با توجه به گزارش سه ماهه عادی و قابل پیش بینی خود نتوانست تقاضاهای بازار را به سوی خود بکشاند ، هر چند عرضه کننده چندانی نیز نداشت پوشش 18 درصدی سود معادل 124 ريال از 706 ريال سود پیش بینی شده نتیجه عملکرد سه ماهه این شرکت بوده است که البته در مقایسه با سه ماهه سال 89 بیش از 34.78 درصد رشد داشته است ، در حالی که حاشیه سود شرکت کاهش فاحشی در حدود 16 درصد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

به نظر می رسد با توجه به عرضه های قریب الوقوع سهام شرکتهای انفورماتیک راهبر و افرانت در بازار سرمایه ، این گروه در روزهای آتی بیشتر مورد توجه فعالان بازار قرار گیرد مخصوصاً که اخیراً قیمت سهام آنها افت های قابل توجهی داشته است .

برگ پنجم : گروه بیمه بورس که بواسطه عملکرد نامناسب و حواشی بسیار مدت هاست از یاد فعالان بازار سرمایه رفته است کماکان به نزول خود ادامه می دهد و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار سهامداران آن می باشد . جالب است که این صنعت در سال گذشته جز صنایعی بود که پی بر ای بالاتر از میانگین بازار می گرفت و همگان رشد سودآوری را از آن انتظار داشتند ولی در عمل شاهد چنین اتفاقی نبودیم و در نتیجه افت فاحش قیمت در سهام تمامی آنها به جز آسیا که تقریباً سهمی خانوادگی است اتفاق افتاد.

حال اینکه چه زمانی دوباره قیمت های سهام این گروه برای بازار جذاب می شود ، مسئله ای است که بر همگان پوشیده است . در بین بیمه ای ها "پارسیان" با توجه به سودآوری و قیمت ، با ثبات تر از بقیه به نظر می رسد . گفتنی است شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین مدتی است به خرید سهام بیمه ای در بازار می پردازد.

برگ ششم : در گروه سنگ آهنی نیز امروز پس از چندی رکود در معاملات شاهد اقبال بازار بودیم اخباری به مانند افتتاح قریب الوقوع کارخانه جدید تولید کنسانتره سنگ آهن گل گهر ، افزایش قیمتهای جهانی مواد خام و صعود بازارهای جهانی و همچنین اخبار دوباره ای مبنی بر بررسی پذیرش سنگ آهن در بورس کالا از دلایل این مسئله عنوان می شود هر چند که حمایت های سهامدار عمده یعنی "ومعادن" نیز در این بین بی تأثیر نبوده است . سرمایه گذاری معادن و فلزات امروز در مجمع خود 50 تومان سود نقدی توزیع کرد و افزایش سرمایه 200 درصدی از محل انباشته را نیز پس از انجام مراحل قانونی تصویب کرد .

درضمن شنیده می شود گزارش سه ماهه گل گهر برخلاف چادر ملو که گزارشی کاملاً معمولی به بازار ارسال نمود ، خواهد بود .

برگ هفتم :در برگ انتهایی گزارشی از عملکرد بورس در تیرماه را مشاهده می نمایید :

طی 20 روز کاری این ماه ، شاخص بورس در 11 روز کاهش ، یک روز بدون تغییر و 8 روز افزایش یافت . در اولین روز این ماه شاخص کل بورس با 55 واحد کاهش عدد 25126 واحد را نشان می داد ، در حالی که آخرین روز کاری یعنی امروز با 116 واحد رشد روی عدد 24611 واحد تثبیت گردید .

در مجموع شاخص بازار سرمایه در این ماه 570 واحد افت را تجربه نمود که افتی معادل 2.26 درصد را حاکی بود.

در این ماه سه شرکت سیمان آرتا اردبیل ، قند نیشابور و پیاذر به ترتیب با 53.35 ، 47.92 و 43.70 درصد بازدهی مثبت درصدر جدول و سه شرکت لیزینگ خودروی غدیر ، بیمه البرز و شهد به ترتیب با 40.36- ، 29.43- و 28.18- درصد بازدهی منفی در قعر جدول بازدهی بورس جای گرفتند .

از لحاظ نقدشوندگی نیز سرمایه گذاری خوارزمی ، غدیر و بانک الکترونیکی آرین در رده های اول تا سوم جای گرفتند.

در پایان به نظر می رسد با توجه به پایان فصل مجامع و روشن شدن بسیاری از ابهامات پیرامون شرکتها می توان انتظار عملکرد بهتری از نماگر بازار سرمایه در مرداد ماه داشت .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر