بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۰۴:۰۴
مدیر عامل شرکت افرانت در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

افرانت بهره مند از رشد نمایی خدمات الکترونیک در کشور خواهد شد

قاسم زاده در خصوص خبر عرضه افرانت توسط سهامداران عمده گفت : این اخبار در حالی منتشر شد که تنها حدود دو درصد سهام، آن هم به دلیل اصرار و ابلاغ کتبی شرکت فرابورس در طی این مدت عرضه شد و ارائه تحلیلهای غیرعلمی در مورد حبابی بودن سهام و نیز بیان دلایل کلی و بعضاً غیرواقعی برای توجیه آن گردید.
کد خبر : ۵۴۹۸۷

شرکت افرانت پس از بازگشایی نماد آن در فرابورس با رشد قیمتی چشمگیری مواجه شد و قیمت های سهام آن در بالاترین میزان به 1667 تومان نیز رسید. بطوریکه شرکت پس از انتشار اطلاعیه شفاف سازی و اعلام این مطلب که تغییر با اهمیتی به ویژه در سود سهام "افرا" روی نداده از تاریخ 25 مرداد ماه از این قیمت ها با نزول مواجه شد و پس از مدتی به تعادل خود نزدیک شد. چنانچه در حال حاضر شاهد هستیم که قیمت های این سهم به 15414 ريال رسیده است.

فریدون قاسم زاده، مدیر عامل شرکت افرانت در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در خصوص رشد بیش از 130درصدی EPS سال مالی 90 شرکت نسبت به سال مالی گذشته و اقداماتی که در شرکت انجام شده تا سود پیش بینی هر سهم با این میزان رشد همراه شود، تصریح کرد: استراتژی توسعه فروش افرانت در سالهای گذشته تمرکز بر افزایش سهم بازار بوده است. اتخاذ این سیاست که به دلیل پیشگام بودن شرکت افرانت در ارائه خدمات اینترنت در کشور و ارائه خدمات اینترنتی با کیفیت و قیمت مناسب با موفقیت توام بوده، در کنار توسعه خدمات اینترنت هوشمند برای اولین بار در کشور موجب معروف شدن برند تجاری افرانت در میان کاربران اینترنت در طی 14 سال گذشته گردیده؛ بطوریکه علیرغم رقابت فشرده در بازار اینترنت کشور تعداد مشتریان سازمانی و شرکتی افرانت به بیش از 500 سازمان و تعداد کاربران خانگی به بیش از 500 هزار مشترک بالغ گردیده و سهم بازار افرانت با فروش پهنای باند بیش از 1500 مگابیت در ثانیه به 10درصد کل بازار رسیده است.

وی افزود: با توجه به رشد سریع خدمات الکترونیکی در کشور و افزایش کاربران اینترنت پرسرعت که با توسعه ارتباطات سیمی (ADSL) و بی سیم (Wimax) در حال حاضر به حدود 1.5 میلیون نفر رسیده که تا بیش از 30 میلیون کاربر اینترنتی موجود نیز قابل افزایش است و همچنین با توجه به برنامه های موجود در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهت توسعه ارتباطات پرسرعت از طریق فیبر نوری (FTTH) و مباحث مربوط به حذف محدودیت 256 کیلوبیت در ثانیه برای کاربران خانگی و افزایش پهنای باند تا سقف 20 مگابیت در ثانیه برای 10 میلیون نفر در فاز اول ، انفجار مصرف پهنای باند در کشور طی چند سال آینده قابل پیش بینی می باشد. لذا با توجه به سهم بالای افرانت از بازار، این روند تاثیرات قابل توجهی بر افزایش حجم فروش شرکت خواهد داشت.

مدیر عامل "افرا" همچنین گفت: افزایش حجم فروش علاوه بر افزایش گردش مالی و مزایای ناشی از آن، موجب ایجاد مزیتی به نام "صرفه اندازه" (Economy of Scale) می شود که دارندگان آن به خاطر بالا بودن حجم خریدشان امکان تامین مواد اولیه با شرایط مناسبتر و به قیمت پائین تر نسبت به رقبا را پیدا می نمایند.

وی مزیت دیگر را ناشی از صرفه اندازه، کاهش سهم هزینه سربار برقیمت تمام شده محصول و یا خدمات مورد نظر دانست و اظهار داشت: این مزیت در صنعتIT و بویژه خدمات اینترنت که در آن دسترسی به فروش بالا بدون نیاز به سرمایه گذاری سنگین امکان پذیر بوده و به عبارت دیگر شیب افزایش درآمد به مراتب بیشتر از شیب افزایش هزینه می باشد، موجب افزایش حاشیه سود در صورت افزایش حجم فروش می گردد.

بطور خلاصه روند نمایی رشد اینترنت در کشور که باعث رشد حجم پهنای باند به میزان 100 درصد بطور میانگین در هر سال گردیده و حداقل تا پنج الی 10 سال آینده این روند ادامه خواهد داشت. در کنار منافع حاصل از صرفه اندازه، عبور فروش از نقطه سربه ­سر و بالاخره کاهش قیمت پهنای باند از سوی دولت برای خریداران پهنای باند بالای یک STM1 ،موجب افزایش درآمد و کاهش هزینه ها و در نتیجه افزایش قابل توجه حاشیه سود شرکت افرانت در سال 90 گردیده است.

قاسم زاده در پاسخ به این سوال که آیا شرکت افرانت در سال مالی جاری خدمات جدیدی را به بازار ارایه می کند و اینکه این خدمات چیست و میزان اثر گذاری آنها بر سود آوری شرکت به چه میزان است، اینگونه پاسخ داد: شرکت افرانت از سال 90 فروش سرور مجازی موسوم به (Virtual Private Server)VPS را آغاز نموده و در دیتاسنترکلاد در حال احداث خود نیز، ایجاد ظرفیت برای 25 هزار سرور مجازی را در دست اقدام قرار داده است.

با توجه به اینکه این سرویس جزء بازارهای نوظهور (Emerging Market) در کشور و حتی در جهان می­باشد، حجم فروش بالایی برای آن در سال جاری در بودجه سال 90 پیش بینی نگردیده است.

وی متذکر شد: با توجه به تحولات جهانی و نیز رشد انفجاری اخیر در بازار خدمات الکترونیکی در کشور که از 10 میلیارد تومان در سال 86 به پیش بینی 5 هزار میلیارد تومان در سال جاری (معادل 500 برابر) رسیده و نیز قیمت پایین اجاره سرورهای مجازی در مقایسه با سرورهای فیزیکی و سایر مزایای این نوع سرور، روند آتی در بازار خدمات الکترونیکی توسعه سریع استفاده از این سرورها بویژه در محیط کلاد خواهد بود.

وی با اذعان به اینکه شرکت با پیش بینی این روند از دو سال قبل آمادگی های لازم برای ارائه این نوع خدمات و توسعه سریع آن در آینده را در برنامه کاری خود قرار داده و ارائه این سرویس در سطح محدود را از سال جاری آغاز نموده، یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت که رشد انفجاری خدمات الکترونیکی منحصر به کشور ما نبوده و این روند انفجاری به زودی به حوزه اینترنت و خدمات الکترونیکی در کشورمان منتقل خواهد شد.

وی مهمترین برنامه توسعه ای افرانت را ایجاد دیتا سنتر کلاد به عنوان اولین شرکت در کشور و خاورمیانه و همگام با کشورهای پیشرفته در این حوزه استراتژیک عنوان کرد و با بیان اینکه فاز اول آن در سال جاری و فاز دوم آن در سال آینده به بهره­برداری می رسد، افزود: با تکمیل این طرح علاوه بر اینکه ظرفیت دیتا سنتر افرانت افزایش خواهد یافت و امکان پیشرفته "پردازش ابری" موسوم به Cloud Computing برای نخستین بار در کشور فراهم خواهد شد.

مدیر عامل "افرا" در رابطه با منابع مالی لازم برای اجرای طرحهای توسعه افرانت گفت: منابع مالی لازم این طرح ها تاکنون از محل تسهیلات بانکی و حمایتهای وزارت ارتباطات و وزارت صنایع از طریق وجوه اداره شده و صندوق حمایت از صنعت با بهره پائین­تر در مقایسه با بهره بانکی تامین گردیده است که این روند پس از ورود به بورس نیز ادامه داشته و در صورت نیاز به منابع مالی بیشتر برای تکمیل طرحهای توسعه شرکت بویژه دیتا سنتر کلاد، افزایش سرمایه و صدور اوراق مشارکت در کنار استفاده از تسهیلات بانکی و وجوه اداره شده در دستورکار شرکت قرار خواهد گرفت.

همچنین افزایش سرمایه در سال جاری در دست بررسی های کارشناسی قرار دارد، ولی تا کنون تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده و در صورت قطعی شدن، اطلاع رسانی لازم در این مورد انجام خواهد شد.

قاسم زاده در بیان برنامه ها و استراتژی های مدیریت در سال جاری اظهار داشت: برنامه شرکت در طول سالهای گذشته همواره ایجاد پورتفولیو شامل محصولات و مشتریان با هدف افزایش درآمد و سودآوری همزمان با کاهش ریسک فعالیتهای شرکت بوده و همواره سعی گردیده ضمن حفظ محصولات و خدمات موسوم به گاوشیرده (Cash Cow) که جریان ثابت درآمد برای شرکت ایجاد می نمایند، توسعه خدماتی که در آینده می توانند نقش ستاره (Star) را در پورتفولیوی محصولات شرکت ایفا نموده و جریان درآمدی مطمئنی را در آینده ایجاد ­نمایند، در برنامه کاری شرکت قرار داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خدماتی مانند پهنای باند اینترنتی و تلفن بین الملل نقش گاوشیرده و خدمات دیتا سنتر و خدمات الکترونیکی در محیط کلاد نقش ستاره را در مجموعه محصولات افرانت را ایفا می نمایند. ضمن اینکه برنامه های استراتژیک شرکت برای مرحله بعد از تبدیل خدمات دیتا سنتر کلاد به گاو شیرده که پیش بینی می شود طی دو الی سه سال آینده اتفاق بیفتد نیز از هم اکنون در دست مطالعه و بررسی قرار دارد.

قاسم زاده در خصوص میزان ارزندگی سهام "افرا" و نیز روند فعلی قیمتی سهم اذعان کرد: علیرغم سهمیه بندی اعمال شده از سوی فرابورس برای خرید سهام "افرا" در روز عرضه اولیه (25 هزار سهم برای کارگزاران و 200 سهم برای خریداران آنلاین)، کلیه سهام ارائه شده در عرضه اولیه ظرف 15 ثانیه به فروش رفت.

همچنین در طی 20 روز اول تقریباً به صورت روزانه ارزش سهام شرکت پنج درصد افزایش یافته و در طی این مدت قیمت هر سهم به 16670 ریال رسید.

سرعت بالای فروش سهام شرکت در روز عرضه اولیه و افزایش مستمر آن در طی سه هفته پس از عرضه اولیه به خوبی نشان دهنده شناخت و اعتماد بازار نسبت به "افرا" و پتانسیل بالای آن در بازار سرمایه است.

وی عدم حضور فعال شرکت های دانش بنیان در بورس ایران و در نتیجه عدم شناخت کافی از اهمیت این قبیل شرکتها را از جمله نکاتی بر شمرد که موجب شگفتی برخی از تحلیگران از این روند و ارائه اخباری غلط از جمله «عرضه قابل توجه سهام شرکت افرانت از سوی سهامداران اولیه» می شود.

وی در ادامه افزود: این اخبار در حالی منتشر شد که تنها حدود دو درصد سهام، آن هم به دلیل اصرار و ابلاغ کتبی شرکت فرابورس در طی این مدت عرضه شد و ارائه تحلیلهای غیرعلمی در مورد حبابی بودن سهام و نیز بیان دلایل کلی و بعضاً غیرواقعی برای توجیه آن گردید.

با توجه به این مسئله علیرغم تصمیم مدیریت افرانت مبنی بر عدم انجام مصاحبه و صدور بیانیه مطبوعاتی در طول فرآیند به تعادل رسیدن قیمت پس از عرضه اولیه با هدف جلوگیری از شائبه دخالت در بازار، شرکت برای روشن شدن افکار عمومی و بویژه سهامداران و دست اندرکاران بورس و آشنایی بیشتر ایشان با شرکتهای دانش بنیان که افرانت پیشتاز ورود این گروه از شرکتها به بورس کشور بوده، پاسخ لازم به دو مقاله منتشره در این مورد را تهیه و از سایت های مزبورخواست طبق قانون مطبوعات نسبت به انتشار آن اقدام نمایند.

مطالب مطرح شده در این پاسخها و نیز در اولین مصاحبه مدیر عامل شرکت با یکی از روزنامه های کثیر الانتشار پس از عرضه اولیه که از طریق سایتهای مزبور و نیز سایت افرانت در قسمت امور سهام قابل دسترسی می باشد، و نیز نمودار روند تغییرات قیمت سهام شرکت در طی دو ماه پس از عرضه اولیه به خوبی نشان دهنده اشتباه بودن تصور حبابی بودن قیمت سهام شرکت و حرکت منطقی آن به سمت متوسط پی بر ای صنعت بوده است.

وی در رابطه با پی بر ای صنعت رایانه و فناوری اطلاعات تصریح کرد: پی بر ای سهام شرکتهای مشابه افرانت در حال حاضر 15 است و این میزان برای سهام "افرا" 15.2 می باشد که حاکی از تطبیق این متغیر برای سهام شرکت با متوسط آن برای صنعت است و با توجه به پتانسیل های موجود در شرکت از قبیل ظرفیت های بلااستفاده بویژه در بخش اینترنت پرسرعت و تلفن بین الملل که بیش از دو برابر میزان فروش فعلی می­باشد و نیز پروژه در حال اجرای دیتا سنتر آن قابلیت افزایش قابل توجه نسبت به متوسط پی بر ای صنعت در آینده نزدیک را دارد.

علاوه بر این، وقوع اتفاقات احتمالی از قبیل افزایش سریع تقاضا در بازار اینترنت و خدمات الکترونیکی به دنبال هدفمند شدن یارانه ها، افزایش تقاضا برای خدمات دیتا سنتر در کشور با توجه به ممنوعیت میزبانی سایتهای ایرانی در خارج و هرگونه تغییر در ساختار مالکیتی شرکت که تاثیر قابل توجهی بر ارتقاء تکنولوژی، افزایش سهم بازار و یا بهبود فروش و سهم بازار شرکت داشته باشد، نیز می تواند منجر به افزایش این میزان در شرکت گردد.

وی در خاتمه در خصوص پیش بینی خود در مورد تغییرات در ساختار مالکیتی و تاثیر آن بر پی بر ای شرکت و اینکه آیا فروش بلوکی سهام شرکت در برنامه آینده افرانت قرار دارد یا خیر، گفت: جذب سهامداران عمده اعم از داخلی و خارجی همواره جزء برنامه های شرکت بوده که به عنوان نمونه می­توان به مذاکرات شرکت با بانک توسعه اسلامی در سال 82 و توافق جهت ورود بانک مزبور به عنوان سهامدار افرانت که به دلیل شرایط کشور و منطقه در آن زمان به حالت تعلیق درآمد و نیز ورود سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مالکیت 40درصدی سهام شرکت افرانت توسط سازمان مزبور در سال 83 اشاره کرد.

از زمان ورود به فرابورس نیز جذب سهامداران جدیدی که افرانت زنجیره تامین (Supply Chain) آنها در بخش خدمات IT بویژه اینترنت و دیتا سنتر را تکمیل می نماید، از قبیل بانکها و اپراتورهای مخابراتی و توسعه سریع بازار خدمات افرانت از طریق ارائه خدمات به این قبیل شرکتهای بزرگ، جزء اهداف شرکت قرار داشته است. با ورود افرانت به فرابورس و مشخص شدن قیمت خرده فروشی، تعیین قیمت عمده فروشی سهام و کسب توافق با طرف های علاقمند به خرید سهام مدیریتی آسانتر شده و در این مورد مذاکراتی با برخی از شرکتهای علاقمند در حال انجام است که در صورتی که این مذاکرات به نتیجه قطعی برسد، اطلاع رسانی لازم در مورد آن انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر