بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
تعديل مثبت 14درصدي براي يک شرکت سيماني

سياست تعيين قيمت سيمان نيازمند بازنگري است

مديرعامل شرکت سيمان آرتا اردبيل اعلام کرد: EPS اين شرکت که براي سال مالي جاري 1520 ريال به ازاي هر سهم پيش بيني شده بود که با توجه به اقدامات انجام شده در راستاي کاهش هزينه ها اين رقم به 1740 ريال افزايش يافته است
کد خبر : ۵۹۰۶۲

مديرعامل شرکت سيمان آرتا اردبيل اعلام کرد: EPS اين شرکت که براي سال مالي جاري 1520 ريال به ازاي هر سهم پيش بيني شده بود که با توجه به اقدامات انجام شده در راستاي کاهش هزينه ها اين رقم به 1740 ريال افزايش يافته است.

به گزارش بورس نیوز، علي اميني، با بيان اينکه شرکت سيمان آرتا اردبيل در تحقق EPS خود جلوتر از برنامه حرکت مي کند، اظهار داشت: اميدواريم مجمع در آينده نزديک برنامه افزايش توليد تا سقف دو ميليون تن در سال را تصويب و آن را محقق کنيم.
وي با اشاره به اينکه قرار است براي اجراي اين طرح توسعه از تسهيلات صندوق توسعه ملي استفاده شود، گفت: پيش از اين موضوعاتي در رابطه با کاهش EPS اين شرکت مطرح شده بود و با توجه به حضور سرمايه گذار خارجي، سال مالي اين شرکت مصادف با اول سال ميلادي است و بسياري از تحليل ها در رابطه با ارزش سهام شرکت نادرست بوده و نمي تواند مبناي صحيحي براي پيش بيني ها باشد.

اميني، تصريح کرد: در حال حاضر سيمان توليدي اين شرکت در سقف قيمت به صورت نقدي و پيش فروش، فروخته مي شود و در مقابل تلاش کرده ايم سياست کاهش هزينه ها را جلوتر از برنامه محقق کنيم.

مديرعامل شرکت سيمان آرتا اردبيل بيان کرد: پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها هزينه توليد بيشتر واحدهاي سيماني کشور بين 25 تا 30درصد در کارخانه هاي گاز سوز و 60 تا 70درصد در کارخانه هاي مازوت سوز افزايش يافته و چنانچه دولت در سياست تعيين قيمت سيمان بازنگري نکند سال آينده تمام اين شرکت ها با مشکلات نقدينگي، زياندهي، و ناتواني در پرداخت بدهي ها به مؤسسات مالي روبرو خواهند شد.

وي اضافه کرد: از نيمه تيرماه سال جاري دولت افزايش قيمت 9هزار و 300 توماني براي هر تن سيمان فله را اعلام کرد که اين عدد شامل رشد 20درصدي قيمت ها به صورت ناخالص بوده و اين در حالي است که پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، هزينه هاي توليد بيش از 30درصد افزايش يافته است.

مديرعامل شرکت سيمان آرتا اردبيل افزود: حذف سقف قيمت ها و آزاد شدن آن در بورس کالا از ديگر راهکارهاي رقابتي شدن بازار سيمان به شمار مي رود و در عين حال استمرار اين وضع باعث مي شود تا بورس کالا ماهيت اصلي خود را به دست آورد.

اميني خواستار تعيين قيمت سيمان بر اساس عرضه و تقاضا شد و افزود: پس از تحقق اين امر تنها راه بهبود وضعيت بازار حضور تمام کارخانجات در بورس کالا است و چنانچه قيمت مصوب سيمان حذف شود شفافيت بيشتري در بازار ايجاد خواهد شد.

وي گفت: در حال حاضر اکثر کارخانجات سيمان پاکتي را با زيان عرضه مي کنند، زير اختلاف قيمت آن با سيمان فله اي 65هزار ريال است و در چنين شرايطي اکثر کارخانجات ناچارند با اعطاي يارانه تا سقف 30هزار ريال، سيمان پاکتي را به بازار عرضه کنند.

مديرعامل سيمان آرتا اردبيل، با بيان اينکه کارخانجات سيمان بين 60 تا 70 درصد از توليدات خود را به صورت پاکتي عرضه مي کنند، اظهار کرد: چنانچه دولت در سياست سقف فروش سيمان تجديد نظر نکند، حداقل بايد براي سيمان پاکتي افزايش قيمت در نظر بگيرد و چنانچه اين مسير طي شود مي توان از زيان بيش از اندازه واحدهاي سيماني جلوگيري کرد.
اميني افزود: طي سال جاري در شرکت سيمان آرتا اردبيل با تمرکز بر روي بهره وري و حذف هزينه هاي سربار توليد توانستيم تا حدود زيادي از تحقق زيان جلوگيري کنيم، اما بايد توجه داشت که برخي از هزينه ها مانند نرخ تسعير ارز اجتناب ناپذير بوده، زيرا با توجه به عدم انجام گشايش اعتبار رسمي ارز، کارخانجات ناچارهستند براي واردات تجهيزات و قطعات يدکي فرآيند انتقال پول را با هزينه بالاتري طي کنند.

مديرعامل شرکت سيمان آرتا اردبيل در پايان خاطرنشان کرد: اين در حالي است که همواره هزينه هاي ديگري بر توليد کنندگان تحميل مي شود که بخشي از آن اجتناب ناپذير بوده و هزينه هاي توليد را افزايش مي دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر