بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
کد خبر : ۵۹۲۵۷
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

در بین آن دسته از واحدهای مسکونی که با قیمت‌های کذایی به بازار عرضه می‌شوند و یا فروشنده‌هایی که نرخ‌های ارزنده برای فروش واحدهای خود اعلام می‌کنند (و متاسفانه اغلب خریداران قدرت کافی براي خرید چنین واحدهایی را ندارند) عده‌ای از مالکان هستند که واحد فروشی خود را به دلیل عدم اطلاع کافی از وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن‌، ارزان قیمت‌گذاری می‌کنند یا اینکه به دلیل نیاز شدید مالی نرخ فروش واحدشان را کمتر از قیمت واقعی تعیین می‌کنند.

اما اتفاق جالب توجهی که این روزها در بازار مسکن همه مناطق تهران در حال وقوع است‌، به نحوه مشتری‌یابی مشاوران املاک برای واحدهای «زیر قیمت» مربوط می‌شوند؛ چرا که در بیشتر مواقع واحدهای مسکونی ارزان قیمت توسط مصرف‌کننده‌های واقعی در بازار مسکن خریداری نمی‌شوند؛ زیرا بنگاهداران مسکن راضی به فروش این واحدها به این دسته از خریداران نیستند، بلکه آنها ترجیح می‌دهند برای دریافت کمیسیون و پاداش بیشتر‌، این چنین واحدهای ارزان قیمت را به دلالان در بازار مسکن بفروشند!

یکی از فعالان بازار مسکن در مرکز تهران در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت:‌ معمولا واسطه‌های خرید و فروش املاک به خاطر دو هدف اقدام به این کار می‌کنند، یکی اینکه در مقابل «فایل دزدی» بایستند؛ زیرا با آگهی کردن فایل‌های اکازیون‌، عده‌ای از مشاوران املاک از طرق مختلف به جزئیات فایل موردنظر دست می‌یابند و دست به مشتری‌یابی می‌زنند و ديگر اینکه مصرف‌کننده‌های واقعی در کوتاه‌ترین زمان برای خرید هجوم می‌آورند، در صورتی که این دسته از مشاوران املاک قصد فروش به مصرف کننده‌های حقیقی را ندارند!

در بنگاه‌های املاک معمولا واحدهایی که قیمت فروش‌شان کمتر از قیمت ارزنده توسط فروشنده اعلام شود در معرض دید عموم قرار نمی‌گیرند، بلکه در فایل‌های خصوصی عنوان می‌شوند؛ زیرا برخی از مشاوران املاک با دلالان در ارتباط هستند و آنها خرید چنین واحدهایی را به دلالان توصیه می‌کنند نه به مصرف‌کننده‌های واقعی.

وی در ادامه افزود:‌ در چند هفته اخیر مالکی در خیابان سهروردی قصد فروش یک واحد مسکونی را داشت البته این فروشنده نیاز شدید مالی نیز داشت، اما برای قیمتی که اعلام کرده بود یعنی 250 میلیون تومان‌، هیچ خریداری مراجعه نکرده بود به همین خاطر قیمت پیشنهادی خود را به 200 میلیون تومان تبدیل کرد و از نظر مشاور املاکی که مشتري‌یابی این واحد را بر عهده داشت‌، واحد مذکور با قیمت 200 میلیون تومان به یک واحد اکازیون تبدیل شده بود؛ به همین دلیل این واحد مسکونی از فایل واحدهای فروشی خارج شد و به فایل واحدهای خاص ارجاع داده شد و یکی از دلالانی که با این مشاور املاک در رابطه بود با خرید این واحد 200 میلیون تومانی‌، 5 میلیون تومان به عنوان کمیسیون و پاداش به وی پرداخت و با صرف نزدیک به 2 ماه و نیم زمان‌، ملک خریداری شده را با قیمت 250 میلیون تومان به مصرف‌کننده واقعی واگذار کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر