بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۲
عضو هیأت مدیره و معاونت مالی و اداری شرکت پارس دارو عنوان کرد:

آثار نوسانات نرخ ارز در پیش بینی بودجه سال مالی آتی

شرکت در عملکرد 9 ماهه سال مالی جاری با پوشش 86 درصدی فروش و پوشش منطقی سود عملیاتی پیش بینی شده خود همراه بوده که این نشان دهنده وضعیت مناسب عملکردی شرکت در این دوره است
کد خبر : ۵۹۶۷۲

شرکت پارس دارو با ارایه گزارش عملکرد سه ماهه سوم سال مالی منتهی به 90.12.29 با پوشش 33 درصدی EPS خود، به ازای هر سهم 783 ریال سود محقق کرده است.

امیری صدر، عضو هیأت مدیره و معاونت مالی و اداری شرکت پارس دارو در خصوص این گزارش در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد: شرکت در عملکرد 9 ماهه سال مالی جاری با پوشش 86 درصدی فروش و پوشش منطقی سود عملیاتی پیش بینی شده خود همراه بوده که این نشان دهنده وضعیت مناسب عملکردی شرکت در این دوره است.

اما پوشش 33 درصدی EPS سال مالی جاری تاکنون این تصور اشتباه را در ذهن سرمایه گذاران ایجاد می کند که عملکرد شرکت چندان مناسب نبوده، در حالیکه در واقعیت چنین نیست. چرا که بخش اصلی درآمدهای شرکت از محل سرمایه گذاری ها در شرکت های داروسازی امین، داروسازی فارابی و نیز شرکت پخش هجرت می شود که حدود 12 میلیارد تومان درآمد از این محل در بودجه پیشنهادی برای سال مالی جاری در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این درآمدها طبق ضوابط و قوانین موجود در این گزارش ها در نظر گرفته نشده که پس از تحقق آنها به دنبال برگزاری مجامع سالیانه این شرکت ها، در بودجه محقق شده سال مالی جاری "دپارس" محاسبه می شود.

بر همین اساس می توان گفت که برنامه های پیش بینی شده شرکت تاکنون تحقق پیدا کرده است.

عضو هیأت مدیره شرکت پارس دارو در رابطه با افزایش میزان تولید در عملکرد 9 ماهه سال مالی جاری در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته گفت: برای تحقق این میزان فروش، خطوط جدیدی راه اندازی نشده و این میزان تنها با بکارگیری ظرفیت تولید بلا استفاده موجود در شرکت محقق شده است.

معاونت مالی و اداری "دپارس" در خصوص معرفی محصولات دارویی جدید به بازار نیز خاطر نشان کرد: با توجه به زمان بر بودن فرآیند تولید محصولات جدید، در این زمینه نیز اقدام خاصی صورت نگرفته و محصول جدیدی به لیست تولیدات "دپارس" اضافه نشده است. اما در صورتی که معرفی داروی جدیدی به بازار در دستور کار قرار گیرد، هر چه سریعتر برای انتشار اخبار مربوط به آنها از طریق سازمان بورس اوراق بهادار اقدام می شود.

امیری صدر در خصوص اثرات افزایش نرخ ارز در افزایش هزینه های شرکت برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز از منابع خارجی بیان داشت: قیمت گذاری هزینه مواد اولیه مصرفی بر مبنای روش میانگین در اصول حسابداری صورت می گیرد، به گونه ای که به نظر می رسد نوسانات نرخ ارز در بودجه پیش بینی شده سال مالی جاری چندان اثری نداشته باشد. چرا که هزینه مواد اولیه مصرفی برای سه ماهه چهارم سال تاکنون انجام شده است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که پیش بینی می شود اثرات ناشی از رشد بهای ارز دلار در پیش بینی بودجه سال مالی آتی مشخص گردد که با توجه به عدم ثبات در این بازار و وجود ابهام در آن، نمی توان آثار احتمالی آن را برآورد و پیش بینی کرد.

عضو هیأت مدیره شرکت پارس دارو در خاتمه سخنان خود با اذعان به اینکه بورس ایران بورسی ناکارا است، در رابطه با اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت در آینده تصریح کرد: در بورس دیگر کشورها افشای اطلاعات به صورت غیر قانونی و به عبارت بهتر سرقت اطلاعات شرکت ها به ندرت اتفاق می افتد، در حالی که در بورس کشور این امر به وفور دیده می شود.

بر همین اساس چنانکه برنامه افزایش سرمایه مطرح باشد، پس از تصویب و نهایی شدن موضوع از طریق سازمان بورس اوراق بهادار به اطلاع سهامداران و سرمایه گذاران خواهد رسید و اخباری همچون موضوع افزایش سرمایه شرکت، اجرای طرح های توسعه ای و غیره که بر روند معاملات سهم در بازار اثر گذار است، حتماً برای اطلاع عمومی در سایت اطلاع رسانی کدال منتشر خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر