بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۱
کد خبر : ۶۳۳۲۵
زغال‌سنگ پس از ۸ سال انتظار اهالی بورس اواسط بهمن سال گذشته با درخواست شرکت زغال‌سنگ کرمان بورسی شد تا فهرست محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران تکمیل شود.
پس از پذیرش زغال سنگ در بورس، فعالان تالار نقره‌ای گمان می‌کردند نخستین عرضه محصول تازه وارد بورس به سال ۹۱ موکول می‌شود اما شرکت زغال سنگ کرمان در ۲۰ اسفندماه پارسال ۲۵ هزار تن زغال‌سنگ کک شو را از تالار کیش به بازارهای جهانی صادر کرد تا زغال سنگ به جمع کالاهای صادراتی بورس کالا بپیوندد. 
مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان در خصوص دلایل عرضه زغال سنگ در بورس به خبرنگار «گسترش صنعت» گفت: با توجه به شفافیت معاملات بورس و تقابل عرضه و تقاضا و کشف قیمت‌های واقعی برای حمایت از معادن و صنایع زغال‌سنگ و حتی مصرف‌کننده کالا، پذیرش زغال‌سنگ در بورس کالا مطرح و به‌طور جدی پیگیری شد که با همکاری بورس کالا، زغال‌سنگ به عنوان یکی از کالاهای اصلی این بورس پذیرش و در فهرست عرضه قرار گرفت.
مسعود حسینی درباره بازار تولید و مصرف زغال‌سنگ و چشم‌انداز آن اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار تن کک توسط شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان و ۳۵۰ هزار تن در کارخانه کک‌سازی زرند کرمان (شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران) تولید می‌شود. در مورد مصرف زغال‌سنگ می‌توان گفت صنعت فولاد کشور تا پایان برنامه پنجم (پایان سال ۹۴) با مصرف بیش از ۴ میلیون تن کک و حدود ۵/۵ میلیون تن زغال‌سنگ می‌تواند به عنوان یک بازار بالقوه برای این شرکت محسوب شود. باتوجه به برنامه‌های دولت درخصوص احداث کارخانه‌های کک‌سازی از جمله طرح کک‌سازی زرند، کک‌سازی ایرانیان در بخش خصوصی و دیگر طرح‌های در دست مطالعه و اجرا، قطعا بازار بالقوه‌ای در آینده نزدیک جهت مصرف زغال‌سنگ به‌وجود خواهد آمد.
 
 
افزایش مشتریان زغال سنگ
وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهیابی زغال‌سنگ به بورس کالا باعث رفع مشکلات در زمینه تولید و فروش خواهد شد، گفت: عرضه زغال سنگ در بورس بخش زیادی از مشکلات فروش که باعث رکود در تولید می‌شود را از بین می‌برد، زیرا در حال حاضر مشتریان عمده زغال‌سنگ در ایران کک‌سازی زرند و کارخانه ذوب‌آهن اصفهان هستند، به این ترتیب وقتی که این ماده معدنی وارد بورس کالا شود با مشتریان گوناگونی که استفاده‌های گوناگونی نیز از این کالا دارند مواجه می‌شود، همچنین در حال حاضر هرگونه توقف در خطوط تولید این دو مشتری خاص رخ بدهد به صورت مستقیم بر تولید زغال‌سنگ در شرکت‌های تولیدکننده این ماده معدنی اثر خواهد گذاشت در حالی‌که بورس سبب می‌شود تا سایر مشتری‌های دیگر جایگزین شوند.
او افزود: از سوی دیگر کشف قیمت واقعی زغال‌سنگ براساس تعامل و عرضه و تقاضا در بورس می‌تواند خریدار و فروشنده را از معامله راضی کند. یکی از مواردی که همواره مورد اعتراض تولیدکنندگان زغال‌سنگ بوده، قیمت خرید زغال‌سنگ است چراکه تاکنون راه دیگری برای فروش وجود نداشته که مشخص شود آیا قیمت اعلام شده از سوی کک‌سازی زرند و کارخانه ذوب‌آهن اصفهان عادلانه است یا خیر؟
حسینی ادامه داد: مساله دیگری که در بازار زغال سنگ وجود دارد اینکه فروش در برهه‌های زمانی که به علل گوناگون قیمت زغال‌سنگ افت قابل ملاحظه‌ای می‌‌کند، با مشکل روبه‌رو می‌شود که بدیهی است بورس در اینگونه مراحل شفاف‌سازی می‌کند. او درباره توان تولید شرکت زغال سنگ کرمان گفت: شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان دارای دو کارخانه زغال‌شویی یکی با قابلیت شست وشوی ۲ میلیون تن زغال خام در منطقه زرند و دیگری با قابلیت شستشوی ۳۰۰ هزار تن زغال خام در منطقه همکار است.
به گفته مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ کرمان دستیابی سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار تن زغال‌سنگ خام و حدود ۷۰۰هزار تن کنسانتره با کیفیت مناسب بازارهای داخلی و جهانی از اهداف این شرکت است که جهت رسیدن به این اهداف برنامه‌های طرح توسعه و تجهیز چند معدن بخصوص معدن اصلی پابدانا در دست اقدام است.
حسینی درمورد عملکرد شرکت زغال‌سنگ کرمان در سال گذشته اظهار کرد: شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان تا پایان بهمن سال ۹۰ حدود ۷۶۰ هزار تن زغال‌سنگ خام اعم از حرارتی و کک شو از معادن تحت پوشش خود و بخش خصوصی دریافت کرد، همچنین طی ۱۱ ماه سال ۱۳۹۰ حدود ۳۸۳ هزار تن کنسانتره تولید و حدود ۳۷۶ هزار تن از کنسانتره تولیدی به فروش رفت.
براساس این گزارش، کارشناسان بازار سرمایه نیز با تایید سخنان مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان معتقدند که بورس کالا می‌تواند در شفافیت معاملات و قیمت زغال سنگ تاثیر مستقیمی داشته باشد و اگر سایر تولیدکنندگان زغال سنگ نیز به بورس بیایند به زودی شاهد رونق معاملات این محصول در بورس خواهیم بود.
گسترش آنلاین
اشتراک گذاری :
ارسال نظر