بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱
کد خبر : ۶۳۳۴۴
دنیای اقتصاد بررسی کرد
گروه بنگاه‌ها- زهرامسافر: نوسان شدید نرخ ارز، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، پیدایش مشکلات ناشی از اعتبارات اسنادی، کاهش تقاضای دولت به علت مراحل پایانی مسکن مهر و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها را می‌توان از اتفاقات مهم در سال گذشته و از بزرگ‌ترین رخداد‌های تاثیرگذار بر صنعت به ویژه صنعت فولاد در سال 90 برشمرد.
 

طی سال 90 صنعت فولاد کشور علاوه بر رشد قیمت فولاد در ماه‌های پایانی سال گذشته، شاهد مجموعه عواملی از جمله افزایش نرخ ارز، محدودیت عرضه مواد اولیه و کاهش واردات نیز بود.
فعالان صنعت فولاد به‌رغم پر فراز و نشیب بودن سال 90، سال 91 را فرصتی تاریخی برای صنعت فولاد ایران می‌دانند.
خودکفایی صنعت فولاد در گرو عدم دخالت دولت 
مدیرعامل شرکت فولاد یزد در خصوص بازار فولاد در سالی که گذشت، گفت: طی سال 90 فولاد بازار بدی را پشت سرگذاشت، به ویژه نورد کاران در این سال برای تامین مواد اولیه از مشکلات زیادی برخوردار بودند.
محمد احرامیان با بیان اینکه در ماه‌های نخست سال گذشته به علت برخی سیاست‌های دولت قیمت فولاد به صورت مصنوعی در سطح پایین نگه داشته شده بود، افزود: حتی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بورس مشکلات زیادی ایجاد شد.
به گفته وی، صنعت فولاد در سال پیش رو به علت کمبود مواد اولیه با رشد قیمت روبه‌رو خواهد شد و از آنجا که بازار در اختیار بخش دولتی قرار دارد، بخش خصوصی بر نوسان نرخ فولاد تاثیر زیادی نخواهد داشت.
مدیر عامل شرکت فولاد یزد از دولت خواست به منظور جلوگیری از نوسان قیمت‌ها در بازار فولاد از هرگونه دخالت در این بازار خودداری کرده و آن را به حال خود رها کند.
وی تصریح کرد: در صورت عدم دخالت دولت در بازار فولاد، صنعت فولاد طی 3 تا 5 سال آینده خودکفا و برنامه تولید 20 تا 25 میلیون تن در سال محقق خواهد شد.
احرامیان خاطرنشان کرد: به‌رغم مصرف 23 میلیون تنی فولاد در کشور، تولید سالانه آن تنها 10 میلیون تن است.
تعادل میان مواد اولیه و محصول نهایی فولاد در سال 91
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در خصوص بازار فولاد در سال گذشته گفت: طی 6 ماهه نخست سال 90 کنترل قیمت‌ها در بورس کالا، کاهش واردات را به دنبال داشت و طی ماه‌های بعد نیز به علت اعمال محدودیت‌های بیشتر، فشار وارده بر بازار فولاد مضاعف و در نتیجه به افزایش قیمت‌ها منجر شد.رسول خلیفه سلطانی افزود: درمدت یاد شده به علت عدم تامین ارز برای واردات مواد اولیه (نیاز سالانه به شمش فولاد در کشور حدود 5 میلیون تن است) تولید فولاد کشور با کاهش مواجه شد که این تنگنا در ماه‌های پایانی سال گذشته افزایش قیمت‌ها را به همراه داشت.وی با اشاره به اینکه فولاد وارداتی تعیین‌کننده اساسی نرخ‌های تولید داخلی است، تصریح کرد: به علت نبود منابع ارزی و تسهیلات خارجی (فاینانس و یوزانس) شمش‌های وارداتی برای تجار و تولیدکنندگان گران تمام می‌شوند، از این رو قیمت تمام شده محصول نهایی نیز با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی این انجمن از وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار شد تا سهمیه عرضه‌های شمش فولاد خوزستان در بورس کالا تا 40 درصد در سال 91 افزایش یابد و به صددرصد برسد.به گفته وی، از سویی دیگر علاوه بر افزایش عرضه شمش فولاد خوزستان در بورس کالا، تعداد و ظرفیت کارخانه‌های تولیدکننده شمش درداخل کشور نیز رو به افزایش است که امیدواریم واحدهای تولیدکننده ذوب در سال‌جاری تجهیز شوند.
خلیفه سلطانی اظهاركرد: پیش‌بینی می‌شود طرح‌های توسعه ای فولاد که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند در مدت یاد شده راه‌اندازی شوند تا موانع و کمبود موجود در صنعت فولاد تا حدود زیادی برطرف شود.
وی سال 91 را سال تعادل میان مواد اولیه و محصول نهایی فولاد در کشور دانست و گفت: هر چه تولید فولاد خام در کشور افزایش یابد، روند رو به به رشد قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.براساس پیش‌بینی دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد، میزان تولید فولاد خام در کشور در سال‌جاری با 10 درصد افزایش مواجه خواهد شد.
رشد 20 تا 30 درصدی مصرف فولاد در سال جاری
مدیر عامل شرکت آریان فولاد همچنین درخصوص بازار فولاد در سال 90 معتقد است: از سال 82 به بعد به علت پولشویی‌های صورت گرفته و اختصاص وام‌های ارزی به اصناف مختلف، بازار فولاد از میزان نقدینگی بالایی برخوردار بود که نقدینگی موجود به بازارهای مختلف و حتی بازار اصلی فولاد انتقال می‌یافت.
بهمن قاسمی ‌با بیان اینکه تا قبل ازاعلام سوءاستفاده 3 هزار میلیارد تومانی، شمش و محصولات فولادی زیر قیمت واقعی خود فروش می‌رفتند، گفت: با اعلام فساد یاد شده، واردات فولاد به کشور به علت مشکلات ایجاد شده در اعطای وام‌های ارزی، با کاهش روبه‌رو شد.
به گفته وی، هم اکنون موجودی انبارهای فولاد کشور در حال کاهش است به گونه ای که در دو ماهه گذشته خرید از سوی بازارهای منطقه در حال رشد بوده، به ویژه از سوی بازارهایی از جمله افغانستان، پاکستان و عراق هجوم برای خرید محصولات فولادی کشور ما صورت گرفته و این امر ناشی از دلار ارزان قیمت 1200 تومانی است.
مدیر عامل شرکت آریان فولاد تصریح کرد: بازار مصرف فولاد در سال جاری به طور سنتی به جریان خواهد افتاد که این امر به رشد مصرف 20 تا 30 درصدی منجر خواهد شد.
قاسمی‌خاطرنشان کرد: طی 2 ماهه پایانی سال گذشته به علت کاهش موجوی انبارها شمش و محصولات فولادی 10 تا 15 درصد زیر نرخ‌های جهانی به فروش می‌رفت، اما به علت اشباع بازار در اوایل سال، در ماه‌های پایانی مدت یاد شده کمبود شدیدی در این بازار احساس شد.وی پیش‌بینی کرد: سال آینده بازار فولاد با کمبود بیشتر موجودی محصولات و شمش فولادی و همچنین رشد قیمت‌ها مواجه خواهد شد.
مدیر عامل شرکت آریان فولاد، عدم مدیریت در عرضه شمش فولاد خوزستان را از عوامل اصلی گرانی قیمت‌ها در بازار فولاد برشمرد.
وی گفت: برای جلوگیری از ایجاد هر گونه رانت، سهمیه‌بندی باید بر اساس برق مصرفی، نیروی کار، پروانه بهره‌برداری اسمی ‌و توانایی تولید واقعی صورت گیرد تا از نوسانات شدید قیمت‌ها جلوگیری شود.
رشد قیمت فولاد طی 3 ماه آینده
مدیر عامل گروه قطعات فولادی این موضوع را که میزان تولید در سال 90 با رشد حدود 9 درصدی نسبت به سال 89 مواجه شده را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اما از آنجا که براساس برنامه پنجم میزان تولید فولاد باید به 55 میلیون تن برسد از این رو باید حدود 60 درصدی افزایش تولید صورت گیرد.
رضا شهرستانی با بیان اینکه هم اکنون کشور از لحاظ تولید فولاد در کشور از برنامه پنجم توسعه عقب است، خاطرنشان کرد: به علت مشکلات موجود در کشور به ویژه کمبود مواد اولیه برای واحدهای نوردی این واحدها در آستانه زیان قرار دارند زیرا که از سیستم بانکی نیز نمی‌توانند استفاده کنند.
به گفته وی، به علت رقابت واحدهای تولیدکننده شمش فولاد برای تامین مواد اولیه مورد نیاز (قراضه) ازاوایل سال 90 نرخ قراضه با رشد مواجه شد از این رو کمبود مواد اولیه برای واحدهای ذوب پیش‌بینی می‌شود.
مدیر عامل گروه قطعات فولادی با اشاره به اعمال تحریم‌های اخیر گفت: تولیدکنندگان فولاد برای انتقال ارز مورد نیاز خود با مشکلات زیادی مواجه‌اند که درصورت تداوم روند کنونی، احتمال کاهش تولید در سال جاری نسبت به سال گذشته متصور است.
وی درخصوص رشد قیمت‌ها در سال گذشته گفت: کمبود مواد اولیه و افزایش نرخ دلار درسه ماهه پایانی سال 90 به رشد 30 درصدی قیمت فولاد منجر شد.
شهرستانی تصریح کرد: براساس شواهد موجود، بازارهای دنیا در سال 91 رونق می‌یابد از این رو فولاد نیز تحت تاثیر افزایش ساخت‌و‌ساز با رشد نرخ مواجه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در بازار داخل نیز به علت ساخت‌و‌سازهای نسبی و با توجه به مصرف 25 میلیون تنی در برابر 12 میلیون تن تولید، هرچه ساخت و ساز کاهش یابد، تولید داخل مصرف داخل را پوشش خواهد داد که این امر به رشد قیمت‌ها منجر خواهد شد.
به پیش‌بینی مدیر عامل گروه قطعات فولادی، قیمت بیلت به 1200 تا 1250 تومان و میلگرد به 1400 تومان در هر کیلو طی ماه آینده خواهد رسید.
پیش‌بینی کاهش نوسان قیمت و سردرگمی‌صنعت فولاد در سال 91
مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب نیز سال 90 را پرفرازو نشیب برشمرد و گفت: به علت نوسان در بخش‌های مختلف از جمله تغییرات نرخ ارز و عوامل خارجی محدودیت‌ها، روزانه قیمت‌ها به سمت بالا کشیده شد.
امین سعدی گفت: در مجموع در صورت ترسیم منحنی نوسان قیمت، شیب صعودی در اغلب روزهای سال گذشته کاملا مشهود بود به طوری که می‌توان از افزایش 80 تا 90 درصدی قیمت‌ها یاد کرد.
به گفته وی، نرخ میلگرد از 800 تومان اوایل سال 90 به 1300 تا 1350 تومان در ماه‌های پایانی این مدت رسید، شمش فولاد نیز از 700 به 1100 تا 1150 تومان و قراضه از 340 و 350 به 600 تومان در مدت یاد شده افزایش یافت.مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب درخصوص تولید قراضه در سال 90 تصریح کرد: با توجه به افت تولیدات صنعتی در سال گذشته تولید قراضه نیز با کاهش روبه‌رو شد.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات تامین قطعات یدکی به دلیل عدم تخصیص ارز، تحریم و تمایل کمتر شرکت‌های معتبراروپایی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی روند صعودی قیمت‌ها را در سال گذشته به همراه داشت.
سعدی گفت: به‌رغم اعلام و ارسال بخشنامه‌های متعدد از سوی متولیان صنعت و بانک مرکزی و مراجعه بخش تولید به بانک‌ها تاکنون هیچ‌گونه ارزی با قیمت پایه یا آزاد در اختیار این بخش قرارنگرفته است، به گونه‌ای که اغلب واحدهای تولیدی برای پرداخت اقساط ارزی خود با مشکل مواجه و برخی از مواقع اقدام به خرید ارز آزاد کردند.
وی گفت: بخش تولید در سال گذشته با فشار زیادی مواجه بود به گونه‌ای که در بسیاری از موارد خطوط تولید برخی از تولیدکنندگان متوقف شد.مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب درخصوص وضعیت بازار فولاد در سال 91 تصریح کرد: برای سال پیش‌رو نوسان و سردرگمی‌کمتری برای متولیان بخش تولید و بازار فولاد پیش‌بینی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون کمبود مواد اولیه از مشکلات اساسی در صنعت فولاد است که در صورت راه‌اندازی واحدهای تولید آهن اسفنجی بخشی از کمبود قراضه یا ضایعات فلزی جبران خواهد شد.
سعدی اظهارداشت: امید است با اتخاذ تدابیر اندیشیده شده از سوی مسوولان از صدور مواد خام و اولیه بدون ایجاد ارزش افزوده جلوگیری شود.
وی خواستارافزایش قیمت پایه قراضه صادراتی و محدودیت صادرات سنگ آهن شد و گفت: تولیدکنندگان به جای حمایت دولت، خواستار عدم دخالت هستند. 
پیش‌بینی رشد 30 درصدی قیمت فولاد 
مدیرعامل فولاد جنوب نیز در خصوص بازار فولاد در سال گذشته گفت: سال 90 برای صنعتگران به ویژه صنعت فولاد سال سختی بود زیرا در این مدت به علت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و رشد قیمت حامل‌های انرژی، قیمت تمام شده تولیدات نیز با افزایش مواجه شد.
احمد دنیا نور نوسان نرخ ارز را دومین چالش اساسی فولادسازان در سال گذشته خواند و گفت: باتوجه به اینکه صنعت فولاد به مواد اولیه وارداتی متکی است از این‌رو افزایش نرخ دلار به بروز مشکلات اساسی در صنعت فولاد منجر شد.وی تخلف بزرگ در نظام بانکی کشور را نیز از عوامل ایجاد مشکل در صنعت فولاد دانست و تصریح کرد: از این رو سال گذشته به دلایل یاد شده برای فولادسازان سال پرتنشی بود.مدیر عامل شرکت فولاد جنوب با اشاره به افزایش 30 درصدی نرخ فولاد خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود سال پیش رو سالی همراه با رشد قیمت‌ها باشد.
وی معتقد است، دولت به منظور واردات مواد اولیه باید ارز مورد نیاز را در اختیار فولادسازان قرار دهد از این رو بخش صنعت فولاد نیازمند حمایت دولت است.
دنیا نور درخصوص بازار فولاد در سال 91، گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد 30 درصدی قیمت فولاد در مدت یاد شده است.به گفته وی، طی سال پیش رو نرخ شمش فولاد به 1200 تا 1400 و میلگرد به 1400 تا 1600 تومان در هر کیلو برسد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر