بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
گفتگو با رسول خلیفه سلطانی، مدیر عامل شرکت توکاریل

بازار سرمایه با ورود عظیم ترین شرکت ریلی به خود می بالد

خلیفه سلطانی با اشاره به حجم 40 میلیارد تومانی سرمایه گذاری های شرکت توکاریل، لزوم افزایش 110 میلیارد تومانی سرمایه این شرکت طی دو سال آینده را ضروری دانست و گفت: با توجه به رکورد شکنی های صورت گرفته در فروردین ماه امسال، توکاریل به لطف پرودگار قادر خواهد بود تا پایان سال جاری ظرفیت حمل بار را از بیش از 7 میلیون و 700 هزار تن به نزدیک 9 میلیون تن رسانده و از این بابت سودآوری های فزاینده ای را محقق نماید. هدف از سرمایه گذاری در این شرکت بر طرف کردن نگرانی ها از بابت حمل بار بوده که در این ارتباط 51 لکوموتیو از سوی بخش خصوصی خریداری شده که هم اینک 37 لکوموتیو آن در خطوط ریلی فعال می باشند.
کد خبر : ۶۴۸۴۳

همزمان با عرضه اولیه شرکت 65 میلیارد و 300 میلیون تومانی توکاریل در بازار دوم فرابورس، مدیر عامل این شرکت در گفتگو با بورس نیوز، از دورنمای روشن آن در حوزه حمل و نقل مواد معدنی طی سال جاری خبر داد.

سید رسول خلیفه سلطانی در گفتگو با بورس نیوز، با اشاره به عرضه 32 میلیون و 650 هزار سهم، معادل 5 درصد از سهام شرکت توکاریل برای اولین بار در بازار دوم فرابورس، اظهار کرد: طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته پس از این عرضه تلاش خواهد شد، به منظور افزایش سهام شناوری "توریل" تا سقف 20 درصد، به تدریج حجم دیگری از سهام شرکت روی میز فروش گذاشته شود.

وی ورود شرکت توکاریل به بازار سرمایه به عنوان اولین شرکت فعال در صنعت حمل و نقل ریلی کشور را مهم ترین دستاورد این صنعت در بازار کسب و کار خدمات ریلی معرفی کرد و گفت: با توجه به جایگاه وظرفیت عظیم شرکت توکاریل در صنعت حمل و نقل ریلی و تلاش گسترده آن برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت ها در حوزه تجارت، ورود اولین شرکت ریلی به بازار سرمایه می تواند این شرکت را در دستیابی به اهداف متعالی خود یاری رساند.

حاشیه سود رو به صعود

مدیر عامل شرکت توکاریل عرضه اولیه 5 درصد از سهام این شرکت در روز جاری را ناشی از مشارکت سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) و تجمیعی از شرکت های حمل و نقل توکا و سرمایه گذاری توکا فولاد اعلام کرد و در بخش دیگری از این گفتگو درباره حاشیه سود "توریل" در طول سه سال گذشته گفت: نسبت سود خالص شرکت تا پایان 6 ماهه اول سال مالی قبل بیش از 14 درصد بوده و این در حالی است که نسبت مذکور برای کل سال مالی 89، تنها به میزان 16.6 درصد بوده است. براین اساس درصد حاشیه سود حاصل از ارایه خدمات این شرکت طی سالهای 87، 88 و 89 به ترتیب 9.52 درصد، 11.04 درصد و 11.42 درصد می باشد.

امتیاز برتر توکاریل

سرمایه گذاری شرکت توکاریل در تأمین 37 دستگاه لکوموتیو سنگین مخصوص حمل بار، یکی از امتیازهای اصلی شرکت جهت استفاده از نیروی کشش بخش خصوصی و افزایش قدرت چانه زنی در برابر شرکت راه آهن می باشد.

همچنین توکاریل در زمینه تعمیرات واگن اقدام به سرمایه گذاری در شرکت مهندسی بهین ریل با مالکیت 80 درصدی نموده که این شرکت در حال حاضر دارای استعداد تعمیرات اساسی 5 واگن در روز می باشد و در زمینه احداث و تعمیرات خطوط ریلی نیز فعالیت می نماید.

طرح های توسعه ای متحول کننده

این مقام مسئول از حجم سرمایه گذاری های این شرکت نیز سخن گفت و افزود: طی سال گذشته خریداری 400 دستگاه واگن جدید با شرکت واگن پارس منعقد و طی یکسال و نیم آینده تحویل گرفته خواهد شد.

تأمین مالی 85 درصد این قرار داد با اخذ تسهیلات از محل وجوه اداره شده و طی 60 قسط و حدود 20 درصد نیز به صورت آورده نقدی انجام شده که با اضافه شدن به ناوگان شرکت، حجم واگن های 6 محوره لبه بلند به 1850 دستگاه، هر یک با ظرفیت 105 تن حمل بار بالغ خواهد گردید.

به این ترتیب توان حمل بار حدود 9 میلیون تنی فعلی به 13 میلیون تن افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی ظرفیت حمل بار مواد معدنی فولاد مبارکه از مبدأ تمامی معادن سنگ آهن کشور توسط شرکت توکاریل جابجا می شود. در عین حال نوع تجهیزات صنعتی این مجموعه فولادی نیز براساس واگن های 6 محوره لبه بلند طراحی شده که بر این اساس سودمندترین نوع واگن برای تأمین مواد معدنی بهره گیری از ناوگان شرکت توکاریل است.

این میان به لحاظ حجم طرح های توسعه ای شرکت فولاد مبارکه و ظرفیت سازی هایی که طی دو سال آینده به بهره برداری خواهند رسید، نزدیک به 13 میلیون تن مواد معدنی برای مجموعه های فولاد مبارکه و طرح سبا نیاز خواهد بود که شرکت توکاریل از هم اکنون نسبت به پوشش این حجم اقدام به سرمایه گذاری های متعدد کرده است.

آینده نگری برای رفع نگرانی ها

علاوه بر این تشکیل کنسرسیومی از چند شرکت ریلی، سرمایه گذاری جذابی در شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرز نیرو صورت گرفته که توکاریل 26.7درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.

به گفته وی هدف از سرمایه گذاری در این شرکت بر طرف کردن نگرانی ها از بابت حمل بار بوده که در این ارتباط 51 لکوموتیو از سوی بخش خصوصی خریداری شده که هم اینک 37 لکوموتیو آن در خطوط ریلی فعال می باشند.

سرمایه گذاری برای جذب ظرفیت ها

خلیفه سلطانی حضور در تجارت لکوموتیو را در راستای تکمیل ظرفیت های جذب نشده توکاریل و تکمیل ناوگان حمل و نقل این شرکت اعلام و خاطر نشان کرد: شرکت تا قبل از سال 84، قادر به حمل پنج میلیون تن بار بود و حال آنکه با ظرفیت فعلی، این میزان به 9 میلیون تن بالغ گردیده است.

هم اکنون نیز به دلیل انحصاری بودن فعالیت شرکت در زمینه تملک واگن های 6 محوره لبه بلند، شرکت فولاد مبارکه خدمات توکاریل را به صرفه ترین روش برای انبوه بار معدنی خود می داند.

در عین حال برنامه ریزی برای ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت های پیمانکار ساختمانی و شرکت های بهره بردار در صنعت حمل و نقل ریلی در حال شکل گیری است که براساس آن خطوط ریلی حمل بار برای فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان از میبد یزد تا اصفهان به طول 292 کیلومتر و با حجم 450 میلیارد تومان سرمایه گذاری، احداث و بهره برداری خواهد شد.

انتفاع از تسعیر ارز

همچنین با برنده شدن در مناقصه ای در سال گذشته،285 دستگاه واگن از راه آهن جمهوری اسلامی خریداری شده که تأمین مالی آن با اقساط دو وام 5 ساله و بر مبنای نرخ ارز در سال گذشته صورت گرفته که با توجه به نوسان ارز منافع مناسبی را برای شرکت در بر دارد.

مدیر عامل شرکت توکاریل در زمینه تأثیر نرخ تسعیر ارز بر سود آوری این شرکت، توضیح داد: سالانه سه درصد از کل سرمایه شرکت به هزینه تعمیر قطعات اختصاص می یابد که از این میزان با توجه به تأمین 50 درصد قطعات مورد نیاز از خارج کشور، تنها یک درصد از این هزینه را شامل شده و نوسان ارز تأثیر جدی بر روند سودآوری شرکت ندارد.

 نحوه نرخ گذاری خدمات شرکت سالانه با رشد 10 درصدی و همسو با تعرفه های شرکت راه آهن تعیین می شود.

افزایش سرمایه برای سودآوری

خلیفه سلطانی با اشاره به حجم 40 میلیارد تومانی سرمایه گذاری های شرکت توکاریل، لزوم افزایش 110 میلیارد تومانی سرمایه این شرکت طی دو سال آینده را ضروری دانست و گفت: با توجه به رکورد شکنی های صورت گرفته در فروردین ماه امسال، توکاریل به لطف پرودگار قادر خواهد بود تا پایان سال جاری ظرفیت حمل بار را از بیش از 7 میلیون و 700 هزار تن به نزدیک 9 میلیون تن رسانده و از این بابت سودآوری های فزاینده ای را محقق نماید.

وی در پایان با ابراز خوشحالی از ورود بزرگترین شرکت بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل ریلی به بازار سرمایه، آنرا نشانه ای از رسالت ملی این شرکت برای شکوفایی صنعت کشور اعلام کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر