بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۷
در گفتگو با جمعی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه بررسی شد:

واکنش شاخص های بورس پس از مذاکرات هسته ای با 1+5 چیست؟

مثبت یا منفی؛ مسئله این است. این عبارتی است که این روزها در محافل کارشناسی و تحلیلی فعالان بازار سهام درباره رویکرد شاخص های بورس پس از پایان مذاکرات هسته ای چهارشنبه هفته آینده ایران با قدرت های غربی به چالش کشیده می شود. این میان سوال اینجاست که بازار معاملات سهام این بار در کدام جهت سوق پیدا خواهد کرد؟ یا در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات، رویکردی صعودی در بورس شکل خواهد گرفت و یا برعکس با تبعیت از نوسان بازار ارز، حرکت خود را سازمان دهی خواهد کرد؟
کد خبر : ۶۶۴۵۳

مثبت یا منفی؛ مسئله این است. این عبارتی است که این روزها در محافل کارشناسی و تحلیلی فعالان بازار سهام درباره رویکرد شاخص های بورس پس از پایان مذاکرات هسته ای چهارشنبه هفته آینده ایران با قدرت های غربی به چالش کشیده می شود.

به گزارش بورس نیوز، نگاهی به پیشینه گفتگوهای مقامات سیاسی و امنیتی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و یا قدرت های غربی نشان می هد، پس از حصول نتایج امیدوار کننده و یا دست خالی بازگشتن هر دو طرف از میز مذاکره، نماگرهای بازار سهام همسو با آن، گرایش های صعودی یا نزولی به خود گرفته اند.

این مهم اکنون به نحو دیگری در پیش بینی ها رخ نمایی می کند، بطوریکه عده ای از کارشناسان با مثبت ارزیابی کردن نتیجه مذاکرات هسته ای در پیش رو، حرکت بازار سهام در مدار صعودی را از فردای نشست بغداد انتظار دارند اما در مقابل عده ای با اعتقاد به نزول بازار ارز از بابت حصول نتایج امیدوار کننده در این دور از گفتگوها، وضعیت فرسایشی را برای معاملات سهام ارزیابی می کنند.

این میان سوال اینجاست که بازار معاملات سهام این بار در کدام جهت سوق پیدا خواهد کرد؟ یا در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات، رویکردی صعودی در بورس شکل خواهد گرفت و یا برعکس با تبعیت از نوسان بازار ارز، حرکت خود را سازمان دهی خواهد کرد؟ آیا این احتمال وجود دارد که نماگرهای بازار سرمایه واکنشی بر خلاف انتظار را به نمایش بگذارند؟

در این باره یک کارشناس ارشد بازار سرمایه، مدیر پرتفوی سرمایه گذاری و کارگزار فعال در بازار سهام به این پرسش ها پاسخ می دهند.

سیاست بر نوسان دلار می چربد

سعید شیرزادی در گفتگو با خبرنگار ما افت بازار ارز از بابت حصول نتایج مثبت مذاکرات هسته ای در هفته آینده را پیش بینی می کند و می گوید: در صورت وقوع چنین رخدادی، بازار سهام مجبور به افزایش یک تا دو واحدی نسبت قیمت بر درآمدی خود خواهد بود.

مدیر عامل شرکت کارگزاری امین آوید با اعتقاد به اینکه در حال حاضر دورنمای اخبار سیاسی برای بورس از چربش بیشتری نسبت به نوسان بازار ارز برخوردار است، خاطر نشان می کند: نیاز صنایع صادراتی و وارداتی به آرامش و ثبات سیاسی، فاکتور اساسی برای بهینه شدن رویه های تأمین مالی از منابع داخلی و خارجی بوده و حال آنکه نوسان موجود در بازار ارز در مقابل اخبار مشابه، چندان تأثیر پذیر نیست و از سیاست های دیگری تبعیت می کند.

نهایت نرخ ارز در ایران و جهان

پیش بینی قیمت حداقلی دلار در سطوح 1400 تومانی از نظر این فعال بازار سرمایه در حالی عنوان شد که وی با اشاره به روند تورم داخلی و جهانی گفت: تورم موجود در ایالات متحده امریکا و لزوم برابری آن با نرخ جهانی دلار و از سویی هدفمندی یارانه ها و رشد شتابان شاخص قیمت مصرف کننده ایران، در نهایت به افزایش بیشتر نرخ این ارز در بازارداخلی منتهی می شود.

منتظر نقدینگی های جدید باشید

سعید ذولفقاری اما رویکردی مشابه با نظر شیرزادی درباره جهت گیری نماگرهای بازار سهام در اواسط هفته آینده دارد و می گوید: چنانچه بازار ارز با مثبت بودن نتایج دور دوم گفتگوهای هسته ای در بغداد رو به افول گذارد، می توان امیدوار بود که جریان نقدینگی با شدت بیشتری از بازارهای موازی به سمت بورس سرازیر شود.

سطوح حمایتی ارز در سال 91

مدیر عامل شرکت تدبیرگران آتیه ایرانیان با اشاره به پیش بینی نرخ 1226 تومانی دلار در بودجه اغلب شرکت های صادر کننده بورس، اظهار کرد: قاطبه فعالان بازار سهام بر سطوح حمایتی 1400 تومانی تا 1500 تومانی دلار در سال جاری توافق داشته و بر این اساس افت سنگینی را برای سودآوری شرکت ها و یا روند معاملات سهام متصور نیستند.

توجه به نیمه اول سال 90

وی می گوید: اینک معامله گران بورس باید به وضعیت شرکت ها در شش ماهه اول سال گذشته که بازار ارز با نوسان شدیدی مواجه بود با دقت بیشتری بنگرند چراکه در آن دوره صورت مصارف ارزی و فروش صادراتی صنایع تأثیر گذار در بودجه اغلب شرکت ها با نرخ 1080 تومانی دلار برآورد شده بود و حال آنکه دامنه این قیمت گذاری اکنون با فاصله بیشتری رو به رو است.

رشد P/E با آرامش سیاسی

این کارشناس با قطعی دانستن رشد نسبت قیمت به درآمدی کل بازار سهام در صورت بازگشت امنیت و آرامش سیاسی از بابت مذاکرات هسته ای، یادآور شد: این مهم با تلاقی فصل مجامع شرکت های بزرگ بسیار حایز اهمیت خواهد بود. جالب آنکه اغلب شرکت های وارداتی و صادراتی از طرح های توسعه ای برخوردار بوده که در صورت مثبت بودن دورنمای مذاکرات هسته ای در پیش رو و نیز روشن شدن وضعیت مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها و بودجه کل کشور، بطور یقین با استقبال صاحبان نقدینگی جدید در بازار سهام رو به رو خواهند بود.

فعلاً از تحلیل خبری نیست

مدیر پیشین سبد دارایی های سرمایه گذاری تجلی سامانه و مهر اقتصاد ایرانیان با برآورد یکساله نرخ 1900 تومانی دلار در بازار ارز، تصریح کرد: در ظاهر با افزایش نرخ ارز، شرکت های صادر کننده از جمله صنایع پتروشیمی در بهترین شرایط سودآوری قرار خواهند گرفت، اما در مورد صنایع وارد کننده تجهیزات و مواد اولیه تا زمانیکه بودجه کل کشور و نتیجه نهایی مذاکرات مشخص نگردد نمی توان تحلیل واقعی را از 9 ماه آینده بورس ارایه کرد.

وی در خصوص لزوم اصلاح نسبت قیمت بردرآمدی کل بازار سهام در مقایسه با نرخ بهره بانکی و اوراق مشارکت، گفت: با توجه به فصل مجامع شرکت ها و پیش بینی سودآوری بالاتر برخی صنایع نسبت به سال قبل در بودجه امسال خود، اصلاح پی بر ای (P/E) رخ نخواهد داد و در صورت عدم وقوع اتفاق غیر منتظره ای، تا پایان تیر ماه بازار سهام چهره واقعی تری از آنرا رونمایی خواهد کرد.

دیدگاهی متفاوت با همه

محمدیان کارشناس با سابقه ای است که در این گفتگو دیدگاه مفصلی از بابت دورنمای مذاکرات هسته ای و بورس ارایه می دهد و معتقد است: نتیجه مثبت یا منفی دور دوم گفتکوهای هسته ای در بغداد از دو منظر قابل بررسی است.

چنانچه بازار ارز داخلی، یک روز پس از حصول نتایج امیدوار کننده مذاکرات هسته ای ایران با غرب با افت قیمت ها مواجه شود، منافع تمامی صنایع صادراتی و وارداتی حاصل خواهد شد.

تراز تجاری ایران به تمام پرسش ها پاسخ می گوید

وی از تراز تجاری کشور با خبرنگار ما سخن می گوید و می افزاید: حجم 70 میلیارد تومانی واردات در مقابل ظرفیت 40 میلیارد تومانی صادرات غیر نفتی کشور به هیچ وجه قابل قیاس نبوده و حاکی از تمایل صنایع داخلی نسبت به کاهش نرخ ارز است. در حال حاضر بحران مالی اروپا و وضعیت شکننده اقتصاد جهانی ایجاب می کند تجار و مصرف کنندگان منابع مصرفی کالای خود را با نرخ پایین ارز، خریداری و با همان قیمت نیز اقدام به فروش کالا نمایند که در نهایت تأثیری بر سودآوری آنها بر جای نمی گذارد.

فزونی تعهدات بردرآمدهای ارزی

به دیگر سخن آنکه شرکت های عمدتاً صادر کننده مواد خام بورس به دلیل فزونی حجم تعهدات ارزی آنها نسبت به فروش صادراتی محصولات؛ منافع بیشتری از بابت روند کاهش نرخ ارز در کوتاه مدت حاصل می کنند که به مراتب بیشتر از درآمدهای ناشی از تسعیر نرخ ارز است.

وقتی منافع همه حاصل می شود

این فعال بازار سرمایه طرح های توسعه ای و پروژه های در دست اقدام شرکت های بزرگی همچون ملی مس، فولاد مبارکه و گل گهر سیرجان را یادآور شد و افزود: در صنایع پتروشیمی از یک طرف کاهش نرخ خوراک مصرفی از 95 درصد به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس و منتفی شدن عوارض صادراتی پتروشیمی های گازی و از یک سو تحمل هزینه های ناشی از مصارف و بدهی های ارزی در شرکت های سرمایه پذیر خود، بطور حتم با کاهش نرخ ارز منافع بسیاری را کسب خواهند کرد.

بانک ها بازیگر بازار ارز و طلا

محمدیان با بیان اینکه نرخ دلار در بازار ارز داخلی بی آنکه به نتیجه مذارکات وابسته باشد، تابعی از نرخ های جهانی و ذخایر طلایی بانک های کشور است، افزود: دلار از نرخ های فعلی فزونی خواهد یافت چرا که بانک ها طی هفته ای اخیر برای فرار از برچسب ورشکستگی و پاسخگویی به صاحبان سهام خود، ابتدا اقدام به عرضه گسترده ذخایر ارز و سکه در بازار آزاد کردند و اکنون با ارزان شدن قیمت ها مجدد به جمع آوری این منابع نموده اند که در نتیجه دوباره نوسان به این بازار بازگشته است.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری امریکا در پاییز امسال و نگرانی از بابت عدم پیروزی اوباما در دور دوم، باعث شده تا با نوسان دادن خاصی به ارزش جهانی دلار و با هدف حمایت از اقتصاد اروپا و حتی اقتصادهایی همچون چین و هند، پول ملی خود را تا حدودی تضعیف نماند.

از اینرو نقش چین و روسیه در زمینه مذاکرات هسته ای کشور نتیجه برد برد را برای ایران و امریکا در صورت رفتار گام به گام دو طرف ایجاد خواهد کرد که در نهایت به نفع اقتصاد جهان خواهد بود.

این کارشناس بر اهمیت بالای تأثیرات روانی مذاکرات هسته ای ایران با غرب نسبت به اثرات منطقی آنرا برای اقتصاد داخلی و خارجی تأکید کرد و گفت: به لحاظ روانی، تجار و شرکت های داخلی می توانند در زمینه واردات کالا از این موضوع به نفع خود بهره برداری کرده در حالیکه در واقعیت اتفاق خاصی از بابت برچیدن تمامی تحریم ها برداشته نشده است.

از سویی مشکل برگشت منابع ارزی و پولی برای شرکت های صادراتی بورس که با هزینه های استهلاک و انتقال تجهیزات مواجه هستند تا حدی بر طرف می شود.

با نگاهی جدید به بازار بنگردید

وی در خاتمه افزود: بررسی بازار سهام از لحاظ نسبت قیمت بردرآمدی منطقی نبوده بطوریکه تفاوت فاحشی از این بابت میان صنایع وجود دارد.

در این ارتباط صنایعی همچون فولاد مبارکه یا فولاد خوزستان با وجود رشد سود خالص در چند سال گذشته، نسبت قیمت بردرآمدی بالاتری نسبت به کل بازار داشته اند اما به دلیل رشد و پایداری سودآوری، نرخ بازگشت سرمایه گذاری ها و طرح های توسعه ای همچنان قابل تأکید هستند. در مقابل گروه خودرو سازی به دلیل نسبت پی برای 4 مرتبه ای و واردات بیشتر، چندان قابل توجه فعالان بازار سهام نبوده چراکه از منظر عواملی که گفته شد ناتوان هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر