بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۳
کد خبر : ۷۵۳۸۷
دنیای افتصاد:بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته عملكردي فوق‌العاده داشت تا در سه روز پياپي رشدي بيش از يك درصد را به نمايش بگذارد.با اين كارنامه بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته باوجود 4روز كاري و يك روز كمتراز هفته‌هاي عادي، توانست معادل 1/4 درصد بازدهي را به ثبت برساند.
همچنين بورس در 13روز كاري پيوسته نزديك به 8درصد رشد را تجربه كرده است. با اين وجود همچنان برآيند تغييرات شاخص در سال جاري منفي است و معامله‌گران همچنان زيان 9/0 درصدي را شاهد هستند. با اين وجود روند رشد بازار آنچنان اميدوار‌كننده به نظر مي‌رسد كه اكثر معامله‌گران از احتمال جبران اين زيان در روزهاي ابتداي هفته پيش‌رو خبر مي‌دهند و در انتظار ثبت رشد‌هاي جديد در تحولات شاخص هستند. شاخص روز چهارشنبه هفته گذشته توانست با ثبت 09/1 درصد رشد به مرز 25هزار و 659واحد برسد؛ امري كه براي بسياري عجيب و شگفتي ساز است به ويژه آنكه به‌ياد بياوريم كه شاخص در ميانه مرداد ماه براي حفظ كف 24هزار واحد نيز ناتوان به چشم مي‌آمد.
انتخابات سر آمريكا را گرم كرد
در تحولات سياسي مهم اوج‌گيري رقابت‌هاي انتخاباتي در ايالات متحده آمريكا موجب درگيري اين كشور در مسائل داخلي و ايجاد آرامش در مباحث جهاني از جمله پرونده هسته‌اي كشورمان شده است؛ در مسائل‌ سياسي داخلي سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان از اهميت بالايي برخوردار بود.رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: ارزيابي من از شرايط اين است كه كشور، در مجموع در حال پيشرفت مطلوب است. البته ممكن است در برخي مسائل اجرايي و فكري، نقاط ضعفي هم وجود داشته باشد، اما ارزيابي از شرايط كشور با در نظر گرفتن همه نقاط قوت و پيشرفت‌ها و برخي نقاط ضعف، است. در همين حال سخنان شامگاه روز سه شنبه رييس‌جمهوري در رسانه ملي نيز از اهميت برخوردار بود. رييس‌جمهوري در اين ديدار به برخي از مهم‌ترين‌ مسائل‌ اقتصادي كشور پرداخت كه تشريح آن مي‌تواند تصوير درستي از وضعيت اقتصادي كنوني كشور به دست دهد.محمود احمدي‌نژاد در اين جلسه در پاسخ به سوالي مبني بر مطرح شدن شايعه رسيدن قيمت دلار به مرز 3 هزار تومان اظهار كرد: اين موضوع نيز در ادامه همان جنگ رواني است؛ هرچند فروش نفت در حال حاضر با مشكلاتي روبه‌رو است، اما شرايط اين‌طور نيست كه عده‌اي دارند به مردم تحميل مي‌كنند.رييس‌جمهور درباره تداخل احتمالي بورس ارز با شوراي پول و اعتبار يا وظايف ذاتي بانك مركزي، خاطرنشان كرد: فعلا نبايد وارد بحث بورس ارز شد؛ چون هنوز تصميم قاطع و طرحي كه بايد سريع اجرا شود، در دست نيست. دولت هم معتقد است مي‌شود التهاب بازار ارز را كاهش داد و حتي‌الامكان ارز را تبديل به كالا نكرد. قيمت ارز در كشور ما خيلي پايين‌تر از نرخ فعلي است، چرا‌كه امكانات و منابع فراواني داريم و اگر در حال حاضر درآمد كم است، ذخاير كشور كه باقي است و درآمدها هم به زودي زياد مي‌شود.
رييس‌جمهور با بيان اينكه جلسات اصلاح نظام بانكي هر هفته ادامه دارد، افزود: با افزايش سود بانكي به شدت مخالفم و به نظرم اين روش كاملا غلط و به زيان كشور است، كساني كه از اين ايده دفاع مي‌كردند مدعي بودند به واسطه آن پول‌هاي سرگردان را از بازار جمع مي‌كنند تا به طرف بازار ارز نرود، اما ديديم كه اين پول‌ها متمركز شد و يكجا به بازار ارز وارد شد و وضع را بدتر كرد.احمدي‌نژاد درخصوص فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها هم گفت: مسائل ديگري در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها دخيل شد. قانوني كه به دولت سپرده شده بود تا در مدت پنج سال اجرا شود، اما هر سال آن را تغيير دادند و حتي در طول سال بارها آن را تغيير دادند كه خوب به اين ترتيب نمي‌شود، كار كرد.
تحركات بازارهاي موازي
در صحنه اقتصادي، تمركز ويژه معامله‌گران هم‌اكنون معطوف به تحولات بازارهاي موازي از جمله ارز و سكه است. بروز نشانه‌هايي از احتمال رشد بازار ارز و سكه در هفته گذشته موجب گرايش‌‌بخشي از نقدينگي به سوي اين بازارها شد تا دلار بتواند بارديگر به مرز 22هزار ريال بازگردد و حتي قيمت‌هايي بالاتر از اين رقم را نيز تجربه كند. در اين شرايط آشفتگي در مورد بورس ارز نيز بر مشكلات افزوده است. در حالي كه وعده‌هاي اوليه از اين بورس به عنوان راهكاري براي كاهش قيمت ارز ياد مي‌شد؛ اما به نظر مي‌رسد اين بازار تنها راهكاري براي خروج بانك مركزي از بن بست نرخ مرجع ارز و ناتواني در تامين نيازهاي وارد‌كنندگان براساس اين نرخ باشد. افزون بر اين، در نبود بازاري منسجم ارزي، منابع حاصل از صادرات نيز به صورت كامل در اختيار وارد‌كنندگان قرار نمي‌گيرد كه به نظر مي‌رسد با راه‌اندازي بازار ارز نظام خاصي از پيمان ارزي مجددا به اقتصاد كشور بازگردد. در همين حال دودانگه مشاور وزير صنعت روز گذشته در واكنش به اين سوال كه برخي راه‌اندازي بورس ارز را عاملي براي پيمان‌سپاري ارزي صادركنندگان مي‌دانند نيز گفت: تمام تلاش دولت اين است كه پيمان‌سپاري ارزي در اين چارچوب وجود نداشته باشد و صادركننده مالك دارايي و ارز خود باشد.
رشد قيمت‌ها در بازارهاي جهاني
در صحنه اقتصاد داخلي انتشار آمار فعاليت‌هاي گمركي مرداد‌ماه نشان دهنده آن است كه از ابتداي سال تا پايان مرداد ماه ارزش ريالي صادرات محصولات پلي اتيلني گريد فيلم 9/0، كود اوره، سيمان و سنگ آهن به ترتيب 3/0درصد، 6/15 درصد، 45درصد و 9/0 درصد رشد يافته است. در همين حال صادرات متانول،كلينكر و فلز روي به ترتيب 57/33 درصد، 50درصد و 20درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت را نشان مي‌دهد.
در صحنه اقتصاد بين‌الملل همچنان معامله‌گران در انتظار روشن شدن شرايط در اتحاديه اروپا و اتحاديه پولي يورو هستند؛ هرچند طي روزهاي اخير آرامش نسبي در اين بخش حاكم شده است، اما همچنان دغدغه‌هايي در محافل اقتصادي به چشم مي‌خورد. در اين ميان تقويت يورو موجب شد تا در سايه كاهش ارزش دلار بر بهاي فلزات و مواد خام افزوده شود كه اين امر به ويژه در بهاي نفت موجب اوج‌گيري بهاي محصولات پتروشيمي نيز شده است. در بورس فلزات لندن بهاي مس به 7هزار و 709دلار در هر تن رسيده است. بهاي آلومينيوم، روي و سرب نيز به ترتيب به يك هزار و 979دلار، يك هزار و 909دلار و 2هزار و 5دلار ثبت شده است. در همين حال بهاي بيلت فولادي در بورس لندن نيز به 315دلار در هرتن عقب نشسته است. در درون بازار سرمايه كارشناسان بازار موفقيت نسبي ابزار اختيار فروش تبعي در روزهاي اخير را تاكيد مجدد بر لزوم راه‌اندازي ابزار اختيار معامله به جاي معاملات قراردادهاي آتي سهام ارزيابي مي‌كنند. قراردادهاي آتي سهام به دليل عدم استقبال معامله‌گران هم اكنون به صورت تعطيل درآمده اند كه اين امر نياز به بازنگري و رفع مشكلات اين بازار را دوچندان كرده است.
برخورد عرضه و تقاضا در بورس
بازار روز چهارشنبه را بايد بازار برخورد ميان عرضه و تقاضا دانست. رشد پيوسته بازار در جريان دو هفته كاري بر انگيزه معامله‌گران كوتاه‌مدت براي عرضه سهام افزوده است. در اين ميان برخورد ميان خوش‌بيني و بدبيني نسبت به آينده موجب شده است تا عرضه‌ها رو به افزايش گذاشته و كارشناسان در انتظار نتيجه نهايي اين برخورد باقي بمانند. از ديدگاه كارشناسان در صورتي كه بازار بتواند با افزايش حجم معاملات شاهد ورود نقدينگي جديد باشد مي‌توان به ادامه رشد آن اميدوار بود.
با توجه به اين شرايط ارزش معاملات روز چهارشنبه از مرز يكصد ميليارد تومان عبور كرد و به 121ميليارد تومان رسيد. ارزش كل معاملات نيز در كل هفته نسبت به هفته ماقبل آن بيش از 101درصد رشد را نشان داده و به 274ميليارد تومان رسيد كه مي‌تواند نشانه‌اي از ورود نقدينگي تازه به بازار تلقي شود.
در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد تداوم رقابت براي صدر نشيني دو گروه تصفيه نفت و فلزي-معدني بودند كه در اين بخش تلاش زيادي در نمادهاي عمده بازار به عمل آمد و در نهايت با برتري نسبي گروه تصفيه نفت همراه شد.تلاش براي تشكيل صف خريد در نمادهاي پالايشگاه بندر عباس و شيراز ارزش معاملات اين نمادها را به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش داده است. هر چند در اين گروه همچنان نماد بزرگ‌ترين پالايشگاه كشور يعني پالايشگاه اصفهان بسته است.
در گروه خودرويي، معامله‌گران شاهد معاملات متعادل و رو به مثبت بودند. در اين گروه غلامرضا شافعي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، با بيان اينكه صنعت خودرو امسال به منابع مالي و سرمايه در گردش جديدي نياز دارد، افزود: سال گذشته اين صنعت 5/1 ميليارد دلار ارز 1226 توماني صرف توليد خودرو كرد كه با 10 درصد آن يعني با پرداخت 120 تومان به ازاي هر دلار مي‌توانست گشايش اعتبار انجام دهد. اما اكنون بايد به ازاي هر دلار حدود 2200 تومان و به صورت نقدي صرف گشايش اعتبار كند. به‌عبارتي حدود 3000 ميليارد تومان اعتبار بيش از نياز سال گذشته نياز است. اين در حالي است كه صنعت به طور كلي اعم از خودرو و غيرخودرو با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي، افزايش طبيعي حقوق و دستمزدها و نرخ تورم روبه‌رو است.محسن صالحي‌نيا با اشاره به سرنوشت پرداخت تسهيلات 2 هزار ميليارد توماني به خودروسازان گفت: مصوبه‌اي كه شوراي پول و اعتبار به منظور پرداخت تسهيلات به خودروسازان از نظر گذراند، پرداخت اين تسهيلات را منوط به وثيقه‌گذاري بخشي از سهام خودروسازان كرده بود كه هم‌اكنون در حال طي مراحل نهايي است.
درباره فروش پارسيان
در گروه خودرويي، ايران خودرو ديزل با انتشار گزارشي سود خود را از 257ريال به 260ريال افزايش داد. اين در شرايطي است كه خاور در سه ماهه 101 ريال زيان ساخته است.آمار توليدات خاور نيز افت 75درصدي را نشان مي‌دهد. در حالي كه قطعات خودرو و سي كي دي در اولويت چهارم قرار گرفته است، همچنان ارز شركت در نرخ 12هزار و 260ريال تحقق يافته است كه احتمال تغيير آن وجود دارد.تنها نكته جالب گزارش ايران خودرو ديزل يك خبر كوتاه است كه براساس آن براي واگذاري بلوكي سهام بانك پارسيان متعلق به گروه تصميمات در حال اخذ است كه بعد از نهايي شدن و ابلاغ به اين شركت اطلاع‌رساني خواهد شد. در اين گروه سازمان خصوصي‌سازي اعلام كرد: واگذاري سهام شركت سرمايه‌گذاري رنا تا اطلاع ثانوي به تعويق افتاده است.دربازار روز چهارشنبه نماد مخابرات بيشترين نقش را در رشد شاخص به ميزان 88واحد داشت. اين نماد پس از مدت‌ها شاهد افزايش حجم معاملات بود.
در اين نماد سيد‌هاشمي رييس هيات مديره شركت مخابرات ايران در ديدار بــا احمدوند رييس جديد سازمان خصوصي‌‌سازي با اشاره به برنامه سرمايه‌گذاري 1200 ميليارد توماني شركت مخابرات ايران در سال جاري گفت: براي تداوم توسعه مخابرات به همكاري سازمان خصوصي سازي نياز داريم و انتظار اين است كه كارهاي مسكوت مانده گذشته هر چه سريع‌تر سامان گيرد.
يادآور مي‌شود، سازمان خصوصي‌سازي اخيرا برنامه‌اي را براي حسابرسي ويژه از شركت مخابرات در دستور كار قرار داده است.
در گروه غذايي روز چهارشنبه بازگشايي دو نماد توليد‌كننده روغن با جهش قيمت همراه شد. در اين گروه صنعتي بهشهر سود هر سهم خود را از يك هزار و 493ريال به 2هزار و 983ريال افزايش داد و جهش قيمتي 47/1درصدي را تجربه كرد. در همين حال مارگارين نيز سود خود را از 137ريال به 706ريال افزايش داد و 415درصد رشد را شاهد بود.
اين رشد قيمتي در شرايطي ثبت شد كه هر دو شركت نرخ ارز را براي باقيمانده سال مالي خود مبلغ 13هزار ريال پيش‌بيني كرده‌اند و حجم قابل ملاحظه‌اي از مواد اوليه خود را با اتكا به شركت عربستاني صافولا به عنوان سهامدار عمده تامين مي‌كنند.
در گروه سيماني شركت 30 ميليارد توماني فارسيت اهواز كه از بورس اخراج شده از ديروز به جمع شركت‌هاي حاضر در بازار پايه فرابورس پيوست. در اين گروه امروز سيمان سپاهان مشمول ضوابط رفع گره‌هاي معاملاتي است.
در گروه بانكي، انتشار خبرهايي در مورد نزديكي زمان افزايش سرمايه بانك ملت به صف خريد اين نماد منجر شده است. براساس برخي از خبرهاي اوليه اين شركت بايد تا 6ماه پس از شروع سال 91يا دو ماه پس از برگزاري مجمع سالانه افزايش سرمايه خود را از محل تجديد ارزيابي صورت دهد. در اين گروه بلاتكليفي سهامداران بانك‌هاي آرين،آريا و تات همچنان ادامه دارد. در هفته گذشته سهامداران بانك آرين در نامه‌اي به رييس‌ كل بانك مركزي خاطرنشان كردند: ما جمعي از سهامداران بانك آرين هستيم كه در سال 1390 سالي كه از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامي به عنوان سال جهاد اقتصادي نامگذاري شده بود و براي كمك به اقتصاد كشور و پرهيز از حبس سرمايه ملي در دارايي‌هاي غيرمولد مانند سكه طلا و دلار ، پس انداز خود را صرف خريد سهام بانك الكترونيكي آرين در بازار فرابورس كشور كرديم.
بانكي كه با تكيه بر مجوز اخذ شده از نهاد تحت رياست جنابعالي و شوراي پول و اعتبار اقدام به پذيره‌نويسي كرد و پس از آن با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تهران بر روي سهام آن معاملات ثانويه انجام گرفت.
در گروه بانكي روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد جابه‌جا‌يي يك بلوك 76ميليون سهمي بانك اقتصاد نوين بودند كه گفته مي‌شود اين جابه‌جايي توسط تامين سرمايه نوين در مجموعه استراتوس صورت گرفته است.
پتروشيمي اصفهان به مدار توليد بازمي‌گردد
در گروه پتروشيمي، شايعات متعددي در مورد احتمال تعديل سود شركت و اعلام پوشش‌هاي قابل ملاحظه در گزارش‌هاي پيش‌رو 6ماهه به گوش مي‌رسد. در همين حال در مورد اختلاف ميان پتروشيمي اصفهان و پالايشگاه اصفهان روز چهارشنبه مدير كنترل توليد شركت ملي صنايع پتروشيمي در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا اظهار كرد: در نشست‌هاي متعددي كه چند روز گذشته برگزار شد، پالايشگاه اصفهان به زودي خوراك مورد نياز پتروشيمي اصفهان را تامين خواهد كرد.
علي محمد بساق زاده افزود: دو شركت ارتباطي نزديك با هم دارند و با همكاري به وجود آمده، اميدواريم مشكلات مالي ميان پالايشگاه و پتروشيمي اصفهان به طور كامل برطرف شود و مسائل دو طرف با امضاي قرارداد بلندمدت پايان يابد.
وي ادامه داد: دو طرف توافق كردند بدهي پتروشيمي تقسيط و در بازه زماني 6 تا 8 ماهه به طور كامل پرداخت شود و با فرمول قيمت جديد روند توليد در پتروشيمي اصفهان ادامه داشته باشد.
چه خبر از افزايش نرخ فولاد؟
در گروه فلزي با خروج سهامدار حقيقي از نماد توكافولاد سهام اين فرد به فولاد مباركه منتقل شد تا مالكيت مستقيم مباركه در توكا فولاد به بيش از 4/12درصد برسد. در اين گروه رمضاني مدير امور سهام فولاد مباركه اصفهان درخصوص احتمال افزايش نرخ فولاد گفت: تاكنون جلسه مشتركي با اين شركت در اين خصوص برگزار نشده، اما احتمال وقوع هرگونه اتفاقي در اين خصوص وجود دارد. در اين گروه نماد ملي مس شاهد جابه‌جا‌يي يك بلوك 50 ميليون سهمي بود كه اين بلوك در داخل مجموعه فرهنگيان جابه‌جا‌ شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر