بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۱
در بررسی صورت های مالی مشخص گردید:

قند لرستان و پتانسیل های پیش رو

شركت هاي صنعت قند و شكر توليد و فروش فصلي دارند و معمولاً كارخانه در 3 الی 6 ماه از سال بيشتر فعال نيست و بنا بر منطقه فعاليت در 3 الی 6 ماه از سال و اغلب فصل برداشت چغندر قند به توليد و فروش محصول اشتغال دارد و پوشش سود شركت ها نيز اغلب به يكباره صورت مي پذيرد.
کد خبر : ۷۵۴۲۴

به گزارش بورس نیوز، قند لرستان پس از خرید زمینی به مساحت 55 هکتار واقع در کیلومتر 35 جاده بروجرد - خرم آباد و خرید و نصب ماشین آلات مربوطه از لهستان از سال 1347 با ظرفیت اسمی 1500 تن چغندر در شبانه روز بهره برداری خود را شروع و تاکنون مرتباًبه فعالیت خود ادامه داده است. خانواده روستا كه از سهامداران قديمي گروه قند است در اين شركت فعاليت دارد و تقريباً با قيمت سهم در بازار خيلي درگير نمي شود.

سال مالي اين شركت 04.31 مي باشد. يعني به همين زودي گزارش هاي تكميلي از سود سال 91 به بازار مي رسد و سهم كم کم خود را براي رفتن به جمع در هفته هاي پيش رو آماده مي شود كه پيش بيني مي شود تقسيم سود بيش از 3000 ريال و بازدهي بالايي براي سهامداران رقم بخورد.

پيش بيني سود قند لرستان:


قند لرستان سود هر سهم سال مالي 92 خودرا رقم 1960ريال به ازاي هر سهم اعلام كرده كه به نظر مي رسد بسيار محافظه كارانه بوده و قابليت هاي رشد بالاتري را نيز دارا است.

لازم به ذكر است شركت هاي صنعت قند و شكر توليد و فروش فصلي دارند و معمولاً كارخانه در 3 الی 6 ماه از سال بيشتر فعال نيست و بنا بر منطقه فعاليت در 3 الی 6 ماه از سال و اغلب فصل برداشت چغندر قند به توليد و فروش محصول اشتغال دارد و پوشش سود شركت ها نيز اغلب به يكباره صورت مي پذيرد كه معمولاً نيمه دوم سال فعاليت مالي و فروش آنها بيشتر است.

توليدات و فروش شركت:


همانطور كه مشاهده مي شود در در پيش بيني سال92 متوسط نرخ فروش هر كيلو شكر را 1282 تومان در نظر گرفته است لازم به ذكر است قيمت هاي فعلي فروش شكر هم اكنون در در ظاهر 1175 اما به گفته بسياري از فعالان بازار شكر تحويلي درب كارخانه از 1300 تومان كمتر نيست. در بودجه قند لرستان نيز حدود 85 درصد سبد فروش شركت را توليد و فروش شكر تشكيل مي دهد و به مانند برخي شركت ها تصفيه شكر ندارد. اين شركت به همراه پيرانشهر با سال مالي 04.31 مجمع خود را به زودي و در مهر و آبان برگزار خواهند كرد كه خيلي دور نيست. لرستان در سال 91 با جذب 184 هزار تن چغندر تا تاريخ 31 فروردين موفق شده 27253 تن شكر توليد كند. اين در حالي است كه تنها 15573 تن شكر در گزارش 9 ماهه فروخته است. با اين فرض كه شركت در 3 ماهه سال جاري اقدام به فروش باقي مانده بودجه خود كند قادر به تعديل سود خود تا 4000 ريال است. از همين رو احتمال توقف شركت بالاست. و در صورتي كه شركت بخشي از شكر توليدي خود را به سال جديد منتقل كند خبر خوب ديگري براي سال 92 شركت است.

يكي از مهم ترين خصوصيات اين شركت سهام شناور پايین اين شركت است و به نوعي شركت به طور خانوادگي اداره مي شود.

جمع بندي از سود "قلرست":

در بدترين شرايط هزينه ها و بالا بردن قيمت خريد چغندر اگر شركت بتواند شكر خود را بالاي 1250 تومان به فروش برساند نزديك به 37 ميليارد تومان فروش خواهد داشت كه البته ما در پيش بيني ها مقدار فروش شكر را افزايش داده ايم كه در اين صورت شركت حداقل 2700 ريال توانايي اعلام سود را دارد. نكته مهم اين است كه اگر نرخ شكر را به 1400 تومان برسانيم سود شركت به 4000 ريال نزديك خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر