بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱
کد خبر : ۷۶۹۹۱
دنیای اقتصاد: همايون دارابي: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ديروز توانست با ثبت رشد 359 واحدي يعني معادل 32/1 درصدي به مرز 27هزار و 440 واحدي دست يابد، مرزي که بالاترين ميزان شاخص در عمر اين بازار به شمار مي‌رود.
در بازار ديروز معامله‌گران شاهد بازاري توفاني بودند که شباهت کمي به معاملات روز دوشنبه داشت. جمع آوري عرضه‌هاي صورت گرفته در روز دوشنبه توانست زمينه‌ساز رشد فوق‌العاده شاخص باشد، امري که به مدد نمادهاي فولادي نظير فولاد خوزستان و نمادهاي عمده‌اي نظير صندوق بازنشستگي، چادر‌ملو و پالايشگاه بندرعباس به رکورد‌شکني شاخص منجر شد و شاخص توانست بر سقف تاريخ 46ساله خود بايستد. در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع کردند که در مسائل‌‌ سياسي خارجي سفر رياست‌جمهوري به سازمان ملل متحد آرامش سياسي بازار را تداوم بخشيده است. در همين حال در صحنه داخلي نيز به‌رغم رخداد برخي مسائل، همچنان شرايط آرام و با‌ثباتي پيش روي معامله‌گران قرار دارد. در همين حال تداوم رشد شاخص به بحث‌ها در مورد دلايل اين رشد و سناريوهاي پيش‌روي بازار منجر شده است.
ديروز معاون بازار شرکت بورس دلايل رشد اخير اين بازار را تشريح کرد.
علي صحرايي، معاون بازار شرکت بورس در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد علت افزايش شاخص بورس در روزهاي اخير گفت: مردم پول‌هاي جديدي وارد بازار سرمايه کردند و به دليل رکود بازارهاي رقيب به بورس اعتماد کردند و وارد بازار شدند.
وي افزود: همچنين راه‌اندازي ابزار بيمه‌کننده سهام در بورس باعث ايجاد اطمينان بخشي و بازگشت رونق به بورس شد و به زودي 2 شرکت بزرگ نيز به تعداد شرکت‌هاي منتشر‌کننده اوراق اختيار فروش تبعي اضافه شده و اين اوراق را منتشر مي‌کنند.
وي به عوامل ديگر رشد بورس اشاره کرد و افزود: از سوي ديگربا افزايش قيمت دلار قيمت شرکت‌هاي صادرکننده بالا رفت و قيمت فلزات اساسي و شرکت‌هاي سيماني نيز با افزايش مواجه شد که اين موضوع باعث توجه به اين شرکت‌ها شد.
صحرايي در مورد شائبه وجود حباب در بازار سرمايه گفت: ممکن است برخي شرکت‌هاي بازار شرايط خاصي داشته باشند و قيمت آنها افزايش پيدا کرده باشد، ولي کليت بازار حبابي نيست.
وي اظهار کرد: شرکت‌هاي بورسي در گزارش‌هاي 6 ماهه به بودجه‌هاي خود دسترسي پيدا مي‌کنند، به اين ترتيب رشد بورس در نيمه دوم سال ادامه پيدا مي‌کند ولي نه با شدتي که در حال حاضر وجود دارد.
خصوصي‌سازي فعال مي‌شود
در همين حال رشد بازار موجب افزايش فعاليت سازمان خصوصي‌سازي براي عرضه سهام دولتي شده است. در کنار سه عرضه بلوکي هفته آينده ديروز در جلسه هيات‌ واگذاري در خصوص عرضه سهام 7 شرکت دولتي تصميم‌گيري شد.
تصويب قيمت پايه و شرايط واگذاري
17 درصد از سهام شرکت پالايش نفت بندرعباس از شرکت‌هاي زيرمجموعه شرکت مادرتخصصي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از طريق بورس بابت ردديون دولت به بانک ملت و سازمان تامين اجتماعي به صورت نقد و اقساط و تصويب قيمت 40 درصد سهام اين شرکت براي واگذاري در راستاي طرح توزيع سهام عدالت از ديگر مصوبات اين جلسه بود.
همچنين اعضاي اين هيات‌ با قيمت پايه و شرايط واگذاري 17 درصد از سهام شرکت پالايش نفت شيراز از شرکت‌هاي زيرمجموعه شرکت مادر تخصصي ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از طريق فرابورس بابت ردديون دولت به بانک‌ها به صورت نقد و اقساط، 17 درصد از سهام شرکت عمران و مسکن‌سازان استان گلستان از شرکت‌هاي زيرمجموعه شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران از طريق مزايده به صورت نقد و اقساط، 17درصد از سهام شرکت حمل و نقل بين‌المللي خليج فارس از شرکت‌هاي زيرمجموعه شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران از طريق بورس به صورت نقد و اقساط و قيمت پايه و شرايط عرضه مجدد 42/6 از سهام شرکت ايران ترانسفو به همراه 38/28 درصد از سهام شرکت مذکور در وثيقه سازمان خصوصي‌سازي (در مجموع معادل 8/34 درصد از سهام) از شرکت‌هاي زيرمجموعه شرکت مادر تخصصي ساتکاب از طريق بورس به صورت نقد و اقساط موافقت کردند.
در جلسه اخير هيات‌ واگذاري قيمت پايه و شرايط واگذاري 41/34 سهام شرکت پتروشيمي تبريز از شرکت‌هاي زيرمجموعه شرکت مادر تخصصي صنايع پتروشيمي ايران از طريق فرابورس بابت رد ديون دولت به صورت نقد و اقساط و قيمت 10 درصد سهام اين شرکت براي واگذاري در راستاي طرح توزيع سهام عدالت مصوب شد.
دلايل توقف نماد گروه سرب و روي
در بازار ديروز همچنين بحث در مورد تصميم روز گذشته مسوولان بازار در ابطال معاملات گروه روي پيش از توقف نمادهاي اين گروه همچنان ادامه داشت. در همين رابطه سيدعلي حسيني در گفت‌وگو با فارس در رابطه با ابطال معاملات سهام شرکت‌هاي توسعه معادن روي،کالسيمين و ملي سرب و روي به دليل مشکوک بودن به وجود اطلاعات نهاني اظهار داشت: اخبار و رويدادهاي مهم شرکت‌هاي بورسي و فرابورسي بايد در ساعاتي اعلام شود که تداخلي با معاملات سهام نداشته باشد، چون غير از اين باعث بي‌عدالتي شده و موجب سود يا ضرر دسته‌اي از سهامداران مي‌شود.
وي ادامه داد: در اين ميان اگر سهام شرکت يا شرکت‌هايي مشکوک به وجود اطلاعات نهاني باشد، معاملات سهام آنها در آن روز باطل مي‌شود تا بررسي‌هاي لازم انجام يا رويدادهاي مهم اعلام همگاني شود.
اين مقام مسوول با بيان اينکه ابطال معاملات سهام شرکت‌ها به عهده مديران بورس يا فرابورس است، خاطرنشان کرد: با اين حال با توجه به اينکه حجم معاملات سهام سه شرکت گروه روي زياد نبوده و اين شرکت‌ها هم در زمره سهام پر گردش هستند، نماد معاملاتي آنها بعد از تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم موردبازگشايي قرار مي‌گيرد.
اما در كنار عدم معاملات در گروه سيماني معامله‌گران ديروز نيز شاهد عدم عرضه سهام سيماني از سوي سهامداران عمده و توقف 7 نماد ديگر بودند.در شرايطي که نمادهاي سيماني بدون عرضه کافي متوقف شده و سهامداران عمده درانتظار جهش قيمتي اين نمادها در بازگشايي نماد هستند. کارشناسان بازار تحقق چنين امري را دشوار ارزيابي مي‌کنند. از ديدگاه اين گروه نبود سهام سيماني در پرتفوي اکثر فعالان بازار موجب خواهد شد در بازگشايي نمادها نيز تمايل اندکي به دنبال کردن قيمت سهام اين گروه در بازار پديد آيد و در نهايت عرضه‌هاي سهامداران عمده در قيمت‌هاي بالا بدون خريدار باقي مانده و سهام گروه سيماني همچنان بدون تحرک در بازار باقي بماند. به ويژه آنکه سهام اين گروه ممکن است همچون گذشته سال‌ها در انتظار تغيير دوباره نرخ فروش باقي بمانند. در همين حال در بازار ديروز همچنان هلدينگ‌‌هاي سيماني نظير گروه توسعه ملي، غدير و سرمايه‌گذاري ملي نيز برخلاف صف‌هاي خريد نمادهاي سيماني در تعادل نسبي به سر بردند. ديروز نماد شرکت‌هاي سيماني مازندران، فارس نو، کرمان، شاهرود، سيمان شمال، غرب و كردستان با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم متوقف شدند.
در گروه پتروشيمي ديروز تداوم شايعات در مورد امکان تغيير نرخ ارز در تعيين نرخ خوراک شرکت‌هاي پتروشيمي از نرخ ارز دولتي به آزاد موجب افت قيمتي برخي نمادها شد که در اين گروه نماد پتروشيمي اراک تا صف فروش نيز عقب‌نشيني کرد.
در اين گروه ديروز خبرهاي اوليه از تغيير مديرعامل پتروشيمي اصفهان خبر داد.
در گروه ساختماني ديروز شرکت سرمايه‌گذاري ساختمان در گزارشي عجيب از فروش 53درصد سهام شرکت آبادگران کيش خبر داد. اين شرکت که اخيرا در فرابورس پذيرفته شده است و انتظار مي‌رفت در فرابورس عرضه شود، توسط سهامدار عمده به فروش رسيده است. براساس گزارش سرمايه‌گذاري ساختمان، اين شرکت در حال واگذاري کل سهام شرکت مجتمع‌هاي توريستي و رفاهي آبادگران ايران-کيش با مالکيت حدود 53 درصدي به ارزش دفتري 6/13 ميليارد ريال است. در نتيجه، معامله آن حدود 66 درصد ايجاد سود مي‌کند که ظرف هفته آينده اين معامله از طريق بازار فرابورس انجام خواهد پذيرفت. قابل ذکر است با عنايت به اينکه مبلغ مزبور داراي اهميت نيست، بنابراين اين موضوع به جهت شفاف‌سازي و جلوگيري از فرصت طلبي در بازار و سلب هرگونه مسووليت اطلاعات غير‌واقع از جانب اين شرکت ارائه‌ مي‌شود.
در اين گزارش البته به نحوه قيمت‌گذاري و خريداران اين شرکت اشاره‌اي نشده است. برآورد اوليه سهامداران وساخت اين بود که با ورود اين شرکت به فرابورس ارزش بيشتري در فروش اين شرکت نصيب سهامداران شود.
در گروه شرکت‌هاي لاستيک‌سازي ديروز ايران تاير فروش 100درصد از سهام لاستيک خوزستان را آگهي کرده است.
سرمايه لاستيک خوزستان بيش از 1/4 ميليارد تومان بوده و قيمت پايه فروش آن بالغ بر 106 ميليارد تومان تعيين شده و قرار است پاکت‌هاي مزايده در 9 مهر‌ماه بازگشايي شود.
در گروه غذايي ديروز بازگشايي نماد شرکت مگسال با 64درصد رشد قيمت همراه شد. اين شرکت که در زمينه توليد شير و دام فعاليت دارد، سود هر سهم خود را با سرمايه 3 ميليارد توماني از 134 تومان به 232 تومان افزايش داده است که دليل عمده آن افزايش نرخ فروش محصول شير به مبلغ 990 تومان بوده است. نرخ قبلي شير در گزارش سه ماهه 830 تومان بوده است. شايان ذکر است که شرکت در 5 ماهه ابتدايي سال مالي تقريبا 100 درصد سود قبلي خود يعني 132 تومان را پوشش داده است.
حاشيه‌هاي واگذاري ذوب‌آهن
در گروه فلزي ديروز شنيده‌هاي اوليه از عدم تاييد صلاحيت متقاضيان خارجي خريد سهام ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان خبر داد. براين اساس تنها شرکت‌هاي ايراني در اين رقابت‌ها شرکت خواهند كرد. ديروز مجتبي فريدوني مدير سرمايه‌گذاري، سهام و مجامع شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌و‌گو با بورس 24 درباره متقاضيان تصاحب بلوک 53 درصدي ذوب‌آهن با اشاره به اين که تا اين لحظه ميدکو ، سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات و سرمايه‌گذاري اميد سه متقاضي حضور در اين رقابت هسستند، درباره ساير مشتري‌هاي اين بلوک گفت: يک سرمايه‌گذار خارجي نيز قصد داشت، در اين رقابت شرکت کند، اما مجوز لازم براي حضور در اين معامله را نداشت و به همين دليل نتوانست در اين رقابت حاضر شود.
در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت بود که در آن ارزش معاملات به 3/95 ميليارد تومان رسيد که 10درصد آن را معاملات اوراق مشارکت سايپا تشکيل داد. همچنين از 227نمادي که به روي تابلو رفتند 55نماد با کاهش قيمت و 166نماد با رشد ارزش مبادله شدند و بقيه هم تغيير قيمت نداشتند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر