بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۳
کد خبر : ۷۸۸۰۷
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد انتشار برخی از گزارش‌های مثبت و مناسب شش ماهه شرکت‌های بزرگ بود.

در بازار دیروز نمادهای عمده‌ای نظیر پتروشیمی پردیس، بانک ملت، گل‌گهر و چادر‌ملو با خبرهای مثبتی همراه شدند که جو خبرهای مثبت موجب به حرکت در آمدن بازار شد. امری که موجب شد برای چهارمین بار در سال جاری شاخص بورس از مرز 29هزار واحد عبور کرده و به 29هزار و248 واحد رسید.
در همین حال برخورد مجدد شاخص به مرز 29هزار واحد و رشد قیمت‌ها معامله‌گران کوتاه مدت را به عرضه سهام تشویق کرد که همین امر بیشتر نمادها را با جریان شدید عرضه‌ها در صف‌های خرید مواجه كرد؛ تا جايي كه حجم معاملات به مرز 116میلیارد تومان رسيد که رقم قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با چند هفته اخیر است.
در بازار دیروز نخستین شوک مثبت را پتروشیمی پردیس راهی بازار کرد؛ جایي که نماد این شرکت برای اعلام گزارش 9ماهه متوقف شد تا شرکت سود 813تومانی هر سهم را به يك هزار تومان افزایش دهد.
علت افزایش فروش نسبت به پیش‌بینی قبلی عمدتا بابت منظور نمودن نرخ تسعیر هر دلار حاصل از فروش محصولات شرکت معادل 25 هزار ریال با توجه به نرخ متوسط اتاق مبادلات ارزی است.
شرکت نرخ دلار را در 9 ماهه واقعی 1776 تومان تسعیر کرده است.با این وجود و اتخاذ نرخ اتاق مبادلات پردیس در سه ماهه باقی مانده از سال مالی خود می‌تواند سود بیشتری را هم محقق کند و زلزله‌ای را در گزارش‌های 12ماهه و گزارش پیش‌بینی سال 92شرکت به وجود آورد.
همچنین شركت هزینه خوراک (گاز طبیعی) را برای سال مالی1391، به ازای هر متر مکعب 935 ریال پیش‌بینی كرده، این در حالی است که نرخ خرید هر متر مکعب گاز طبیعی مطابق اطلاعات واقعی 9 ماهه مبلغ 757 ریال است. همچنین نرخ خرید پیش‌بینی شده برای آب خنک کننده و بخار بیش از نرخ واقعی 9ماهه و نرخ خرید برق راکتیو و مواد شیمیایی کمتر از نرخ واقعی 9 ماهه پیش‌بینی شده است.
شرکت همچنین پیش‌بینی کرده اوره را 701 تومان و آمونیاک را 817 تومان بفروشد .همچنین 75 درصد تولید پیش‌بینی شده، 77 درصد از مقدار فروش پیش‌بینی شده خود را پوشش داده است.
شپدیس سود خود را از 8139 ریال به 10096 ریال افزایش داده است و این تعدیل 24 درصدی بر سود هر سهم پارسان نیز تاثیر دارد.
پارسان که 68/68 درصد شپدیس را در اختیار دارد، سود هر سهم شپدیس را در آخرین صورت‌های مالی خود 8139 ریال در نظر گرفته است که تقسیم100 درصدی آن را در صورت‌های مالی خود در نظر گرفته است.با این سود نقدی سهم شرکت پارسان از سرمایه‌گذاری در شپدیس 9/558میلیارد تومان است.
حال با سود جدید و فرض تقسیم 100 درصدی آن، سهم سرمایه‌گذاری پارسان در شپدیس به 3/693 میلیارد تومان می‌رسد که اختلافی 4/134 میلیارد تومانی با رقم قبلی دارد در پی این تغییرات، پارسان با سرمایه 600 میلیارد تومانی حدودا 20 الی 22 تومان به ازای هر سهم سود شناسایی می‌کند. این تنها بخشی از شرایط روز گذشته پارسان بود چرا که تعدیل 3 شرکت اوره آمونیاک دیگر پارسان یعنی پتروشیمی‌های کرمانشاه، خراسان و شیراز نیز در روزهای آینده این شرکت را در‌بر‌می‌گیرد.
در همین حال دیروز سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و امید نیز شرایطی مشابه پارسان را تجربه کردند. انتشار خبرهای اولیه از افزایش قابل ملاحظه سود گل‌گهر و اعلام تمدید معافیت مالیاتی چادرملو، این دو شرکت را می‌تواند تحت تاثیر شدید قرار دهد.
در بازار دیروز همچنین تغییرات بازار ارز و طلا نیز از چشم معامله‌گران دور نبود. در همین حال دیروز رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دلایل عدم راه‌اندازی بورس ارز را تشریح و اعلام کرد که با راه‌اندازی مرکز مبادلات، راه‌اندازی بورس ارز معنی ندارد.
همچین در تحولات مربوط به ارز، دیروز دولت در مصوبه‌ای جدید صادرات مجدد کالاهایی که مواد اولیه آنها با ارز 1226 تومانی تامین شده است را ممنوع کرد.
منتفي شدن عرضه‌هاي مهم در بازار
دیروز درگروه فلزی نیز بازار با شوک شدیدی مواجه شد؛ جایي که دولت تصمیم به واگذاری ذوب‌آهن اصفهان به صندوق فولاد گرفت. با این تصمیم 53 درصد ذوب‌آهن به صندوق بازنشستگی فولاد منتقل شد و صندوق فولاد نیز به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رسید.
به این ترتیب هیات وزیران به استناد بند 59 ماده واحده قانون بودجه سال 1391 کل کشور مصوب کرد که صندوق بازنشستگی کارکنان صنایع فولاد با وظایف، اموال، دارایی‌ها، سهام، امتیازات، موجودی، اسناد، اوراق، تعهدات (شامل تعهدات اعم از مطالبات قانونی بازنشستگان) و سایر حقوق و مستخدمین خود به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شود.
بورس 24 نوشت: به رغم تصویب هیات واگذاری به منظور واگذاری 53 درصد سهام ذوب‌آهن و 5/17 درصد سهام سایپا و عرضه بلوکی این شرکت‌ها در هفته گذشته، مقرر شد به میزان بدهی و کسر صندوق، سهام شرکت‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل 5/17 درصد سایپا، 55 درصد دخانیات، 5/19 درصد آلومینیوم ایران، 5/71 درصد سنگ‌آهن مرکزی، 53 درصد ذوب‌آهن، 70 درصد آلومینیوم هرمزآل،100 درصد زغال‌سنگ کرمان،100 درصد زغال سنگ طبس شرقی و 100 درصد پروانه بهره‌برداری معدن زغال سنگ کرمان پس از کسر سهام ترجیحی بابت تادیه مطالبات به صندوق مذکور واگذار شود.
اینک بازار چشم به راه تصمیم‌گیری‌های صندوق فولاد است؛ جایي که می‌تواند برخی از این شرکت‌ها را راهی تابلو بورس کند.
در گروه بانکی دیروز بانک ملت سود هر سهم سال 91 خود را بر اساس عملکرد شش ماهه و با سرمایه جدید (33،100 میلیون ریال ) مبلغ 25تومان اعلام کرده است که اگر با سرمایه قبلی حساب کنیم در واقع 41 تومان اعلام کرده است.
سود پیش‌بینی شده شرکت با سرمایه قبلي مبلغ 37 تومان بوده است. شرکت در شش ماهه نیز در حالي 125 ریال از سود 250 ریالی خود را پوشش داده است كه در شش ماهه سال قبل 152 ریال محقق کرده بود. در گروه معدنی، رشد قابل ملاحظه نماد صنعتی و معدنی شاهرود دیروز برای دومین بازار این شرکت را به انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی مجبور ساخت.
در گروه خودرویی دیروز نماد ایران خودرو دیزل بازگشایی شد.شرکت ایران خودرو دیزل با ارایه صوت سود و زیان پیش‌بینی شده تلفیقی سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 91، سود تلفیقی هر سهم را 344 ریال برآورد کرده است.
براساس گزارش بورس نیوز، طبق این صورت سود و زیان تلفیقی حسابرسی نشده، فروش خالص و درآمد حاصل از ارائه خدمات «خاور» در مقایسه با عملکرد واقعی تلفیقی سال مالی گذشته با 61 درصد افزایش همراه شده است.
همچنین سود ناخالص تلفیقی این خودروساز هم با49 درصد افزایش نسبت به عملکرد واقعی سال مالی اخیر به سه میلیون و 792 هزار میلیارد ریال بالغ شده است.
در گروه غذایی، شرکت توسعه صنایع بهشهر با 302 میلیارد و 400 میلیون تومان سرمایه در صورت‌های میاندوره‌ای 6 ماهه برای هر سهم خود مبلغ 29 ریال عایدی خالص محقق کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته 28 درصد کاهش داشته است.
این شرکت که در عملکرد 6 ماهه سال 91 نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته کاهش 31 درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری، 84 درصدی بهای تمام شده، 33 درصدی سود عملیاتی و 82 درصدی خالص درآمدهای متفرقه داشته در دوره مورد بررسی، سهام شرکت شکر شاهرود و سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران را خریداری کرده است.
در گروه سیمانی دیروز موجی از بازگشایی‌ها در این گروه آغاز شد که براساس آن نمادهای سیمان قائن، کردستان، دشتستان، مازندران و ارومیه به تابلو بازگشتند. در این گروه، سیمان کردستان نیز رشد بیش از 33 درصدی را با بازگشایی خود تجربه کرد و به قیمت 909 تومان رسید. شرکت سود واقعی و 12 ماهه سال مالی منتهی به 31 شهریور 91 خود را 178 تومان اعلام کرده است که نسبت به آخرین EPS پیش‌بینی شده حدودا 10 تومان رشد داشته است. این شرکت درسال مالی قبل هم 103 تومان به طور واقعی اعلام کرده بود که 90 تومان راتقسیم کرده بود.
سقائن نیز که تعدیل و پوشش بسیار خوبی در شش ماهه داشته است، ديروز بازگشایی شد اما قیمت نخورد.
تعدیل‌های مثبت فلزی‌‌ها و پتروشیمی‌‌ها در راه است
در همين حال، مدیرعامل سرمایه گذاری بهمن با اشاره به افزایش قیمت سیمان تصریح کرد: افزایش نرخ سیمان موجب شد تا نمادهای این گروه با رشد قیمتی مواجه شوند.
رستمي با تاکید بر اینکه متغیرهای بنیادی در فلزی‌‌ها، پتروشیمی‌‌ها و معدنی‌‌ها امیدوار‌کننده است، خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش‌‌های 6 ماهه ای که توسط این شرکت‌‌ها منتشر شده است می توان این موضوع را تايید کرد که بازدهی این صنایع افزایش خواهد یافت.
وي با تاکید بر اینکه اغلب شرکت‌‌ها سودهای پیش‌بینی شده خود را محقق کرده‌اند، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت ارز ارزش جایگزینی برخی صنایع مثل پتروشیمی‌‌ها، سیمانی‌‌ها و فلزات افزایش یافته است و این موضوع را می‌توان در قیمت سهام این شرکت‌‌ها ملاحظه کرد.
رستمی افزایش P/E بازار را مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع امیدوار هستیم که بازدهی شرکت‌‌ها هم افزایش یابد، البته این موضوع با توجه به گزارش‌‌های 6 ماهه‌ای که از سوی شرکت‌‌ها ارائه شده است، دور از انتظار نیست.
وی با پیش‌بینی رشد قیمت جهانی فلزات با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی خاطرنشان کرد: از این‌رو صنایع مرتبط با قیمت‌‌های جهانی در شرایط بهتری قرار خواهند
گرفت. با این شرایط بازار دیروز بازاری مثبت بود که در صورت حمایت از سوی خبرهای عمده و سیاسی می‌تواند در روزهای آینده نیز ادامه یابد. دیروز از 217نمادی که به روی تابلو رفتند 89نماد با کاهش قیمت و 123نماد با رشد ارزش مواجه شدند و بقیه هم تغییری نداشتند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر