بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۹
کد خبر : ۷۹۴۱۸
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها و همچنین توقف نمادهای عمده شاهد آرامش نسبی و کاهش اندک شاخص بود.

در بازار دیروز شاخص کل با توجه به عرضه‌هاي گسترده سهام از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدت و به‌رغم حضور مناسب خریداران در بازار با کاهش 9/55واحدی همراه شد. در همین حال معامله‌گران دیروز شاهد حضور قابل توجه نقدینگی در بازار بودند به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از شرکت‌های مورد اقبال بازار با معاملات پر‌حجمی همراه شدند. هر‌چند که ادامه عرضه‌هاي برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند بازار را با مشکلاتی مواجه سازد. اما دیروز بیشتر نمادها متعادل ظاهر شدند که می‌تواند نشانه‌ای از استراحت کوتاه بازار باشد. کارشناسان بازار اینک در انتظار بازگشایی نمادهای عمده متوقف و همچنین ارزیابی از شرایط کلی اقتصاد کشور و مسایل سیاسی هستند. ادامه رشد بازار در روزهای آتی و پس از اعلام نهایی گزارش‌های شش ماهه بیش از هر چیز وابسته به تداوم شرایط مناسب خارج از بازار سرمایه است. از دیدگاه کارشناسان آرامش در فضای بازارهای موازی از جمله ارز و سکه نیز می‌تواند به هدایت نقدینگی به سوی بازار سرمایه کمک کند. اين در حالي است كه انتشار مداوم گزارش‌ها دیروز باعث ایجاد اخلال در عملکرد سایت کدال به عنوان مرجع انتشار اطلاعیه‌ها بود که این امر دسترسی معامله‌گران به اطلاعات شرکت‌ها را برای ساعاتی با مشکل مواجه ساخت.
روند نزولي بازارهاي جهاني
در بازار دیروز معامله‌گران در مسایل اقتصادی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار مواد خام و فلزات بودند. در پی انتشار خبر کاهش بیش از انتظار صادرات ژاپن در ماه گذشته میلادی، تقاضا برای فلزات اساسی در بورس فلزات لندن باز هم کاهش یافت، به طوری که بهای مس به کمترین میزان آن در بیش از یک ماه اخیر رسید.
به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، دیروز در بازار فلزات لندن هر تن مس برای تحویل در ماه ژانویه با 8/0 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل، در ازای 7953 دلار خرید و فروش شد که این رقم در واقع کمترین قیمت این فلز ارزشمند از 7 سپتامبر تاکنون به شمار می‌رود.
قیمت مس از آغاز ماه سپتامبر اغلب بین 8000 تا 8400 دلار در نوسان بود و سرمایه‌گذاران امیدوار بودند که با رسیدن خبرهای خوب، به تدریج شرایط برای نزدیک شدن بهای این فلز استراتژیک به مرز 9000 دلار در هر تن فراهم شود، اما با آغاز ماه اکتبر نه تنها اتفاقات مثبتی رخ نداد بلکه انتشار گزارش‌ها و اخبار منفی متوالی موجب افزایش فشار بر بازار مس و سایر فلزات اساسی شد. دیروز نیز خبر کاهش چشمگیر صادرات ژاپن در ماه سپتامبر منتشر شد تا سرمایه‌گذاران متوجه شوند که هنوز رکود از اقتصاد جهانی رخت بر نبسته است. انتشار این خبر، روند نزولی بهای فلزات اساسی در روزهای اخیر را تثبیت کرد تا سرمایه‌گذاران پس از چندین هفته شاهد خرید و فروش مس در قیمت‌هایی کمتر از 8000 دلار در هر تن باشند. در معاملات دیروز بازار لندن، سایر فلزات اساسی نیز به تبع مس، روندی نزولی را طی کردند؛ بهای هر تن سرب، روی و آلومینیوم به ترتیب با 1/2، 5/1 و 5/0 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل به 2070، 1856 و 1960 دلار رسید.
نگاه بازار به سنگ‌آهني‌ها
در بازار دیروز معامله‌گران در گروه معدنی شاهد تداوم گمانه‌زنی‌هایي در مورد گزارش‌های پیش روی شرکت‌های تولید کننده سنگ آهن و همچنین سرمایه‌گذاری معادن و فلزات بودند. در این گروه سیدی معاون مالی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز در خصوص افزایش چشمگیر سنگ آهن تولیدی در دوره 3 ماهه سال جاری نسبت به سال قبل اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال جاری طی فرآیند استحصال سنگ آهن دانه‌بندی با عیار حداقل 61 درصد، دسترسی به این محصول طی فرآیند بهره‌برداری از معدن افزایش یافته، پیش‌بینی تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی برای سال جاری نسبت به سال 90 با افزایش چشمگیر رو‌به‌رو بوده است و عملکرد تولیدی سه ماهه اول سال جاری و افزایش تولید سنگ‌آهن دانه بندی طی این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز مهر تاییدی بر همین امر است.
وی در ادامه یادآور شد: امکان دسترسی به این حجم از این محصول ممکن است در سال‌های آتی با توجه به شرایط معدن متغیر باشد که براساس آن میزان تولید و فروش نیز با تغییراتی همراه خواهد بود.
در همین حال امیدی سرپرست امور سهام و مجامع شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیز ارزیابی خود را از وضعیت شرکت اینگونه بیان کرد: روند صعودی نرخ محصولات فولاد خوزستان تاثیر مثبتی بر نرخ فروش محصولات «کگل» داشته و افزایش فروش شرکت در دوره سه ماهه جدید نیز به علت فروش محصولات به قیمت‌های مناسب و همچنین افزایش تولید و بهره‌وری شرکت بوده است.
وی در‌خصوص تاثیر نرخ تسعیر ارز توافقی در فروش صادراتی بیان کرد: با توجه به اینکه تا به امروز هیچگونه ابلاغیه‌ای مبنی بر در نظر گرفتن نرخ توافقی به جای نرخ رسمی به شرکت واصل نشده، پیش‌بینی‌های فعلی شرکت نیز بر مبنای نرخ رسمی 1226 تومان در نظر گرفته شده اما امیدواریم که در گزارش‌های شش ماهه این شرکت شاهد اثرگذاری نرخ تسعیر ارز توافقی بر فروش شرکت باشیم.
امیدی همچنین درباره نحوه صادرات شرکت گفت: بخش عمده صادرات شرکت به کشور چین است که از این بابت در خصوص تحریم‌ها مشکلی ایجاد نشده است.
وی در خاتمه به اقدام جهت افزایش سرمایه حدود 60 درصدی شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در راستای اجرای برنامه‌های جدید اشاره کرد و اذعان داشت: امیدواریم با اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار، این افزایش سرمایه در آینده‌ای نزدیک صورت پذیرد.
در گروه خودرویی، شرکت پارس‌خودرو با سرمایه‌ای معادل 200 میلیارد تومان در صورت‌های مالی 6 ماهه منتهی به شهریور 91 برای هر سهم مبلغ 260 ریال زیان محقق كرده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل افزایش زیان داشته است. نماد این شرکت دیروز متوقف شد. «خپارس» که در پیش‌بینی سال مالی 91 در بهمن 90 برای هر سهم مبلغ 142 ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده بود، علت تعدیل منفی 64 درصدی و رساندن عایدی خالص به 51 ریال در گزارش 3ماهه را کاهش تیراژ محصولات و افزایش نرخ مواد و قطعات اعلام کرده است. انتظار می‌رود بیشتر خودرو‌سازان با توجه به گزارش‌های 6ماهه ناامید‌کننده خود با تعدیل منفی در عایدی سالانه خود مواجه شوند.
زيرا تحقق زیان‌های گزارش شده در 6ماهه شانس این شرکت‌ها برای رسیدن به پیش‌بینی‌های اولیه سود‌آوری دور از ذهن است.
شفاف‌سازي ذوب‌آهن در بازار
در گروه فلزی، معامله‌گران دیروز شاهد انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی در مورد ذوب‌آهن اصفهان بودند.
مدیر عامل ذوب در این اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در شش‌ماه ابتدای سال جاری نرخ ارز فروش‌های صادراتی ذوب‌آهن و همچنین نرخ ارز خریدهای وارداتی با توجه به ماهیت دولتی شرکت بر اساس نرخ مرجع بانک مرکزی شناسایی و در دفاتر شرکت منعکس شده است.
از ابتدای سال‌جاری نیز با توجه به اولویت بندی خریدهای خارجی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نظر به اینکه خریدهای خارجی شرکت (عمدتا کک و شمش ) در رده اولویت سه قرار گرفته‌اند، بر اساس بخشنامه‌ مربوطه باید از طریق مرکز مبادلات ارزی، نیازهای ارزی شرکت تامین شود و بالطبع صادرات شرکت نیز با همین نرخ شناسایی و در دفاتر منعکس مي‌شوند. اما در صورت تامین ارز با نرخ‌های کمتر و یا توافقی مبالغ با شرایط مذکور ثبت مي‌شود.
در گروه تجهیزات، ماشین‌سازی اراک با اعلام تعدیل مثبت بازار را متعجب ساخت؛ این تعدیل مثبت منجر به رشد قیمتی آذرآب شد.
در گروه لوازم خانگی، ريیس هيات مدیره انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی ایران از رکود در برخی واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی به دلیل عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه خبر داد.
محمدرضا دیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: صنایع لوازم خانگی برای واردات برخی قطعات نیازمند ارز هستند که مسوولان‌ هیچ تدبیری در این خصوص نداشته و متأسفانه در چند ماهه اخیر هیچ گونه ارز مرجع یا مبادله‌ای به صنعت لوازم خانگی تعلق نگرفته است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با روند کاهشی شاخص بود که در آن 7/86میلیارد تومان سهام داد‌و‌ستد شد. از 197نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند 121نماد با کاهش قیمت و 69 نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقيه نمادها هم بدون تغيير قيمتي بودند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر