بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۱
کد خبر : ۸۰۵۱۴
همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر بازگشایی نماد ملی مس با تاثیر 104واحدی توانست به رشد 203واحدی برسد و به‌اين ترتيب مس با پيشي گرفتن از مخابرات و با ثبت ارزش بازاري معادل 11هزار ميليارد تومان بزرگ‌ترين شركت بورس تهران شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به فروکش کردن تاثیر برخی از خبرهای نامناسب از جمله تغییر در ليست كالاهاي ممنوعه و همچنین آرامش در حوزه مجلس شورای اسلامی شرایط بهتری در بازار رقم خورد. در این شرایط بازار توانست با بازگشت امیدواری‌ها افت 465واحدی روز دوشنبه را جبران کند.بازار سهام روز گذشته مجددا رفتار سنتی خود را تکرار کرد که براساس آن شاخص به صورت سنتی در روزهای بعد از افت بالای یک درصد بازگشت قیمتی را تجربه می‌کند.
در مسائل‌ کلان ديروز برگزاری جلسه غیر‌علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح پرسش از ريیس‌جمهوری بحث روز بود. در این جلسه همچنان این پرسش شاهد 74 امضا بود که این امر به معنای آن است که در صورت حفظ این تعداد امضا یک ماه دیگر رييس‌جمهوری با حضور در مجلس به این سوالات پاسخ خواهد داد.
خبري مهم براي پيمانكاران
در همین حال در مسائل اقتصادی دیروز بحث در مورد کسری بودجه دولت نیز در رسانه‌ها منعکس بود. کسری بودجه به ویژه در بخش عمرانی و جاری می‌تواند به افزایش نقدینگی وهمچنین تمایل بیشتر دولت برای فروش دارایی‌های خود منجر شود. افزون بر اين، کاهش بودجه عمرانی می‌تواند برای شرکت‌های پیمانکاری خبر نامناسبی قلمداد شود. به گزارش مهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ريیس‌جمهور از پیش‌بینی کاهش 20 درصدی هزینه‌های جاری سه قوه برای جبران کسری بودجه امسال خبر داد و گفت: کسری بودجه داریم، اما کسری 54 هزار میلیارد تومانی بودجه را تایید نمی‌کنم، ضمن اینکه مباحث مربوط به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 92 می‌آید.
در همین حال دیروز بحث در مورد ممنوعیت صادرات 52 قلم کالا ادامه داشت. همچنين وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت گذاری مواد اولیه نباید با ارز 3500 تومانی انجام شود؛ چرا‌که در غیر این صورت چرخه تولید دچار مشکل می‌شود.در اين شرايط، محسن صالحی‌نیا معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه در مورد برخی مواد اولیه صنایع مانند پتروشیمی محدودیت داشتیم، گفت: تصمیم به ممنوعیت صادرات 52 قلم کالا به همین دلیل گرفته شد تا مواد اولیه مورد نیاز صنایع راحت‌تر در داخل کشور تامین شود.
وی گفت:‌ ترجیح ما این است که مواد اولیه‌ای مانند محصولات پتروشیمی در داخل فرآوری و با ارزش افزوده بیشتری صادر شوند تا ارز بیشتری نصیب کشور شود.
دیروز دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: ممنوعیت صادرات برخی اقلام پتروشیمی مانند بنزن، استایرن مونومر، سود کاستیک، LAB، کریستال ملامین، PVCو پلی اتیلن حذف شد که به گمرک اعلام می‌شود.احمد مهدوی در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، ادامه داد: این مصوبه با درنظر گرفتن میزان تولیدات انواع محصولات پتروشیمی در کشور و نیاز داخلی بوده که طبق آن کارگروه مربوطه اجازه از سرگیری صادرات برخی کالاهای پتروشیمی را صادر کرد.همچنین مقرر شده مازاد محصولات تولیدی هم در بورس کالا عرضه شود.
باز هم سخن از خصوصي‌سازي فولادي‌ها
در بازار دیروز مساله خصوصی‌سازی دو غول فولادی کشور نیز مورد توجه بود. دیروز معاون سازمان خصوصی‌سازی آخرین وضعیت واگذاری بلوکی فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان و عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس را تشریح کرد.محمود افضلی معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت وگو با ایسنادر خصوص آخرین وضعیت واگذاری بلوک ذوب‌آهن اصفهان گفت:به دلیل اینکه آگهی عرضه بلوک 53درصدی ذوب‌آهن از اعتبار ساقط شده بود،لذا این بلوک شنبه آینده به هیات واگذاری رفته و در مورد شرایط واگذاری آن تصمیم‌گیری می‌شود. وی افزود: بنابراین بلوک 53 درصدی ذوب‌آهن با قیمت و شرایطی که توسط هیات واگذاری تعیین می‌شود، در فرابورس عرضه خواهد شد. او در مورد آخرین وضعیت واگذاری بلوک 5/50 درصدی فولاد خوزستان گفت: واگذاری بلوکی این شرکت در دست اقدام است تا مجددا آگهی و عرضه شود.
به گفته‌ افضلی، شرایط واگذاری فولاد خوزستان با تغییراتی مواجه شده است، به طوری که قیمت پایه هر سهم افزایش یافته و قرار است یک میلیارد و 106 میلیون و 960 هزار سهم این شرکت به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه 35 درصد به شرط آنکه از 3 هزار تومان کمتر نباشد، عرضه شود. وی با بیان اینکه عرضه بلوکی این شرکت در حال آگهی است، ادامه داد: همچنین مقرر شده است که به جای 30 درصد وجه نقد، 25 درصد وجه نقد معامله از خریدار دریافت شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا سهام هلدینگ خلیج فارس با دو شرکت فجر و مبین واگذار می‌شود؟ گفت: بله به احتمال زیاد سهام شرکت‌های فجر و مبین نیز به همراه هلدینگ واگذار می‌شود، زیرا در آخرین جلسه هیات واگذاری اعلام شد که این دو شرکت نیز به همراه هلدینگ عرضه شود. افضلی تاکید کرد: با این حال جلسه هماهنگی با مسوولان‌ بورس و شورای رقابت در هفته جاری برگزار می‌شود تا 5 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس هر چه سریعتر وارد بورس شود.
تقويت بازارهاي جهاني
در همین حال در بازار دیروز معامله‌گران با دقت روند تحولات در صحنه انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی را دنبال می‌کردند.در این فضا دیروز با متوقف شدن روند رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی بهای فلزات هم رو به تقویت گذاشت. دیروز مس به 7هزار و 680دلار رسید. همچنین سه فلز آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب یک هزار و 925دلار، یک هزار و 898 دلار و دو هزار و 156دلار قيمت خوردند. در گروه پتروشیمی، دیروز شنیده‌هاي بیشتری از طرح جدید وزارت نفت برای تامین خوراک شرکت‌های پتروشیمی در بازار به گوش می‌رسید. براساس این طرح جدید شرکت‌های دارای صادرات بايد وجه خوراک خود را به صورت دلاری و به قیمت 95درصد فوب به حساب‌های خارجی شرکت نفت واریز كنند. در همین حال آن بخش از محصولات شرکت‌های پتروشیمی که در داخل به فروش می‌رسد نیز بايد براساس نرخ تبدیل دلار به ریال مورد استفاده و در تعیین نرخ فروش شرکت به ریال تبدیل و وجه آن پرداخت شود.
در گروه معدنی، شرکت معدنی املاح ایران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 91 خود را با سرمایه 70 هزار میلیون ریال، مبلغ1701 ریال برآورد کرده که طی عملکرد سه ماهه نخست سال جاری 26 درصد از سود پیش‌بینی شده هر سهم را پوشش داده است. مرتضی فرشید پژوه مدیر مالی شرکت معدنی املاح ایران در این رابطه به بورس نیوز گفت: نماد معاملاتی شرکت به دلیل تصمیم‌گیری برای افزایش سرمایه و ارائه درخواست آن به سازمان بورس و اوراق بهادار متوقف شد تا در این فاصله وضعیت برنامه افزایش سرمایه شرکت به نتیجه مشخصی برسد. وی در ادامه در خصوص برنامه افزایش سرمایه شرکت اظهار کرد: افزایش سرمایه 200 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت طبق برنامه‌ای از سال گذشته مطرح شد و مقرر شد تا تاریخ آخر مهرماه این افزایش سرمایه در صورت‌های مالی اعمال شود. اما با توجه به ایراداتی که سازمان بورس و اوراق بهادار به جزئیات این برنامه گرفت، افزایش سرمایه مورد نظر تا تاریخ مذکور عملی نشد. از همین رو به احتمال زیاد اجرای این طرح و تاثیر آن در صورت‌های مالی شرکت به سال آینده موکول خواهد شد.
روز بازگشايي نمادها
در گروه فلزی دیروز نماد ملی مس پس از تعدیل سود بازگشایی شد که با رشد قیمت محدودی مواجه شد. در همین حال بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز به دلیل عدم تعدیل قابل‌ملاحظه و همچنین شناسایی با تاخیر یک ساله سود ملی مس با جهش قیمتی قابل ملاحظه مواجه نشد. از سوي ديگر روز گذشته دیروز نماد آلومینیوم ایران نیز بازگشایی شد که پس از جهش 37درصدی قیمت با صف خرید همراه شد. دیروز سود هرسهم شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) با سرمایه جدید بیش از 7/60 میلیارد تومانی 781 ریال پیش‌بینی شد، اما زیان انباشته 60 میلیارد تومانی این شرکت مشمول اصل 44 همچنان باقی است. در گروه غذایی دیروز اعلام شد به شرکت‌های تولید روغن نباتی تا شش ماه دیگر اجازه تغییر نرخ داده نخواهد شد. در مجموع بازار دیروز بازار متعادلی بود که در آن شاخص کل 203واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز دیروز به 104میلیارد تومان بالغ شد که 30درصد آن را معامله 48میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. همچنين از 230نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند118نماد با کاهش قیمت و 102نماد با رشد ارزش دادوستد شدند و بقيه نمادها هم بدون تغيير قيمت بودند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر