بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۵
کد خبر : ۸۲۷۵۰
گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد‌‌و‌ستد سهام روز گذشته شاهد حاکمیت استراحت و اصلاح قیمتی بر بازار بود؛ پدیده‌ای که به کاهش 7/97 واحدی شاخص کل منجر شد.
 شاخص بورس که در هفته جاری توانست رکورد 46ساله خود را پشت سر گذاشته و به ورای 33هزار واحد برسد، دیروز در پایان بازار به سطح 33هزار و 15واحدي عقب نشست. از دیدگاه کارشناسان رشد شدید شاخص و قیمت‌ سهام و همچنین حضور معامله‌گران کوتاه مدت برای شناسایی سود موجب شده است تا بازار با جریان عرضه و تقاضاي قابل ملاحظه‌ای مواجه شود که احتمالا در چند روز آینده نیز می‌تواند ادامه یابد.در این میان نگاه‌های معامله‌گران به سوی بازگشایی نمادهای متوقف و همچنین ورود شرکت‌های جدید به بازار است. در حال حاضر برخی از نمادهای شاخص بازار از جمله پتروشیمی‌های شازند و فن‌آوران به همراه سه پالایشگاه عمده اصفهان، شیراز و تهران متوقف هستند.
دليل صدرنشيني گروه سرب و روي‌
در بازار دیروز معامله‌گران شاهد صدر‌نشینی گروه فلزی با محوریت نمادهای تولید‌کننده سرب و روی بودند. افزایش قیمت فلزات رنگین در بازارهای جهانی اگر چه از روز یکشنبه گذشته موجب صدر‌نشینی این گروه شده بود، اما دیروز انتشار نامه‌ای از دفتر ريیس‌جمهوری به وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد واگذاری معادن انگوران و مهدی‌آباد یزد نیز به این وضع دامن زد.
در این نامه خطاب به غضنفری آمده است «نامه مدیر‌عامل محترم شرکت توسعه معادن روی ایران در خصوص درخواست اعلام آمادگی برای تحویل معدن انگوران و همچنین سرمایه‌گذاری در معدن مهدی‌آباد به استحضار ریاست محترم جمهوری رسید، پی نوشت فرمودند: «جناب آقای غضنفری فوری رسیدگی، اقدام، مساعدت و اعلام نتیجه کنید.»
در همین ارتباط ديروز مدیر‌عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در توضیح این اخبار در گفت‌وگو‌ با بورس‌نيوز اعلام کرد: معدن انگوران در زمره دارایی‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است و انتشار چنین اخباری صحیح نيست و در حال حاضر نیز هیچ برنامه‌ای در خصوص واگذاری معدن مذکور در میان نیست.
اکبر نوروزی در تکمیل صحبت‌های خود اظهار داشت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در لیست واگذاری‌های امسال در بورس است و براساس قانون، حق واگذاری دارایی‌های شرکت‌هایی که در لیست‌های واگذاری در بازار سهام قرار دارند، وجود ندارد.
در همین رابطه ابهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و دبیر کل انجمن صنایع ایران در واکنش به گفته‌های مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به خبرنگار نمابورس گفت: اگر اصل 44ملاک عمل قرار گیرد، واگذاری معدن امکان‌پذیر است و تنها شرط واگذاری احراز صلاحیت دریافت‌کننده معدن است؛ اتفاقی که به عنوان مثال در خصوص واگذاری مخابرات نیز رخ داد.
وی افزود: قرار بود معدن انگوران به کنسرسیومی با محوریت شرکت توسعه معادن روی ایران واگذار شود و به نظر می‌رسد با توجه به وجود تجربه و دانش فنی، این شرکت اهلیت دریافت این معدن را دارد و مشکلی بر سر راه این واگذاری از این زاویه نیز وجود ندارد.
ابهری خاطرنشان ساخت: دولت می‌تواند در راستای اجرای اصل 44 مالکیت برخی از دارایی‌های خود را به صورت جزئی یا تجمعی به بخش خصوصی واگذار كند. در بازار دیروز در گروه معدنی دیروز اعلام شد پیش‌نویس اصلاح قیمت پایه سنگ‌آهن صادراتی از سوی انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران به سازمان توسعه تجارت ارائه شد.
مهرداد اکبریان رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در خصوص ضرورت اجرای این پیش‌نویس گفت: در حال حاضر قیمت پایه صادراتی برای سنگ‌آهن هماتیتی 10 دلار و سنگ‌آهن مگنتیت 90 دلار است که هر دو قیمت منطقی نیست. وی ادامه داد: با توجه به تعدد عیار و نوع سنگ‌آهن صادراتی و همچنین ضرورت اصلاح قیمت‌های موجود در شرایط جدید، انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران پیش نویسی را به سازمان توسعه تجارت ارائه کرده که در آن قیمت سنگ‌آهن در 3 بازه عیار (پایین، متوسط و بالا) برای سنگ‌آهن هماتیت و 3بازه عیار (پایین، متوسط و بالا) برای سنگ‌آهن مگنتیت تعریف شده است.
در گروه ساختمانی دیروز باغمیشه با سرمایه 80میلیارد توماني در گزارش 12 ماهه منتهی به 31 شهریور 91 توانسته 100 درصد از آخرین سود پیش‌بینی شده یعنی 79 تومان را به طور واقعی پوشش دهد. اين شركت برای سال آتی نیز در اولین پیش‌بینی 93 تومان سود اعلام کرده است.
همچنين مجمع باغميشه در حالي قرار است روز چهارشنبه 22 آذرماه سال جاری برگزار شود که پیشنهاد هیات مدیره تقسیم 20 درصد ( 16 تومان) سود خالص است. این در حالی است که شرکت در سال گذشته 195 تومان از سود 1966 ریالی را با سرمایه 25 میلیارد تومانی تقسیم کرده بود. در ظاهر قرار است سود تقسیمی امسال نیز از خرداد ماه سال 92 بین سهامداران پرداخت شود.
روز آرام فولاد در بورس كالا 
دیروز در بورس کالا 11330تن ورق گرم B فولاد مبارکه در برابر عرضه 48400 تنی با نرخ‌های قبلی یعنی 1446 تومان عرضه شد. 43210 تن به صورت مچینگ و با همین نرخ معامله شد.
13090 تن ورق گرم C نیز با نرخ 1462 در هر کیلو و بدون تغییر،در حالی مورد معامله قرار گرفت که عرضه این محصول از سوی شرکت 55000 تن بود. همچنين 29030 تن نیز به صورت مچینگ با همین نرخ معامله شد و بالاخره اینکه 2600 تن ورق سردB نیز با نرخ‌های قبلی ( 1763 تومان) معامله شد حال آنكه 15250 تن نیز به صورت مچینگ واگذار شد.
در گروه خودرویی، در حالی که برخی از شرکت‌های این گروه از جمله ایران خودرو همچنان گزارش 6ماهه خود را اعلام نکرده‌اند، خبرگزاری ایرنا به نقل از شهرام میرآخورلو مدیر کل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نوشت: برای واردکنندگان خودرو نیز حداقل سود 15 درصد در نظر گرفته شده است.
اغلب خودروسازان فقط تولیدات قطعه سازان کشور را مونتاژ می‌کنند و سود اصلی باید به قطعه سازان تعلق گیرد و اگر ضرری هم در تولید خودرو اتفاق می‌افتد، به قطعه سازان تحمیل می‌شود. به گفته وی، بدهی معوقه سه ماهه خودروسازان به قطعه سازان به بیش از 10 ماه افزایش یافته که باعث توقف تولید قطعه‌سازان شده است.
میرآخورلو گفت: فعالان حوزه خودرو به طور مداوم درخواست افزایش قیمت دارند و این امر در صورتی قابل قبول است که تولیدکنندگان و واردکنندگان برای سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اسناد قابل قبولی را ارائه دهند که متاسفانه کمتر شاهد این قضیه هستیم.
وی در واکنش به این موضوع که قطعه سازان خواهان افزایش قیمت خودرو برای دریافت طلب خود هستند، خاطرنشان کرد: دلایل کاهش تولید کارگاه‌های قطعه‌سازی خودرو براساس مستندات موجود هیچ ارتباطی با عملکرد این سازمان ندارد و نرخ‌های اعلام شده از سازمان حمایت بر اساس سود است.
در گروه لوازم خانگی، در حالی که ممنوعیت واردات لوازم خارجی می‌تواند به تقویت تولید‌کنندگان داخلی منجر شود؛ نگاه‌ها به سوی گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌های این گروه معطوف شده است. دیروز مدیر مالی شرکت لوازم خانگی پارس طی گفت‌وگو‌يي درخصوص سودآوری شرکت در سال جاری عنوان کرد: اعمال محدودیت‌ها جهت واردات لوازم خانگی خارجی و به تبع آن افزایش قیمت برای این محصولات سبب شد تا بازار نسبت به تولید داخل تمایل نشان داده و باعث شد که با افزایش تقاضا، تولید داخلی نیز افزایش پیدا کند تا آنجا که شرکت لوازم خانگی پارس با حجم تولید بیشتر نسبت به سال گذشته و همچنین افزایش قیمت و در نتیجه افزایش فروش توانست زیان سال گذشته را به سود در سال مالی جاری تبدیل کند.
فلاح در خصوص افزایش میزان پیش پرداخت‌ها در گزارش 6ماهه نیز عنوان کرد: شرکت در حال حاضر فاقد سرمایه در گردش کافی است و به همین علت پیش‌تر اقدام به خرید مواد اولیه مورد نیاز خود از داخل و خارج از کشور كرده و به همین دلیل میزان پیش پرداخت‌ها در صورت مالی 6 ماهه شرکت افزایش قابل توجهی یافته است. در گروه بانکی دیروز بانک صادرات از دو پروژه نفتی کنار رفت.
بر‌اساس توافق بانک صادرات و شرکت ملی گاز، این بانک از مشارکت در اجرای دو طرح گازی احداث پالایشگاه بید بلند2 و ساخت واحد استحصال اتان پالایشگاه گاز پارسیان به ارزش 1/4 میلیارد دلار به دلیل برخی مسائل مالی کنار رفت.
به گزارش فارس و براساس آخرین توافقات بانک صادرات با شرکت ملی گاز ایران، مشارکت این بانک در احداث پالایشگاه بیدبلند 2 و پارسیان منتفی شده و قرارداد به وزارت نفت برگردانده شده است. بنابراین گزارش، علت این موضوع ظاهرا برخی اختلافات مالی و عدم تامین منابع اعلام شده که در نهایت تصمیم به تغییر پیمانکار گرفته شده است.
در حال حاضر در میان پروژه‌های نفتی تنها سرمایه‌گذاری امید توانسته است با تهیه دکل‌های حفاری به شروع عملیات در پروژه نفتی دارخوین نزدیک شود.
در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن 5/97 میلیارد تومان سهام معامله شد که 25/12 درصد آن را معامله 4/31 میلیون سهم فولاد مبارکه تشکیل داد. از 238نمادی هم که دیروز به روی تابلو رفتند 140نماد با کاهش قیمت و 93نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقيه نمادها هم تغيير قيمتي نداشتند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر