بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸
همانطور که از سوالات مطروحه و پاسخ مسئولین شرکت پالایش نفت تهران پیداست، جواب برخی از پرسش های مطرح شده از سوی خبرنگار ما بدون پاسخ مانده که امید می رود تا در آینده نحوه اطلاع رسانی و شفاف سازی این شرکت بهبود یابد.
کد خبر : ۸۵۲۳۴
شرکت پالایش نفت تهران در تاریخ 19 مهر ماه سال جاری با کشف قیمت در رقم هفت هزار و 500 تومان در حالی به عنوان گران ترین سهم بازار برای اولین بار وارد فرابورس شد که در مدت زمانی کمتر از هشت روز معاملاتی قیمت سهم به بیش از 10 هزار تومان افزایش یافت و در تاریخ سی ام همان ماه نماد این شرکت به دلیل تعدیل با اهمیت پیش بینی سود هر سهم سال مالی 91 متوقف شد.

براساس گزارش بورس نیوز، یکی از مهمترین نکات حائز اهمیت در خصوص نحوه گزارش دهی صورت های مالی "شتران" این موضوع بود که شرکت مذکور گزارش های عملکردی سه ماهه خود را که حاکی از پوشش 106 درصدی سود پیش بینی شده سال مالی 91 در دوره سه ماهه نخست بوده را در حالی به اطلاع سهامداران رساند که حدود 9 روز از حضور این شرکت در فرابورس و کشف قیمت آن می گذشت. این گزارش ناخواسته این ابهام را در ذهن همه فعالین بازار ایجاد نمود که چنین رویه ای در واقع مصداق ارزان فروشی سهام شرکتی با چنین عملکرد مناسبی است که همین امر نیز می تواند یکی دیگر از دلایل توقف نماد معاملاتی "شتران" و لزوم شفاف سازی پیرامون عملکرد این واحد پالایشی باشد.

حال آنکه با توجه به مطالب عنوان شده سوالات بسیاری پیرامون این شرکت مطرح است و از همین رو درصدد برآمدیم تا پاسخ آنها را از سوی ورشوساز مدیر مالی شرکت پالایش نفت تهران جویا شویم، که کلیه سوالات مطرح شده و همچنین پاسخ های ارسالی از سوی این مقام مسئول به شرح ذیل می باشد:

1) تعیین نرخ های خرید مواد و همچنین نرخ های فروش شرکت به عهده کیست؟

ورشوساز: "مباني محاسبات پيش بيني براساس عملكرد گذشته شركت و به لحاظ مقادير توليد صورت مي گيرد. با عنايت به اينكه قيمت خريد نفت خام و محصولات براساس قيمت هاي ارسالي وزارت نفت و شركت ملي پالايش و پخش صورت مي گيرد كه تابعي از قيمت هاي جهاني مي باشد و شركت هيچگونه دخل و تصرفي در قيمت ها نداشته و كاملاً براساس اعلاميه هاي صادره از شركت ملي پالايش و پخش محاسبات خود را انجام مي دهد. از آنجائيكه تغييرات جهاني در خصوص فرآورده ها و نفت خام در فصول مختلف سال قابل پيش بيني نمي باشد لذا شركت بر اساس آخرين اعلاميه نرخ هاي ارسالي موجود اقدام به محاسبات و تهيه گزارش مالي مي نمايد و تغيير نرخ ها در بعضي از مواقع با چند ماه تاخير ارسال مي شود كه به محض دريافت، آثار آن محاسبه و اعلام مي گردد .ضمن اينكه تعيين نرخ تسعير ارز بر اساس اعلاميه هاي صادره از شركت هاي پالايش و پخش مي باشد و شركت هيچگونه دخل و تصرفي در آن نداشته است."

2) نحوه خرید مواد اولیه و همچنین فروش محصولات شرکت چگونه است؟

ورشوساز: "محصولات توليدي گاز مايع، بنزين، نفت سفيد، سوخت هواپيما، گازوئيل و نفت كوره جزء فرآورده هاي اصلي مي باشند كه به شركت ملي پالايش و پخش فروخته مي شود و محصولات جانبي روغن خام ،ته مانده برج تقطير در خلاء و گوگرد از طريق شركت به فروش مي رسد كه مبناي محاسبات آن نرخ هاي بورسي مي باشد .

با توجه به اينكه واحدهاي قديم شركت از قدمت حدود 45 ساله برخوردار است در نتيجه جهت حفظ و استمرار توليد نياز به سرمايه گذاري هاي جديد جهت نوسازي و بهينه سازي آن مي باشد كه هر ساله نياز به انجام آنها مي باشد."

3) آیا شرکت پالایش نفت تهران طرح توسعه ای جدیدی در دست اقدام دارد؟ آثار سودآوری اجرای این طرح ها بر سودآوری "شتران" چگونه برآورد شده است؟

ورشوساز: "همانطوريكه مطلع مي باشيد شركت پالايش نفت تهران اقدام به راه اندازي واحدهاي جديد در تيرماه سال جاري نموده است و هدف از سرمايه گذاري و احداث آن ارتقاء كيفي محصولات توليدي بنزين، نفت سفيد و گازوئيل بوده است. نكته قابل ذكر در خصوص واحدهاي فوق، عدم افزايش قيمت محصولات توليدي با كيفيت بالا مي باشد كه عليرغم مكاتبات مكرر تاكنون منتج به نتيجه نگرديده است و در واقع انجام اين پروژه ها از قبیل واحدهاي تصفيه هيدروژني نفت سفيد و نفت گاز و واحدهاي جانبي آن منجر به افزايش هزينه هاي عملياتي، تعميراتي و استهلاك گرديده ولي محصولات با همان قيمت قبل از ارتقاء كيفي توسط شركت ملي پالايش و پخش خريداري مي گردد."

براساس این گزارش، همانطور که از سوالات مطروحه و پاسخ مسئولین شرکت پالایش نفت تهران پیداست، جواب برخی از پرسش های مطرح شده از سوی خبرنگار ما بدون پاسخ مانده که امید می رود تا در آینده نحوه اطلاع رسانی و شفاف سازی این شرکت بهبود یابد تا ابهامات موجود در خصوص این واحد پالایشی هرچه سریع تر رفع گردد. چراکه ابهامات فعلی این سوال اساسی را مطرح می کند که آیا حضور یکباره شرکت بزرگی همچون پالایش نفت تهران در فرابورس بدون بسترسازی مناسب و در حالی که ساختار آن هنوز کاملاً دولتی است و به عبارت بهتر مسئولان درون شرکتی هیچ اختیاری از خود در خصوص تغییر نرخ های خوراک، قیمت محصولات و حتی نحوه و رویه گزارش دهی مالی ندارند، درست است؟

همان طور که در گفتگوهای گذشته با کارشناسان فعال در بازار مطرح شده بود و همچنین در پاسخ سوالات ارایه شده از سوی مسئولان "شتران" به طور غیر مستقیم هویداست، مشکل بزرگ چنین شرکت هایی، دولتی بودن و دولتی ماندن آنها پس از حضور در بورس یا فرابورس می باشد. چراکه همین موضوع موجب می گردد تا اختیارات شرکت برای شفافیت و ارایه اطلاعات مالی کم و محدود شود. حال آنکه چنین امری به طور قطع با رویه عملکردی یک شرکت بورسی یا فرابورسی مبنی بر شفافیت هرچه بیشتر در تضاد می باشد و ابهام و نگرانی های فراوانی را برای سهامداران چنین شرکت هایی ایجاد می نماید.

در خاتمه این گزارش می افزاید، شرکت پالایش نفت تهران در تاریخ 91.10.3، اطلاعات و صورت های مالی شش ماهه خود را ارایه نموده که در آن سود محقق شده در دوره مذکور مبلغ دو هزار و 768 تومان یعنی  پوششی معادل 268 درصدی کل سود برآوردی هر سهم سال مالی جاری می باشد، حال آنکه این شرکت تاکنون پیش بینی جدید درآمدی و تعدیل سود برآوردی هر سهم سال مالی 91 را ارایه نکرده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر