بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۳
کد خبر : ۸۵۴۱۷
خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: اقتصاد ایران در هفته‌ای که گذشته روزهای پرفراز و نشیبی را تجربه کرد، از برگزاری جلسه ویژه هدفمندی یارانه‌ها با حضور رئیس‌جمهور تا اعلام و تکذیب نرخگذاری طلا با ارز مبادله‌ای، همه روزهای پرخبری را در این هفته رقم زد.

به گزارش خبرنگار مهر، اقتصاد ایران در هفته گذشته روزهای پرفراز و نشیبی داشت و خبرهای مختلف اقتصادی، برای فعالان اقتصادی بسیار جالب توجه بود؛ در روزهای ابتدایی هفته بود که ماجرای نرخگذاری جدید طلا بر مبنای محاسبه با ارز مبادله‌ای مطرح شد و در روز کاری پایانی هفته نیز، خبر از برگزاری جلسه ویژه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها منتشر شد.

نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه تغییر کرد

براساس تصمیم ویژه دولت، قیمت‌گذاری طلا و سکه که تاکنون برمبنای ارز آزاد بود، از این پس برمبنای ارز مبادلاتی شد.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در نامه‌ای به روسای اتحادیه طلا و جواهر در استانهای کشور خبر تصمیم ویژه دولت مبنی بر تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه را اعلام کرده است.

در نامه محمد کشتی آرای آمده است: باتوجه به حساسیت و جایگاه صنف طلا و جواهر در نظام اقتصادی کشور و باتوجه به اعلام نرخهای مختلف توسط رسانه ها و دستگاههای ارسال کننده قیمت حسب دستور مقامات اقتصادی کشور، کلیه اتحادیه های کشور ملزم به رعایت و دستورالعمل و پیروی از نرخهای رسمی کشور هستند.

مخالفت بانک مرکزی با تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه

در حالی در نامه رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه با ارز مبادلاتی براساس دستور مقامات اقتصادی کشور اشاره شده است که یک مقام مسئول در بانک مرکزی می‌گوید: از نظر این بانک، قیمت طلا در بازار تعیین می‌شود.

پیمان قربانی درباره تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه براساس دلار مبادلاتی به جای دلار آزاد گفت: در این رابطه لازم است مرور مجددی به نحوه نگاه بانک مرکزی به عنوان نهاد نظارتی تنظیم کننده بازار طلا و ارز داشته باشیم، به این معنا که بانک مرکزی براساس مسئولیت قانونی خود براساس قانون پولی و بانکی کشور عمل می‌کند.

وی افزود: اصولا قیمت‌گذاری بر اساس نرخ مبادله‌ای ارز برای کالاهایی موضوعیت دارد که ارز مبادلاتی دریافت می‌کنند، در حالی که تاکنون ارز مبادلاتی برای واردات طلا اختصاص داده نشده است.

قربانی اظهار داشت: از نظر بانک مرکزی، قیمت طلا در بازار تعیین می‌شود و ما نیز به عنوان یک نهاد نظارتی، مانیتور کامل بر روی قیمت براساس عوامل بنیادین صورت می‌دهیم، بنابراین بانک مرکزی به عنوان متولی قانونی بازار طلا، هر زمانی که تصمیمی را اتخاذ کند، راسا اطلاع‌رسانی کرده و از مردم نیز تقاضا دارد تا در این زمینه به اخبار مرجع رسمی توجه داشته باشند.

دستور جدید دولت برای ترخیص فوری داروهای وارداتی

گمرک ایران دستور جدید دولت برای ترخیص سریع دارو و تجهیزات پزشکی را به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد. در واقع، دستور جدید ترخیص فوری داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی به دلیل اهمیت و حیاتی بودن بسیاری از داروها و تجهیزات مورد نیاز پزشکی، صادر شده است.

در این دستور که مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران آن را ابلاغ کرده، آمده است: نظر به اهمیت موضوع و حیاتی بودن بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی خواهشمند است دستور فرمایید انجام تشریفات گمرکی این قبیل کالاها در اولویت قرار گرفته و تمهیدات لازم در جهت پیشگیری از بروز هرگونه وقفه و تسریع در ترخیص آنها اندیشیده شود.

الزام 10 گروه اقتصادی برای نصب سامانه صندوق فروش از سال 92

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از اجرای طرح نصب سامانه صندوق فروش در 10 گروه مانند صرافی‌ها، طلافروشان و فروشندگان لوازم خانگی از ابتدای سال آینده به منظور شفافیت در مبادلات اقتصادی، تشخیص درآمدهای مودیان و مالیات بر ارزش افزوده خبر داد.

علی عسگری از آخرین اقدامات صورت گرفته برای نصب صندوق فروش توسط برخی بخشها مانند فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و نقره، فروشندگان لوازم خانگی و داروخانه ها، گفت: این برنامه از ابتدای سال آینده اجرا خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه از ابتدای سال آینده گروه هایی موظف هستند که طبق قانون صندوق فروش داشته باشند، اظهار داشت: در این زمینه 10 اولویت تعیین شده و به آنها نیز اعلام شده که از سال آینده باید از سامانه صندوق فروش استفاده کنند.

برکناری رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

در پی انتشار نامه محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به زیرمجموعه‌های خود، اعلام شد که نرخگذاری طلا و تکذیب آن از سوی بانک مرکزی، احمد وفادار رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر، نقره، سکه و صراف تهران برکنار شد.

هیئت مدیره اتحادیه استان تهران به دلیل اخبار روزهای گذشته و متضرر شدن بسیاری از فروشندگان طلا، تصمیم گرفت سید قوام‌‎الدین امین را به جای احمد وفادار به عنوان رئیس جدید اتحادیه صنف طلا، جواهر،نقره،سکه و صراف تهران معرفی کند.

آغاز جلسات عصرانه برای هدفمندی

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری دوشنبه هفته جاری وزرای اقتصادی کابینه را به همراه اعضای کارگروه کنترل بازار و مسئولان ذخیره‌سازی کالا را گردهم جمع کرده و از برنامه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در آینده‌ای نه چندان دور سخن گفته است.

خبرهای رسیده از این جلسه ویژه حکایت از آن دارد که رئیس‌جمهوری گزارشی از آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی کشور را به همراه آخرین گزارش از ذخیره‌سازی گندم و آرد از مسئولان طلب کرده تا بر مبنای آن، زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را معین کند.

این در شرایطی است که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پی تاخیر رئیس جمهوری، قانون ممنوعیت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال جاری را ابلاغ کرده است.

تصمیمات جدید خودرویی دولت

وزیر صنعت، معدن و تجارت از گزارش مدیران دو خودروساز بزرگ کشور به هیات دولت در جلسه چهارشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: در این جلسه، درخواست شد تا تولید به سقف مصوبی که خودروسازان از قبل پیش بینی کردند، برسد به‌گونه‌ای که به کنترل بهتر قیمتها در بازار کمک کند.

مهدی غضنفری افزود: دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا درباره چگونگی مقابله با تحریمها در موضوع تأمین قطعات ، بومی سازی و بهبود کیفیت گزارش خوبی به هیأت دولت ارایه کردند.

وی اظهارداشت: البته خودروسازان درباره برخی مشکلات در موضوع تأمین ارز ، سرمایه در گردش و قیمت گذاری مطالبی بیان کردند که هیأت دولت نیز از خودروسازان به علت حفظ تولید و اشتغال و همچنین توجه به امر صادرات تقدیر کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درخواست هیأت دولت این بود که تولید به سقف مصوبی که خودروسازان از قبل پیش بینی کردند برسد به گونه ای که به کنترل بهتر قیمتها در بازار کمک کند.

لاریجانی ممنوعیت افزایش یارانه نقدی تا پایان سال را ابلاغ کرد

رئیس مجلس در پی تاخیر رئیس جمهوری، قانون منع افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات در قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 1391 را ابلاغ کرد که براساس آن، در ماه‌های باقیمانده از سالجاری هرگونه افزایش یارانه سرانه نقدی از هر منبعی ممنوع است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده یک قانون مدنی و در اجرای تبصره ماده یک، قانون الحاق یک تبصره به بند (44) و یک تبصره به بند (45) قانون بودجه سال 1391 را ابلاغ کرده است.

در این ابلاغیه آمده است: در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون الحاق یک تبصره به بند (44) و یک تبصره به بند (45) قانون بودجه سال 1391کل کشور که با عنوان طرح یک فوریتی اصلاح اجزای (44) و (45) قانون بودجه سال 1391 کل کشور به مجلـس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 23/8/1391 و تأیید شورای نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌شود.

نرخ ارز در بودجه 92 زیر 2000 تومان

وزیر امور اقتصادی و دارایی نرخ ارز در بودجه سال 92 را کمتر از 2000 تومان اعلام کرد و گفت: نرخ ارزهای مرکز مبادلات ارزی هم بالاست؛ چه رسد به آن نرخی که در بازار موازی ارز قیمت‌گذاری می‌شود.

سید شمس الدین حسینی در مورد تعیین قیمت طلا و سکه براساس نرخ ارز مبادلاتی گفت: بانک مرکزی دغدغه دارد که قیمت طلا در داخل کشور به گونه ای نباشد که به دنبال آن سکه های طلا از کشور خارج شود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در ماههای اولیه سال برخی از سوء استفاده کنندگان، طلا و مصنوعات را جمع کرده و به اسم طلای زینتی از کشور خارج می کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد نرخ ارز مبادلاتی گفت: نرخ ارزهای مرکز مبادلات ارزی هم بالاست؛ چه رسد به آن نرخی که در بازار موازی ارز قیمت گذاری می شود.

بازگشت دوباره بیکاری به مرز 3 میلیون نفر

افزایش دوباره تعداد بیکاران و عبور آمار از مرز 3 میلیون نفر در نیمه اول امسال می‌گوید که معادلات سیاست‌گذاران اشتغالی کشور بر روی کاغذ با نیازهای واقعی بازار کار، فاصله معناداری دارد.

بررسی روند بیکاری نیروی جویای کار در کشور نشان می‌دهد که در چند سال اخیر همواره تعداد بیکاران کشور بین 2 میلیون و 400 هزار نفر تا 3 میلیون و 200 هزار نفر در نوسان بوده است. به صورت کلی بیشترین تعداد بیکاران کشور نیز در گروه سنی 15 تا 29 سال قرار دارند که جدی‌ترین و اصلی‌ترین گروه متقاضیان کار در کشور را تشکیل می‌دهند.

در چند سال اخیر دولت برنامه‌ها و سیاست‌های مشابهی را درباره حل معضل بیکاری جوانان در بازار کار کشور اجرا کرده است که مهمترین آنها، طرح ایجاد و گسترش بنگاههای کوچک زودبازده است. همچنین می‌توان به تلاش برای توسعه مشاغل خانگی به عنوان دومین طرح بزرگ دولتی در بازار کار کشور، یاد کرد.

هجوم سارقان به کنتور گاز منازل

با افزایش مصارف گاز زمستانی مشترکان خانگی، افراد سودجو با مراجعه حضوری به درب منازل اقدام به دستکاری کنتورهای گاز می‌کنند که دولت به‌منظور مقابله با تخلفات، توزیع کنتورهای جدید 130هزار تومانی ضدسرقت گاز را آغاز کرده است.

همزمان با ورود به فصل زمستان و افزایش مصرف گاز توسط مشترکان خانگی و تجاری، بار مالی قبوض گاز این دسته از مشترکان نسبت به فصل پاییز، 20 تا 50 درصد افزایش می‌یابد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در 2 سال نخست اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت گاز طبیعی به ویژه در بخش خانگی و تجاری تاکنون، بیش از 30 روش جدید برای سرقت گاز با ایجاد انشعابات غیر مجاز، ساخت شبکه‌های زیرزمینی و دست کاری کنتورها توسط افراد سودجو و متخلف ابداع شده است.

بر این اساس برخی از افراد سودجو حتی پا را فراتر گذاشته و با مراجعه حضوری به درب منازل مشترکان و ارائه وعده‌‌هایی مبنی بر کاهش بار مالی صورت حساب‌های گازی، اقدام به دست‌کاری کنتورهای گاز مشترکان خانگی و تجاری می‌کنند.

با افزایش تخلفات گازی به ویژه در حاشیه برخی از کلانشهرهای کشور، مجموعه شرکت ملی گاز با مشارکت دولت، سیاست‌ها و برنامه‌های جدیدی را برای مقابله با سارقان و سودجویان گازی در دستور کار قرار داده اند.

آغاز به کار صدور برچسب شبنم برای کالاهای داخلی

مدیرعامل شرکت انفورماتیک راهبر از آغاز به کار صدور برچسب شبنم برای کالاهای داخلی خبرداد و گفت: اگر قاچاق موبایل ریشه‌کن شود، درآمد واردکنندگان رسمی سالانه 1000 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

محمود اعلایی افزود: بر این اساس، تاکنون 300 میلیون قلم کالا برچسب شبنم دریافت کرده‌اند؛ ضمن اینکه در این طرح تولیدکنندگان مشتاق، برچسب دریافت کرده و کالاهایی که سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد نیز در اولویت قرار می‌گیرد.

به گفته وی، حدود 300 میلیون کالای وارداتی کد شبنم گرفته‌اند که بر این اساس، 2320 میلیون در لحظه واردات و 70 میلون قلم کالا در طرح ساماندهی بازار انجام شده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر