بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۵
کد خبر : ۸۸۲۸۰
اعظم شريفي: حضور مداوم سهامداران حقوقي در فضاي راكد معاملات سرانجام حقيقي‌ها را نيز براي خريد سهام تشويق كرد.

حمايت حقوقي‌ها از نمادهاي زيرمجموعه هرچند حجم دادوستد قابل توجهي را در بيشتر نمادها به دنبال نداشت، اما در پايان هفته توانست تمايل خريد را در حقيقي‌ها نيز افزايش دهد تا با پيشروي گروه پتروشيمي‌، ذائقه خريد تقويت شود. بر اين اساس هرچند برآيند دادوستدها با تغيير مالكيت به ميزان 100 ميليارد ريالي از حقيقي به حقوقي رقم خورد، اما حقيقي‌ها نيز به ويژه در روز گذشته براي خريد سهام اشتياق نشان دادند. در مجموع اين هفته نمادهاي «پارسان»، غدير، معادن و فلزات و بانك پارسيان از نمادهاي مورد توجه سهامداران حقوقي بودند. همچنين حضور حقيقي‌ها نيز در نمادهاي فولاژ، نفت بهران و پتروشيمي شاژند پررنگ بود.
حضور حقوقي‌ها پررنگ شد
معاملات روز شنبه با حمايت مناسب حقوقي‌ها در نمادهاي مختلف آغاز شد، هرچند در نهايت حجم معاملات در سطح محدودي ماند. در اين روز صنايع معدني اميد 140 هزار سهم سرمايه‌گذاري سپه را خريداري كرد. بانك تجارت در نمادهاي سرمايه‌گذاري ملي و ليزينگ ايران خريدار بود. صندوق عشاير در نمادهاي فولاد خراسان و نفت و گاز پارسيان خريدهاي پرحجمي را انجام داد؛ اما غدير به خريد 90 هزار سهم پارسان اكتفا كرد. روز شنبه با ضعف پتروشيمي‌ها، هامون سپاهان در پتروشيمي كرمانشاه و پرديس خريدار شد. اين در حالي است كه دانايان پارس نيز با خريد 150 هزار سهم نيرو‌ محركه و 50 هزار سهم توس‌گستر فعال بود. تجلي سامانه ديگر حقوقي فعال روز شنبه بود كه 7/4 ميليون سهم فولاد را به پرتفوليوي خود افزود. آيت ايثار نيز در نماد سرمايه‌گذاري بوعلي در نقش خريدار 400 هزار سهمي ظاهر شد. روز شنبه صندوق نفت فروشنده بود و در نمادهاي آبادگران، گروه بهمن و قطعات اتومبيل اقدام به عرضه كرد. سرمايه‌گذاري ملي نيز 500 هزار سهم توس‌گستر را فروخت. در ادامه معاملات روز شنبه، بلوك 80 ميليون سهمي شاهد از سوي سازمان اقتصادي كوثر به اندوخته شاهد منتقل شد. همچنين معادن و فلزات و سرمايه‌گذاري سپه در نماد گل‌گهر به ترتيب خريدار و فروشنده بودند.
عرضه در نمادهاي ساختماني
فعاليت حقوقي‌ها در بازار روز يكشنبه افزايش يافت به طوري كه سرمايه‌گذاري بانك مسكن 4 ميليون سهم معادن و فلزات را خريد و ساتا نيز با خريد 1/1 ميليون سهمي از گروه بهمن حمايت كرد. كاركنان مپنا و گروه مالي ملت هم ديگر حقوقي‌هايي بودند كه در نمادهاي زيرمجموعه خريدار بودند. سرمايه‌گذاري ايران‌ و فرانسه با نوسان مثبت گروه ساختماني حدود 6 ميليون سهم مسكن تهران را عرضه كرد. همچنين اعتضاد غدير در نمادهاي ليزينگ غدير و گروه بهمن خريدار بود.
حمايت بانك تجارت در نمادهاي «ونيكي»، ليزينگ ايران و داروسازي سينا ادامه داشت. همچنين حجم خريد صندوق عشاير در نماد فولاد تا 6/11 ميليون افزايش يافت. صندوق عشاير همچنين در نمادهاي غدير و فولاد خراسان خريدار بود. از سوي ديگر غدير براي حمايت از پارسان 5/1 ميليون سهم خريد و هامون سپاهان نيز از پتروشيمي‌هاي كرمانشاه و پرديس حمايت كرد. صندوق نفت روز يكشنبه نيز باوجود عرضه در نمادهاي «شيران» و گروه بهمن، خريدهاي كم‌حجمي در نمادهاي حفاري و نفت بهران را رقم زد. فولاد صبانور هم روز يكشنبه اقدام به عرضه 8/5 ميليون سهم معادن و فلزات كرد. سرمايه‌گذاري ملي هم در اين روز با عرضه 280 هزار سهم توس‌گستر در نقش خريدار 170 هزار سهمي بانك تجارت ظاهر شد. بنابر اين گزارش صدرتامين و سرمايه‌گذاري صنعت و معدن در نمادهاي كاشي سعدي، آبسال و بيمه پاسارگاد فعاليت كم‌حجمي داشتند.
حمايت از «پارسان»
روز دوشنبه بازار با استقبال از عرضه لاوان روند مثبت در گروه پالايشگاهي را شاهد بود. اين عرضه از سوي سازمان تامين اجتماعي انجام شد. اين در حالي است كه شركت مبناي خاورميانه نيز خريدار بلوك 7/50 ميليون سهمي ميدكو بود. در همين حال «پترول» با خريد 560 هزار سهمي در نماد پتروشيمي كرمانشاه فعال بود و صندوق ذخيره فرهنگيان نيز يك ميليون سهم قند چهارمحال را عرضه كرد. روز دوشنبه كاركنان مپنا در نماد مپنا 290 هزار سهم خريد و سرمايه‌گذاري صنعت و معدن با خريد 100 هزار سهم آبسال و فروش 500 هزار سهم بيمه پاسارگاد فعال بود. سرمايه‌گذاري ملي نيز روز دوشنبه با فروش سهام توس‌گستر در نمادهاي بانك تجارت و جام دارو خريدار بود. از سوي ديگر دانايان پارس در نمادهاي سرمايه‌گذاري ساختمان و نيرو محركه همچنان خريدار بود. حمايت هامون سپاهان در پتروشيمي كرمانشاه و پرديس نيز قابل توجه بود. اين در حالي است كه صندوق عشاير در آستانه مجمع سالانه پارسان به خريد 10 ميليون سهم در اين نماد اقدام كرد و 4/1 ميليون سهم غدير را نيز از بازار جمع كرد. حجم خريدهاي بانك تجارت در نمادهاي سرمايه‌گذاري ملي و ليزينگ ايران افزايش يافت و صنايع معدني اميد نيز 360 هزار سهم سرمايه‌گذاري سپه را از بازار جمع كرد.
روز معاملات بلوكي
در معاملات روز سه‌شنبه بلوك 50 ميليوني ملي مس از صندوق ذخيره فرهنگيان به سرمايه‌گذاري فرهنگيان منتقل شد. صندوق ذخيره فرهنگيان 500 هزار سهم قند چهارمحال را هم عرضه كرد. همچنين گروه بهمن بلوك 130 ميليون سهمي بانك پارسيان را جابه‌جا كرد و گروه مالي ملت نيز 4/5 ميليون سهم بانك ملت را خريداري كرد. بنابراين اطلاعات شركت تدبيرگران اطلس از نمادهاي ماشين‌‌سازي اراك و توس‌گستر حمايت كرد. همچنين خريدهاي ساتا در گروه بهمن به 480 هزار سهم افزايش يافت. با اين حال صندوق نفت فروشنده بود و در صف خريد، 2/1 ميليون سهم پتروشيمي زاگرس و 350 هزار سهم شيميايي ايران را عرضه كرد. فروش 420 هزار سهم لاوان از سوي تامين اجتماعي، خريد 100 هزار سهم سيمان تهران از سوي بنياد مستضعفان و فروش 300 هزار سهم كربن نيز از سوي سرمايه‌گذاري توسعه ملي در معاملات روز سه‌شنبه انجام شد. در همين حال ذخيره شاهد با خريد 3/1 ميليون سهم از سرمايه‌گذاري شاهد حمايت كرد و كاركنان مپنا نيز 580 هزار سهم مپنا را جمع كردند. به نظر مي‌رسد بانك تجارت حمايت قاطع خود را در نمادهاي زيرمجموعه آغاز كرده است، به طوري كه با افزايش خريدهاي اين بانك در نمادهاي سرمايه‌گذاري ملي، ليزينگ ايران و تجارت الكترونيك پارسيان مواجه هستيم. روز سه‌شنبه معادن و فلزات علاوه بر نمادهاي سنگ‌آهني در كابل شهيد قندي هم فعال بود و خريد سهام نيرو محركه هم از سوي دانايان پارس ادامه داشت. بازار اين هفته هرچند روند ركودي را در ابتداي هفته شاهد بود، اما رونق گروه پتروشيمي باعث شد خريداران در پايان در نمادهاي اين گروه فعال باشند؛ روندي كه انتظار مي‌رود كمابيش در هفته آينده نيز ادامه يابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر