بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
معاون مدیر مالی پتروشیمی فن آوران عنوان کرد:

تأثیر منفی مقطعی تحریم ها بر "شفن"

با توجه به مشکلات به وجود آمده همچون تأمین کشتی جهت حمل و نقل محصولات، تولید متانول طی دوره 9 ماهه سال جاری با کاهش همراه بوده است. حال آنکه موانع مذکور به صورت مقطعی و کوتاه مدت بر وضعیت تولید اثرگذار است، بطوریکه انتظار جبران این کاهش و تحقق میزان تولید برآورد شده تا پایان سال جاری می رود.
کد خبر : ۹۱۰۸۹
در پی تحریم های اعمال شده بر کشور و نیز ممنوعیت موقتی صادرات متانول طی سال جاری، بسیاری از شرکت های صادرات محور و تولیدکننده این محصول همچون پتروشیمی فن آوران در زمینه فروش خارجی آن با مشکلاتی مواجه بودند.

معاون مدیر مالی شرکت پتروشیمی فن آوران در ارتباط با این موانع و اثرات آن بر وضعیت شرکت در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز بیان کرد: با توجه به مشکلات به وجود آمده همچون تأمین کشتی جهت حمل و نقل محصولات، تولید متانول طی دوره 9 ماهه سال جاری با کاهش همراه بوده است. حال آنکه موانع مذکور به صورت مقطعی و کوتاه مدت بر وضعیت تولید اثرگذار است، بطوریکه انتظار جبران این کاهش و تحقق میزان تولید برآورد شده تا پایان سال جاری می رود.

حسینعلی کاوان در ارتباط با فروش خارجی 77 درصدی شرکت در این دوره نیز ابراز داشت: محصولات تولیدی مجتمع به کشورهای هند، چین و ترکیه صادر می شود و درآمدهای حاصل از فروش صادراتی با نرخ ارز مبادله ای در صورت های مالی تسعیر می شود.

وی در ادامه پیرامون دلایل برآورد فروش صادراتی 69 درصدی در سال آینده و کاهش حدود 10 درصدی آن نسبت به پیش بینی سال جاری عنوان کرد: با توجه به قراردادهای بلندمدت منعقد شده با شرکت های پتروشیمی بندر امام، شیمی بافت و نیز پالایش نفت شهید تندگویان، افزایش تقاضا برای محصولات تولیدی در داخل کشور برآورد شده، حال آنکه در صورت اجرایی نشدن این قراردادهای داخلی، میزان صادرات افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول در ارتباط با نحوه قیمت گذاری گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز محصولات تولیدی شرکت تصریح کرد: نحوه قیمت گذاری گاز طبیعی در شش ماهه دوم سال با تأثیر نرخ ارز مبادله ای به جای نرخ مرجع تغییر یافته است. از همین رو به منظور تقلیل اثرات منفی آن بر سودآوری مجتمع، برنامه هایی جهت ذخیره این ماده در نظر گرفته شده است. با این حال با توجه به افزایش نرخ ارز و صادرات محور بودن این شرکت می توان گفت که تأثیر رشد نرخ خرید ماده اولیه بر وضعیت سودآوری چندان با اهمیت نیست و به نظر می رسد "شفن" پتانسیل تحقق سود پیش بینی شده را تا پایان سال جاری داشته باشد.

کاوان در خصوص وضعیت تولید شرکت در سال 92 اظهار داشت: تولید محصول متانول در سال آینده با 7.5 درصد افزایش، 860 هزار تن برآورد شده که این رقم در سال جاری به دلیل انجام فرآیند اورهال 800 هزار تن بوده است.

وی در ارتباط با برنامه افزایش سرمایه مجتمع بیان کرد: با توجه به قوانین موجود پیرامون بازار اول بورس، بایستی مبلغ پنج میلیارد تومان به سرمایه 95 میلیارد تومانی شرکت افزوده شود که این میزان از محل مطالبات سهامداران تأمین خواهد شد.

معاون مدیر مالی شرکت پتروشیمی فن آوران در پایان پیرامون وضعیت کلی شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی ابراز داشت: با توجه به وجود تقاضای مناسب برای محصولات تولیدی این شرکت ها به ویژه متانول در بازار، به نظر می رسد این شرکت ها پتانسیل رشد را تا چند سال آینده داشته باشند و به دنبال روند مساعدی را در پیش گیرند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر