بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۵
یک مقام مسئول شرکت پتروشیمی شیراز عنوان کرد:

افزایش صادرات "شیراز" با وجود تحریم ها

افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی در حالی با رشد همراه بوده که در حال حاضر قیمت فروش محصولات نسبت به کشورهای دیگر پایین تر است؛ اما در این شرایط نیز شرکت پتروشیمی شیراز توانسته حتی نسبت به سال های گذشته میزان فروش و درآمد حاصل از صادرات خود را افزایش دهد.
کد خبر : ۹۱۶۰۲
افزایش نرخ گاز طبیعی به عنوان ماده اصلی مورد نیاز جهت تولید محصولات شرکت های پتروشیمی از جمله "شیراز" از ارز مرجع به نرخ مبادله ای، تأثیر بسزایی بر بهای تمام شده محصولات تولیدی آنها گذاشته است. در این شرایط بحث افزایش نرخ گاز طبیعی از 6.5 به 13.5 سنت همزمان با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها نیز یکی دیگر از دغدغه های این صنعت می باشد.

در همین ارتباط یک مقام مسئول در شرکت پتروشیمی شیراز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: گاز طبیعی به عنوان ماده اصلی مورد نیاز و سوخت واحدهای تولیدی محصولات پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته و بخش قابل توجهی از هزینه ها را شامل می شود. بنابراین افزایش نرخ آن از سوی دولت، بر بهای تمام شده محصولات و سودآوری شرکت تأثیر گذار است.

وی ادامه داد: در ارتباط با نرخ تسعیر ارز نیز باید گفت طی دوره مالی مذکور صادرات محصولات با نرخ های متفاوت و براساس توافق های انجام شده با طرف مقابل انجام پذیرفته است. لذا میانگین نرخ تسعیر ارز در نظر گرفته شده در این دوره مبلغ 2005 تومان می باشد.

وی با بیان اینکه تحریم های بین المللی بر تمامی ابعاد و شرایط بازار و نیز وضعیت سودآوری "شیراز" اثر گذار بوده، بیان کرد: افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی در حالی با رشد همراه بوده که در حال حاضر قیمت فروش محصولات نسبت به کشورهای دیگر پایین تر است؛ اما در این شرایط نیز شرکت پتروشیمی شیراز توانسته حتی نسبت به سال های گذشته میزان فروش و درآمد حاصل از صادرات خود را افزایش دهد.

این منبع آگاه در بیان دلایل برآورد فروش خارجی 62 درصدی برای سال مالی 92 تصریح کرد: انجام اقداماتی جهت بازاریابی محصولات برای متقاضیان و خریداران خارجی محصولات "شیراز" دلیل دیگری است که موجب افزایش میزان فروش صادراتی شرکت شده است.

وی شرکت پتروشیمی شیراز پیرامون دو طرح توسعه تولید اوره و آمونیاک 3 و 4 و نحوه تأمین مالی مورد نیاز آنها اظهار داشت: اجرای طرح اوره و آمونیاک 3 به دلیل مشکلات ایجاد شده در دریافت تجهیزات و قطعات مورد نیاز از منابع خارجی، با تأخیر همراه گردیده؛ لذا زمان بهره برداری از این طرح پایان سال 92 برآورد شده است. همچنین مراحل مقدماتی اجرای طرح اوره و آمونیاک 4 نیز در سال 92 انجام می پذیرد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: جهت تأمین هزینه های مالی طرح های مذکور، تسهیلات بانکی به صورت ریالی و ارزی دریافت شده که تسهیلات ارزی توسط سهامداران عمده یعنی شرکت ملی صنعت پتروشیمی و شرکت توسعه صنایع پتروشیمی در سال های گذشته دریافت و به حساب شرکت منتقل شده است.

وی در بیان دلایل برآورد سود 137 تومانی برای سال مالی 92 عنوان کرد: به دلیل محدودیت در افزایش نرخ فروش و رشد شدید بهای تمام شده محصولات، برای سال مالی جدید سودی نزدیک به عایدی برآوردی سال مالی قبل پیش بینی شده است.

این منبع آگاه در خاتمه پیرامون تولید برآوردی محصولات در سال آینده تصریح کرد: انتظار می رود همانند سال مالی 91 میزان تولید محصولات براساس آنچه برآورد شده محقق گردد و پوشش مناسب سود هر سهم را تجربه کنیم. ضمن اینکه در صورت بروز مشکلاتی همچون قطع گاز، با اقدام برای تعمیرات اساسی، سعی می کنیم روند تولیدی شرکت با مشکل مواجه نشود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
شیراز بهترین سهم بازار