بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
دو مقام مسئول در گفتگو با بورس نیوز پاسخ گفتند:

اختلاف دیدگاه در مورد قیمت خوراک پتروشیمی ها

طی سال گذشته شرکت های پتروشیمی در پاره ای از موارد با عدم عرضه به موقع محصولات در داخل کشور و یا فروش محصولات به قیمت های بالا تا حدودی در جهت عدم حمایت از ملت و شرایط اقتصادی گام برداشتند. مضاف برآنکه داشتن حاشیه سودهای بالا در این شرکت ها، توجیه دریافت نرخ خوراک با قیمت پایین را کمرنگ می کند.
کد خبر : ۹۴۰۶۱
موضوع افزایش نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی داستان دنباله داری است که بحث آن از سال گذشته آغاز شد و به نظر می رسد دیر یا زود به واقعیت خواهد پیوست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تصمیم واقعی سازی قیمت خوراک تحویلی پتروشیمی ها طرحی بوده که مدتهاست در مجلس مطرح شده و به طور قطع در آینده ای نزدیک و با شفاف شدن جزییات آن به تصویب خواهد رسید.

محمد حسن نژاد در خصوص زمان اجرایی شدن این طرح گفت: با توجه به این که در حال حاضر بودجه کشور به صورت سه دوازدهم تدوین شده، بنابراین به طور طبیعی طی سه ماه ابتدایی سال جاری اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. حال آنکه بعد از پایان دوره ریاست جمهوری دولت اخیر، در سه ماهه دوم جرییات این طرح در بودجه مشخص می شود تا به طور تقریبی در اواخر شهریور ماه بتوان طرح افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها را نهایی و به مرحله اجرا درآورد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد طرح مذکور در هر زمان از سال جاری به تصویب برسد، احتمال احتساب افزایش قیمت های مذکور از ابتدای سال 92 وجود خواهد داشت.

این مقام مسئول پیرامون میزان رشد در نظر گرفته شده برای نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی گفت: جزییات میزان افزایش قیمت ها در حال حاضر مشخص نیست، اما به طور قطع این نکته مورد توجه مجلس است که افزایش نرخ ها در تناسب با نرخ تورم و رشد نرخ ارز باشد، چرا که هیچ کس قصد اتخاذ تصمیم غیرمعمول و غیرمنطقی در این زمینه را نخواهد داشت.

وی همچنین با بیان هدف دولت از اجرای این طرح اظهار داشت: طی سال گذشته شرکت های پتروشیمی در پاره ای از موارد با عدم عرضه به موقع محصولات در داخل کشور و یا فروش محصولات به قیمت های بالا تا حدودی در جهت عدم حمایت از ملت و شرایط اقتصادی گام برداشتند. مضاف برآنکه داشتن حاشیه سودهای بالا در این شرکت ها، توجیه دریافت نرخ خوراک با قیمت پایین را کمرنگ می کند. از همین رو دولت نیز در جهت واقعی سازی نرخ خوراک شرکت های مذکور گام برداشته است.

حسن نژاد در خاتمه با مفید خواندن طرح اصلاح قیمت در خوراک این شرکت ها عنوان کرد: اجرایی شدن این طرح در وهله اول به نفع خود شرکت های پتروشیمی خواهد بود. چرا با شفاف شدن نرخ خوراک آنها، قیمت های فروش محصولات این شرکت ها نیز واقعی سازی خواهد شد.

در لزوم افزایش معقول نرخ خوراک شکی نیست!

در همین ارتباط مدیر طرح ها و مطالعات اقتصادی شرکت نفت و گاز پارسیان در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: اظهار نظر پیرامون جزییات این طرح و یا زمان اجرایی شدن آن در حیطه وظایف و اطلاعات فعالین این صنعت نیست، اما بیان اثرات چنین تصمیمی بحثی است که شاید بتوان گفت مسئولین فعال در شرکت های پتروشیمی و این صنعت قادر به اظهار نظر در رابطه با آن هستند.

فریبرز کریمایی ادامه داد: افزایش معقول نرخ خوراک تحویلی به این صنعت مورد بحث و اختلاف هیچ یک از فعالین نخواهد بود، اما تصمیم به رشد یکباره قیمت ها، آن هم با اتکا به کاهش و یا متعادل سازی سودآوری شرکت های پتروشیمی موضوعی است که به نظر می رسد توجیه منطقی نخواهد داشت. چرا که در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، فضای سخت کسب و کار، ریسک بالای سرمایه گذاری های بلندمدت و نرخ بهره بالا تنها مزیت رقابتی شرکت های فعال در این صنعت قیمت خوراک تحویلی به آنها است؛ حال آنکه با افزایش یکباره آن و از آن مهمتر بالا رفتن قیمت خوراک در مقایسه با کشورهای منطقه، به معنای واقعی کلمه از بین بردن فرصت های سرمایه گذاری و به عبارت بهتر فرار سرمایه گذاران از صنعت پتروشیمی ایران است.

وی همچنین طولانی شدن تصمیم گیری ها در این زمینه را یکی از ضعف های مدیران و سیاست گذاران خواند و گفت: یکی از مشکلات بزرگ این تصمیم گیری عدم ارایه جزییات شفاف و دنباله دار شدن بحث های پیرامون آن است. به گونه ای که به جای آنکه در هر مقطع اطلاعات شفافی از طرح مذکور داده شود، گاه و بی گاه اخبار ضد و نقیضی از زبان مسئولین امر بیان می شود که شرایط شرکت های این صنعت را با التهاب مواجه می کند.

کریمایی در خاتمه عنوان کرد : هیچ شکی در تصمیم جدی دولت مبنی بر اجرایی شدن این طرح نیست، اما امیدواریم چگونگی افزایش نرخ ها و حتی زمان اجرای آن به نحو درستی برنامه ریزی شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فعال صنعت
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
نگاه نمایندگان ما این است که گروهی که مد نظر آنهاست از میزان خاصی بیشتر سود نکنند. به خاطر همین هم هست که در مصوبه برای سرمایه گذار سقف نرخ بازگشت سرمایه تعیین کرده اند. در تمام دنیا سرمایه گذاران مورد حمایت قرار میگیرند ولی قانون گذاران ما نگرانند که سرمایه گذاران زیاد سود نکنند! و با این تصمیمات کمر اقتصاد را میشکنند. باید منتظر باشیم که سرمایه هایی که به سمت بورس و تولید رفته بودند مانند چند سال گذشته به سمت فعالیت های کاذب نظیر بازار مسکن و سکه و ارز سرازیر شود. نمایندگان عزیز نگران نباشند کسانی که در راستای توسعه کشور سرمایه گذاری میکنند و سودشان از میزان مورد نظر آنها بیشتر نمیشود. ضمنا طرح های جدید هم اجرا نمیشوند. خیالتان راحت!